Vraag over maatregelen Buma en Sena

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.

Moderator: admin6

Robje007

Vraag over maatregelen Buma en Sena

Bericht door Robje007 »

Hallo beste radio mensen,

Door een vriend ben ik net de radio wereld ingedoken en heb ik al een aardig mooie setup voor elkaar. Nu willen we binnenkort van start gaan met ons radio station. Nu is mijn vraag hoe streng Buma en Sena eigenlijk omgaan met licenties. Door de hoge setup kosten willen we eigenlijk in het begin nog zonder licentie gaan uitzenden. Mijn vraag is of je eerst een waarschuwing zal krijgen of dat je gelijk beboet word. Wij zijn niet commercieel en doen het alleen voor de hobby. Mijn vriend zeg dat ik mij er niet druk om maken, maar ik wil graag zekerheid hebben en hoop dat ik hier een antwoord misschien zou kunnen krijgen op mijn vraag.

Met vriendelijke groet,

Robin
Pascal. K

Re: Vraag over maatregelen Buma en Sena

Bericht door Pascal. K »

Robje007 schreef: 02 mei 2020 01:49 Hallo beste radio mensen,

Door een vriend ben ik net de radio wereld ingedoken en heb ik al een aardig mooie setup voor elkaar. Nu willen we binnenkort van start gaan met ons radio station. Nu is mijn vraag hoe streng Buma en Sena eigenlijk omgaan met licenties. Door de hoge setup kosten willen we eigenlijk in het begin nog zonder licentie gaan uitzenden. Mijn vraag is of je eerst een waarschuwing zal krijgen of dat je gelijk beboet word. Wij zijn niet commercieel en doen het alleen voor de hobby. Mijn vriend zeg dat ik mij er niet druk om maken, maar ik wil graag zekerheid hebben en hoop dat ik hier een antwoord misschien zou kunnen krijgen op mijn vraag.

Met vriendelijke groet,

Robin
Niet, je moet je zaakjes op orde hebben. Naast Buma stemra moet je dus de Sena ook afdragen. Men is gestopt met maar steeds waarschuwen. Eigenlijk vraag je hier naar niet legale dingen, kans is dat dit in strijd is met de regels van het forum. Je vraagt toch ook niet op een financieel forum hoe je de belasting kan ontduiken en hopende dat ze een lieve waarschuwing geven?

Zie het als rijden zonder rijbewijs. De boetes zijn zeer hoog.

Tevens ook niet netjes naar andere radiostations, regels zijn regels ook voor jullie. Er zijn radiostations die speuren naar streams en sites zonder vermelding van licentie nr.

Je zou je stream op slot kunnen zetten, geen website of Facebook nog en alleen luisterbaar voor uitsluitend jezelf. Dan wachten tot de centjes er wel zijn.

Dus, regel je zaakjes !
Laatst gewijzigd door Pascal. K op 02 mei 2020 09:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Pascal. K schreef: 02 mei 2020 09:32
Robje007 schreef: 02 mei 2020 01:49 Hallo beste radio mensen,

Met vriendelijke groet,

Robin
Niet, je moet je zaakjes op orde hebben. Naast Buma stemra moet je dus de Sena ook afdragen. Men is gestopt met maar steeds waarschuwen. Men kijkt niet of je nieuw bent, net dure spullen heb gekocht, niet commercieel bent en.

Zie het als rijden zonder rijbewijs. De boetes zijn zeer hoog. Je gaat toch eerlijk ook niet eerst dik investeren in een auto en dan er achterkomen dat een rijbewijs prijzig is?

Tevens ook niet netjes naar andere radiostations, regels zijn regels ook voor jullie. Er zijn radiostations die speuren naar streams en sites zonder vermelding van licentie nr.

