sound prosessing voor de pc

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.

Moderator: admin6

Dukard

Re: sound prosessing voor de pc

Bericht door Dukard »

Omdat je in je aankoop "rijtje" ook een PCI kaart toont - en als ik het goed begrijp ook niet te duur uit wilt zijn - zou je ook voor een M-Audio kaartje kunnen kijken. Die kosten 2e hands weinig en hebben hun stabiliteit en kwaliteit intussen bewezen.
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....
Wout Vermeere

Bericht door Wout Vermeere »

Je hoeft ook niet altijd duur te doen en dan denken dat het goed is. Vaak is dat zonde en kan je met minder budget zeker
zoveel eruit halen. 99% luistert via ja PC/koptelefoon of audioset of mobiel dat is allemaal geen high-end spul dus die verschillen
horen de meeste dus niet. Alleen de freaks horen dat de rest is gewoon 'ik hoor wat ik horen wil en voldoet klaar' en waar is waar
voor 99% van luisteraars is dat ook meer dan voldoende.
En verbeteren mag he maar wat ik zie en hoor is volgende...
Of het WAV, Mp3 320 , 256 of 192 kbps maak niet uit als je streamed op 192 kbps Mp3 (of AAC+) want hoe dan ook hoe beter de hogere kbps'en en/of WAV ook is het reduceerd op stream toch altijd terug naar die 192 kbps (of AAC+ 64 kbps) dus wat je wint aan 320 verlies je toch weer naar 192 en
99% van geluidskaarten merk je dat echt niet.
Een op de 4 mensen heeft 3 andere om zich heen.
v.ijl

Bericht door v.ijl »

Je hoeft ook niet altijd duur te doen en dan denken dat het goed is
Klopt, je hebt geen dure, supersnelle PC's nodig met een i-7 core. Éen of meerdere PC's met een i-5 core, bedrijfsmatig afgeschreven (na 3 jaar?),voldoen ook goed, zeker als je wilt streamen!
(Ik moet toch eens informeren bij een onderwijsinstelling hier in de buurt of ze al weer toe zijn aan iets nieuws. :)) )
en dan is er koffie......
Wout Vermeere

Klopt v.ijl gebruik zelf een 10 jaar oude laptop met USB geluidskaart die streamed nu zo'n 3 jaar onafgebroken 24/7 Mp3 en AAC+ tegelijk zonder enig
probleem ooit gehad te hebben dus nee een super PC is echt niet nodig.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Dukard schreef: 06 apr 2017 21:57 Omdat je in je aankoop "rijtje" ook een PCI kaart toont - en als ik het goed begrijp ook niet te duur uit wilt zijn - zou je ook voor een M-Audio kaartje kunnen kijken. Die kosten 2e hands weinig en hebben hun stabiliteit en kwaliteit intussen bewezen.
Ik heb gekeken naar de specificaties, nou maar wat duurder kaarten dan ik wil zo wie zo een insteek kaart gebruiken.
remco_k

Bericht door remco_k »

Wout Vermeere schreef: 07 apr 2017 22:16 En verbeteren mag he maar wat ik zie en hoor is volgende...
Of het WAV, Mp3 320 , 256 of 192 kbps maak niet uit als je streamed op 192 kbps Mp3 (of AAC+) want hoe dan ook hoe beter de hogere kbps'en en/of WAV ook is het reduceerd op stream toch altijd terug naar die 192 kbps (of AAC+ 64 kbps) dus wat je wint aan 320 verlies je toch weer naar 192 en
99% van geluidskaarten merk je dat echt niet.
Dit klopt niet. Het heeft absoluut meerwaarde om je muziek in hogere of hoogst mogelijke kwaliteit in je systeem te hebben staan.
Voorbeeld 1:
Je opslag is mp3@192 kbps, je streamt ook op mp3@192 kbps.
Voorbeeld 2:
Je opslag is mp3@320 kbps, je streamt op mp3@192 kbps.
Voorbeeld 3:
Je opslag is pcm wave, je streamt op mp3@192 kbps.

In voorbeeld 3 klinkt de stream duidelijk het best! Voorbeeld 2 iets minder, voorbeeld 1 het minst. Bij 1 en 2 is de kwaliteits achteruitgang veroorzaakt door cascadering van lossy compression. Er wordt hier 2x naar mp3 ge-encodeerd, hetgeen daarom ook 2x (andere) delen van de muziek weglaat welke niet meer te herstellen zijn.
Nou zou je kunnen stellen dat misschien niet iedereen deze onderlinge verschillen hoort. Maar ik heb hier voor het gemak het onderdeel soundprocessing nog niet ingezet. Dit is een veel meer gebruikte situatie:

Voorbeeld 1:
Je opslag is mp3@192 kbps -> soundprocessing -> je streamt ook op mp3@192 kbps.
Voorbeeld 2:
Je opslag is mp3@320 kbps -> soundprocessing -> je streamt op mp3@192 kbps.
Voorbeeld 3:
Je opslag is pcm wave -> soundprocessing -> je streamt op mp3@192 kbps.

