Hoe actueel dient lokaal nieuws te zijn?

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Rob de Greeuw

Hoe actueel dient lokaal nieuws te zijn?

Bericht door Rob de Greeuw »

Actueler dan woensdagavond tijdens mijn programma op WEEF Radio kan bijna niet. Tijdens mijn radioprogramma kwam er een corona gerelateerde mail binnen en een kwartier later was het Hoornse raadslid in de uitzending. :)

Een ander onderwerp, de dag van de witte stok, vond de dag erna plaats. Verder had ik een gesprek over de Regenboogweek en of de een avond eerder aangekondigde coronamaatregelen daar invloed op hebben.

Ook was er nog een interview over een appeluitdeelactie van de dag ervoor, maar uiteindelijk bespraken we daarin ook de huidige gedeeltelijke lockdown en hoe dat voor de boeren en tuinders is.

Wat vinden jullie, hoe actueel dient nieuws te zijn als je er op de radio aandacht aan besteedt?
WinnaarRadioring2023

Re: Hoe actueel dient lokaal nieuws te zijn?

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Ligt er maar net aan wat het nieuws is. Als de N*** tussen A en B is afgesloten vanwege een ongeval, dan meldt je dat in je programma, ongeacht wat voor programma je maakt.

Wat je ook regelmatig hoor is dat die weg gisteren was afgesloten. Dat is irrelevante informatie, hou dan je bek en start een plaat.

Jij krijgt een mail die kennelijk zo urgent was dat je het betreffende raadslid direct terug belde. Dat is lokale radio, daarvoor zit je op die plek.

Dat cowboy Willy daar geen zin in heeft is het probleem van cowboy Willy. Ook country muziek en de gitarist van het bandje kan wachten voor urgente informatie. En ja, ook als dat ten koste gaat van het country programma en er helemaal geen muziek meer gedraaid kan worden moet cowboy Willy blijven tot er op zijn minst vervanging is.
Rob de Greeuw

Daarom hebben we geen countryprogramma in de programmering. :)
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

Rob de Greeuw schreef: 16 okt 2020 20:51 Daarom hebben we geen countryprogramma in de programmering. :)
Een lokale omroep kan helaas geen nieuwsdienst zijn. Want de bezetting is niet continu .
wally

Bericht door wally »

Sowieso kun je je afvragen wat het nut van lokaal nieuws bij een lokale omroep is....Als ik de sirene hoor kijk ik op mijn mobiel op p2000, gezien de privacy regels is dat niet meer accuraat maar heb ik wel een globaal idee. Kortom, je moet als lokale omroep de diepte in (kunnen) gaan , anders loop je achter de feiten aan.
Marco79

Bericht door Marco79 »

Rob de Greeuw schreef: 16 okt 2020 10:53 Actueler dan woensdagavond tijdens mijn programma op WEEF Radio kan bijna niet. Tijdens mijn radioprogramma kwam er een corona gerelateerde mail binnen en een kwartier later was het Hoornse raadslid in de uitzending. :)

Een ander onderwerp, de dag van de witte stok, vond de dag erna plaats. Verder had ik een gesprek over de Regenboogweek en of de een avond eerder aangekondigde coronamaatregelen daar invloed op hebben.

Ook was er nog een interview over een appeluitdeelactie van de dag ervoor, maar uiteindelijk bespraken we daarin ook de huidige gedeeltelijke lockdown en hoe dat voor de boeren en tuinders is.

Wat vinden jullie, hoe actueel dient nieuws te zijn als je er op de radio aandacht aan besteedt?
Wat als die mail dinsdagavond was binnen gekomen op het zelfde tijdstip? Of maandagavond? Vind het eigenlijk een waardeloos voorbeeld.

Wat heb je nog meer met interviews gedaan? Webartikel van gemaakt? Sociale media? Podcast? Als gemist aangeboden? Een lokale omroep is volgens mij meer dan een programma tussen 19 en 21 uur. (Terwijl de meeste mensen tv kijken?)
Rob de Greeuw

Nou ja, het is natuurlijk geen one man show. Op een andere avond hadden mijn collega's dit natuurlijk gedaan. Zoals op de avond van de persconferentie de voorzitter van de horecabond in de uitzending hebben. En op een donderdagavond de zanger in de uitzending die een paar uur eerder ervoor gezorgd had dat er weer mocht worden opgetreden bij verzorgingshuizen. En denk je nu echt dat we deze interviews niet online aanbieden?

