Nieuwe regels Buma Stemra/SENA

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.

Moderator: admin6

Feivel

Re: Nieuwe regels Buma Stemra/SENA

Bericht door Feivel »

Belangrijke update:
Beste <knip>,

Bedankt voor uw geduld.

Kennelijk zit het anders. Als een platform zoals Juke, of Tune in, jouw programma uitzendt, dan wordt dat niet gezien als het opnieuw openbaren van muziek. Met andere woorden, het is nog steeds het originele signaal dat wordt uitgezonden.

Het staat u dus vrij om gebruik te maken van zulke platforms.

Nogmaals bedankt voor uw geduld.

Met vriendelijke groet,

Ibrahim

Front Office Medewerker
Dan is dat dus ook weer duidelijk. MijnLicentie heeft voor haar beurt gesproken. Dan is alleen de regel dat je je zender moet registreren bij CvdM nieuw.
density1

Bericht door density1 »

Gelukkig maar anders had het wel een hele kostbare aangelegenheid geworden voor streamers.
Feivel

Bericht door Feivel »

We blijven nog wel even bij de SENA, want volgend jaar gaan de prijzen met 12,5 procent stijgen, bovenop de stijging van 12,5 procent van dit jaar. Denk dat het niet alleen voor bakkers geldt. https://www.bakkerswereld.nl/de-winkel/ ... n-10162139
Calypso

Bericht door Calypso »

Feivel schreef: 17 aug 2021 11:55 Belangrijke update:
Beste <knip>,
Kennelijk zit het anders. Als een platform zoals Juke, of Tune in, jouw programma uitzendt, dan wordt dat niet gezien als het opnieuw openbaren van muziek. Met andere woorden, het is nog steeds het originele signaal dat wordt uitgezonden.
Dan is dat dus ook weer duidelijk. MijnLicentie heeft voor haar beurt gesproken. Dan is alleen de regel dat je je zender moet registreren bij CvdM nieuw.
Met mijn ervaringen met Buma/Stemra/Sena uit het verleden zou het zomaar kunnen zijn dat dat die informatie vanuit Sena komt door inzichten vanuit dit forum. Heb in het verleden bijvoorbeeld meegemaakt dat mijn letterlijke woorden (inclusief een domme typfout) uit een forum in een verklaring van Buma/Stemra terug te vinden waren.
sverrips

Bericht door sverrips »

Wat ik zou willen weten (en dat dekt dan alles) van de club mijnlicentie (ik ga ze mailen) is of de licentie het aantal slots dekt in Nederland. Dat zou inhouden dat je dus (zoals ik het doe) een licentie afsluit voor max 100 slots. In mijn geval over 3 streams, namelijk voor mobiel, tablet en website. Bij elkaar totaal 100 slots zoals de licentie voorschrijft. Daar zou ik graag wel antwoord op willen hebben.
https://progressieverock.nl De progzender van ONS ALLEMAAL !
sverrips

Bericht door sverrips »

Deze gemailt:

Hoi Mijnlicentie,

Op radioforum.nl is een discussie ontstaan over de manier waarop een stream voor Internetradio's moeten voldoen. Ik heb een vraag over mijn stream. Ik heb voor mijn gevoel bij mijnlicentie.nl een licentie afgesloten voor progressieverock.nl voor max 100 slots. Mijn stream is begrensd op mijn streamserver tot max 100 slots. Echter voldoe ik aan de licentie als ik alleen voor Nederland uitzend (het licentie uitzendgebied) met max 100 slots. Deze slots zijn wel verdeeld over 3 stream urls, 1 voor mobiel, 1 voor tablet en 1 gewone stream, maar alledrie tot in totaal 100 slots op dezelfde streamserver. Ik kan met deze 3 stream urls bij elkaar nooit boven de 100 slots uitkomen. Mag ik er vanuit gaan dat de licentie voor 100 slots geld en dat 3 stream urls geen probleem is als deze van de eerste openbaarmaking van mijn eigen stream server komt ? We willen graag voldoen aan de licentie, dus graag een bevestiging of dit kan en mag.

