Wat doet jouw omroep tijdens de avondklok ?

Alles wat niet met radio te maken heeft. Tv, internet, kranten enz.

Moderator: admin6

Pascal. K

Wat doet jouw omroep tijdens de avondklok ?

Bericht door Pascal. K »

Wat doet jouw omroep met de avondklok?

En dan doel ik meer op de regionale en lokale omroepen, komen de vrijwilligers met een verklaring toch naar de studio? Nemen ze eerder op of toch liever non-stop? Of is er de mogelijkheid vanuit huis?

Webstations en hobby projecten hebben er weinig last van...

Ik ben heel benieuwd!
Rob de Greeuw

Re: Wat doet jouw omroep tijdens de avondklok ?

Bericht door Rob de Greeuw »

Ik ben net weer thuis, dus ja, ik ga gewoon met een verklaring naar de studio. Een live programma vanuit huis zou wel heel rumoerig worden en dat klinkt niet echt professioneel wat toch wel nodig is, zeker bij een programma met een journalistieke insteek. En alle gesprekken opnemen en semi-live uitzenden is voor mij ook moeilijk te organiseren tijdens een 40-urige werkweek. Dat kost me bovendien veel meer tijd dan een live uitzending doen. Zonder verklaring zou ik mijn journalistieke functie veel minder goed kunnen uitoefenen.
sverrips

Bericht door sverrips »

We nemen overdag het een en ander op, dat wordt 's avonds uitgezonden !
Alleen beperkte mensen hebben een verklaring.
https://progressieverock.nl powered by LinuxRadio.Tools, a linux radio automation !
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

sverrips schreef: 06 mar 2021 20:20 We nemen overdag het een en ander op, dat wordt 's avonds uitgezonden !
Alleen beperkte mensen hebben een verklaring.
Waarom alleen beperkte mensen? Zonder beperkingen moet je dan toch ook programma kunnen maken?
Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

Lees: Een beperkt aantal. (Denk ik...)
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Bij mijn omroep heeft iedereen die het nodig heeft een briefje gekregen. Wel is het zo dat in de meeste gevallen het ding alleen voor de vaste avond te gebruiken is.

Ikzelf en nog een aantal kunnen altijd naar buiten als het nodig is.
Aart Rietveld

Bij ons houdt het bestuur zich strikt aan de NLPO-richtlijnen dat alleen programmmakers van een journalistiek programma een ontheffing krijgen.
Een aantal muziek-programma's wordt nu van tevoren opgenomen maar een verzoekplatenprogramma op de zaterdagavond is hiermee vakkundig om zeep geholpen.
wave

Bericht door wave »

Aart Rietveld schreef: 07 mar 2021 14:01 Bij ons houdt het bestuur zich strikt aan de NLPO-richtlijnen dat alleen programmmakers van een journalistiek programma een ontheffing krijgen.
Een aantal muziek-programma's wordt nu van tevoren opgenomen maar een verzoekplatenprogramma op de zaterdagavond is hiermee vakkundig om zeep geholpen.
Hoe naar het voor dat programma ook is, op zich is het denk ik geen onjuiste beslissing. Voorlopig zijn we ook nog lang niet van de avondklok verlost, misschien is er een truc te verzinnen om dat programma op afstand te draaien? Axia is een AoIP platform en ondanks de technische uitdagingen kan bijvoorbeeld SoftSurface remote de Axia aansturen (maar dat zal geen nieuws voor je zijn).
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Aart Rietveld

Uitzenden vanuit huis heb ik serieus overwogen. Technisch is het geen probleem. Middels de Userpanels van Pathfinder kan ik de hele mixer bedienen. Ook de radioautomatisering kan op afstand bediend worden en de audioverbinding kan ik opbouwen middels Luci. En ook het doorschakelen van de studiotelefoon is geen enkel probleem. Het probleem zit hem meer in de vaardigheden van de programmamakers en het gebrek aan beschikbare apparaten bij hen thuis. Wil je dit kunnen draaien dan heb je toch minimaal een desktop/laptop nodig met tweede monitor en een smartphone/tablet voor de link tussen de presentator en de mensen die de telefoon (ook thuis) opnemen.

De eerste indruk was dat de avondklok niet heel lang zou duren, maar nu de beperkingen nog minimaal de hele maand gaan duren wordt live-uitzenden op afstand wel weer actueel. Misschien toch maar weer met de programmamamakers gaan overleggen.
wave

Bericht door wave »

Een desktop/laptop heeft tegenwoordig iedereen thuis wel, en dat geldt ook voor een smarty/tablet. Een simpele monitor die VGA en HDMI eet koop je nieuw voor rond de 100 euro, blijft altijd bruikbaar en de meeste penningmeesters zullen van dat bedrag niet in de stress raken. Rest dan alleen de vaardigheden en het, waar nodig, aan elkaar doorgeven van de monitor...maar dan kun je, netjes de NLPO richtlijnen volgend, de programmering weer uitbreiden.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Aart Rietveld schreef: 07 mar 2021 14:01 Bij ons houdt het bestuur zich strikt aan de NLPO-richtlijnen dat alleen programmmakers van een journalistiek programma een ontheffing krijgen.
Wat is dat voor bizarre richtlijn? Het doel van de maatregel is dat minder mensen bij elkaar thuis op bezoek gaan. Daarom kan en mag iedere werkgever zijn personeel een ontheffing geven, ongeacht de branche en/of het doel. Programma maken is gewoon werk, daar zou ik gewoon een ontheffing voor downloaden. Het gaat echt tegen geen enkele coronamaatregel in en zorgt ook op geen enkele wijze voor meer besmettingen, zolang je (net als overdag) afstand houdt in de studio.
Rock 'n roll is better than music!
Aart Rietveld

Ik snap de regel ook niet. Ins ons geval gaat het om één of twee mensen die elk apart, voor de ingangstijd van de avondklok, naar de studio komen. In de studio zitten ze coronaproof op ruime afstand met plexiglasschermen en na afloop gaan ze met eigen vervoer direct weer naar huis.

Ik durf te stellen dat ze in onze studio, rookvrij en met 100% geforceerde buitenlucht-ventilatie, veiliger zitten als thuis.

Maar leg dat maar eens uit aan de NLPO....
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Aart Rietveld schreef: 07 mar 2021 22:36 Maar leg dat maar eens uit aan de NLPO....
De NLPO maakt geen wetten. Ik zou eens met je bestuur in gesprek gaan.
Aart Rietveld

Tja, het is inderdaad geen wet maar een brancherichtlijn. Ik ben het er ook niet mee eens maar ik heb als technicus natuurlijk geen overrulende macht over het bestuur. Als Hoofd-Techniek heb ik wel overigens wel een onbeperkte ontheffing gekregen maar heb deze nog niet gebruikt, leve de remote-mogelijkheden van de huidige digitale radio- en tv-apparatuur.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Aart Rietveld schreef: 07 mar 2021 22:51 Ik ben het er ook niet mee eens maar ik heb als technicus natuurlijk geen overrulende macht over het bestuur.
Invloed is belangrijker dan macht als je wat wil bereiken. Succes!

Dat geldt ook voor zo een NPLO. De richtlijn is waarschijnlijk door welwillende, maar tevens ondeskundige, misschien ook angstige amateurs opgesteld. Een stevig signaal vanuit de omroepen kan dan ook helpen.

Of een goede discussie op een forum... Kom maar op :wink:
Plaats reactie