11 C en bandbreedte geluid zou gaan verberen met de de komst van de 9C

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.

Moderator: admin6

Plaats reactie
DAB+ fan

11 C en bandbreedte geluid zou gaan verberen met de de komst van de 9C

Bericht door DAB+ fan »

Even een vraag met de komst van de nieuwe mux 9C zou er op de 11C meer ruimte komen voor zenders die nu nog
met een lage bitrate uitzenden meer Bandbreedte krijgen maar naar mijn mening veranderd er niks op de 11C .
Volgens mij was dit toch de bedoeling of zit ik abuis ? Ik doel dus op het geluid !
zend-amateur

Re: 11 C en bandbreedte geluid zou gaan verberen met de de komst van de 9C

Bericht door zend-amateur »

Hoop eerder dat ze het vermogen omhoog gooien hier in Groningen, de ontvangst van 11 c is in sommige delen van de provincie waardeloos
dabplus@1976#

Bericht door dabplus@1976# »

Antwoordt op je vraag is simpel Radio Maria is van de 11C AF en is naar 9C gegaan
100%NL is naar 128Kbps en SLAM naar 120Kbps.
dabplus@1976#

Bericht door dabplus@1976# »

En volgens mij gaat kink ook volledig over naar 9c.
waar dus de andere zenders ook weer een hogere Kbps gaan
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Opvallend dat ik nog niemand heb gehoord over het feit dat alle stations op 9C worden uitgezonden met een sample frequentie van 32 kHz, terwijl op 11C en 12C bijna alles 48 kHz als samplefrequentie heeft... Met alle discussie over de geluidskwaliteit altijd had ik toch wel verwacht dat dit ook de nodige stof tot discussie zou hebben gegeven ... -+dance
Axel Pas

Bericht door Axel Pas »

glokhoff schreef: 03 aug 2022 14:22 Opvallend dat ik nog niemand heb gehoord over het feit dat alle stations op 9C worden uitgezonden met een sample frequentie van 32 kHz, terwijl op 11C en 12C bijna alles 48 kHz als samplefrequentie heeft... Met alle discussie over de geluidskwaliteit altijd had ik toch wel verwacht dat dit ook de nodige stof tot discussie zou hebben gegeven ... -+dance
Ja inderdaad erg vervelend dat 9C alleen kanalen met 32KHz heeft... Terwijl dit niks met bandbreedte te maken heeft. Al die stations hebben gewoon ''normale'' bitrates.
SKMPLKS

Bericht door SKMPLKS »

Weet iemand van wie KINK de ruimte huurt op 11C? Ik dacht zelf van RadioCorp en als dat zo is ga ik er van uit dat alleen SLAM!/100%NL weer kwa bitrate omhoog gaan en de rest op de huidige waardes blijven.
Jimboe

Bericht door Jimboe »

Axel Pas schreef: 04 aug 2022 21:49 Ja inderdaad erg vervelend dat 9C alleen kanalen met 32KHz heeft... Terwijl dit niks met bandbreedte te maken heeft.
De sample rate verlagen heeft wel degelijk een directe invloed op de bandbreedte. De bandbreedte wordt kleiner, terwijl de invloed op de geluidskwaliteit minimaal is; de audio gaat tot 15kHz in plaats van 20kHz. Ik zie het als een zeer efficiënte manier van omgaan met de beschikbare bandbreedte.
Niets is geheel waar, en zelfs dat niet.

- Multatuli
fdboer

Bericht door fdboer »

Even ter vergelijk, bij FM stereo is de bandbreedte ook 'slechts' 15 kHz.
JG van Straten

Bericht door JG van Straten »

Hoeveel mensen horen tonen boven de 15 kHz. De meeste zullen jongere mensen zijn die ze horen. Zelf hoor ik al lang deze tonen niet meer. Bij de verschillende samplerates van 32, 48 en ook dus 44.1 kHz van de CD speler hoor ik geen verschil. Wat ik wel hoor is dat 100%NL, Slam en de NPO door hun hogere bitrate beter klinken.

Trouwens zal ik als ik terugkom van vakantie zal ik de autoradio opnieuw moeten laten zoeken, want er zijn blijkbaar nogal wat frequentiewijzigingen geweest. :D
MFM

Bericht door MFM »

En toch, je hoort het wel degelijk.
Zie het maar als het verschil in een op FM stereo goed klinkend audiobestand en een aftands 128kb mp3tje dat al 30x gekopieerd is voordat ie een mp3 werd.

Ik heb bijvoorbeeld ondanks dat het analoog tot 15khz gaat absoluut de voorkeur voor FM in de auto. Via dab+ klinken de meeste publieke en commerciële zenders toch net even wat ieliger, minder mooi echt hoog, meer raspend hoog, teveel nadruk op midhoog etc.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dan denk ik als leek al snel dat het ergens best krom is dat anno 2022 nog steeds gekozen wordt voor de lagere bitrates en kwaliteit op dab+.

Ik ga in ieder geval de komende dagen de thuis dab+ radio weer eens afstoffen en luisteren of er nu inderdaad betere kwaliteit op 11c te horen is.
JG van Straten

Bericht door JG van Straten »

MFM schreef: 06 aug 2022 19:29 Ik ga in ieder geval de komende dagen de thuis dab+ radio weer eens afstoffen en luisteren of er nu inderdaad betere kwaliteit op 11c te horen is.
Ik kan weer naar DAB+ luisteren als de vakantie over is. :cool: In de bedrijfsauto zit één DAB+ radio in, maar ik heb nu vakantie en de auto staat aan de zaak en zelf heb ik geen radio met DAB+.
Axel Pas

Bericht door Axel Pas »

Jimboe schreef: 06 aug 2022 10:33
Axel Pas schreef: 04 aug 2022 21:49 Ja inderdaad erg vervelend dat 9C alleen kanalen met 32KHz heeft... Terwijl dit niks met bandbreedte te maken heeft.
De sample rate verlagen heeft wel degelijk een directe invloed op de bandbreedte. De bandbreedte wordt kleiner, terwijl de invloed op de geluidskwaliteit minimaal is; de audio gaat tot 15kHz in plaats van 20kHz. Ik zie het als een zeer efficiënte manier van omgaan met de beschikbare bandbreedte.
Maar de bitrate blijft toch gewoon hetzelfde, wanneer de samplerate verlaagd wordt?
fdboer

Bericht door fdboer »

Axel Pas schreef: 18 aug 2022 16:49
Maar de bitrate blijft toch gewoon hetzelfde, wanneer de samplerate verlaagd wordt?
Er zijn relatief dus meer bits over om je (beperktere) signaal te representeren waardoor technisch gezien dit een iets betere geluidskwaliteit kan geven.
Axel Pas

Bericht door Axel Pas »

fdboer schreef: 18 aug 2022 16:51
Axel Pas schreef: 18 aug 2022 16:49

Er zijn relatief dus meer bits over om je (beperktere) signaal te representeren waardoor technisch gezien dit een iets betere geluidskwaliteit kan geven.
Das waar!
Plaats reactie