Dank,

groet,

Stephan
https://progressieverock.nl De progzender van ONS ALLEMAAL !
Calypso

Bericht door Calypso »

sverrips schreef: 18 aug 2021 12:43 Wat ik zou willen weten (en dat dekt dan alles) van de club mijnlicentie (ik ga ze mailen) is of de licentie het aantal slots dekt in Nederland. Dat zou inhouden dat je dus (zoals ik het doe) een licentie afsluit voor max 100 slots. In mijn geval over 3 streams, namelijk voor mobiel, tablet en website. Bij elkaar totaal 100 slots zoals de licentie voorschrijft. Daar zou ik graag wel antwoord op willen hebben.
Zo'n beetje exact dezelfde vraag heb ik een paar jaar geleden aan Sena gesteld - en na wat heen en weer gemail nooit een antwoord op gekregen. Benieuwd of het jou dit keer wel lukt, en dan nog: het antwoord van een medewerker is voor mij niet juridisch sluitend omdat een andere medewerker weer anders kan interpreteren en je een ander antwoord kan geven. Been there, done that. Mijn mailwisseling is er na een paar pogingen om ze duidelijk te maken dat het toch echt om hetzelfde programma ging, en dat er een "totaalbegrenzing" qua aantal luisteraars op zat, mee gestopt omdat ze niet verder kwamen als het antwoord "een ander station is een extra licentie". Succes :wink:
Feivel

Bericht door Feivel »

Calypso schreef: 19 aug 2021 07:11
sverrips schreef: 18 aug 2021 12:43 Wat ik zou willen weten (en dat dekt dan alles) van de club mijnlicentie (ik ga ze mailen) is of de licentie het aantal slots dekt in Nederland. Dat zou inhouden dat je dus (zoals ik het doe) een licentie afsluit voor max 100 slots. In mijn geval over 3 streams, namelijk voor mobiel, tablet en website. Bij elkaar totaal 100 slots zoals de licentie voorschrijft. Daar zou ik graag wel antwoord op willen hebben.
Zo'n beetje exact dezelfde vraag heb ik een paar jaar geleden aan Sena gesteld - en na wat heen en weer gemail nooit een antwoord op gekregen. Benieuwd of het jou dit keer wel lukt, en dan nog: het antwoord van een medewerker is voor mij niet juridisch sluitend omdat een andere medewerker weer anders kan interpreteren en je een ander antwoord kan geven. Been there, done that. Mijn mailwisseling is er na een paar pogingen om ze duidelijk te maken dat het toch echt om hetzelfde programma ging, en dat er een "totaalbegrenzing" qua aantal luisteraars op zat, mee gestopt omdat ze niet verder kwamen als het antwoord "een ander station is een extra licentie". Succes :wink:
Hoe zit dat dan als je bijvoorbeeld een webcam/videostream bij je station hebt? Moet je dan ook een extra licentie afnemen?
Feivel

Bericht door Feivel »

Na maanden eindelijk een antwoord gekregen op mijn vraag over webcams:
Geachte heer <knip>,

Ik heb uw vraag aan Buma voorgelegd en de volgende reactie ontvangen:

Omdat het uitzenden van een stream een specifieke licentie betreft is het niet mogelijk om met dezelfde licentie een stream via de webcam uit te zenden. Er zal een aparte licentie voor de webcam moeten komen.

