DEVA of BW DSPX?

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.

Moderator: admin6

ward89

DEVA of BW DSPX?

Bericht door ward89 »

Beste forumleden,

Al geruime tijd ben ik opzoek naar een betaalbare soundprocessing, rond de 2000 euro, voor mijn online radioprogramma's.
Heel wat uren heb ik al online gezocht naar info over soundprocessors en de bekende merken.

Na een lange zoektocht, twijfel ik nu tussen een Deva DB 6400 of een BW DSPX FM (ook bekend als de BW DSPX Stereo Encoder & 4-band Broadcast Processor).
Over de BW vind ik voldoende info op het internet, maar over de Deva nogal weinig.

Heeft iemand hier ervaring met een van de merken?
Welk advies zouden jullie mij kunnen geven als het aankomt op de aanschaf?
Het is voor mij de eerste keer dat ik zo'n apparaat ga aanschaffen, ik heb dus nog een hoop te leren over het instellen ervan.

Alvast dank!

Groet,

Ward
dipole

Re: DEVA of BW DSPX?

Bericht door dipole »

Hallo Ward,

Welkom op het forum!, je eerste bericht hier zie ik ;)

De Deva DB 6400 is net uit, en is werkelijk een vreselijk apparaat!
Deva maakt echt prachtige apparatuur, maar deze Sound Processor slaat echt helemaal nergens op.
Dus die zou ik gelijk vergeten. Misschien dat er nog een firmware update komt die het goed maakt, maar ik denk dat ze zich bij Deva echt hebben verkeken op soundprocessing.

Dus ik zou lekker verder kijken. desnoods een Orban 2e hands

En vergeet StereoTool niet! (ook een optie)
ward89

Bericht door ward89 »

Hoi dipole,

Inderdaad, mijn eerste post!
Heb veel rondgekeken hier en ervaring en tips opgedaan.

Dank voor je feedback, ik was al in de veronderstelling dat het ontbreken van info over de Deva een reden had.
Helaas wil stereotool niet vlekkeloos werken op mijn pc (als vst in Proppfrexx) er blijven helaas haperingen hoorbaar in de sound. Heb hier al een hoop voor geprobeerd, helaas zonder gewenst resultaat. Pc heeft een i5 processor met 8GB werkgeheugen, maar het komt niet lekker uit de verf helaas.

Is de BW DSPx FM een optie, anders de BW Broadcast DSPXmini encore AM/FM/HD/DAB+?

Een 2e hands Orban zie ik helaas niet in mijn prijsbudget staan, tenzij jij nog tips hebt?
Calypso

Bericht door Calypso »

ward89 schreef: 31 dec 2020 01:39 Helaas wil stereotool niet vlekkeloos werken op mijn pc (als vst in Proppfrexx) er blijven helaas haperingen hoorbaar in de sound. Heb hier al een hoop voor geprobeerd, helaas zonder gewenst resultaat. Pc heeft een i5 processor met 8GB werkgeheugen, maar het komt niet lekker uit de verf helaas.
Als je tevreden bent over de mogelijkheden/het geluid van Stereotool zou ik me eerst daarop concentreren, tenzij je een voorkeur voor stand alone processing hebt. Maar ook dan: voor 2000 euro koop je meerdere PCs waarop je ST zonder problemen draait.

Een i5 met 8G is op zich in de meeste gevallen ruim voldoende voor StereoTool om te draaien trouwens; al op het forum van ST je vraag en instellingen/opstelling gedeeld?

Wat betreft Orban: ruim binnen je price-range kun je met de PC kaarten van hun ook een heel eind komen en die kun je 2e hands vaak voor ruim onder de 1000 euro wel krijgen.
ward89

Bericht door ward89 »

Dank voor je reactie Calypso!

Zelf ben ik niet weg van Stereotool, mijn voorkeur gaat toch uit naar een standalone processor.
Een tweede pc met een Orban geluidskaart is niet praktisch voor mij, er is niet al te veel plek in mijn studio.

De afgelopen dagen zijn er op marktplaats enkele 2e hands Orbans te koop: een 5500-FM en een 6300 en een Omnia 6ex FM/HD.
Ik heb mij de afgelopen dagen (hier en elders) info opgezocht over deze modellen.
Als ik het goed heb, correct me if I'm wrong!, dan is de 5500-FM meer voor de FM en minder voor streaming (mijn doeleinde).

Dan twijfel ik nog tussen de Omnia, die goed aangeschreven staat (maar al iets ouder is) en een 6300.
Het vragen naar een voorkeur is als het vragen naar een favoriete kleur, toch durf ik het om het hier eens te vragen.

Wie weet kunnen jullie mij een duwtje in de richting geven.

Dank voor alle respons tot zover!
hvz

Bericht door hvz »

Hallo Ward.