In voorbeeld 3 klinkt de stream nog steeds het best,2 en 1 komen daarna. Omdat de soundprocessing nu de nadelen van de "eerste mp3" meer naar voren haalt, moet de "tweede" mp3 daar ook weer van alles aan doen, hetgeen (bij wijze van spreken) een 3 dubbele aanslag op de geluidskwaliteit doet.
Maar nu kom je wel in het scenario dat zelfs op goedkope speaker of koptelefoon meuk de onderlinge verschillen duidelijker worden.
Jan Piet met de Pet op luisterend naar hoempapa muziekwerk X zal het misschien niet horen. Maar je MOET ook stilstaan bij diegenen (waaronder ik) die wel fatsoenlijk spul in huis heeft staan en wel zijn oren aan zijn kop gebruikt. Immers, doe je dat niet, dan ben ik geen luisteraar.

Het opslaan van je muziek in de hoogst mogelijk (lossless) kwaliteit heeft nog een voordeel: je kunt het bewerken of gebruiken voor bewerkingen zonder ook daar een extra cascadering van lossy compression te krijgen.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
Dukard

Bericht door Dukard »

Helemaal eens met Remco_K :wink:

M.a.w: ... Trash in = Trash out !
wave

Bericht door wave »

Een waar woord, cascadering van compressie is inderdaad een recept voor problemen. En laten we eerlijk zijn, met de huidige prijzen van opslagmedia is er ook weinig reden meer om met compressed bronmateriaal te werken.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Wout Vermeere

wave schreef: 10 apr 2017 21:49 Een waar woord, cascadering van compressie is inderdaad een recept voor problemen. En laten we eerlijk zijn, met de huidige prijzen van opslagmedia is er ook weinig reden meer om met compressed bronmateriaal te werken.
Dat kan je wel zeggen maar als je nu al 7 TB aan muziek hebt en dan het houd een keer op zeker als alles WAV zou moeten zijn.
hvz

Bericht door hvz »

Om nog duidelijker te maken wat remko_k zegt: Een MP3 encoder bepaalt bij het encoden wat je waarschijnlijk nog net wel en net niet meer kunt horen, en codeert vervolgens zoveel mogelijk van de belangrijkste data in de gekozen bitrate. Met name in het stereo (L-R) signaal wordt extreem veel weggegooid, omdat je dat toch minder hoort.

Zodra je een processor ertussen zet die bijv. aan stereo-widening doet kan het zomaar gebeuren dat je de stereo 2 of 3 keer zo sterk maakt. En daarmee de artifacten dus 2 of 3 keer harder dan de codec "dacht". Als je ooit het L-R signaal van een gemiddelde niet-al-te-hoge-bitrate MP3 gehoord hebt zal duidelijk zijn dat dit echt hele nare effecten geeft.

Daarnaast zitten er in MP3 designfouten waardoor je bij re-encoden (wat theoretisch op dezelfde of hogere bitrate exact hetzelfde signaal *zou* moeten kunnen genereren) zelfs bij identieke settings grote verliezen krijgt. Een paar jaar terug heeft iemand eens wat files 100 keer door allerlei codecs gehaald waardoor je het effect van cascading kunt horen. Verplicht 'luistervoer' voor iedereen die denkt dat de bitrate van je source files niets uitmaakt: http://bernholdtech.blogspot.nl/2013/03 ... -test.html
Wout Vermeere

Dank ik begrijp het HVZ en ik snap het ook. Een goede Mp3 volstaat op 320 kbps mits goed omgezet. Vraag me wel af HVZ dat ik na 10 jaar geleden een aankoop van 50 euro heb gedaan en ik nog steeds geen nieuwe code heb gehad die die reclame weg haald , heb wel 14 mails naar je gestuurd maar nooit antwoord.
hvz

Bericht door hvz »

Heb geen mails gezien? Net op je naam gezocht en heb in ieder geval nooit iets onder de naam "Wout Vermeere" ontvangen.
Dukard

Bericht door Dukard »

Wout Vermeere schreef: 11 apr 2017 00:07heb wel 14 mails naar je gestuurd maar nooit antwoord.
Ohh ... ok, ... T is de onvrede met HVZ wat je met je ""avatar"" wilt laten zien :))
wave

Bericht door wave »

Wout Vermeere schreef: 11 apr 2017 00:07 Dank ik begrijp het HVZ en ik snap het ook. Een goede Mp3 volstaat op 320 kbps mits goed omgezet.

Met een 320 kbps file lijken je hoorbare verschillen wat minder, maar je re-encoding verliezen blijven een even groot probleem. De hogere bitrate verandert niets aan de tekortkomingen van het oude MP3 model. De mate waarin de encoding fouten storend zijn hangt wel een beetje van de muzieksoort af. Op een 220 B/pm drilboor track valt het minder op dan wanneer Wim Sonneveld zijn Dorp bezingt :))
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Wout Vermeere

Dukard schreef: 11 apr 2017 20:50
Wout Vermeere schreef: 11 apr 2017 00:07heb wel 14 mails naar je gestuurd maar nooit antwoord.
Ohh ... ok, ... T is de onvrede met HVZ wat je met je ""avatar"" wilt laten zien :))
Ohw nee hoor ik vind dat HVZ een prachtig stukje software heeft gemaakt laat dat duidelijk zijn en alle opties van Stereotool werken prima
enkel sinds de laatste update krijg ik weer die promo te horen wat voorheen niet zo was dus me code lijkt verlopen. Die Avatar is luk-raak gekozen.
Plaats reactie