RTV Utrecht wil met platform Nieuwsplein33 "lokale omroep" in Amersfoort worden

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

froz0

Re: RTV Utrecht wil met platform Nieuwsplein33 "lokale omroep" in Amersfoort worden

Bericht door froz0 »

Beter is om de lokale omroepen op te heffen en het geld dat daarmee vrijkomt aan de regionale omroepen te geven. Deze nemen toch meer en meer de localo's over onder de noemer van 'samenwerking'
WinnaarRadioring2023

Re: RTV Utrecht wil met platform Nieuwsplein33 "lokale omroep" in Amersfoort worden

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

froz0 schreef: 29 mar 2021 09:56 Beter is om de lokale omroepen op te heffen en het geld dat daarmee vrijkomt aan de regionale omroepen te geven. Deze nemen toch meer en meer de localo's over onder de noemer van 'samenwerking'
De beste optie is alle mediagelden op een grote hoop en dat verdelen. 1/3 voor de NPO, 1/3 voor de RPO en 1/3 voor de NLPO. Het deel van de NPO kan volledig naar de NOS en NTR, de RPO en NLPO krijgen naar ratio van het aantal inwoners uitbetaald.
Wissewasje

Bericht door Wissewasje »

Ik neem aan dat de gemeente dit meteen afschiet omdat dit platform niet voldoet aan de criteria voor een streekomroep van de NLPO. Of gaan ze een nieuwe omroep die aan niet aan de criteria van een traditionele lokale omroep, maar ook niet aan die van een streekomroep voldoet, toelaten? :eek: Dan is dat keurmerk ook waardeloos.

Van de website https://www.opwegnaarhetkeurmerk.nl/20-criteria/
De streekomroep dient de volgende mediakanalen te gebruiken om de content te ontsluiten:

* radio (audio): analoog + digitaal, ether, kabel, online/livestream;
* tv (video - bewegend beeld): analoog + digitaal, kabel, online/livestream;
* internet: (tekst/foto/audio/video): internetsite (ook geschikt voor smartphones en tablets e.d.) en social media.

Uitzendingen via radio en tv moeten lineair worden gedistribueerd via pakketaanbieders die onder de wettelijke must carry-verplichting vallen (conform artikel 6.13 Mediawet 2008).
WinnaarRadioring2023

Wissewasje schreef: 30 mar 2021 19:11 Ik neem aan dat de gemeente dit meteen afschiet omdat dit platform niet voldoet aan de criteria voor een streekomroep van de NLPO. Of gaan ze een nieuwe omroep die aan niet aan de criteria van een traditionele lokale omroep, maar ook niet aan die van een streekomroep voldoet, toelaten? :eek: Dan is dat keurmerk ook waardeloos.

Van de website https://www.opwegnaarhetkeurmerk.nl/20-criteria/
De streekomroep dient de volgende mediakanalen te gebruiken om de content te ontsluiten:

* radio (audio): analoog + digitaal, ether, kabel, online/livestream;
* tv (video - bewegend beeld): analoog + digitaal, kabel, online/livestream;
* internet: (tekst/foto/audio/video): internetsite (ook geschikt voor smartphones en tablets e.d.) en social media.

Uitzendingen via radio en tv moeten lineair worden gedistribueerd via pakketaanbieders die onder de wettelijke must carry-verplichting vallen (conform artikel 6.13 Mediawet 2008).
Achterhaalde informatie. In mijn omgeving is zowel analoge radio als analoge televisie afgeschakeld. Er kan dus geen enkele omroep aan de eisen voor een streekomroep voldoen.

Het goede nieuws is dan wel dat we onze eigen lokale omroep houden.
froz0

Bericht door froz0 »

WinnaarRadioring2023 schreef: 29 mar 2021 13:28
froz0 schreef: 29 mar 2021 09:56 Beter is om de lokale omroepen op te heffen en het geld dat daarmee vrijkomt aan de regionale omroepen te geven. Deze nemen toch meer en meer de localo's over onder de noemer van 'samenwerking'
De beste optie is alle mediagelden op een grote hoop en dat verdelen. 1/3 voor de NPO, 1/3 voor de RPO en 1/3 voor de NLPO. Het deel van de NPO kan volledig naar de NOS en NTR, de RPO en NLPO krijgen naar ratio van het aantal inwoners uitbetaald.
dat is een nog veel betere optie ja
Marco79