Het eerstgenoemde interview ga ik overigens nog wat meer uitwerken met reacties van het college (er wordt al vijf maanden gewacht op antwoord) en de ondernemersvereniging.
MFM

Bericht door MFM »

Het begint al bij de redactie.
Hoe functioneert die? Wat zijn hun kerntaken? Voor welke media moet het actueel zijn? En wat is de definitie van actueel volgens de redactie?

Voor on demand, via yt of andere social media, mag het best een minder actueel item zijn. Dus een interview mag wat dieper gaan. Actuele items komen bovenaan.

Voor de website en social media moet je gewoon 24/7 nieuws kunnen genereren uit je informatiebronnen.
Is er een grote brand of wegafsluiting ivm ongeval? Dan hoor je daar zsm op in te spelen.

Voor tv is die drang naar actueel nieuws te vertalen in een avondjournaal, dag of week overzicht, maar zou alleen in zware noodsituaties een livestream doorgeprikt kunnen worden. Geen 24/7 tv? Maak dan van je tv een toonaangevende kabelkrant met bv een nu.nl tv achtige insteek. Lokaal nieuws van je website erbij en je hebt een actuele aantrekkelijke kabelkrant in de overige uren.

En voor radio?
Zolang het gros van de lokale omroepen bovenstaande niet op orde heeft zal er bijna nooit bij sirene’s, lokaal gemeenteraadgekonkel of corona nieuws ook maar iemand als eerste de radio (of tv) op de lokalo aan zetten.
Radio, ook met voicetrackers (in mijn optiek gewoon nutteloos) of nonstop, hoort rete actueel te zijn. Als het om snel nieuws gaat (wegafsluiting, grote ingrijpende calamiteit of zware maatregelen voor de lokale ondernemers of inwoners om er maar een paar te noemen) dan wil je dat niet alleen bij je regionale zender lezen, zien of horen.

Gelukkig komen er steeds meer omroepen achter dat hun zwaartepunt qua actuele info mee moet verhuizen naar de realiteit van 2020.
Marco79

Bericht door Marco79 »

Rob de Greeuw schreef: 17 okt 2020 19:47 Nou ja, het is natuurlijk geen one man show. Op een andere avond hadden mijn collega's dit natuurlijk gedaan. Zoals op de avond van de persconferentie de voorzitter van de horecabond in de uitzending hebben. En op een donderdagavond de zanger in de uitzending die een paar uur eerder ervoor gezorgd had dat er weer mocht worden opgetreden bij verzorgingshuizen. En denk je nu echt dat we deze interviews niet online aanbieden?

Het eerstgenoemde interview ga ik overigens nog wat meer uitwerken met reacties van het college (er wordt al vijf maanden gewacht op antwoord) en de ondernemersvereniging.
Nou ik heb even op jullie site gekeken. De avond er voor was er niks mee gebeurd want toen was er non-stop. En donderdagavond in een kunstprogramma betwijfel ik ook. En wat dacht je vandaag (17 oktober), laat ik de items (3 interviews) nog even snel 3 dagen later op de site zetten met paar regels tekst: https://weeffradio.nl/hygienepalen-hoorn/ Vast gedaan na mijn opmerkingen op dit forum. Haha.

Wat wil je eigenlijk bereiken met die topic? Laten zien hoe goed jij bij Weeff het doet?

Vond het een saai en niet kritisch interview. Mis vooral de vraag: waarom hebben jullie 5 maanden stil gezeten en zelf niet eerder aan de bel getrokken als het 'zo een belangrijk punt voor jullie is'? Mis elke kritische noot in het interview. Nou als ik dit hoorde op de radio was het een keihard zapmoment.

De admin mag dit topic wel weer sluiten. Gewoon weer een nieuw 'weeff topic' en niks anders.
Rob de Greeuw

Hi Marco, Bedankt voor je feedback. Daar heb ik een stuk meer aan dan wat doorgaans op dit platform wordt geschreven. De avond ervoor hadden we de persco, dus had op zich wel gekund hoor. En kunst in combinatie met hygiëne palen, daar noem je wat. Dat zou wel eens de doorbraak kunnen worden.
WinnaarRadioring2023

Marco79 schreef: 18 okt 2020 00:47
Rob de Greeuw schreef: 17 okt 2020 19:47 Nou ja, het is natuurlijk geen one man show. Op een andere avond hadden mijn collega's dit natuurlijk gedaan. Zoals op de avond van de persconferentie de voorzitter van de horecabond in de uitzending hebben. En op een donderdagavond de zanger in de uitzending die een paar uur eerder ervoor gezorgd had dat er weer mocht worden opgetreden bij verzorgingshuizen. En denk je nu echt dat we deze interviews niet online aanbieden?

