Airlite USB storing in het geluid

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..
remco_k

Re: Airlite USB storing in het geluid

Bericht door remco_k » 09 jan 2017 12:30

wok schreef:
09 jan 2017 11:36
Het verschil is dat nu de lijningangen in plaats van de ingebouwde audiokaart gebruikt worden. Dat is dan toch hetzelfde als je een externe bron aansluit, dan zou de rest toch moeten blijven werken, inclusief de GPIO.
Ah, ik had effe bedacht dat de USB aansluiting van de Airlite helemaal niet aan zou worden gesloten.
Als die wel aan wordt gesloten kan je inderdaad de andere functies wel gebruiken.
Of er dan echt helemaal geen storing (meer) is, dat is misschien nog een vraag...
SHOUTcast V2 stream nodig? -> www.digiplay.nl compleet met gratis web app!
Hoe onderzoek je een lastig technisch probleem:
Rule out everything that didn't happen, what's left is what probably happened.

wok

Bericht door wok » 09 jan 2017 14:56

Ik weet het ook niet, maar aangezien TS inzicht heeft, en mijn inziens een prima topic geopend heeft met plan van aanpak, denk ik dat TS dit zal doen.

oemfoefoe

Bericht door oemfoefoe » 10 jan 2017 00:41

wok schreef:
09 jan 2017 11:36
Het verschil is dat nu de lijningangen in plaats van de ingebouwde audiokaart gebruikt worden. Dat is dan toch hetzelfde als je een externe bron aansluit, dan zou de rest toch moeten blijven werken, inclusief de GPIO.
Ja maar dan komt de storing weer terug. Zelfs met alle faders naar beneden

oemfoefoe

Bericht door oemfoefoe » 10 jan 2017 00:43

remco_k schreef:
09 jan 2017 11:00
oemfoefoe schreef:
08 jan 2017 02:01
...
Ik kan (eventueel) via een externe geluidskaart ( ik heb de m-audio eight track ) de tafel wel storingsvrij gebruiken, alleen moet ik dan weer een velleman kaart gebruiken voor de knopstart.
Hoe ga je dan de 16 control knoppen aan de rechterkant van de tafel gebruiken? Want die heb je dan niet beschikbaar voor gebruik.
Evenals de D&R vu-monitor software niet.
Die knoppen en de vu monitor kan ik idd niet gebruiken

oemfoefoe

Bericht door oemfoefoe » 10 jan 2017 02:30

wok schreef:
09 jan 2017 10:49
Goed dat je het zo terug legt. Ik denk dat het modificeren van de externe voeding niet zal helpen omdat waarschijnlijk de voeding naar de A/D converters niet goed ontkoppelt is.
Denk het ook niet..maar het is het enige wat ik nog kan bedenken. Het probleem zit waarschijnlijk in de tafel. De voeding geeft 12v dus die 5v die naar de main usb gaat wordt in de tafel omgevormd. De 5v van het voip kanaal komt van de usb poort maar voor 4 x audio via usb kan het niet ia usb kabel, vandaar dat ze gekozen hebben voor interne voeding. Echter, wanneer ik een usb kabel aansluit met onderbroken stroom dan werkt de usb aansluiting niet, dus de 5v van usb wordt toch nog deels gebruikt. Ik denk zelf dat dit de bron van de storing zou kunnen zijn omdat de stroom van 2 kanten komt.

remco_k

Bericht door remco_k » 10 jan 2017 09:17

oemfoefoe schreef:
28 dec 2016 03:29
Ook de "Audioquest JitterBug USB filter" helpt niks ( http://www.bax-shop.nl/audioquest-jitterbug )
Dat is ook te verwachten dat die niks helpt omdat die mijns inziens niet volledig ontkoppeld.

Om dit probleem te kunnen tackelen heb je een USB isolator nodig welke:
A) volledig electrisch ontkoppeld
B) vanwege punt A, een eigen voeding nodig heeft voor de voeding op de USB bus.

Olimex heeft een USB Isolator die voldoet:
https://www.antratek.nl/olimex-usb-iso? ... GwodeKYLfA
Wij gebruiken deze met (deels) succes bij onze Airence welke in grote lijnen hetzelfde gedrag vertoonde als wat jij hier met je Airlite vermeld.

Of als alternatief wil het gebruiken van een standaard el-cheapo powered USB hub ook weleens dit soort dingen oplossen.

wok

Bericht door wok » 10 jan 2017 13:23

Ja dat is een goede, een powered USB hub en een USB kabel naar pc waar de spanning van onderbroken is zou een oplossing kunnen zijn. Begrijp ik trouwens goed dat de tafel ook stoort op de andere audio die je gebruikt?

oemfoefoe

Bericht door oemfoefoe » 10 jan 2017 22:45

wok schreef:
10 jan 2017 13:23
Ja dat is een goede, een powered USB hub en een USB kabel naar pc waar de spanning van onderbroken is zou een oplossing kunnen zijn. Begrijp ik trouwens goed dat de tafel ook stoort op de andere audio die je gebruikt?
ja, de storing zit op de hele mengtafel dan, zelfs met alle faders naar beneden, totdat ik de usb kabel eruit trek
Een powered usb hub heb ik ook al geprobeerd, maar helpt helaas ook niet.

oemfoefoe

Bericht door oemfoefoe » 10 jan 2017 22:46

remco_k schreef:
10 jan 2017 09:17
oemfoefoe schreef:
28 dec 2016 03:29
Ook de "Audioquest JitterBug USB filter" helpt niks ( http://www.bax-shop.nl/audioquest-jitterbug )
Dat is ook te verwachten dat die niks helpt omdat die mijns inziens niet volledig ontkoppeld.

