Wat voor apparatuur heb je nodig voor een internet radio?

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.

Moderator: admin6

kristianknoop

Wat voor apparatuur heb je nodig voor een internet radio?

Bericht door kristianknoop »

Hallo,

Ik ben bezig samen met nog een aantal mensen o op het GLR een Radio te maken, we zijn nog helemaal bezig wat we er precies mee willen doen maar daar hoort ook het ene en het ander bij!

Mij vraag is wat voor apparatuur heb je nodig voor een internet radio..?
Dus bijvoorbeeld...?

Draai programma
Mengtafel
Mic's enz...

Wat heb je nog meer nodig om het geluid mooi te laten klinken?

Ik hoor het graag van jullie!

Gr. Kriss!
djburning

Re: Wat voor apparatuur heb je nodig voor een internet radio

Bericht door djburning »

Om te beginnen heb je een goeie stabiele Pc nodig en een snelle internet verbinding.
Een automatiserings programma zoals Zara Radio http://www.zarastudio.es/index.php?lang=en om je Mp3tjes af te laten spelen.
Deze is gratis dus goed als je gaat beginnen. (lijkt veel op Raduga)
Een limiter/Compressor voor een voller en beter geluid. (Wij gebruiken de Alesis 3630 om het zuigende jaren 80 effect te krijgen zoals wij toen klonken) :))
Een Equalizer om het Hoog en Laag bij te regelen.

Over Mengtafels en Mic's moeten andere je over inlichten... deze gebruiken wij op dit moment niet.
Al staat er in de hoek wel een Inkel DM-602 mengtafeltje en heeft het altijd goed gedaan... zelfs illegaal :cool:

Good luck! :wink:
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

Wat ik nooit zo goed begrijp (dit soort vragen komen vaker voorbij), is waarom je iets wilt gaan doen, waar je (nog) totaal geen verstand van hebt?

Om te leren, zullen veel mensen nu zeggen. Maar als ik iets wil leren, dan ben ik getrickerd door iets wat er mee te maken heeft. Bij radio was dat ooit (vorige eeuw) omdat ik eens in een radiostudio terecht kwam, dat vond ik zo interessant dat ik toen alles opgezogen heb wat er maar te zien was, wat er voor zorgde dat ik er meer en meer van wilde weten en daar naar op zoek ging. Toen had je nog geen wijd verspreid internet, dus viel er niks op te zoeken, daarom heb ik aangeklopt bij een lokale.

Wat ik bedoel te zeggen: je moet er toch iets van weten, anders kun je het toch niet interessant vinden? En als het je interesseert, dat steek je toch zelf alle energie er in om uit te zoeken wat je nog niet weet? Ik vind het zo makkelijk om vanuit je luie stoel te wachten tot anderen je antwoord gaan geven. Maar ja, misschien word ik wel oud..

Hoe dan ook: wat mijn voorganger hierboven zegt is een goed begin. Gebruik ook de zoekfunctie eens, dan vind je echt al een hele hoop info!

Toch een tipje: als je het doet: ga er dan ook voor de 100% voor en pak het zo goed mogelijk aan!
enterprise103

Bericht door enterprise103 »

Als je het vrij simpel wilt doen: 1 PC (minimaal pentium 4) mengpaneel (let wel qua ingangen mengpaneel hoeveel apparatuur jij erop wilt aansluiten), goede internet verbinding met name upload snelheid minimaal 50 KB upload, mircofoon en een, zoals daarboven al is geschreven, een compressor limiter. Je kan ook software matig een limiter op je pc installeren. Je kan dan op deze manier live presenteren met je mengpaneel terwijl je muziek afkomstig van zowel mp3 en van je bv cd spelers. Beste is dat er een persoon is die je kent die daar kijk op heeft betreft aansluiten.

Voor afspelen kun je bv BPM studio gebruiken of SAM broadcaster.

Korte uitleg aansluiten. output geluidskaart naar line input mengpaneel. Output mengpaneel naar je compressor limiter en output limiter naar input line ingang geluidskaart pc. Je kan ook nog op je line input pc (of uitgang limiter) een splitter zetten en die aansluiten op een versterker (voor bv koptelefoon) of pc boxen om het geluid te kunnen beluisteren.

Je moet wel, als je XP gebruikt je geluidskaart (klik hiervoor rechts onder op de speakertje) configureren anders krijg je een effect alsof je je mic voor een speaker zet die dan rond gaat zingen wanneer je de schuif van je PC open zet en dan kan je je apparatuur/pc beschadigen. Bij windows 7 en vista heb je hier geen last van.

Voor afspelen kun je bv BPM studio gebruiken of SAM broadcaster.
Je hebt ook een stream encoder nodig. In SAM broadcaster zit deze al ingebouwd of download een winamp plugin encoder.

Wat veel (goed en goedkoop) gebruikt wordt zijn Behringer apparatuur. Zo heb je al een mooie mengpaneel met alles erop en eraan voor rond de 250 euro en een limiter voor rond de 100 euro. Google maar eens op feedback

Nog even dit: Ik weet niet hoe jij financieel ervoor staat maar ff dit. Weet wel dat de Buma en de Sena gaan zeuren om centen (uitzend rechten). Je moet ook, als ze je betrappen, playlisten opsturen. Bovendien moet je ook een stream/webhost provider hebben en dat kost ook weer geld. Mocht je niet breed bij kas zitten en alles alleen moeten betalen dan zou ik er niet aan beginnen.

Google maar even want dan kom je ook veel informatie/tips tegen.

Groeten en succes alvast!

