DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
Echtwel

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door Echtwel »

Pascal. K schreef: 26 jul 2020 00:16 Zelf niet ontvangen, maar laat het hier
https://radiovisie.eu/eerste-radiopirat ... rd-op-dab/
Wat ik er van begrepen heb is dat die module printje waar de lokale omroepen de test van dabradio mee hebben uitgevoerd en misschien nu nog gewoon te koop is via internet en eigen hobby dabradio opzetten moet dus geen probleem zijn alleen zal je niet ver komen maar als je alleen dabradio voor je eigen huiskamer wil maken waarom niet :)
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

https://wiki.opendigitalradio.org/RaspDAB

Modulator kost rond de 250 a 300 euro, maar dan de rest nog.
lion

Bericht door lion »

Madurodam FM schreef: 25 jul 2020 18:06 Kun je de stations niet echt kwalijk nemen, die zouden (vast en zeker) willen uitzenden in hun eigen stad of regio maar Utrecht, maar ook Amsterdam en Rotterdam doen voorlopig niet mee. Tsja, dan wijken deze stations uit naar andere regio's,.
Ook alleen maar om het uitzenden. Ze hebben geen geduld tot het in eigen gebied beschikbaar komt.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Zijn ze in Almere niet een beetje te vroeg met het invullen van kanalen die tot nu toe gereserveerd waren voor publieke lokale omroepen. Okee, die 6 plekken als je binnen een regio slechts 1 lokale omroep hebt, dan blijven er vijf onbenut. Maar met de komst van Antenne Domstad waren de 6 plekken voor commerciele omroepen op de Almeerse mux vol. Nu is toch ook Sun FM Beachradio toegevoegd, da's dus commercieel nummer 7. Laat ze in andere regio's dan ook maar snel die lege (gereserveerde) plekken vullen.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Madurodam FM

De Hindoestaanse zender Sunrise FM gebruikt op twee muxen een andere Service ID waardoor dit station op mijn receiver dubbel wordt ontvangen. Zowel Sunrise op 5C Den Haag als 11B Den Haag (Binckhorst) ....leuk, maar vast niet de bedoeling.
DX'r

Bericht door DX'r »

Madurodam FM schreef: 27 jul 2020 22:52 De Hindoestaanse zender Sunrise FM gebruikt op twee muxen een andere Service ID waardoor dit station op mijn receiver dubbel wordt ontvangen. Zowel Sunrise op 5C Den Haag als 11B Den Haag (Binckhorst) ....leuk, maar vast niet de bedoeling.
Dus nog steeds :sad:

ik had het een tijd terug al aangeven
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Ja, helaas is er géén coördinatie bij het kiezen van Station-ID's. Zie ook www.station-id.nl . Hopelijk wordt het toch nog snel opgelost.
Madurodam FM

Toch lijkt men af en toe de Service ID's of Service Name aan te passen zodat men elkaar niet stoort en diverse ontvangers niet meerdere keren hetzelfde station ontvangen. Dit was een aantal weken geleden heel even het geval met XXL Radio die op de ene mux de Service Name XXL Radio en op de andere mux de Service Name XXL Radio R'dam had, en dan krijg je op verschillende ontvangers dus 2x XXL radio achter elkaar. Dit is inmiddels aangepast enkel die van Sunrise FM is nog afwijkend. Ook ben ik benieuwd welke Service ID Sun FM Beachradio in Almere gebruikt, want toen ik gisteravond heel even Almere kon ontvangen kwamen alle stations op deze mux op mijn scherm, met uitzondering van Sun FM Beachradio. Kan dus zijn dat deze weer een overlap heeft met een Service ID die hier in mijn regio in gebruik is.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Het beste is dat een radio station zijn ID zelf uitgeeft en dit niet door anderen laat doen. Dan kan hij bij elke mux zijn ID en namen geven. Dan blijft alles gelijk en ben je niet afhankelijk of er een website is waar het op staat, of die wel ge-updated wordt en of de ID's worden doorgegeven.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Ja, natuurlijk, je mag zelf je naam en ID kiezen, en de zenderoperator opdragen die dan ook te gebruiken. Maar zou wel even kijken of ze al in gebruik zijn, om problemen op voorhand te voorkomen...
DX'r

Bericht door DX'r »

Madurodam FM schreef: 27 jul 2020 22:52 De Hindoestaanse zender Sunrise FM gebruikt op twee muxen een andere Service ID waardoor dit station op mijn receiver dubbel wordt ontvangen. Zowel Sunrise op 5C Den Haag als 11B Den Haag (Binckhorst) ....leuk, maar vast niet de bedoeling.
SUNFM op Almere is gekoppeld aan Sunrise 5C Den Haag want hebben dezelfde Sid :???:
density1

Bericht door density1 »

Sun FM Beachradio is te vinden onder Beachradio op de Almere mux.
marc1984

Bericht door marc1984 »

Sun FM Beachradio gebruikt niet alleen dezelfde Service id als Sunrise FM vanuit Den Haag maar ook vanuit Lelystad.
density1

Bericht door density1 »

Zit Sun FM er dan nu ook in Lelystad op?
marc1984

Bericht door marc1984 »

density1 schreef: 28 jul 2020 18:27 Zit Sun FM er dan nu ook in Lelystad op?
Nee volgens mij niet,
Ik bedoelde dat SunFM Beachradio uit Almere dezelfde sid heeft als Sunrise FM vanuit Lelystad.

inmiddels is het sid van SunFM Beachradio gewijzigd in: 8DB1
Laatst gewijzigd door marc1984 op 29 jul 2020 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie