format opbouw vanaf "blanko"

Discussieer over de formats van de stations of de muziek. Het is niet de bedoeling om muziek uit te wisselen.
Musicbox87

format opbouw vanaf "blanko"

Bericht door Musicbox87 » 29 dec 2016 11:18

Forum Leden,

Gezien we bezig zijn met een nieuw format opbouw bij een omroep, heb ik toch een vraag. Hoe bouw je vanaf 0.0 aan data iets op. Welke muziek gebruiken ze op de landelijke zender als een zender vanaf blanko start?

Hoe is de HD indeling of zit de opbouw in het playout systeem ipv op de hd?. Welke catogorie wordt op lokale/regionale radio gebruikt aan muziek is dat muziek uit de heden daagse top 40. vanaf 1965?. Zijn het in catogorieén 1960-1969 etc..... of echt Nederlands - Engels - Duits?

Wie kan ons een beetje opweg helpen, de omroep kan ik heelaas niet bij naam noemen, graag serieuze reacties. ook via pb.

remco_k

Re: format opbouw vanaf "blanko"

Bericht door remco_k » 29 dec 2016 15:28

Musicbox87 schreef: Welke muziek gebruiken ze op de landelijke zender als een zender vanaf blanko start?
Er zijn maar weinig landelijke zenders die vanaf blanco ineens starten. Zoiets is over de jaren heen gegroeid.
En als je dan al blanco start, dan heb je als eigenaar van een landelijke zender veelal al een goed idee welke muziek je wilt draaien en hoe je station daarmee moet gaan klinken.
Hoe is de HD indeling of zit de opbouw in het playout systeem ipv op de hd?.
De indeling op de harde schijven is voor dit onderwerp niet relevant, maar slechts een vraagstelling van technische aard. In (o.a.) het geval van de landelijke zenders betreft dat een aantal mappen met heel veel files met unieke volgnummers op de storage (b.v. \\audio_server\unit1\00000065.wav) waar het playout systeem (OmniPlayer) ze blindelings ze kan vinden. Die storage betreft dus slechts een audio drager net als een CD. De daadwerkelijke meta info zit in het playout systeem en music scheduling applicatie gekoppeld met elkaar op basis van een unieke item code.
Welke catogorie wordt op lokale/regionale radio gebruikt aan muziek is dat muziek uit de heden daagse top 40. vanaf 1965?. Zijn het in catogorieén 1960-1969 etc..... of echt Nederlands - Engels - Duits?

Dit is eigenlijk een music scheduling vraag; music scheduling is een hele wereld op zichzelf en gaat veel verder dan een jaartal of een top 40 lijstje en is bij elke omroep anders geregeld, afhankelijk hoe ze willen klinken.
Gegevens als: is het een zanger of zangeres, een groep of een individu, genre, en bij wijze van spreken met welke hand ze hun billen afvegen kan nog meta info zijn welke meedingt in het genereren van playlists. (je wilt tenslotte niet 3 artiesten achter elkaar horen welke hun billen met de linker hand afvegen :)) daar moet variatie in zitten. Af en toe ook met rechts. ). Het gaat om veel parameters per titel welke mee 'regelen' of en hoe ze in de playlist terecht komen.

Anders gesteld: een simpel antwoord op je vraag is er dus niet. Het is eigenlijk subjectief verhaal en vergelijkbaar met het wel of niet mooi vinden van een kleur.
SHOUTcast V2 stream nodig? -> www.digiplay.nl compleet met gratis web app!
Hoe onderzoek je een lastig technisch probleem:
Rule out everything that didn't happen, what's left is what probably happened.

ransbeek

Bericht door ransbeek » 29 dec 2016 20:30

Vindt het allereerst een must om te kijken wat er in deze regio al allemaal is te ontvangen, en van daaruit te werken naar een station dat zich onderscheidt door zijn muzikale diversiteit.

