RTV Utrecht wil met platform Nieuwsplein33 "lokale omroep" in Amersfoort worden

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Hoort-u-mij

Re: RTV Utrecht wil met platform Nieuwsplein33 "lokale omroep" in Amersfoort worden

Bericht door Hoort-u-mij »

Wissewasje schreef: 30 mar 2021 19:11 Ik neem aan dat de gemeente dit meteen afschiet omdat dit platform niet voldoet aan de criteria voor een streekomroep van de NLPO. Of gaan ze een nieuwe omroep die aan niet aan de criteria van een traditionele lokale omroep, maar ook niet aan die van een streekomroep voldoet, toelaten? :eek: Dan is dat keurmerk ook waardeloos.

Van de website https://www.opwegnaarhetkeurmerk.nl/20-criteria/
De streekomroep dient de volgende mediakanalen te gebruiken om de content te ontsluiten:

* radio (audio): analoog + digitaal, ether, kabel, online/livestream;
* tv (video - bewegend beeld): analoog + digitaal, kabel, online/livestream;
* internet: (tekst/foto/audio/video): internetsite (ook geschikt voor smartphones en tablets e.d.) en social media.

Uitzendingen via radio en tv moeten lineair worden gedistribueerd via pakketaanbieders die onder de wettelijke must carry-verplichting vallen (conform artikel 6.13 Mediawet 2008).
Zijn diverse lokale omroepen die idd niet aan dit streek wensenlijstje voldoen.
Zwarte Stoomboot

Re: RTV Utrecht wil met platform Nieuwsplein33 "lokale omroep" in Amersfoort worden

Bericht door Zwarte Stoomboot »

DX'r schreef: 05 apr 2021 14:52 In de gemeente Meijerstad heb je dit ook al.
OSR920 is als commerciele omroep te horen via de publieke plek op FM 107.1 en publieke DAB plek in Eindhoven en vervolgens als commerciele via DAB N.O. Brabant maar nergens hoor je de lokale omroep zelf :???:
Deugt voor geen meter volgens mij maar zelf denken ze daar heel anders over
https://www.youtube.com/watch?v=9ggSyREDZDc
Ik heb het interview even beluisterd, maar er is hier geen sprake van een commerciële zender die op een publieke frequentie uitzendt. Dat kan ook helemaal niet. Er is een externe producent (OSR920) die programma's maakt voor Omroep Meijerij (de publieke zendgemachtigde). De programma's worden uitgezonden onder verantwoordelijkheid van OM. Dat is gewoon een legale constructie, die al 30 jaar geleden werd toegepast (denk aan Stadsradio Rotterdam e.d.).
Ik ga ervan uit dat de gemeente de pulieke lokale omroep subsidieert en niet de programmaproducent. Mogelijk betaalt de omroep wel voor de geproduceerde programma's en komt (een deel van) de subsidie toch bij OSR920 terecht. Maar de verantwoordelijkheid en de subsidie liggen bij de publieke omroep.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Zwarte Stoomboot schreef: 06 apr 2021 06:34
DX'r schreef: 05 apr 2021 14:52 In de gemeente Meijerstad heb je dit ook al.
OSR920 is als commerciele omroep te horen via de publieke plek op FM 107.1 en publieke DAB plek in Eindhoven en vervolgens als commerciele via DAB N.O. Brabant maar nergens hoor je de lokale omroep zelf :???:
Deugt voor geen meter volgens mij maar zelf denken ze daar heel anders over
https://www.youtube.com/watch?v=9ggSyREDZDc
Ik heb het interview even beluisterd, maar er is hier geen sprake van een commerciële zender die op een publieke frequentie uitzendt. Dat kan ook helemaal niet. Er is een externe producent (OSR920) die programma's maakt voor Omroep Meijerij (de publieke zendgemachtigde). De programma's worden uitgezonden onder verantwoordelijkheid van OM. Dat is gewoon een legale constructie, die al 30 jaar geleden werd toegepast (denk aan Stadsradio Rotterdam e.d.).
Ik ga ervan uit dat de gemeente de pulieke lokale omroep subsidieert en niet de programmaproducent. Mogelijk betaalt de omroep wel voor de geproduceerde programma's en komt (een deel van) de subsidie toch bij OSR920 terecht. Maar de verantwoordelijkheid en de subsidie liggen bij de publieke omroep.
De betaling kan ook vanuit de commercials komen, dan gaat er helemaal geen subsidie naar OSR920. Maar al zou er subsidiegeld naar OSR920 gaan, als die ook een inhoudelijk bijdrage leveren is dat gewoon toegestaan. Er mag betaald worden voor nieuwsgaring.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Ik vind het een bijzonder opzet en kijken of het wat wordt. De oude lokale radio format van 1 uurtje dit 1 uurtje dat is echt verleden tijd ik denk dat een nieuwe omroep een kans verdiend..... ook al willen sommige niks meer doen met FM dan is dat hun keuze. Allen ik zou willen dat men dan de freq. ook terug geeft aan de AT zodat hij opnieuw uitgegeven kan worden.
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Echtwel schreef: 08 apr 2021 09:11 Ik vind het een bijzonder opzet en kijken of het wat wordt. De oude lokale radio format van 1 uurtje dit 1 uurtje dat is echt verleden tijd ik denk dat een nieuwe omroep een kans verdiend..... ook al willen sommige niks meer doen met FM dan is dat hun keuze. Allen ik zou willen dat men dan de freq. ook terug geeft aan de AT zodat hij opnieuw uitgegeven kan worden.
Precies dat. Op die lege publieke FM frequentie kan prima een commercieel radiostation zijn programma's maken tot de datum dat de publieke verlengt moet hebben.
Plaats reactie