Nog even voor Ingebruik. (bericht hierboven)

Ik snap je reactie maar dit is nu eenmaal niet de piraten tijd van vroeger. Teon liep ik ook van de ene studio naar de andere. Dit is de nieuwe generatie die met internet opgroeien. Zo groeide wij op tussen de antenne masten, zenders en de radio controle dienst en de nieuwe generatie doen het met PC,s, beeldschermen enz enz :lol: Zelf waren wij ook genoodzaakt om via internet verder te gaan maar dit heeft ook wel iets he. Alleen jammer dat wij, radio hobbyisten, alsnog tegengewerkt worden he met die belachelijke Sena/Buma kosten.

Groeten en alvast fijn weekend iedereen :wink:
enterprise103 webradio vanuit zwolle. Vraag realtime je eigen hits aan via ons jukebox systeem. Ga naar http://www.enterprise103.com voor meer info en voor onze live programma's
RFR

Bericht door RFR »

http://radioforum.nl/viewtopic.php?t=11379

Het grote internetradio info topic staat letterlijk boven dit topic.
http://www.RFR.nu | http://www.BeatRadio.nl
rodie

Bericht door rodie »

heb op het GLR gezeten, als je hulp nodig heb roep je maar even via de PM
kristianknoop

Bericht door kristianknoop »

Ik heb er wel vertsand van, ik heb ook bij een lokale omroep gezeten waar ik een eigen programma had, Maar nu moet ik dus alles zelf regelen enzo dus wil ik ene lijstje hebben en kan ik een buged maken snapje

Ingebruik schreef:Wat ik nooit zo goed begrijp (dit soort vragen komen vaker voorbij), is waarom je iets wilt gaan doen, waar je (nog) totaal geen verstand van hebt?

Om te leren, zullen veel mensen nu zeggen. Maar als ik iets wil leren, dan ben ik getrickerd door iets wat er mee te maken heeft. Bij radio was dat ooit (vorige eeuw) omdat ik eens in een radiostudio terecht kwam, dat vond ik zo interessant dat ik toen alles opgezogen heb wat er maar te zien was, wat er voor zorgde dat ik er meer en meer van wilde weten en daar naar op zoek ging. Toen had je nog geen wijd verspreid internet, dus viel er niks op te zoeken, daarom heb ik aangeklopt bij een lokale.

Wat ik bedoel te zeggen: je moet er toch iets van weten, anders kun je het toch niet interessant vinden? En als het je interesseert, dat steek je toch zelf alle energie er in om uit te zoeken wat je nog niet weet? Ik vind het zo makkelijk om vanuit je luie stoel te wachten tot anderen je antwoord gaan geven. Maar ja, misschien word ik wel oud..

Hoe dan ook: wat mijn voorganger hierboven zegt is een goed begin. Gebruik ook de zoekfunctie eens, dan vind je echt al een hele hoop info!

Toch een tipje: als je het doet: ga er dan ook voor de 100% voor en pak het zo goed mogelijk aan!
remco_k

Bericht door remco_k »

kristianknoop schreef:Ik heb er wel vertsand van, ik heb ook bij een lokale omroep gezeten waar ik een eigen programma had, Maar nu moet ik dus alles zelf regelen enzo dus wil ik ene lijstje hebben en kan ik een buged maken snapje
Met alle respect hoor, maar als je er echt een klein beetje verstand van had, dan had je deze vraag:
Mij vraag is wat voor apparatuur heb je nodig voor een internet radio
niet hoeven stellen.
Om uberhaupt antwoord te kunnen geven op die vraag, had je er ook bij moeten vertellen wat je allemaal wilt. En als je dat voor jezelf op een rijtje hebt, heb je hoogstwaarschijnlijk je eigen vraag al beantwoord.
Denk er dus eerst even zelf over na.

Hoe dan ook, een dergelijke vraag als deze is al veel vaker voorgekomen. Het is allemaal al beantwoord en wel, dus gebruik je muis en toetsenbord even en zoek ernaar op dit forum.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
clossfm

RE

Bericht door clossfm »

een

- PC
- Sam broadcaster
- Muziek

Zo simpel is het..
Luister mee naar de beste piraat van Nederland! Clossfm www.clossfm.nl
alex de groot

Re: RE

Bericht door alex de groot »

clossfm schreef:een

- PC
- Sam broadcaster
- Muziek

Zo simpel is het..
En een streamhoster. Anders ga je niet ver komen denk ik.
Julia

Re: RE

Bericht door Julia »

alex de groot schreef:
clossfm schreef:een

- PC
- Sam broadcaster
- Muziek

Zo simpel is het..
En een streamhoster. Anders ga je niet ver komen denk ik.
En een stopcontact, anders kun je lang wachten op de muziek..... :))
martinradio

Bericht door martinradio »

en geld :))
remco_k

Bericht door remco_k »

Sja, als we zo gaan denken:

Een paar niet te onderschatten kosten posten:
-Audio bekabeling. (Voor €10,- red je het écht niet. Lang niet)
-Stroom gebruik. (Ga maar eens rekenen wat dat gaat kosten... Valt ook vies tegen)
-Rechten afdracht aan Buma/Sena. (Die hoef ik natuurlijk niet uit te leggen)
-Hardware faillure en vervanging. (Als apparatuur 24/7 draait, is het eerder stuk en/of aan vervanging toe)
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
Julia

Bericht door Julia »

remco_k schreef: Denon 2500F kopen?
http://link.marktplaats.nl/274615952
Maar helaas:
Marktplaats schreef: Onderstaande door u opgegeven advertentie bestaat niet meer.
Afbeelding Denon 2500F
clossfm

Bericht door clossfm »

martinradio schreef:en geld :))

Waarvoor heb je geld nodig? Illegaal is leuk, Ja ooke. Als je betaalde stream neemt haha
Luister mee naar de beste piraat van Nederland! Clossfm www.clossfm.nl
Plaats reactie