Ik vertrouw erop u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Sabrina

Front Office Medewerker
Kan de Buma daar ook weer naar op strooptocht :).
Laatst gewijzigd door Feivel op 03 jan 2022 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Calypso

Bericht door Calypso »

Feivel schreef: 03 jan 2022 09:35 Na maanden eindelijk een antwoord gekregen op mijn vraag over webcams:
Omdat het uitzenden van een stream een specifieke licentie betreft is het niet mogelijk om met dezelfde licentie een stream via de webcam uit te zenden. Er zal een aparte licentie voor de webcam moeten komen.
Nou, mijn vraag was zelfs wat specifieker omdat ik dit antwoord al wel verwachtte. Hun achterliggende gedachte is namelijk: andere openbaarmaking, en je kunt niet met 1 licentie van zeg 100 luisteraars 2 streams (van 100 max) bedienen. Verder is het ook nog zo dat op beeldmateriaal andere rechten van toepassing zijn in hun beleving (want beeldmateriaal = beschermd. Maar ja, als je zelf beeldmateriaal maakt...).

Mijn vraag over "webcam" ging al wat verder, en daarom verwacht ik daar ook voorlopig geen reactie op te krijgen (het is namelijk heel moeilijk voor ze om te begrijpen...)

Stel: ik heb 1 licentie van max 500.
En ik heb 3 streams die gelijktijdig dezelfde audio brengen, openbaar gemaakt via dezelfde website: naast de normale stream 1 voor mobiel gebruik en een "visuele" stream met het logo van mijn station (of een webcam met eigen beeldmateriaal). Elk van deze 3 heeft een maximum aantal luisteraars/kijkers van 100. Ik kom dus nooit boven de 300 (van mijn licentie) uit.

Ik verwacht namelijk dat hun antwoord blijft "andere openbaarmaking" - en het lastige is dat die definitie heel vaag is in mijn beleving en niet aansluitend bij de realiteit.

Daarnaast staan bij mij nog een paar vragen open waarvan ik denk dat ze helemaal op hol geslagen zijn (dus misschien ben ik wel verantwoordelijk voor de trage antwoorden):
Ik wil graag HLS gaan gebruiken voor mijn stream. Distributie is echter op basis van een normale webserver, hierop is geen limiet van aantal opvragingen te zetten (wel van gelijktijdige connecties maar dat is niet gelijk aan elkaar). Hoe wordt hier voor de licentie mee omgegaan?

En: HLS is een bestaande streamingmethode; hierin kunnen echter meerdere kwaliteiten van streams zitten waarbij er door de ontvangende kant dynamisch gekeken wordt welke kwaliteit opgevraagd moet worden. Wordt het aanbieden op deze manier ook als meerdere openbaarmakingen gezien?
Feivel

Bericht door Feivel »

Jouw vermoeden dat ze Buma Stemra een videostream als een andere openbaarmaking ziet, klopt. Voor 3 streams via dezelfde websites heb je 3 verschillende licenties nodig. Dan zou het ook nog kunnen zijn dat de Buma jouw videostream geen webradio vindt (want webradio is alleen audio, welkom in 1980), maar als online evenement bestempelt. Dan gelden er dus ook andere tarieven.

Streamen met HLS is niet toegestaan: alleen shoutcast of icecast. Je hebt een licentie tot 500 luisteraars, aan jou de eer om iets te gebruiken waarmee je het kan begrenzen. Buma Stemra opteert voor SHOUTCast en Sam Broadcaster. Zou je overigens je stream aanbieden in 3 verschillende kwaliteiten, dan heb je ook 3 verschillende licenties nodig.

Stel je hebt dit:
- 320 kbps stream
- 192 kbps stream
- 64 kbps AAC stream
- Videostream

Dan heb je dus 4 licenties nodig. 4 licenties van max. 500 luisteraars. De instanties zien dat niet meer als hobbymatig, maar bedrijfsmatig. Dus 4x minimaal 120 euro per maand = 580 euro per maand. Keer twaalf maanden = 6960 euro per jaar. Voor één station. Zelfs als je maar 10 luisteraars zou hebben.