Borus

Bericht door Borus » 06 jan 2017 20:04

ransbeek schreef:Vindt het allereerst een must om te kijken wat er in deze regio al allemaal is te ontvangen, en van daaruit te werken naar een station dat zich onderscheidt door zijn muzikale diversiteit.
Ben ik het niet mee eens. De kern van iedere lokale omroep (MOET) is het nieuws. Dat is het enige onderscheidende vermogen wat je hebt. Radio Schubbekutteveen is de enige omroep die informatie uit de regio Schubbekutteveen deelt met de luisteraars.
Als je daarvandaan vertrekt kun je je wel gaan onderscheiden middels je format, maar je moet er rekening mee houden dat de landelijke op vele vlakken sterker zijn. Wat je kunt doen is een format pakken wat nauwelijks te vinden is (luister maar eens naar SRC FM www.src.fm) Die hebben er voor gekozen om een totaal ander format op te zetten en draaien erg goed (veel luisteraars en veel reclame-inkomsten)

Maar de start van het schrijven van een format is weten wie je luisteraars zijn en hoe (lees met welke muziek) je die wil gaan bereiken. Op basis van een goed omschreven doelgroep kun je een format gaan bouwen. Als je een format gekozen hebt ga er dan ook goed mee om. Als je format lijkt op bijvoorbeeld Radio 10 dan is een hard-style programma uit den boze. Ook een programma van 'Ome Cor' met zijn klassiekers uit de oude doos is kansloos. Waarom zulke kleine doelgroepen aanspreken als je de kans loopt dat je hele volksstammen wegjaagt.

v.ijl

Bericht door v.ijl » 06 jan 2017 21:43

De kern van iedere lokale omroep (MOET) is het nieuws
Hier is nu geen sprake van een LOKALE omroep...
Musicbox heeft het over 'een omroep'....
en dan is er koffie......

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 07 jan 2017 01:23

Musicbox87 schreef:Forum Leden,

Gezien we bezig zijn met een nieuw format opbouw bij een omroep, heb ik toch een vraag. Hoe bouw je vanaf 0.0 aan data iets op. Welke muziek gebruiken ze op de landelijke zender als een zender vanaf blanko start?

Hoe is de HD indeling of zit de opbouw in het playout systeem ipv op de hd?. Welke catogorie wordt op lokale/regionale radio gebruikt aan muziek is dat muziek uit de heden daagse top 40. vanaf 1965?. Zijn het in catogorieén 1960-1969 etc..... of echt Nederlands - Engels - Duits?

Wie kan ons een beetje opweg helpen, de omroep kan ik heelaas niet bij naam noemen, graag serieuze reacties. ook via pb.
Een paar vuistregels die eigenlijk heel breed toepasbaar zijn:

1. Bepaal je doelgroep: Leeftijd, geslacht, wat doen ze (qua werk), wat verdienen ze, waar wonen ze....kortom maak een stuk of 5 persona's (ff googelene) van je ideale luisteraar. Op basis daarvan kun je de (muzikale) behoefte van je doelgroepen bepalen. Bekijk ook wat commercieel de meest interessante doelgroep is in je uitzendgebied. Als er veel volwassenen tussen de 25 en 55 wonen is het wellicht handig je daar wat meer op te richten.

2. Op basis van deze gegevens kun je de hitlijsten er op naslaan en zien welke muziek de voorkeur heeft voor je gewenste doelgroep. Ga er vanuit dat smaak zich in ongeveer 10 jaar ontwikkeld tussen je 14e en 24e en houd goed in de gaten wat er dus ongeveer populair was bij je doelgroep. Bekijk ook wat er aan muziek van de laatste tijd bij je doelgroep past, en wat er past bij de core van je library.

3. Filter de extremen uit je muzikale selectie. In de 90s bijvoorbeeld was er ineens Grunge, Happy Hardcore en veel Hip Hop in de top 40. Lang niet iedereen zit daar op te wachten. Kies niet voor teveel kleine hits, die de top 10 niet gehaald hebben. Die zijn minder goed blijven hangen.

4. Maak je library niet TE groot. Je hoeft niet ALLES te draaien. Beter is het om (met name oldies) goed te schedulen en te zorgen dat ze mooi door roteren tussen dagdelen. Een oldie kan de ene week maandagmorgen om 7.45 voorbij komen, dan en week later op woensdagnacht om 2.00, dan zaterdagmiddag. Ik noem maar wat. Met recentere muziek doe je hetzelfde, maar met kortere cycli. Zorg ook dat je gedeeltes van je library aan en uit kan zetten door je formatklok iets aan te passen: Draai eerst 3 maanden Oldies groep A, daarna 3 maanden op dezelfde plek in je uurklok oldies groep B. Dan klink je gelijk weer fris.

