Nieuwe regels Buma Stemra/SENA

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.

Moderator: admin6

Feivel

Nieuwe regels Buma Stemra/SENA

Bericht door Feivel »

Bijzonder. Ik kreeg vandaag bericht van MijnLicentie dat het niet meer is toegestaan om je webradiostation aan te melden bij TuneIn, Juke, OnlineRadioBox, et cetera. Het enige dat nog is toegestaan, is een text-link naar je website. Je radiostation mag dan alleen nog een speler hebben die naar een server verwijst die bij Buma Stemra en Sena bekend is. De website-URL moet ook worden toegezonden aan de Buma Stemra en SENA. Nergens anders mag het geluid ten gehore worden gebracht. Wil je wel op de portals te vinden zijn, dan heb je per portal een aparte webradiolicentie nodig.

Daarmee zijn radioportals dus weer illegaal in Nederland. Daar was al een tijdje gedoe over, en nu lijken de auteursrechtenwaakhonden de knoop te hebben doorgehakt. Het zou dus maar zo kunnen zijn dat de Buma Stemra en SENA nog een naheffing stuurt als je te vinden bent op deze portals. En de portals zelf zullen ongetwijfeld ook een flinke rekening op de deurmat krijgen.

Komt nog bij dat je met je Buma Stemra en SENA-licentie dus óók geen webcams meer mag gebruiken en het geluid op bijvoorbeeld Twitch, YouTube of Facebook zetten. Daar heb je een aparte licentie voor nodig.

Daarnaast kreeg ik ook al bericht dat radiostations per 1 juli 2021 moeten worden aangemeld bij het CvdM. De eigenaar betaalt dan minstens 222 euro per jaar aan toezichtkosten. Wordt er reclame uitgezonden, dan is ook een lidmaatschap bij de Reclame Code Commissie verplicht (80 euro). Dat zijn 300 euro per jaar aan extra kosten, bovenop de kosten voor Buma Stemra en SENA.

Daarmee wordt internetradio in Nederland aardig de nek omgedraaid. Jammer.
density1

Re: Nieuwe regels Buma Stemra/SENA

Bericht door density1 »

Wat een idioterie zeg. Dat is het begin van het einde vrees ik....
fdboer

Bericht door fdboer »

Dat is nogal een aanscherping. Als de soep inderdaad zo heet gegeten wordt, is het een stuk lastiger je luisteraars te bereiken.
big T

Bericht door big T »

Internet heeft de toekomst jongens, alles gaat via internet.
Ether radio is zo jaren 60 vorige eeuw :))
fdboer

Bericht door fdboer »

big T schreef: 12 aug 2021 17:25 Internet heeft de toekomst jongens, alles gaat via internet.
Ether radio is zo jaren 60 vorige eeuw :))
Gelukkig hebben we straks DAB+ nog ... :)) :))
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Alleen de echt grote stations als olympia radio die hun luisteraars kunnen mobiliseren om toch echt via de eigen app en website te gaan luisteren overleven dit vrees ik. Als ze al zin hebben in de extra administratie en eventuele extra kosten. En zelfs die stations zal het ongetwijfeld luisteraars gaan kosten als ze niet meer op die portals mogen staan. Heb ik het nog niet over de mogelijkheid om nieuwe luisteraars te werven, wat nou eenmaal veel makkelijker is als je op veel plaatsen vindbaar bent. En voor nieuwkomers wordt het helemaal een lastig verhaal om iets op te bouwen.

't Kon wel 'ns heel hard gaan met de stations, met deze nieuwe regels. Zonde.
Calypso

Bericht door Calypso »

Feivel schreef: 12 aug 2021 15:33 Bijzonder. Ik kreeg vandaag bericht van MijnLicentie dat het niet meer is toegestaan om je webradiostation aan te melden bij TuneIn, Juke, OnlineRadioBox, et cetera. Het enige dat nog is toegestaan, is een text-link naar je website. Je radiostation mag dan alleen nog een speler hebben die naar een server verwijst die bij Buma Stemra en Sena bekend is. De website-URL moet ook worden toegezonden aan de Buma Stemra en SENA. Nergens anders mag het geluid ten gehore worden gebracht. Wil je wel op de portals te vinden zijn, dan heb je per portal een aparte webradiolicentie nodig.