Zoals ik al zei: er zijn weinig instanties meer rigide dan de Buma Stemra en SENA. Ja, in Duitsland zijn ze nog erger, maar qua starheid en ouderwetse denkbeelden zijn de Buma/Stemra en Sena een goede tweede.
Calypso

Bericht door Calypso »

Feivel schreef: 03 jan 2022 16:15 Jouw vermoeden dat ze Buma Stemra een videostream als een andere openbaarmaking ziet, klopt. Voor 3 streams via dezelfde websites heb je 3 verschillende licenties nodig. Dan zou het ook nog kunnen zijn dat de Buma jouw videostream geen webradio vindt (want webradio is alleen audio, welkom in 1980), maar als online evenement bestempelt. Dan gelden er dus ook andere tarieven.
Zolang ik geen antwoord heb, heb ik die zekerheid niet. Dat is het lastige met Buma/Stemra/Sena: iedereen doet aan een andere interpretatie, en als je het ze zelf vraagt komt er meestal geen antwoord, of hoogstens een half antwoord wat meer vragen oproept dan antwoorden geeft. Ik heb inmiddels 30 jaar ervaring met ze als het om internet en muziekrechten gaat, en ik weet goed genoeg dat ze star zijn. Maar door niets te vragen (en te blijven vragen) en vooral dat er meer mensen zijn die vragen stellen komt er zeker geen verandering. Alles wat er nu is, is omdat er vragen gesteld zijn waarop in eerste instantie "nee" geroepen werd. Want "nee" is het makkelijkste antwoord voor Buma/Stemra/Sena.
Zoals ik al zei: er zijn weinig instanties meer rigide dan de Buma Stemra en SENA. Ja, in Duitsland zijn ze nog erger, maar qua starheid en ouderwetse denkbeelden zijn de Buma/Stemra en Sena een goede tweede.
Ik denk eerder dat je Belgie bedoelt...
Feivel

Bericht door Feivel »

Calypso schreef: 03 jan 2022 17:40
Feivel schreef: 03 jan 2022 16:15 Jouw vermoeden dat ze Buma Stemra een videostream als een andere openbaarmaking ziet, klopt. Voor 3 streams via dezelfde websites heb je 3 verschillende licenties nodig. Dan zou het ook nog kunnen zijn dat de Buma jouw videostream geen webradio vindt (want webradio is alleen audio, welkom in 1980), maar als online evenement bestempelt. Dan gelden er dus ook andere tarieven.
Zolang ik geen antwoord heb, heb ik die zekerheid niet. Dat is het lastige met Buma/Stemra/Sena: iedereen doet aan een andere interpretatie, en als je het ze zelf vraagt komt er meestal geen antwoord, of hoogstens een half antwoord wat meer vragen oproept dan antwoorden geeft. Ik heb inmiddels 30 jaar ervaring met ze als het om internet en muziekrechten gaat, en ik weet goed genoeg dat ze star zijn. Maar door niets te vragen (en te blijven vragen) en vooral dat er meer mensen zijn die vragen stellen komt er zeker geen verandering. Alles wat er nu is, is omdat er vragen gesteld zijn waarop in eerste instantie "nee" geroepen werd. Want "nee" is het makkelijkste antwoord voor Buma/Stemra/Sena.
Ik denk eerder dat je Belgie bedoelt...
Dan heb ik toch een goede vraag, Calypso: hoe zorg jij er dan voor dat je aan alle regels voldoet, als Buma er haar eigen interpretatie aan geeft? Ben je dan niet enorm kwetsbaar voor rechtszaken, aangespannen door deze organisaties tegen haar eigen klanten?

Of ben je al 30 jaar aan het tobben om iets te starten? :D
Calypso

Bericht door Calypso »

Feivel schreef: 03 jan 2022 23:08 Dan heb ik toch een goede vraag, Calypso: hoe zorg jij er dan voor dat je aan alle regels voldoet, als Buma er haar eigen interpretatie aan geeft? Ben je dan niet enorm kwetsbaar voor rechtszaken, aangespannen door deze organisaties tegen haar eigen klanten?

