Het Stereo Tool verzameltopic

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.

Moderator: admin6

Plaats reactie
hvz

Re: Het Stereo Tool verzameltopic

Bericht door hvz »

big T schreef:Maar uhhhh waarom wil je 1 Hz zien met de zender aan.?
Omdat uit jouw foto's blijkt dat het signaal (detent level) anders wordt zodra je het door de zender stuurt. Dus ik verwacht dat er ergens een filter zit dat problemen veroorzaakt, zoiets als een highpass filter. Kan HEEL traag zijn (zelfs meerdere seconden voor 'ie iets gaat doen), maar bij een asymmetrische zaagtand zou dat de problemen verklaren. Bij 1 Hz verwacht ik het probleem wel te kunnen zien, bij 60 Hz niet.

Wat mij betreft kun je elke (ook kleine) DC offset uitsturen om te kijken wat er gebeurt.

Als je zegt dat het uitsturen van een 1 Hz square wave problemen veroorzaakt, waarom is dat? Een 1 Hz square wave is niks anders dan een heen en weer springende DC offset, en bij asymmetrisch clippen krijg je ook een (weliswaar niet heel grote) DC offset. Dit terwijl asymmetrisch uitsturen wel moet werken. (Die DC offset is wel nooit meer dan 12.5%, dus zacht tov. de normale test-levels).
hvz

Bericht door hvz »

Even als voorbeeld: Stel, we moduleren een square wave die met een hele simpele (lompe) asymmetrische clipper geclipped wordt. Dan ziet het signaal eruit als:
-100%, -100%, -100%, -100%, ...., +125%, +125, +125, ....., -100%, ...

Maar dat is niks anders dan een square wave met een verschil tussen top en bodem van 225% (die loopt dan van -112.5% tot +112.5%) plus een DC offset van 12.5%. Wat dus betekent dat je een 0 Hz component in je signaal hebt zitten. Dat gebeurt ook bij normale muziek, en dat is wat ik nu probeer te snappen of aan te tonen dat er iets niet klopt: Als in de muziek een continue DC-offset zit van 12.5%, dan blijft *of* dat signaal staan waar het moet omdat alles DC straight is, maar dan zou de asymmetrisch square wave dat ook moeten doen, *of* de hele waveform zakt naar beneden, maar dan zou dat ook gebeuren als je muziek uitzendt, en riskeer je dus door de -100% heen te zakken.
hvz

Bericht door hvz »

Hm, het *zou* wel eens kunnen dat de "Forcibly remove DC offset caused by Advanced Clipper" (onder Advanced Clipper -> Bass) je hier redt. Die optie heb ik ooit toegevoegd toen ik nog geen tilt correctie had ingebouwd, en hij verwijdert ook bij asymmetrisch clippen de DC offset. Maar dat gaat dan wel iets ten koste van de loudness, hij kan naar boven niet meer vermogen doorlaten dan naar beneden.
big T

Bericht door big T »

Om bij AM te zien hoeveel procent je in de plus en min kant moduleert doe je een zogenaamde trapezium meting.
Dit houd in dat je het hf signaal op het Y kanaal van de scoop aansluit.
De audio uitgang van je marian trace alpha zet je op het X kanaal van je scoop.
De scoop moet natuurlijk wel een X-Y mode hebben, met een twee kanaal scoop werkt het niet.

Moduleer je nu, en doe je een trapezium meting, dan kun je zien of je aan de onderkant door de
-100 procent gaat of aan de positieve kant door de +100 procent.
Verder kun je aan de schuine lijn omhoog (de zijkanten van het signaal) zien of je hf versterker lineair is.
Dit lijkt dus erg op een zaagtand, alleen gaat deze zogenaamde trapezium meting op het ritme van de muziek heen en weer. (erg mooi om te zien op een goede lineaire AM zender )

Op u tube staat een mooi voorbeeld.
https://www.youtube.com/watch?v=uZxOYPMyY98
Met deze meting kun je heel gemakkelijk zien of je teveel of te weinig moduleert , en of je zender lineair is.
In het voorbeeld filmpje zie je ook aan de linker kant van het scherm waar de -100 procent kant is dat deze een paar procent voordat de trapezium door de punt zou gaan ophoud , zeg maar recht word. (dit is het door mij bedoelde -97 procent punt)
Dit is de negatief clipper (hetzij software hetzij hardware matig) die ingrijpt zodat je nooit door de
-100 procent gaat.
Met stereotool op bijvoorbeeld 100% asemmetry en de modulatie net beneden de 100% plus en min (dus -97%) op een AM zender komt deze echt nooit beneden de -100% min of 100% plus uit dat is nu dus gewoon al goed.

Die dc-offset waar je het overhebt hoeft niet in de muziek te zitten, alleen bij de zaagtand met detent meting en boven de 100% asemetry naar de plus kant word deze toegevoegd om je meting via de AM zender goed te kunnen doen.
Misschien leg ik het ook gewoon niet duidelijk genoeg uit (en of is mijn technische kennis te beperkt), maar zou het een optie kunnen zijn dat je zelf even breakaway op je computer installeert, en vervolgens op de uitgang van een marian trace alpha kaart een scoop aansluit.
Dan kun je zelf zien wat of er gebeurd.?

Dat je geen scoop hebt mag geen verwijt zijn , die had je immers als stereotool developer allang moeten hebben. 