Je zou je stream op slot kunnen zetten, geen website of Facebook nog en alleen luisterbaar voor uitsluitend jezelf. Dan wachten tot de centjes er wel zijn
big T

Bericht door big T »

Als je nu al teveel geld hebt uitgegeven aan studio spullen, dan pak je het niet goed aan.
Een kosten plaatje maken van alles, om het graag willen financieel in kaart te brengen.
Dan weet je wat kan en wat niet kan.
En wat er dan bij moet, de kosten zijn keurig terug te vinden op de sites van Buma/Stemra en vergeet de Sena ook niet.
Feivel

Bericht door Feivel »

De Buma/Stemra en Sena doen niets anders dan de hele dag het internet afspeuren naar illegale radiostations. De pakkans is zeer hoog. Als je ongeluk hebt, speurt de Stichting BREIN in opdracht van Buma/Stemra en SENA mee.

De Buma/Stemra en SENA zullen bij overtreding een brief sturen dat je een licentie moet afsluiten en dat je met terugwerkende kracht moet betalen. Alle dagen dat je zonder licentie hebt uitgezonden, moeten betaald worden.

Als je wordt gepakt door Stichting BREIN, wordt het helemaal zuur. BREIN waarschuwt niet, maar start onmiddellijk een exploot. Dan word je, met wat pech, voor de rechter gedaagd. De rechter kijkt alleen maar naar ‘Is de wet overtreden?’ Zonder licentie is het antwoord ‘Ja, dat is wettelijk en overtuigend bewezen.’ Dan krijg je niet alleen een boete en een verplichting tot het afnemen van een licentie, maar kun je ook alle proceskosten (advocaten, de uren dat alle auteursrechten organisaties met jouw zaak zijn bezig geweest, griffiekosten, etc.) gaan betalen.

Kortom: niet doen. Als je geen geld hebt, maar wel een studio, sluit jezelf dan aan bij een van de vele internetstations.

Je kunt ook eens bij de Stichting Webcasting. Deze stichting biedt Buma/Stemra en SENA licenties aan voor betrekkelijk weinig geld. Zeker als je onder de 100 luisteraars blijft, een getekend contract met je provider kunt overleggen en kunt bewijzen dat je niet commercieel zal uitzenden (nu niet en in de toekomst niet). Daarnaast moet je je houden aan de zelfbedachte regels van deze stichting. Vergeet vooral niet tijdig de rekening te betalen; de stichting stuurt anders onmiddellijk een deurwaarder.
tspronsen

Bericht door tspronsen »

Robje007 schreef: 02 mei 2020 01:49 Nu is mijn vraag hoe streng Buma en Sena eigenlijk omgaan met licenties. Door de hoge setup kosten willen we eigenlijk in het begin nog zonder licentie gaan uitzenden. Mijn vraag is of je eerst een waarschuwing zal krijgen of dat je gelijk beboet word. Wij zijn niet commercieel en doen het alleen voor de hobby. Mijn vriend zeg dat ik mij er niet druk om maken, maar ik wil graag zekerheid hebben en hoop dat ik hier een antwoord misschien zou kunnen krijgen op mijn vraag.
Er is een mooie Engelse uitspraak: If you can't do the time, don't do the crime.

Muziek uitzenden zonder hiervoor te betalen is strafbaar. Dat het voor jou een hobby is en je er niks aan verdient maakt niet uit. De kans dat je betrapt wordt is redelijk groot. Je wilt immers luisteraars dus moet je je station promoten en dan val je vanzelf op. Vroeg of laat gaat iemand controleren of je betaalt voor het uitzenden van muziek en dan hang je. Reken maar dat het schikkingsvoorstel dat je krijgt hoger is dan wanneer je nu elke maand netjes had betaald voor je muziek licentie. Dus als je nu geen € 75 per maand kunt betalen voor een muzieklicentie, hoe ga je zo'n schikkingsvoorstel betalen als je betrapt wordt?
Feivel

Bericht door Feivel »

Ah, ik kwam er net achter dat de Buma een nieuwe licentie voor hobby stations heeft. Onbeperkt aantal luisteraars, 24 uur per dag uitzenden. Geen reclame of inkomsten toegestaan. 26 euro ex BTW, per maand. Komt er nog wat van de Sena bij, zit je al met al zo rond de 50 euro. Dat moet je toch wel kunnen missen?
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

