Régiscène BSS VZ40

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.

Moderator: admin6

Jasper1978

Régiscène BSS VZ40

Bericht door Jasper1978 »

Goedemorgen,

Ik zag op Youtube dit filmpje van ogenschijnlijk een Multibands opstelling van een aantal compressor/Limiters.
Ken ze verder niet, maar wie kan mij hier wat meer over vertellen?

https://www.youtube.com/watch?v=JQp42NRcvU8

Persoonlijk vind ik het geluid heel bijzonder in de positieve zin van het woord.
optimod

Re: Régiscène BSS VZ40

Bericht door optimod »

Dit apparaat hadden ze in Frankrijk veelvuldig in de 80's. Skyrock, Fun etc. Allemaal draaide ze met dit apparaat. Het is de voorloper van de IDT Sound Design. Dit internetstation draait nog met deze keten: http://radioservice.unblog.fr/ Het is het typische Franse radio geluid wat je nu nog steeds hoort in Frankrijk, vet/dense maar nu met voornamelijk Omnia processors.
Laatst gewijzigd door optimod op 21 sep 2016 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Jasper1978

Bericht door Jasper1978 »

Nou ik hou er wel van! lekkere sound die link die je stuurde hoor..
optimod

Bericht door optimod »

Je moet er inderdaad van houden, dat is met alles zo. Maar het is een genot om door Frankrijk te rijden en dan die vette radio te horen. Ondanks de taal, en de veel verplichte Franse muziek, maakt de processing een hoop goed. Nostalgie is ook zo'n mooi voorbeeld. Klinkt ook als een malle. Terug in Nederland, en wat klinkt het allemaal dan weer braafjes en overal hetzelfde.
big T

Bericht door big T »

Leuk ik herken het geluid van France Bleu op de 864 KHz.
Ik vind het niet verkeerd aan horen.
v.ijl

Bericht door v.ijl »

Ik begrijp dus dat dit een aantal single band processoren zijn, een audiosplitter ervoor en een mixer erna. En dit is 2voud uitgevoerd (stereo!) ?????
en dan is er koffie......
station-drz

Bericht door station-drz »

het klinkt inderdaad wel gaaf dit!

iemand die mij kan vertellen hoe ik op die vette/dense toer kan gaan met bijvoorbeeld stereotool? als ik dit zo hoor is dit wel een sound waar ik al tijden naar zoek maar nooit voor elkaar krijg.

ik begrijp dat software niet met hardware te vergelijken is maar, hoor graag reacties.

mvg wouter.

ps. als het hier onjuist geplaatst is zal ik er een topic voor openen.
Hey ho, hey ho, je krijgt een orban niet cadeau! :))

www.Geesfm.nl de gezelligste lokale stations onder 1 dak!
optimod

Bericht door optimod »

Op de website van Breakaway zijn extra plugins te downloaden die het ook zouden moeten doen in StereoTool. Ik adviseer je de Phase Tornado plugin. Dat heeft die typische Franse radioklank. Maar volgens mij heeft StereoTool zelf tegenwoordig een manier om die sound te krijgen zonder plugin. Een beetje rommelen met Phase Rotation daarin.
station-drz

Bericht door station-drz »

als ik er maar achter kan komen welke frequenties de phase tornado aanhoud dan kan ik deze overnemen in stereo tool inderdaad.
Hey ho, hey ho, je krijgt een orban niet cadeau! :))

www.Geesfm.nl de gezelligste lokale stations onder 1 dak!
optimod

Bericht door optimod »

Dat zou ik zo niet weten maar HvZ van Stereotool/Omnia zit hier ook op het forum. Misschien dat hij wat meer weet, of andere wellicht.
wave

Bericht door wave »

Dat soundje blijft inderdaad best lekker. Maar als je naar de input levels en de gain reduction kijkt, dan heb ik sterk de indruk dat er nog een singleband compressor vóór dat setje zit. Let maar eens goed op de galm bij America, die komt een stuk verder naar voren dan je bij deze GR zou verwachten. Naast een widener op M/S zou het me ook niet verbazen als er nog een oudere Sonic Maximizer in die keten zit, die dan vooral op het hoog meedraait.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
hvz

Bericht door hvz »

Als je een bepaalde fasedraaiing wilt toevoegen en je wilt zien wat 'ie moet zijn, dan kan dat in een programma als Audition (CoolEdit). Je kunt een puls (1 sample tik) door een andere processor halen, en het resultaat in Audition of zo bekijken, en dan wat je ziet natekenen. Helemaal perfect gaat dat overigens niet echt worden, ik zit er al een tijdje over te denken om een pulse response filter toe te voegen, zodat je zo'n pulse-response in Stereo Tool kunt importeren zonder je verder druk te maken over wat 'ie precies doet. Dat kun je dan gebruiken voor zoiets als dit, maar bijv. ook om galm of echo toe te voegen, of allerlei andere rare effecten.

Er staan op het moment wat andere zaken hoger op de prioriteitenlijst, maar dit wil ik zeker nog eens gaan toevoegen.

Overigens: Een constante draaiing zal altijd iets anders zijn dan het dynamisch gedrag wat je krijgt bij niet-fase-lineaire filters waarbij ook de hoeveelheid compressie per band effect heeft op het eindresultaat (of dat beter is of slechter weet ik niet!). En, dit specifieke gedrag hangt ook niet zozeer samen met software vs. hardware, maar met hoe je iets implementeert. Bij de 'Franse' processoren krijg je een bepaald bas-geluid, maar als je dat niet wilt heb je ook pech gehad... In de tijd van analoge processing was er ook geen andere keus, nu wel, en nu kun je er dus voor kiezen om zo'n geluid te maken, of niet. De meeste grote processor-makers kiezen er juist voor om dat niet te doen.

(Overigens: Ik moet deze opname nog op goede speakers beluisteren, ik ga er nu vanuit dat je bepaalde - typisch Franse - "tjoenk tjoenk" bassen hebt. Mocht dat anders zijn dan moet ik er wellicht nog op terugkomen)
optimod

Bericht door optimod »

Nu weten we dat Frankrijk een ongelofelijk Omnia minded land is. Maar hoe komt het dat daar alle station qua geluid niet zoveel van elkaar verschillen? Het is een manier van processen wat ik al jaren lang (sinds de 80's) hoor daar. En nu met veel Omnia daar hoe je die 80's sound nog steeds.
genesisfm

Bericht door genesisfm »

Het radio virus opgelopen in 1987 sindsdien ongeneeslijk verklaard.
big T

Bericht door big T »

Orban en de kleuring komt van dat andere kastje?
Ben eigenlijk wel nieuwsgierig waar de ruis vandaan komt in het filmpje.
Kleur van het laag vind ik wel mooi aan horen, in het geheel niet Orban laag.
Je zou ook de instelling daar van moeten weten, mocht je het na willen maken.
Plaats reactie