Glitches met de VST-versie van Stereo Tool moet haast wel betekenen dat ProppFrexx een te kleine audiobuffer heeft. Dan ga ik er vanuit dat je de audio vanuit ProppFrexx door een losse (hardware?) streamer haalt, want als je rechtstreeks vanuit ProppFrexx of Stereo Tool streamt zou dat niet uitmaken.

Ik ken ProppFrexx niet goed genoeg om te weten of er een setting is voor de buffersize. Zo niet, dan kun je de volgende workaround proberen: Zet in Stereo Tool onder "CPU & Latency" de latency op 2048 ipv 4096. In de meeste gevallen lost dat het probleem op als een host te weinig buffer heeft.

Qua sound: Als ik lees wat je als alternatieven noemt verbaast het me nogal dat je verwacht dat die beter gaan klinken dan Stereo Tool, kun je zeggen wat je nu mist? En gebruik je alleen de gratis of basic-features of heb je het hele pakket? Dat scheelt nl. nogal.
Calypso

Bericht door Calypso »

ward89 schreef: 03 jan 2021 12:35 Zelf ben ik niet weg van Stereotool, mijn voorkeur gaat toch uit naar een standalone processor.
Eerlijk gezegd kan ik daar weinig mee; wat maakt dat je er niet weg van bent? Het idee van een software processor (een DSPX is niets anders, alleen dan in een aparte behuizing), het geluid wat je er uit krijgt, of de ervaringen tot op heden?
Een tweede pc met een Orban geluidskaart is niet praktisch voor mij, er is niet al te veel plek in mijn studio.
Een Orban geluidskaart hoeft niet eens in een aparte PC. In principe is het een complete Orban standalone in een PC-kaart uitvoering, en enkel de besturing ervan (instellingen) doe je eigenlijk met de PC. Dus geen 2e PC nodig. Juist de kaarten van Orban zijn bedoeld voor streaming toepassingen.

Een 1101 (PCIe kaart) komt op 1300 euro zonder kabelset van 85 euro - binnen je budget dus. Maar als je niet mega haast hebt gewoon 2e hands in de gaten houden, scheelt je weer wat...
wasl89

Bericht door wasl89 »

Dank voor je reactie hvz en Calypso,

De VST-plugin gebruikte ik op de input lijn van Proppfrexx, maar niet met het gewenste resultaat. Ik dacht dat het eerst lag aan het feit dat ik tegelijkertijd ook nog via OBS een videostream liet lopen. Maar ook met deze uit, en allerhande andere instellingen, verdween het probleem niet.
Haast alsof de pc het niet trok, terwijl de CPU nog geen 10% werd gebruikt. Voor mij de reden om Stereotool, ik had de basic versie, links te laten liggen. Ik wil kunnen vertrouwen dat mijn stream/opnames goed klinken zonder allerlei haperingen en storingen, dat is mijn hele gedachte.
Begrijp mij niet verkeerd, Stereotool is een geweldig programma met 100.000 mogelijheden, maar nu niet geschikt voor mij.

Ik zeg niet dat deze losse apparaten beter klinken, maar dat de hinderlijke haperingen en storingen in ieder geval niet zouden ontstaan. Of zit ik daar gruwelijk naast? Het is praktischer voor mij om een standalone processing te gebruiken. Mijn pc heeft helaas geen vrij PCIe-slot meer om te gebruiken, tenzij ik de videokaart eruit ga slopen.

Kortom, mijn voornemen is een standalone processor om mijn pc de ruimte te geven te blijven streamen qua audio en beeld zonder haperingen in het geluid.

Blijft mijn vraag omtrent de Orban 5500-FM staan, is deze ook te gebruiken als processing voor een stream? Ik heb allerhande handleidingen en tips gelezen en ik kan het antwoord op deze vraag niet vinden. Hopelijk dat iemand hier mij een beetje op weg wil helpen.

Alvast bedankt!
wave

Bericht door wave »

Dat StereoTool problemen krijgt als OBS draait kan ik me iets bij voorstellen. OBS is een loodzware applicatie, die om echt lekker te lopen eigenlijk al snel graag een i7 met 16 Gb en een vlotte GPU wil zien. OBS + ProppFX op een i5/8Gb zal dan samen al voor een forse CPU en memory load zorgen. Maar als OBS niet draait, dan zou StereoTool geen enkel probleem voor een i5 mogen zijn. Wat me ook opvalt, is dat jij de tweede in een week bent die dit probleem met StereoTool meldt (zie ook Techniek\Leveller). Zijn je audiodrivers up to date? Wat voor drivers gebruik je? ASIO, WDM, MME? Is het OS up to date?
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
wasl89