Daarmee zijn radioportals dus weer illegaal in Nederland. Daar was al een tijdje gedoe over, en nu lijken de auteursrechtenwaakhonden de knoop te hebben doorgehakt. Het zou dus maar zo kunnen zijn dat de Buma Stemra en SENA nog een naheffing stuurt als je te vinden bent op deze portals. En de portals zelf zullen ongetwijfeld ook een flinke rekening op de deurmat krijgen.
Een beetje een vreemd verhaal vanuit Buma/Stemra/Sena wat denk ik ook niet houdbaar is. Nu heb ik in het verleden al wel eens vaker een flinke discussie met Buma/Stemra/Sena gehad (in de pre-internet radio tijd) omdat toen al duidelijk was dat ze totaal niet snappen hoe internet werkt, en dat lijkt nog niet echt verbetert te zijn. Hebben ze het echt over "website URL"? Dat is www.mijnstation.nl - mijn streaming URL is mijnstreamprovider.nl/mijnstation. Wat willen ze nu weten?

En portals? TuneIn bijvoorbeeld; die stuurt gewoon jouw stream door; in jouw backend zie je elke stream die "via" TuneIn geraadpleegd wordt individueel terugkomen. Dus als Buma/Stemra/Sena vindt dat je daar apart voor mag aftikken, dan willen ze dus dubbel aftikken. En hoe zie je dat iets via TuneIn komt? Niet dus.

En wat vinden ze portals? Als je de burohelden van Buma/Stemra/Sena mag geloven zullen daar natuurlijk ook de vtuners van deze wereld bij horen. Dan zou je dus voor de meeste luisteraars niet vindbaar zijn op audiospelers, iets wat totaal niet logisch is.

Bovendien: zal ik even al m'n conculega's een oor aannaaien en ze overal gaan aanmelden? Er is een regelrechte wildgroei aan portals en websites met overzichten en playertjes - en ze verzamelen allemaal linkjes van elkaar of speuren het internet af. Als Buma/Stemra/Sena besluit om eens op vagewebsite.swahili te gaan kijken en ziet daar 5 NL stations staan, gaan die dan rekeningen sturen?

Mijn hostingprovider heeft een naamswijziging ondergaan en is van oudenaam.nl/mijnstation naar nieuwenaam.nl/mijnstation gegaan, en heeft als "service" de oude domeinnaam voor alle aangeboden streams door laten verwijzen. Of ik ben van /mijnstation192 naar /mijnstation256 gegaan omdat ik een hogere bitrate genomen heb en /mijnstation192 wijst nu als alias naar /mijnstation256. Moet ik nu daarvoor 2x gaan betalen?

En zo ken ik nog wel een hoop scenarios die je door dit soort bepalingen, gemaakt door mensen die geen praktische internetkennis hebben, meteen als problematisch voor de regeldrift van Buma/Stemra/Sena kunt zien en dus niet houdbaar.

Ik snap best dat Buma/Stemra/Sena geld wil zien voor auteursrechten en openbaarmakingen. Maar er vanuitgaande dat de hierboven gedane bewering van nieuwe bepalingen klopt, dan slaat het de plank gigantisch mis. Want ze denken dat een TuneIn of een webportal met een zooi playertjes of een radiodirectory allemaal niet meegeteld worden in het aantal luisteraars van een stream, maar dat is dus wel. Ze komen in 99,9% van de gevallen individueel binnen vanaf het streamingplatform van het radiostation en tellen dus gewoon mee. Want er is bijna geen enkele (* ik ken er althans zo geen) website met internetradio overzicht die het verkeer voor de luisteraars de stations er even bijpakt; ze sturen je allemaal naar het "originele" icecast/shoutcast servertje...
Calypso

Bericht door Calypso »

