Horizon verbreden t.a.v. processing

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.

Moderator: admin6

Plaats reactie
powersfred

Horizon verbreden t.a.v. processing

Bericht door powersfred »

Mede forumgenoten,

Waar de één oldtimers verzamelt en de ander exotische bierflesjes spaar ik audio(broadcast)processors. Ik heb er genoeg van de grote merken (Orban en Omnia). Nu wil ik mijn horizon wat gaan verbreden, niet dat ik hetgeen ik heb beu ben maar ik ken deze dozen nu wel.

Mijn oog valt geregeld op processoren van Wheatstone, IDT en Axel Technologies, specifiek de 531 hd van Wheatstone, de Soundstyle van IDT en de Falcon vs van Axel Technologies. Is er iemand hier die kan aangegeven wat zijn/haar ervaringen zijn?

Ik begrijp als geen ander dat het geen Omnia's danwel Orban's zijn maar ik wil er wel een competitief geluid uit kunnen halen.

Hoor graag van jullie, ook als jullie wellicht andere ideeën hebben over andere merken. Wel hardwarematige processoren.
powersfred

Re: Horizon verbreden t.a.v. processing

Helemaal niemand?
remco_k

Bericht door remco_k »

Ik heb nog ergens een hele oude uitgefaseerde 5 bands Behringer Ultra-Dyne DSP 9024 rondzwerven. Ik heb er jaren lang de soundprocessing van de lokale omroep mee gedaan. Niet ideaal, geen mogelijkheden tot (rekening houden met) pre-emphasis, er ontbreekt nog veel meer voor fatsoenlijke broadcast processing. Maar voor het geld, was het een leuke 5 bands compressor/limiter. Veel over de 9024 te vinden hier op het forum. Vooral hoe om zijn nukken heen te werken.

Andere merken: Inovonics. Best leuk spul.
Destijds had je ook budget broadcast processing van Solidyne. Geen idee of dat nog bestaat. Diegene die ik had gehoord was voor mij niet heel positief.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Was Warsanis ook niet zo iets. Geheel met conventionele componenten opgebouwd.
big T

Bericht door big T »

Aphex en CRL?
Lekker analoog en zelf te repareren.
wave

Bericht door wave »

big T schreef: 28 apr 2021 19:03 Aphex en CRL?
Lekker analoog en zelf te repareren.
Ha, de Aphex Compellor en de Aphex Dominator: je noemt daar mijn #1 favoriete dynamics -bier. Bij voorkeur prik ik daar de originele BBE462 Sonic Maximizer voor, waar de hardcore Aphex fans de Aphex Aural Exciter + Aphex Big Bottom willen zien. Qua klank zijn de Aphex processors van oorsprong lekker subtiel, wat een voordeel is als je meerdere programma soorten hebt. De Dominator is makkelijker in te stellen dan de wat complexere Compellor, maar je kunt er een heel eigen en fris geluid mee maken als je doel niet 'zo hard mogelijk' is. De analoge CRL processors zijn veel minder op 'subtiel' ontworpen, maar ze excelleren imho in een 'moddervet' maar toch helder geluidsbeeld neerzetten. Radio 10 Gold draaide vroeger op CRL, en op dat 70's/80's/90's format klonken ze heerlijk. Op Vimeo staat een demo. . Zowel de Aphex Dominator als de analoge Aphex Compellor zijn, net als de CRL processors, inmiddels vintage en je kunt géén presets maken.

Courante en redelijk betaalbare andere processors zijn de AEV Mirage, de BW Broadcast DSPX en de Deva processors. In een demo vond ik de DSPX wat rustiger klinken dan de Mirage, maar dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van smaak en instellingen. Een prijsklasse hoger vind je de TC Electronics DB Max. Als dynamics processor ben ik daar erg van gecharmeerd, maar ik heb er geen specifieke ervaring mee als zendlijn processor. Aan de top van de eredivisie, met een prijskaartje van rond de 20K, vind je dan tenslotte nog de TC Electronics Broadcast 6000 processor als onderdeel van het TC6000 systeem. Zelf heb ik daar nooit mee mogen werken, maar mensen die wel met het TC6000 systeem hebben gespeeld zingen daar hoog lof van.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
big T

Bericht door big T »

https://youtu.be/t3o1SpQk6Yg
Ik heb beide in gebruik, de CRL moest ik hardware matig veranderen.
Deze kwam nieuw uit de doos en het geluid liep aan, zal de bedoeling wel geweest zijn maar maar ik vond niets :smile:
Hiermee maak ik stereo op AM met de luidheid van een Orban en de sound van een Omnia.
big T

Bericht door big T »

wave schreef: 29 apr 2021 15:37 Bij voorkeur prik ik daar de originele BBE462 Sonic Maximizer voor, waar de hardcore Aphex fans de Aphex Aural Exciter + Aphex Big Bottom willen zien.
Heb ik ook, maar is niet opgenomen in de ketting.
Vond het niet veel toevoegen, ja natuurlijk hoor ik het verschil wel maar of het ook mooier er van werd?
Ik denk dat zo een toestel beter tot zijn recht komt als je de volle 20 KHz spectrum mag gebruiken, dan haal je ook alles uit het hoog.
De big bottom, ja ik heb deze wel aan staan bij de microfoon met de Channel van Aphex.
https://youtu.be/Albkn_fWrcs
wave

Bericht door wave »

Een Aural exciter is inderdaad heel erg snel teveel aanwezig. Als je ‘m hóórt, dan staat al ‘ie te hard te processen. Wat je wilt is nét een fris randje / beetje glans zodat je denkt “hé, ik mis iets”, als je de AE uit zet.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
big T

Bericht door big T »

Maar dat heb ik altijd wel met Aphex spul, je merkt pas dat hij wat doet als je het uit zet.
En dat is wel knap van analoog spul, vind ik dan.
powersfred

Allen dank voor de reacties. Echter was ik vooral op zoek naar input over eerder genoemde processoren. Er valt echt weinig tot niets te vinden over Wheatstone, IDT en de Falcon. Wellicht zegt dit al genoeg maar misschien maakt onbekend onbemind.
HvM

Bericht door HvM »

De Wheatstone 531 is een prima ding maar niet te vergelijken met een Orban of Omnia. Hij gaat hard en clean maar niet echt een eigen sound. De IDT heb ik mee gespeeld (281 software versie) maar vind het niet veel. De 4. nog wat versie schijnt beter te gaan maar of dat zo is ?? .Als je echt een sound wilt waar je mee wilt komen met de grote jongens zou ik het toch bij Orban of Omnia houden.
Plaats reactie