Nou ik heb even op jullie site gekeken. De avond er voor was er niks mee gebeurd want toen was er non-stop. En donderdagavond in een kunstprogramma betwijfel ik ook. En wat dacht je vandaag (17 oktober), laat ik de items (3 interviews) nog even snel 3 dagen later op de site zetten met paar regels tekst: https://weeffradio.nl/hygienepalen-hoorn/ Vast gedaan na mijn opmerkingen op dit forum. Haha.

Wat wil je eigenlijk bereiken met die topic? Laten zien hoe goed jij bij Weeff het doet?

Vond het een saai en niet kritisch interview. Mis vooral de vraag: waarom hebben jullie 5 maanden stil gezeten en zelf niet eerder aan de bel getrokken als het 'zo een belangrijk punt voor jullie is'? Mis elke kritische noot in het interview. Nou als ik dit hoorde op de radio was het een keihard zapmoment.

De admin mag dit topic wel weer sluiten. Gewoon weer een nieuw 'weeff topic' en niks anders.
Jij maakt er inderdaad een WEEFF draadje van. Jammer.

De vraag van Rob de Greeuw is een relevante die voor iedere omroep geldt. Dat hij toevallig bij WEEFF een programma maakt doet niet ter zake. De website van WEEFF en hoe die beter kan, doet niet ter zake.

Rob zijn vraag was; 'Wat vinden jullie, hoe actueel dient nieuws te zijn als je er op de radio aandacht aan besteedt?'

Heb je daar ook een antwoord op? Misschien kunnen we daar nog wat van leren, of in ieder geval de discussie inhoudelijk aangaan.
WinnaarRadioring2023

wally schreef: 16 okt 2020 23:00 Sowieso kun je je afvragen wat het nut van lokaal nieuws bij een lokale omroep is....Als ik de sirene hoor kijk ik op mijn mobiel op p2000, gezien de privacy regels is dat niet meer accuraat maar heb ik wel een globaal idee. Kortom, je moet als lokale omroep de diepte in (kunnen) gaan , anders loop je achter de feiten aan.
Interessante insteek. Het nut van het lokale nieuws betwijfel ik ook wel eens. Veelal komt men niet verder als de laatste 112 berichten, aangevuld met 112 berichten vanuit een naburige gemeente.

Meer de diepte in gaan met lokale personen lijkt mij sowieso een uitstekende vorm van lokale radio.
Marco79

Bericht door Marco79 »

Nieuws is alleen actueel als je de juiste 'kritische' vragen stelt. Dat voorbeeld had ik al gegeven. Daarnaast is nieuws zelf urgent zijn. P2000 is leuk en aardig. Maar als jij als omroep duiding kan geven dan bent je relevant en urgent. Dus bel alles na en ga dat P2000 nieuws duiden. En bepaal je eigen koers in dat nieuws. En dan niet op 1 kanaal, maar op zoveel mogelijk plekken. Belangrijk is dat mensen je weten te vinden. Horen ze sirenes: dat moeten ze weten met een half uur is er een update met foto of video op ... Noem een kanaal. Hoe klein of groot het nieuws ook is. Zorg dat je er bent.

Maak entertainment voor je publiek. Leuke radio en tv. Een goede website. Verrassend op sociale media. Leuke content over je streek; de hele dag door. Laat mensen zich bij je omroep thuis voelen. Van P2000-nieuws tot entertainment.
Rob de Greeuw

Zoals een filmpje met de dashcam. Herken jij waar onze verslaggever dit keer rijdt. :)
Marco79

Bericht door Marco79 »

Rob de Greeuw schreef: 18 okt 2020 23:09 Zoals een filmpje met de dashcam. Herken jij waar onze verslaggever dit keer rijdt. :)
Mwaaaa er is echt wel wat beters te verzinnen. Daar ben je geen lokale omroep (met subsidies) voor. Entertainment is ook gewoon journalistiek.
Plaats reactie