Bericht door Marco79 »

De oplossing in Amstelveen vind ik een mooie van de gemeente. Gewoon twee partijen geld geven. De officiële lokale omroep en het nieuwe initiatief: https://rtva.nl/2021/03/gemeenteraad-ki ... -omroepen/
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

Marco79 schreef: 03 apr 2021 07:51 De oplossing in Amstelveen vind ik een mooie van de gemeente. Gewoon twee partijen geld geven. De officiële lokale omroep en het nieuwe initiatief: https://rtva.nl/2021/03/gemeenteraad-ki ... -omroepen/
Ik niet, halvering van subsidie. met 60k kan je niet serieus een crossmediaal media product maken met nieuws voorziening. Mediawet laat dit trouwens niet toe.
Marco79

Bericht door Marco79 »

RTV-A heeft recht op 55.000 euro (op basis van 1,32 per huishouden). Dus aan de zorgplicht voldoen ze.

Maar ging mij meer om het idee van de gemeente om ook een ander initiatief geld te geven voor lokale nieuwsvoorziening. Los van het bedrag.
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Marco79 schreef: 03 apr 2021 10:20 RTV-A heeft recht op 55.000 euro (op basis van 1,32 per huishouden). Dus aan de zorgplicht voldoen ze.

Maar ging mij meer om het idee van de gemeente om ook een ander initiatief geld te geven voor lokale nieuwsvoorziening. Los van het bedrag.
Dit is een idiote oplossing. Er kan maar 1 publieke lokale omroep per gemeente zijn. Dat is kennelijk RTV-A. Dat maakt de andere partij automatisch een commercieel initiatief. Daar kunnen er de komende tijd dus ook nog meer van komen. Met welk argument gaat de gemeente die partijen een subsidie weigeren? Gaat er ook subsidie naar het lokale huis-aan-huisblad en het regionale dagblad? Ik denk dat de gemeente hier de markt aan het verstoren is.
Marco79

Bericht door Marco79 »

Misschien is de lokale omroep wel achterhaald. In Amstelveen is het al jaren ellende. Waarom tv? Waarom radio? Het gaat om de inhoud. En als de inhoud het publiek bereikt?

Aan! Of RTV-A... Denk dat de gemeente nu test waar de beste resultaten worden gehaald. Waarom geld stoppen in een 'verplichte' lokale omroep met matige inhoud waar niemand op zit te wachten. Huis-aan-huis bladen krijgen deze tijden extra advertenties van de gemeente om de boel overeind te houden. Kopen soms wel 3 pagina's extra per uitgave ter compensatie.
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Marco79 schreef: 03 apr 2021 22:49 Misschien is de lokale omroep wel achterhaald. In Amstelveen is het al jaren ellende. Waarom tv? Waarom radio? Het gaat om de inhoud. En als de inhoud het publiek bereikt?
Dat is op zich een nuttige discussie, maar de gemeente heeft gewoon met de Mediawet zoals hij nu is te maken.
Marco79 schreef: 03 apr 2021 22:49 Aan! Of RTV-A... Denk dat de gemeente nu test waar de beste resultaten worden gehaald. Waarom geld stoppen in een 'verplichte' lokale omroep met matige inhoud waar niemand op zit te wachten.
Zo werkt het niet. Van RTV-A zouden ze inmiddels wel moeten weten wat ze eraan hebben. Als dat naar tevredenheid is, blijft de zittende partij vaak lokale omroep voor de nieuwe periode. Zo niet, dan kun je voor de nieuwe partij kiezen (het zou zelfs mogelijk zijn dat er meer dan 2 gegadigden zijn - hoe ga je daar dan als gemeente mee om?).
Marco79 schreef: 03 apr 2021 22:49 Huis-aan-huis bladen krijgen deze tijden extra advertenties van de gemeente om de boel overeind te houden. Kopen soms wel 3 pagina's extra per uitgave ter compensatie.
Subsidie en extra advertenties hebben niets met elkaar te maken. Advertenties koop je gewoon in en je mag er als gemeente alles mee doen wat je wilt. Bij subsidie kun je best wat eisen stellen, zolang je maar ver wegblijft van inhoudelijke bemoeienis. Bovendien zijn de advertenties in deze periode zoals je al aangeeft bedoeld om de uitgave overeind te houden, geen structurele ondersteuning.
Huis-aan-huisbladen zijn ook niet de enige media die te lijden hebben onder het gebrek aan advertenties. Ook de audiovisuele media, lokale websites en uitbaters van sandwichborden, abri's en mupi's hebben daar last van.
WinnaarRadioring2023