Om dit probleem te kunnen tackelen heb je een USB isolator nodig welke:
A) volledig electrisch ontkoppeld
B) vanwege punt A, een eigen voeding nodig heeft voor de voeding op de USB bus.

Olimex heeft een USB Isolator die voldoet:
https://www.antratek.nl/olimex-usb-iso? ... GwodeKYLfA
Wij gebruiken deze met (deels) succes bij onze Airence welke in grote lijnen hetzelfde gedrag vertoonde als wat jij hier met je Airlite vermeld.

Of als alternatief wil het gebruiken van een standaard el-cheapo powered USB hub ook weleens dit soort dingen oplossen.
Die isolator helpt deels ? Dus niet alle storing er uit ?

remco_k

Bericht door remco_k » 11 jan 2017 09:29

oemfoefoe schreef:
10 jan 2017 22:46
Die isolator helpt deels ? Dus niet alle storing er uit ?
Als er verder niets anders op de mengtafel was aangesloten, dan was alle storing eruit.
Probleem met mengtafels is alleen dat je er over het algemeen meer op aan wilt sluiten. :lol: Nog een pc, nog een cd-speler, outputs die naar je zendlijn lopen...
En dan kon het gebeuren dat er weer wat begon te rommelen. Dat was (duidelijk) een andere storingsbron (ouderwetse aardlus problematiek), en die kwam bij ons voor het grootste gedeelte door de extender unit en zijn belabberde bekabeling tussen de Airence main unit en extender.
Die storing heb ik weg gekregen door bijna alle aangesloten bronnen en outputs te ontkoppelen met trafo's of goedkopere mantelstroom filters gebruikt.
Daarnaast heb ik een flinke massa leiding gelegd tussen main en extender - en toen was ie eindelijk stil.

Aangezien jij een Airlite hebt, zul je die problematiek met die extender unit niet hebben, maar ik denk dat je wel het scenario kunt hebben dat de combinatie van alle andere aangesloten apparatuur (ook) voor een aardlus kan zorgen, naast je USB problematiek.
Nou is dat altijd een zorg bij mengpanelen, maar bij deze serie is dat helaas sneller een probleem.
Dus, test het vooral stap voor stap. Trek alles los (echt alles), voeding erop, USB met isolator erop, hoofdtelefoon erop aansluiten en dan testen of het probleem met storing bestaat. Zo nee, dan ga je stap voor stap je andere apparatuur aansluiten, en bij elk nieuw aangesloten apparaat, opnieuw testen. Als laatste sluit je de outputs aan.

jbmusic

Bericht door jbmusic » 22 jan 2017 16:52

Niet alleen AIrlite, maar Airence kent dit probleem ook kan ik jullie melden!

oemfoefoe

Bericht door oemfoefoe » 26 jan 2017 23:33

Ik heb nog wel een reactie van D&R gekregen. Ik heb ze opname fragmenten gestuurd van opname via de usb kabel, en opnames via mijn externe m-audio eight track usb audiocontroller ( zonder storing ). Volgens D&R komt dit doordat de M-audio controller een 1khz filter gebruikt om de storing er uit te filteren...

Ik weet niet of ze nog verder komen met een oplossing ( sinds 13 januari geen reactie meer gehad ), maar ik blijf nu mijn m-audio gebruiken. Ik heb ook het idee dat de geluidskwaliteit net wat beter is. En ik heb er ook een beetje genoeg van, ik wil het mengpaneel graag gebruiken ipv met de storing bezig zijn.

Overigens kan de knopstart en monitor meter nog wel gebruikt worden via de usb kabel. Dan moeten de audiolijnen bij apparaatbeheer wel uitgeschakeld worden, zodat de storing niet via de audiolijnen van d&r geactiveerd kunnen worden.

wok

Bericht door wok » 27 jan 2017 09:11

Zelfs de Behringer DX2000 heeft een schoon audio signaal via USB en dat is toch een budget tafeltje. Van D&R valt mij dit een beetje tegen, ik had verwacht dat de Airlite en zeker de Airence een schoon signaal zouden hebben. Op dit forum is ook gemeld dat de master-slave connector van de Airence van mindere kwaliteit is. D&R maakt geweldige producten maar ik heb de indruk dat deze meldingen niet goed opgepakt worden.

remco_k

Bericht door remco_k » 27 jan 2017 09:48

wok schreef:
27 jan 2017 09:11
Zelfs de Behringer DX2000 heeft een schoon audio signaal via USB en dat is toch een budget tafeltje.
En weet je wat hier nou het pijnlijke aan is?
Behringer (ook in die goedkope USB geluidskaartjes van Behringer) en D&R gebruiken dezelfde A/D / D/A chipset van Texas Instruments, de PCM290x. Uit mijn hoofd de PCM2902.

wok

Bericht door wok » 27 jan 2017 14:49

Dan zou je toch zeggen dat het in de voeding zit.

Plaats reactie