5. DRAAI MUZIEK IN FLAC, WAV, AIFF of in elk geval minimaal 320Kbps mp3. Ga voor kwaliteit.
Aan bovenstaande uitspraak kunnen geen rechten worden ontleend.

Ingebruik

Bericht door Ingebruik » 07 jan 2017 11:52

Eens met wat Rutger schrijft.

Eind 2015 is er al eens een soort gelijk topic voorbij gekomen, helaas is dat toen een beetje ontspoort. Hieronder nog een keertje wat ik daar toen gepost heb, wellicht is dat in dit geval ook wel interessant:

---

Wat even belangrijk is om van te voren te weten, wat voor soort radiostation moet het gaan worden? Voor het idee: een soort publieke regionale, meer Q-music, meer Veronica?. En wat is je doelgroep? Als je dat weet, kun je nog beter je format er op aanpassen.

Maar over het algemeen, ik denk dat die 5 categorieën die je nu hebt staan, er nog net wat te weinig zijn. Golden Oldie ligt dicht tegen Classic aan ook denk ik?

Veelal wordt er gebruik gemaakt van:

Hits (vaak onderverdeeld in A, B en C hits, waarbij de rotatie steeds wat minder groot wordt. A zijn echt de knallers, C zijn opkomend, hebben potentie. Dat zijn bijvoorbeeld nummers die uit spelletjes als Maak het of Kraak het of Repeat of Niet komen)
Currents (geen hits meer, maar nog wel populair. Laag in de hitlijsten, of misschien er al uit verdwenen)
Re-currents (dat zijn platen die na een aantal weken nadat ze on hold zijn gezet weer even terug komen, in een lagere rotatie. Vaak omdat de betreffende artiest weer een nieuwe (aankomende) hit heeft uitgebracht)

Verder gaat het dan vaak op jaartallen/decennia.

Zero's (2000 tot alles dat geen re-current meer is)
90's
80's
70's

Die categorieën kun je eventueel nog onderverdelen in tempo of feel. Soms wordt er gezegd dat indelen op jaartal oudbollig is en dat je het geheel op "feel" moet doen, dat kan, maar dat maakt het wel veel lastiger. En daarmee ook niet gegarandeerd beter.

Overigens kun je nog allerlei categorieën bedenken hoor, zoals de "wow", of "fout", maar daar wordt het wel ingewikkelder van :-)

Buiten de categorieën om, moet je de platen zelf ook taggen natuurlijk, met tags als: "man/vrouw, groep/solo, dance/rythmic, etc.

Vervolgens kom je dan bij het punt: hoe vul ik mijn uur in? Dus welke categorie komt op welke plek in het uur? Tja, dat is echt afhankelijk van wat/wie je wil bereiken met je station. Hou er overigens rekening mee dat het raadzaam is om minimaal 2 uurklokken te maken en die om en om te gebruiken over de dag heen, anders klinkt elk uur toch hetzelfde..
Ook is het nog van belang Hoeveel platen je wilt gaan gebruiken, je moet bijvoorbeeld niet 100 platen over 15 categorieën gaan verdelen. Denk er overigens ook eens over na om een deel van je database on hold te laten staan en dat na 2 a 3 maanden te wisselen met een ander deel van je database (en na 2 a 3 maanden kun je weer terug), zogenaamd platoonen. Dan klink je op een simpele manier toch weer frisser.

Hopelijk kom je hier wat verder mee!

Michael Kames

Bericht door Michael Kames » 07 jan 2017 12:16

v.ijl schreef:Hier is nu geen sprake van een LOKALE omroep...
Musicbox heeft het over 'een omroep'....
Niet dat het er echt toe doet maar ik mis 'm even geloof ik; hoezo kan er bij de summiere omschrijving "een omroep" geen sprake zijn van de lokale variant ervan? :roll:

v.ijl

Bericht door v.ijl » 07 jan 2017 13:34

Ik reageerde op de stelling (?)
De kern van iedere lokale omroep (MOET) is het nieuws
Er wordt hier vanuit gegaan dat dit een publieke omroep gaat worden. Dit heeft de topic starter niet expliciet aangegeven. Er is dus méér!
en dan is er koffie......