Marco79 schreef: 03 apr 2021 22:49 Misschien is de lokale omroep wel achterhaald. In Amstelveen is het al jaren ellende. Waarom tv? Waarom radio? Het gaat om de inhoud. En als de inhoud het publiek bereikt?

Aan! Of RTV-A... Denk dat de gemeente nu test waar de beste resultaten worden gehaald. Waarom geld stoppen in een 'verplichte' lokale omroep met matige inhoud waar niemand op zit te wachten. Huis-aan-huis bladen krijgen deze tijden extra advertenties van de gemeente om de boel overeind te houden. Kopen soms wel 3 pagina's extra per uitgave ter compensatie.
Het geld voor lokale journalistiek wordt liever uitgegeven aan de samenvattingen van de Eredivisie voetbal, een datingprogramma voor boeren en een reizende Floortje Dressing.
Marco79

Bericht door Marco79 »

Hoe dan ook interessant de keuze van de gemeente Amstelveen. Ben benieuwd. Lees ook dat de onofficiële omroep samenwerkt met NH Nieuws. En volgens mij minder of niet met RTV-A. Wij de content (zegt aan!) en zij het platform (NH en andere partners).

Tja anno 2021 hoef je geen 24/7 radio en tv-kanaal te hebben. Kan veel goedkoper en op een andere manier. Volgens mij is er geen lokale omroep in Nederland die het goed en professioneel 24/7 kan vullen. Dus een interessante kostenbesparing.
WinnaarRadioring2023

Marco79 schreef: 04 apr 2021 23:10 Hoe dan ook interessant de keuze van de gemeente Amstelveen. Ben benieuwd. Lees ook dat de onofficiële omroep samenwerkt met NH Nieuws. En volgens mij minder of niet met RTV-A. Wij de content (zegt aan!) en zij het platform (NH en andere partners).

Tja anno 2021 hoef je geen 24/7 radio en tv-kanaal te hebben. Kan veel goedkoper en op een andere manier. Volgens mij is er geen lokale omroep in Nederland die het goed en professioneel 24/7 kan vullen. Dus een interessante kostenbesparing.
Klopt, zelf NPO Radio 1 is niet in staat om 24/7 met nieuws en achtergronden te vullen. Daar zit elke 2 uur een andere presentator die hetzelfde probleem vanuit een ander perspectief bekijkt. Verwacht dan niet dat een NLPO het wel kan.
DX'r

Bericht door DX'r »

Zwarte Stoomboot schreef: 03 apr 2021 21:24
Marco79 schreef: 03 apr 2021 10:20 RTV-A heeft recht op 55.000 euro (op basis van 1,32 per huishouden). Dus aan de zorgplicht voldoen ze.

Dit is een idiote oplossing. Er kan maar 1 publieke lokale omroep per gemeente zijn. Dat is kennelijk RTV-A. Dat maakt de andere partij automatisch een commercieel initiatief. Daar kunnen er de komende tijd dus ook nog meer van komen. Met welk argument gaat de gemeente die partijen een subsidie weigeren? Gaat er ook subsidie naar het lokale huis-aan-huisblad en het regionale dagblad? Ik denk dat de gemeente hier de markt aan het verstoren is.
In de gemeente Meijerstad heb je dit ook al.
OSR920 is als commerciele omroep te horen via de publieke plek op FM 107.1 en publieke DAB plek in Eindhoven en vervolgens als commerciele via DAB N.O. Brabant maar nergens hoor je de lokale omroep zelf :???:
Deugt voor geen meter volgens mij maar zelf denken ze daar heel anders over
https://www.youtube.com/watch?v=9ggSyREDZDc
Plaats reactie