Feivel schreef: 02 mei 2020 15:43 Ah, ik kwam er net achter dat de Buma een nieuwe licentie voor hobby stations heeft. Onbeperkt aantal luisteraars, 24 uur per dag uitzenden. Geen reclame of inkomsten toegestaan. 26 euro ex BTW, per maand. Komt er nog wat van de Sena bij, zit je al met al zo rond de 50 euro. Dat moet je toch wel kunnen missen?
bron....
v.ijl

Bericht door v.ijl »

Wat dacht je van bumastemra.nl?
Voor een hobbystation op internet kost de licentie van Buma/Stemra € 26,00 (inclusief btw) per maand. We factureren per kwartaal. Je mag alle muziek gebruiken en 24 uur per dag uitzenden voor een onbeperkt aantal luisteraars (slots). Deze licentie is bedoeld voor beginnende stations en hobbyisten die af en toe willen draaien.
De sena doet ook nog even mee:
ONLINE RADIO < 500 SLOTS: 0 t/m 100 slots € 312,00
https://sena.nl/files/original/vergoedi ... t-2020.pdf
en dan is er koffie......
Robje007

Bericht door Robje007 »

Dank jullie wel voor de reacties, hier heb ik zeker wat aan. Wij gaan gewoon een licentie afsluiten en niet moeilijk doen, het risico is te hoog en zoals gezegd oneerlijk voor de anderen die er wel voor betalen.
nostalgia

Bericht door nostalgia »

Als je via mijnlicentie.nl de Buma en Sena regelt en je betaald een heel jaar krijg je 10 % korting op het totale bedrag https://www.mijnlicentie.nl/aanvraagfor ... obbymatig/
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Allemaal heel goed en mooi geregeld en eindelijk heb Sena en Buna door dat internet station onder de 100 luisteraars per slot hobby radios zijn
Ben wel benieuwd wat zo een zender als kinkfm dat moet dokken gezien hij meer van 100.000 luistraars claimt maar dit ter zijde
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Ferjo

Bericht door Ferjo »

v.ijl schreef: 02 mei 2020 16:32 ONLINE RADIO < 500 SLOTS: 0 t/m 100 slots € 312,00
https://sena.nl

Per jaar hoop ik?

Per 10 jaar was fijner geweest
Ferjo

Bericht door Ferjo »

Iemand een idee hoe het zit met rechten betalen op bv. Youtube of Soundcloud? Heel veel geuploade muziek te vinden door gebruikers, kan me niet voorstellen dat iedereen daar voor betaald heeft/ heeft moeten betalen.

In dit voorbeeld bedoel ik zowel losse tracks (met bv eigen (lyrics) video) als ook zelfgemaakte mixen.
Mocht dat niets kosten zou je een radio-uitzending kunnen uploaden.....?
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

Ferjo schreef: 28 jun 2020 20:53 Iemand een idee hoe het zit met rechten betalen op bv. Youtube of Soundcloud? Heel veel geuploade muziek te vinden door gebruikers, kan me niet voorstellen dat iedereen daar voor betaald heeft/ heeft moeten betalen.

In dit voorbeeld bedoel ik zowel losse tracks (met bv eigen (lyrics) video) als ook zelfgemaakte mixen.
Mocht dat niets kosten zou je een radio-uitzending kunnen uploaden.....?
Kans is er dat het filter jouw content doet opmerken en je krijgt claim mails en blokkades op YouTube en eventueel je Gmail account. Er zijn grote maatschappijen die hun muziek niet tolereren op YouTube. Dan is je moeite meteen voor niets geweest. Tevens is YouTube natuurlijk voor beeld en zelf gemaakte video's ...

Mixcloud is de meest geschikte methode.

Of bied je programma aan als podcast in apps als Spotify, Juke, Apple Music etc
Plaats reactie