Geen DAB+ in Luxemburg ?

Forum voor al het nieuws over buitenlandse radiostations en dj's.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Madurodam FM

Geen DAB+ in Luxemburg ?

Bericht door Madurodam FM »

Binnenkort met de auto op vakantie, en daarbij passeren wij Luxemburg. Ik probeer alvast op te zoeken welke stations ik daar via DAB+ kan ontvangen, maar zie ik het nu goed en heeft Luxemburg geen stations op DAB+ ? Dat zou mij namelijk echt verbazen. Hoe klein dan ook, Luxemburg is een echt medialand. Kijk alleen al naar de RTL zenders in Europa. Middengolf, FM, satelliet radio, ze waren er steeds bij....maar waarom geen DAB+ ? Weet iemand hier misschien meer over deze keuze ?
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
ruudam

Re: Geen DAB+ in Luxemburg ?

Bericht door ruudam »

Als dat echt zo is kan Luxemburg als het verstandigste medialand uitgeroepen worden door zich niet bezig te houden met DAB.
In het kleine landje kan kennelijk alles en iedereen goed op de FM terecht, dus waarom omschakelen.
Wil je naar Luxemburg luisteren dan zet je m op Lange golf 234, kan je hier al doen, en waarschijnlijk een groot deel van je reis. Dit is het meest beluisterde programma in Frankrijk, in grote steden daar en Lux ook op FM.
dab radio

Bericht door dab radio »

Je kunt de Duitse en Belgische wel ontvangen. Vorig jaar nog met vakantie geweest in Luxemburg.
Als je naar Frankrijk gaat, is het ook nog dun bezaait.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

In Luxemburg heb je (vrijwel) alleen maar RTL, een commerciële monopolist. DAB+ zorgt voor heel veel ruimte voor kleine en grotere concurrenten in de ether. En daar houden monopolisten niet van.

Maar DAB+ komt er daar heus wel als de ontvangers standaard in auto's meegeleverd gaan worden.
DX'r

Bericht door DX'r »

Madurodam FM schreef:Binnenkort met de auto op vakantie, en daarbij passeren wij Luxemburg. Ik probeer alvast op te zoeken welke stations ik daar via DAB+ kan ontvangen, maar zie ik het nu goed en heeft Luxemburg geen stations op DAB+ ? Dat zou mij namelijk echt verbazen. Hoe klein dan ook, Luxemburg is een echt medialand. Kijk alleen al naar de RTL zenders in Europa. Middengolf, FM, satelliet radio, ze waren er steeds bij....maar waarom geen DAB+ ? Weet iemand hier misschien meer over deze keuze ?
Inderdaad Luxemburg heeft geen DAB of DAB+
doc_nl

Bericht door doc_nl »

Ze zijn wel aan het testen geweest, maar geen concrete plannen kunnen vinden...

https://www.youtube.com/watch?v=uw603gzf5UY
Debaser

Bericht door Debaser »

EtherScout schreef:In Luxemburg heb je (vrijwel) alleen maar RTL, een commerciële monopolist. DAB+ zorgt voor heel veel ruimte voor kleine en grotere concurrenten in de ether. En daar houden monopolisten niet van.
Nou, er zijn wel meer partijen in Luxemburg hoor. Die hebben alleen weinig slagkracht en weinig te willen.

Qua RTL is het trouwens wel grappig om te vermelden dat RTL4, 5, 7 en 8 in Luxemburg gewoon via de digitale ether te ontvangen zijn. Gratis.
Be a debaser!
Madurodam FM

Ik geloof dat de populaire radiozenders Eldoradio en L'essentiel ook eigendom zijn van RTL. Blijft er verder weinig over aan andere partijen :sad:
Madurodam FM

Het heeft even moeten duren maar er zit nu toch echt iets aan te komen, zie bericht MediaMagazine

In Luxemburg zullen vanaf het voorjaar van 2021 uitzendingen via DAB+ officieel van start gaan. Dit heeft BCE (Broadcast Center Europe) bekend gemaakt. In 2018 zijn er al testuitzendingen te horen geweest via DAB+ in Luxemburg maar na deze testuitzendingen is het een tijdje stil gebleven in de digitale ether in het Groothertogdom. Daar komt binnenkort verandering in. Vanaf deze week zal er een testperiode gestart worden met uitzendingen via DAB+ in Luxemburg. Vanaf het voorjaar van 2021 moeten de uitzendingen officieel van start gaan, aldus BCE. BCE is een dochterbedrijf van de Luxemburgse omroep RTL.

Het is de bedoeling dat alle grote radiozenders in Luxemburg mee doen aan de testuitzendingen via DAB+ en dus vanaf medio volgend jaar te horen zijn in de digitale ether.

De stap naar digitale ether radio in Luxemburg heeft lang op zich laten wachten. In buurlanden als Duitsland en België zijn er al langer uitzendingen te horen via de digitale ether. Aangezien vanaf volgend jaar alle auto’s die in Europa worden verkocht verplicht ontvangst van digitale etherradio moeten hebben lijkt de stap van Luxemburg een logische.

Vanaf deze week gaan ze dus beginnen met testen. Moet gezien de afstand wel lukken met ontvangst, zeker met condities zoals de afgelopen dagen. En het zou natuurlijk he-le-maal geweldig zijn als ze daar bij RTL besluiten om het Engelstalige Radio Luxembourg nieuw leven in te blazen als classic hitstation :wink:
deradioluisteraar

Bericht door deradioluisteraar »

Dit is de oorspronkelijke bron van het nieuws: https://www.infosat.de/radio/digitalrad ... -luxemburg
Madurodam FM

De eerste meldingen komen al binnen, echter nog niet vanuit Nederland. Zitten voorlopig negen stations op de mux; RTL Radio, RTL Letzebuerg, Radio Latina, Radio ARA, L'Essentiel, POA, HQ, Radio 100,7 en Eldoradio. LUX-NAT is te onvangen op 7D
Plaats reactie