Of ben je al 30 jaar aan het tobben om iets te starten? :D
Simpel: ik probeer aan zoveel mogelijk regels te voldoen, maar toch zoveel mogelijk "service" aan m'n luisteraars te bieden. Dat je voor dat laatste af en toe de grens van de voorwaarden moet opzoeken of er misschien zelfs overheen moet gaan, dat is dan maar zo. Normaal ben ik zo niet, hou ik me graag regeltjes, maar Buma/Stemra/Sena is juist zo'n organisatie waarbij de regeltjes achterlopen bij de realiteit. Bang voor rechtzaken ben ik niet; ik probeer in de geest van het belang van de uiteindelijke uitvoerende artiesten te handelen zodat ik mezelf recht in de spiegel aan kan kijken.

Roomser als de paus zijn in deze houdt in deze in dat je niets kan of mag, anders dan een hoop geld voor een paar luisteraars betalen aan een schimmige organisatie waarbij heel veel geld aan de strijkstok blijft hangen voordat het bij de begunstigden terecht komt - nog afgezien van het feit dat degenen wiens muziek ik draai al helemaal niet hiervan profiteren. Ik wil echter graag m'n hobby beoefenen, en daar komt nu eenmaal bij dat het geld kost, dus dat is maar zo. Maar dat moet wel in proportie zijn, en ja, daarmee riskeer ik een boze Buma/Stemra/Sena. Echter denk ik ook dat er voor die organisatie veel meer te halen valt wanneer ze andere leveranciers van audiostreams gaan aanpakken waarbij helemaal geen rechten afgestaan worden en ondertussen in een aantal gevallen wel tientallen streams faciliteren. Sec betaal ik immers ruim voor het aantal luisteraars wat ik heb.

Want als ik morgen spreekwoordelijk meerdere keren het bedrag moet gaan aftikken wat ik nu doe, dan gaat de stekker er wellicht helemaal uit en krijgt de organisatie helemaal niets meer. En ja, zij maken de regels, dus hoor ik me er eigenlijk aan te houden. Maar keer over keer blijkt weer dat die regels of onhoudbaar zijn (niet overeenkomen met realiteit), of door henzelf niet begrepen of voortdurend anders geinterpreteerd worden. En als je om duidelijkheid vraagt krijg je die eigenlijk nooit, als je al een antwoord krijgt. Anders dan dat er naar de schimmige passages in voorwaarden verwezen wordt, en als je daarop doorvraagt wordt het angstvallig stil.

Kijk naar de stennis die ontstond toen je dit topic startte. Iemand bij die organisatie had iets geantwoord, jij hebt het vervolgens geinterpreteerd en hierdoor is een conclusie ontstaan die totaal internetwereldvreemd was en ook nergens hard (let wel: hard) in de regeltjes bij Buma/Stemra/Sena terug te vinden was. Het was puur op interpretatie. En als ik me daar meteen aan had willen houden had ik nu een stuk minder luisteraars gehad, want die hadden me niet (meer) gevonden.

Wat die 30 jaar betreft: als je je al zolang op het internet begeeft en dat ziet als mogelijkheid om je muziekpassie te delen met anderen, dan loop je met al je goede bedoelingen gewoon vaak tegen de betonnen B/S/S muur aan.
Feivel

Bericht door Feivel »

Ik denk dat je gelijk hebt, Calypso. Als je je strikt aan alle regels houdt, mag je inderdaad niks, behalve betalen en voor 3 luisteraars uitzenden. Ik ben het met je eens dat de Buma Stemra en SENA zich beter kunnen richten op illegale webcasting in Nederland, dan op het aanpakken van haar eigen klanten/publishers.

Mijn ervaring is ook dat het bij doorvragen stil blijft. Soms komt er helemaal geen reactie, soms duurt het maanden en een enkele keer kreeg ik als antwoord: "Ik weet het niet, het staat vast op Google." :eek:. Ik denk dat ik moet kijken hoe ik iets start binnen de regels van de overeenkomst. Die overeenkomst moet leidend zijn. Dat is wat ons juridisch bindt.
Plaats reactie