En om te zien hoe een C-Quam station met marian trace alpha kaart en trapezium meting er dan uit kan zien, het onderstaande linkje.
https://www.youtube.com/watch?v=BLuwnt4W9KM
hvz

Bericht door hvz »

Ok. Ik heb even snel wat testjes gedaan. Over die scope: Ik heb genoeg analyseapparatuur staan om genoeg te kunnen zien over wat er gebeurt, en de rest kan ik ook berekenen. Verder zeg je zelf dat als je zonder zender de output van de Marian bekijkt het gewoon goed is, dus het zou ook helemaal niks geholpen hebben.

Ok, die testjes dus. Ik kan het gedrag van jouw zender heel simpel simuleren, en daaruit blijkt dat het probleem er met muziek inderdaad is, maar ook dat mijn 'Forcibly remove DC offset' setting het oplost. Dus, met dat erbij valt er inderdaad wel wat voor te zeggen om de onderkant van die wave plat te maken, maar wel met ergens een hele dikke warning dat je die setting echt aan moet zetten.

Hier 4 plaatjes, links is steeds wat ik uitstuur, rechts na RC filter:

Square wave tone met RC filter (door een negatieve RC waarde te kiezen krijg je het gedrag dat een geluidskaart - of in dit geval jouw AM zender - heeft):
Afbeelding

Muziek, zonder processing, alleen geclipt. Je ziet dat het signaal wat naar onderen geschoven is (minder dan de testtoon, maar in theorie kan het even diep schuiven):
Afbeelding

Muziek, met highpass-filter, verder alleen geclipt. Schuift nog steeds wat naar beneden (wellicht ietsje minder):
Afbeelding

Muziek, met highpass-filter, en 'Forcibly remove DC offset' enabled. Nu is het signaal goed!
Afbeelding

Wat dit toont is dat jouw meetresultaten betekenen dat als je niet wat andere settings wijzigt, je wel degelijk ook een probleem met normale muziek hebt. En ik weet van anderen die bepaalde tests met moeilijke nummers op FM hebben gedaan, dat je dat met Breakaway ook moet hebben, en veel meer dan met Stereo Tool. (Was een lange discussie over, volgens mij op Radiodiscussions, maar ik kon 'm zo snel niet terugvinden).
hvz

Bericht door hvz »

Voor de volgende versie heb ik een zaagtand met platte onderkant toegevoegd. Ik verwacht vanavond... Ik laat de huidige er wel ook inzitten, en eigenlijk is dit degene die je goed moet krijgen - als alternatief dus HPF aan en 'Forcibly remove' aan. (Die laatste zal ik ook aan het AM Transmitter-panel toevoegen).
big T

Bericht door big T »

Bedankt voor voor jou informatie en het verbeter werk wat je gedaan hebt
Ik moet eerlijk bekennen, het werkt echt goed met de Forcibly remove dc offset enabled.
De modulatie gaat bij een AM C-Quam zender echt nooit door de 0 en je kunt ook heel goed naar bijvoorbeeld 125% in de plus kant moduleren.
Zelfs met bijvoorbeeld 150 % modulatie in de pluskant blijft het ontzettend goed klinken.

Maar met 100% modulatie klinkt het met stereotool op de AM transmitter stand nu al zo goed
(en ook hard) dat ik me begin af te vragen of we in de pluskant moduleren nog wel nodig hebben.
Enfin in een woord dik tevreden dus.

Als je nu de zaagtand boven de 100% assemetry aan de min kant ook nog vlak zou kunnen laten verlopen, is stereotool mijns inziens de weg te gaan voor de toekomstige AM vergunningen.
hvz

Bericht door hvz »

Zit er in, zie de laatste beta van een uurtje geleden:
http://forums.stereotool.com/viewtopic. ... 370#p33370
big T

Bericht door big T »

030 is 029 ?
Ik krijg de 029 beta, wat gaat niet goed?
dj-chris

Bericht door dj-chris »

Ik heb de 7.85 BETA030 Winamp versie op mijn computer staan!

Bedankt Hans, er zijn aardig wat foutjes uitgehaald. Hij loopt lekker. Super wat je deze week met de Zaagtanden van Theo hebt berijkt.

Fijn weekend allemaal. -bier
Je hebt lokaal nieuws en wereldnieuws,alleen kan lokaal nieuws ook wereldnieuws zijn!
hvz

Bericht door hvz »

Hm er is blijkbaar iets misgegaan met de build van de stand alone versie. Komt er aan...
hvz

Bericht door hvz »

Versie 030 staat er nu! Lijkt erop dat mijn laptop (met 16 GB geheugen) onvoldoende memory vrij had om te compileren... pffff
big T

Bericht door big T »

Fantastisch Hans, hier ben ik erg blij mee.
Werkt gewoon nu, mooi om de 150% te zien.
En het overload lampje op de Panasonic meetzender gaat keurig aan. :D
HansHeino

Bericht door HansHeino »

Nu gaat het jeuken. Ik zou graag Stereotool willen proberen op de AM. Ik wil hier niet te ver off-topic raken over het bouwen en/of aanschaffen van AM-zenders, maar dit is een reden te meer. De dummy load heb ik al. Heel erg bedankt voor alles hier, binnenkort eens gaan spelen!
big T

Bericht door big T »

Zo spelen en nog eens spelen met de instellingen.
Maar ik ben echt onder de indruk, de hoge tonen, bekkens en zo, komen nu zo mooi uit de HiFi speakers.
Het is niet meer zo overdreven kunstig hoog, en dan te bedenken dat dit AM middengolf is.
Maar het is gewoon norm C-QUAM, prachtig eindelijk mijn geluid voor elkaar zo als ik dit voor ogen (oren) heb gehad.
Groot GENIETEN !
(dat wordt een licentie kopen van Hans :D )

Theo
Plaats reactie