De Nachtwacht schreef: 12 aug 2021 18:09 Alleen de echt grote stations als olympia radio die hun luisteraars kunnen mobiliseren om toch echt via de eigen app en website te gaan luisteren overleven dit vrees ik. Als ze al zin hebben in de extra administratie en eventuele extra kosten. En zelfs die stations zal het ongetwijfeld luisteraars gaan kosten als ze niet meer op die portals mogen staan. Heb ik het nog niet over de mogelijkheid om nieuwe luisteraars te werven, wat nou eenmaal veel makkelijker is als je op veel plaatsen vindbaar bent. En voor nieuwkomers wordt het helemaal een lastig verhaal om iets op te bouwen.
Ik denk dat je je vergist in hoezeer luisteraars te mobiliseren zijn als het op techniek aankomt. Kijk bijvoorbeeld naar wat er gebeurd wanneer er een portal voor audioapparatuur wegvalt; dan krijg je toch nogal wat vragen van luisteraars die je ineens niet meer kunnen beluisteren. Er is tegenwoordig best veel audio apparatuur met streamingmogelijkheid (versterkers met ingebouwd, Sonos, Squeezebox, etc), en die zijn allemaal afhankelijk van portals, want er zijn maar weinig gebruikers die over de kennis en kunde beschikken om zelf radiostations toe te voegen (als het al kan). En om die luisteraars dan zover te krijgen dat ze op een andere manier gaan luisteren...

Hoewel ik geen exacte percentages heb, kijk ik wel regelmatig in logs waar luisteraars vandaan komen en grofweg zal een 15% van de eigen app komen, 40 tot 50% van de eigen website, en de rest via audioapparatuur (portals) of verzamelplayers op bijv. mobiele telefoon of PC (ook portals dus). Als de berichtgeving van TS klopt, dan zou ik als internetradiostation "per portal" een licentie moeten afnemen, maar ik heb voor de meeste van de portals of players geen idee om hoeveel gebruikers dat gaat, want voor veel portals is dat gewoon niet inzichtelijk.

Zo gebruikt Sonos TuneIn als directory, en stuurt in de URL een code mee waarmee je dat kan zien, en zijn andere webportals weer uit te filteren met redirect tags. Terwijl als ik direct via TuneIn luister ik gewoon mijn eigen browser agent terug zie komen zonder referentie, en veel andere portals en applicaties exact hetzelfde doen en dus niet identificeerbaar zijn. Even verder nakijken en het blijkt dat die informatie in de logs afkomstig is van het opvragen van metadata, dus nog niet eens van de stream zelf.

Daarnaast, wat ik in m'n andere reactie ook al aangeef, "ik" zie luisteraars die via TuneIn komen gewoon als individuele luisteraars terug in het aantal slots wat ik gebruik. Dus waarom ik een andere licentie zou moeten aanschaffen snap ik niet zo, want de URL die bij TuneIn staat is "mijn" URL. Alsof het zo is dat ik als klant 3 Volkskrant abonnementen moet afsluiten; 1 als ik rechtstreeks op de Volkskrant site kijk, 1 als ik een artikel via Google vind en dat wil lezen, en 1 als ik op Facebook via vrienden een artikellink doorgestuurd krijg.
Laatst gewijzigd door Calypso op 12 aug 2021 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Feivel

Bericht door Feivel »

Met ‘website URL’ wordt inderdaad mijnradio.nl bedoeld en niet de streamserver. Zo is het letterlijk uitgelegd door MijnLicentie. Het is enorm onhoudbaar. Ik ben het helemaal met je eens. We mogen dus wel betalen, maar geen luisteraars hebben. Dat is een legale vorm van dwaling.

Waarom je volgens MijnLicentie per portal moet betalen, is omdat de Buma Stemra en Sena dat iedere keer als een nieuwe openbaarmaking zien (ook al is het op dezelfde streamserver als waar je luisteraars via je site op verbinden).
Calypso

Bericht door Calypso »

Feivel schreef: 12 aug 2021 19:17 Met ‘website URL’ wordt inderdaad mijnradio.nl bedoeld en niet de streamserver. Zo is het letterlijk uitgelegd door MijnLicentie. Het is enorm onhoudbaar. Ik ben het helemaal met je eens. We mogen dus wel betalen, maar geen luisteraars hebben. Dat is een legale vorm van dwaling.