Bericht door wasl89 »

wave schreef: 04 jan 2021 01:11 Dat StereoTool problemen krijgt als OBS draait kan ik me iets bij voorstellen. OBS is een loodzware applicatie, die om echt lekker te lopen eigenlijk al snel graag een i7 met 16 Gb en een vlotte GPU wil zien. OBS + ProppFX op een i5/8Gb zal dan samen al voor een forse CPU en memory load zorgen. Maar als OBS niet draait, dan zou StereoTool geen enkel probleem voor een i5 mogen zijn. Wat me ook opvalt, is dat jij de tweede in een week bent die dit probleem met StereoTool meldt (zie ook Techniek\Leveller). Zijn je audiodrivers up to date? Wat voor drivers gebruik je? ASIO, WDM, MME? Is het OS up to date?
Dank voor je reactie wave,

Met OBS aan schommelt de CPU tussen de 10 tot 15 %, het valt dus reuze mee. Maar het uitzetten ervan wil geen oplossing bieden. Alle audiodrivers zijn up to date, ook mijn OS (Windows 10) wordt netjes bijgehouden. Ik heb de ASIO en WDM geprobeerd, de ander nog niet omdat ik moedeloos werd van de storingen. Met mijn huidige setup is Stereotool niet lekker werkend te krijgen, ik wil graag kunnen vertrouwen dat alles goed loopt. Dat gevoel heb ik nu met Stereotool niet meer.

Ik zal ook eens even kijken in de andere posts hier over exact hetzelfde probleem.
Badeendje

Bericht door Badeendje »

Probeer in Stereotool het aantal threads eens te verhogen naar bijvoorbeeld 4 (zit onder CPU & Latency)

https://www.stereotool.com/documentatio ... d-latency/
Kwak kwak!
hvz

Bericht door hvz »

Even voor de zekerheid: Stereo Tool draait *in* ProppFrexx toch? Want dan zit het probleem in ProppFrexx, niet in Stereo Tool. Wat je zou kunnen proberen is de audio vanuit ProppFrexx naar de stand alone versie van Stereo Tool te sturen via een programma/driver als Virtual Audio Cable or VB Cable, wellicht gaat dat wel goed. (Het echte probleem lijkt de buffergrootte in ProppFrexx te zijn, daarbij gaat WDM/ASIO etc niet helpen).

Tenzij de CPU de ASIO callback in de weg zit, dan zou de ASIO latency verhogen nog iets kunnen doen.

Stereo Tool heeft standaard een buffer van 1 seconde, terwijl een paar milliseconden in de meeste gevallen voldoende is - juist om dit soort glitches te voorkomen. Maar als je Stereo Tool in een ander programma draait is het de verantwoordelijkheid van dat andere programma om te zorgen dat de I/O goed gaat.
powersfred

Bericht door powersfred »

Op dit moment te koop op MP een Optimod 5500 voor een kleine 2000 euro, een 6300 voor iets meer dan 2 mille, een Wheatstone (Vorsis) 531 voor rond de 1000 euro en een AEV Exclusieve voor rond de 1000 euro. Keuze genoeg voor een hardwarematige processor.
ward89

Bericht door ward89 »

hvz schreef: 04 jan 2021 21:27 Even voor de zekerheid: Stereo Tool draait *in* ProppFrexx toch? Want dan zit het probleem in ProppFrexx, niet in Stereo Tool. Wat je zou kunnen proberen is de audio vanuit ProppFrexx naar de stand alone versie van Stereo Tool te sturen via een programma/driver als Virtual Audio Cable or VB Cable, wellicht gaat dat wel goed. (Het echte probleem lijkt de buffergrootte in ProppFrexx te zijn, daarbij gaat WDM/ASIO etc niet helpen).

Tenzij de CPU de ASIO callback in de weg zit, dan zou de ASIO latency verhogen nog iets kunnen doen.

Stereo Tool heeft standaard een buffer van 1 seconde, terwijl een paar milliseconden in de meeste gevallen voldoende is - juist om dit soort glitches te voorkomen. Maar als je Stereo Tool in een ander programma draait is het de verantwoordelijkheid van dat andere programma om te zorgen dat de I/O goed gaat.
Klopt, hij draaide in ProppFrexx. Ook daar allerlei instellingen aangepast, helaas bleef het probleem zo nu en dan opduiken. Ik heb daarom Stereotool aan de kant geschoven.

Klopt dat er op MP voldoende aanbod is nu. Ik had daar al rondgesnuffeld en wat vragen gesteld. Maar toen kreeg ik via een kennis een tip dat hij iemand wist die een 5700i te koop ging aanbieden. Dus ik de stoute schoenen aangetrokken en contact gezocht, deze processor komt deze week (kijken hoe snel PostNL is) mijn kant op.

Dank allemaal voor het meedenken, dat waardeer ik enorm!
R.J. Mulder

Bericht door R.J. Mulder »

Nou dan heb je best een goeie aanschaf gedaan. Wij draaien sinds een paar jaar bij de omroep ook met een 5700i en zijn er zeer positief over.
Plaats reactie