Buma Stemra / Sena Licentie afsluiten hobbymatig

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.

Moderator: admin6

Plaats reactie
djchris

Buma Stemra / Sena Licentie afsluiten hobbymatig

Bericht door djchris »

Even vraag, door de topics eens door te nemen heb ik gezien dat er 2 manieren zijn om een licentie af te nemen.

1. Stichting Webcasting
2. Mijnlicentie.nl

Wat zijn de verschillen en de voor en nadelen? Heeft iemand hier ervaring mee?
big T

Re: Buma Stemra / Sena Licentie afsluiten hobbymatig

Bericht door big T »

Er is nog een 3e mogelijkheid, rechtstreeks bij deze organisaties?
djchris

Bericht door djchris »

Ja kan maar niet echt een te overwegen optie, lijkt mij.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Hoezo zou je dat niet overwegen? Dat is toch de meest logische plek.
djchris

Bericht door djchris »

Tenzij je de hoofdprijs wil betalen en het administratief voor twee partijen wil bij houden, dan is het prima ja.
Feivel

Bericht door Feivel »

big T schreef: 01 jun 2021 17:30 Er is nog een 3e mogelijkheid, rechtstreeks bij deze organisaties?
MijnLicentie is van de Buma Stemra en Sena, die zich hebben verenigd in SCAN, de organisatie achter MijnLicentie ;).

Stichting Webcasting raad ik je niet aan. Het is goedkoper, maar slechts een paar euro per maand. Stuur die club een vraag en je bericht wordt nauwelijks beantwoord, en het antwoord op de vraag is bijna altijd incompleet. Daarnaast hanteert SW andere regels dan Buma Stemra en Sena zelf: je server moet bijvoorbeeld in Nederland staan, en bij voorkeur bij een van de hostingbedrijven van de voorzitter van SW. Ik vind dat niet netjes.

Dan lees ik nog wat over incassobureaus, slecht klantencontact, etc. Mijn advies: gewoon via MijnLicentie doen. Dan heb je rechtstreeks contact met de organisaties die erover gaan, en zit je niet aan allerlei zelfverzonnen regeltjes vast. Mijn ervaring is ook dat MijnLicentie snel reageert op vragen.

Maar goed, je moet natuurlijk zelf de keus maken. Persoonlijk vraag ik me wel eens af wat al die extra hobbystations toevoegen en hoe ze luisteraars denken te krijgen. Ik vind het in de meeste gevallen geldverspilling. Beter sluit je je aan bij een reeds bestaand station en deel je mee in de kosten. Dat is altijd minder dan zelf wat runnen, met het risico dat je geen luisteraars hebt en binnen een jaar de stekker er weer uitgaat.
nostalgia

Bericht door nostalgia »

Feivel schreef: 04 jun 2021 16:52 Daarnaast hanteert SW andere regels dan Buma Stemra en Sena zelf: je server moet bijvoorbeeld in Nederland staan, en bij voorkeur bij een van de hostingbedrijven van de voorzitter van SW. Ik vind dat niet netjes.

Dan lees ik nog wat over incassobureaus, slecht klantencontact, etc.
Wij zitten met twee radio's bij Torontocast en de Licentie gaat via Stichting Webcasting, daar werd niet moeilijk over gedaan.
En dat incasso verhaal, gewoon netjes op tijd betalen, dan heb je geen incasso gedoe.
De enkele keer dat we wat vragen hadden werden ook door Stichting Webcasting snel beantwoord.
djchris

Bericht door djchris »

Bedankt voor jullie antwoorden, hier kan ik wel wat mee! Wie weet dat ik een hobby station ga oprichten 😉 . Zolang ik denk dat het een toegevoegde waarde is, vind ik het overigens geen geld verspilling.
Plaats reactie