Waarom je volgens MijnLicentie per portal moet betalen, is omdat de Buma Stemra en Sena dat iedere keer als een nieuwe openbaarmaking zien (ook al is het op dezelfde streamserver als waar je luisteraars via je site op verbinden).
Wat ik in 1 van m'n reacties al zeg:
Alsof het zo is dat ik als klant 3 Volkskrant abonnementen moet afsluiten; 1 als ik rechtstreeks op de Volkskrant site kijk, 1 als ik een artikel via Google vind en dat wil lezen, en 1 als ik op Facebook via vrienden een artikellink doorgestuurd krijg.
Als Sena (want die gaat over de openbaarmaking) echt denkt dat het internet zo werkt, dan zijn ze in de 25 jaar dat ik met ze te maken heb echt nog geen steek wijzer geworden. Want dan zal in hun ogen ook mijnradio.nl een andere openbaarmaking zijn als mijn-radio.nl - koekoek.... Het is ze te doen om meer inkomsten, want ze denken dat ze wat mislopen. Ondertussen betalen talloze stations teveel buma/stemra/sena voor slots die ze nooit gebruiken, en als morgen 3/4 van de stations stopt want het heeft allemaal geen nut meer voor die max 15 luisteraars, dan zul je zien dat de inkomsten voor buma/stemra/sena op dit vlak gewoon in zullen storten.

Toevoeging 19:55u. Ik bedenk me net dat je via zowel Icecast als Shoutcast via de streamURL op een webpagina komt met daarop een player. Paniek: nieuwe openbaarmaking...
density1

Bericht door density1 »

Dit is niet te handhaven, dat moge duidelijk zijn. Leuk proefballonnetje, dat wel.
progmog

Bericht door progmog »

Eerlijk gezegd had ik dit verwacht en vind ik ook heel normaal. Het verbaast mij dat dit niet eerder is geregeld.

Als mijn muziek wordt aangeboden (uitgezonden) via verschillende platformen, wil ik dat, a. weten en b. ook voor worden betaald. Dit is heel normaal als je de streaming diensten van muziek voor de consument bekijkt (zoals Spotify). Zulke diensten hebben afspraken met muzieklabels om geproduceerde muziek te mogen aanbieden aan consumenten en daar hangt een vergoeding aan vast.

Nu is de situatie dat geen enkel websites met radiostreams afspraken hebben als het gaat om afdragen van muziekrechten. En dat maakt, vergeleken met streaming diensten met muziek, het oneerlijk. Beide zijn hetzelfde: er wordt muziek er horen gebracht. het doet echt niet toe op welke manier dan ook. Het blijft werk/muziek. Dus waarom dan ook geen vergoeding door websites/platformen met radiostreams?

Dus sorry voor de radiomakers, ik snap de frustraties maar dit maakt wel de situatie eerlijker voor een artiest/producent/componist etc.
Feivel

Bericht door Feivel »

Hoe is het precies eerlijker om meerdere keren voor dezelfde vorm van openbaarmaking te betalen (een stream). Hoe is het eerlijker om geen webcam te mogen aanbieden als Qmusic zelfs videoclips uitzendt? Die logica volg ik niet helemaal.

En gaat het geld naar de artiest/producent/componist? Gaat het geld niet naar Marco, Nick en Simon en Davina omdat de organisaties helemaal niet hun best doen om uit te zoeken wie de rechthebbenden zijn, als ze het ‘te klein bier’ vinden?
sverrips

Bericht door sverrips »

Het zou van de zotte zijn als een radioportal zoals tunein of radio-nederland.nl zonder mijn weten m'n radiostream url indexeert en ik daardoor een rekening krijg. Ik denk dat elke rechter wel achter zijn oren krapt met buma/sena. Iets zeg me dat ik het niet helemaal geloof wat de topicstarter schrijft. Ik heb dat bericht niet gehad van mijnlicentie.nl
https://progressieverock.nl De progzender van ONS ALLEMAAL !
Feivel

Bericht door Feivel »

Als je me niet gelooft, check je het toch zelf even bij Ibrahim A. van MijnLicentie? Ik snap dat het als licentiehouder niet voor te stellen is dat een club die je zoveel poet stuurt zich tegen je kan keren, maar de regels gelden voor iedereen. De Buma Stemra en Sena gaan jou echt niet op de hoogte houden van aanpassingen in de wet- en regelgeving. Dat moet je zelf doen. Het is jouw taak om altijd aan hun voorwaarden te voldoen. Dus praktisch: ja, je kunt een rekening krijgen. Gelukkig hebben ze je gegevens al. Dat scheelt zoekwerk.

En voor wie niet gelooft dat de Buma Stemra en SENA zich tegen hun licentiehouders keren: zoek het debacle met FreshFM een keer op ;-).
Plaats reactie