Musicbox87

Bericht door Musicbox87 » 10 jan 2017 12:42

Sorry voor mijn late reactie, door wat omstandigheden!.

Het betreft een lokale omroep, maar het moet hier geen kopie worden van bestaande.

Dus vandaar mijn vraag " blanko". tips van bijvoorbeeld een landelijke zender worden hier in ook mee genomen, dus alles is kwa tips welkom, als het maar vanaf blanko is. hieruit kunnen we dan een schets gaan maken.

@Michaelkarmes scherp opgemerkt!.
Laatst gewijzigd door Musicbox87 op 10 jan 2017 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Musicbox87

Bericht door Musicbox87 » 10 jan 2017 12:47

rutgrrr schreef:
07 jan 2017 01:23
Maak je library niet TE groot. Je hoeft niet ALLES te draaien.

Hoe groot, maximaal dit soort info zoek ik dus bedankt.

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 12 jan 2017 00:55

Musicbox87 schreef:
10 jan 2017 12:47
rutgrrr schreef:

Dat hangt af van je eerdere keuzes wat betreft doelgroep en gewenste luisteraar. Ga je hitradio maken dan kun je met een beperktere library toe, maximaal 500 nummers die niet ouder zijn dan 5-10 jaar en met de focus voor 75% op recente muziek. Kies je een bredere en wat oudere doelgroep dan moet het denk ik rond de 1500-2000 liedjes zijn. Maar kijk ook naar je uurklok en gewenste hoeveelheid van bepaalde genres. Laat je over de gehele dag bijvoorbeeld 10% nederlandstalige "kwaliteitspop" voorbij komen? Zorg dan dat je voldoende in je library hebt. Je formatwensen voeden ook de grootte van je library dus.
Aan bovenstaande uitspraak kunnen geen rechten worden ontleend.

Musicbox87

Bericht door Musicbox87 » 12 jan 2017 08:27

rutgrrr schreef:
12 jan 2017 00:55
Musicbox87 schreef:
10 jan 2017 12:47
rutgrrr schreef:

Ga je hitradio maken dan kun je met een beperktere library toe, maximaal 500 nummers die niet ouder zijn dan 5-10 jaar en met de focus voor 75% op recente muziek.

Stel dit willen we doen begrijp ik dan goed dat de map A Hits 20 nummers van dit jar bevat en alle overighits zijn de afgelopen 10 jaar in de b map? of begrijp ik dit verkeerd?

ransbeek

Bericht door ransbeek » 12 jan 2017 22:28

Waarom geen 60, 70, 80 hits, en de recentere platen vanaf de 90's schrappen? Die worden namelijk al tig door alle andere zenders gedraaid. Snap helemaal niet waarom iedereen per se zo breed wil gaan. Wellicht heeft mijn inzicht te maken met mijn trips in het verleden naar de States. Elk station heeft daar zijn eigen target. Veel zenders, en toch een ruim aanbod aan diversiteit.

Musicbox87

Bericht door Musicbox87 » 13 jan 2017 07:07

ransbeek schreef:
12 jan 2017 22:28
Waarom geen 60, 70, 80 hits, en de recentere platen vanaf de 90's schrappen? Die worden namelijk al tig door alle andere zenders gedraaid. Snap helemaal niet waarom iedereen per se zo breed wil gaan. Wellicht heeft mijn inzicht te maken met mijn trips in het verleden naar de States. Elk station heeft daar zijn eigen target. Veel zenders, en toch een ruim aanbod aan diversiteit.
Intresante opmerking, op moment heb ik ook alleen maar de classics geprogrammeerd in een map.

Maar omdat ik niet altijd "dubbele hits wil" wil ik graag format opbouw weten, ik denk zoals je omschrijft dat er inderdaad veel vraag is voor zeker 60 en 70 jarige muziek... omdat dit nog redelijk ontbreekt. maar hoe ga je dat weer invullen.

Ook zoals het ABC Format en dan de top40 lijsten afstormen?. of het topic begint steeds intresanter te worden.

Plaats reactie