Motie streekvorming lokale omroepen

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

froz0

Motie streekvorming lokale omroepen

Bericht door froz0 »

Een aantal omroepen in Noord-Holland noord heeft voor de komende ledenvergadering van de OLON een motie ingediend. (zie foto)

De omroepen maken zich zorgen. De OLON/NLPO blijft vasthouden aan de vorming van streekomroepen, maar een toezegging van de overheid om deze streekomroepen voldoende te bekostigen, is er niet.

Met de koers naar streekomroepen heeft de OLON/NLPO wel bereikt dat de regionale omroepen volop inzetten op 'lokaal nieuws'. In de begroting van de RPO voor 2021 komt het woord 'lokaal' 56 keer voor.

De regionale omroepen willen het werk gaan doen van de lokale omroepen. Ze zeggen dat te willen doen in samenwerking met de lokale omroep, maar in de praktijk wil de regionale omroep de dienst uitmaken.

Zaterdag 31 oktober is de Algemene Ledenvergadering van de OLON. De motie zal daar in stemming worden gebracht. Wil jij meebeslissen? Meld je dan aan voor de ALV.

Afbeelding
WinnaarRadioring2023

Re: Motie streekvorming lokale omroepen

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Dus als ik het goed begrijp willen 3 lokale omroepen samenwerken om zelfstandig te blijven. Benieuwd hoeveel lokale omroepen zich aansluiten bij hen.
rvbracht

Bericht door rvbracht »

Ik zie nog wel gebeuren dat er genoeg eigenwijze ego's zijn dat deze motie het zomaar kan halen. Overigens is het natuurlijk wel waar dat de financiering van deze streekomroepen vanuit de overheid t.o.v. regionaal echt flink tekort schiet om er ook daadwerkelijk wat van te kunnen maken.
WinnaarRadioring2023

Bovendien voegen de streekomroepen die er al zijn nauwelijks iets toe, terwijl ze er in uitblinken in het brengen nutteloze informatie
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Als ik het me goed herinner werd een dergelijke motie een jaar geleden, op de ALV van de OLON/NLPO in Beeld en Geluid, ook al ingebracht. Dit leidde toen tot lichte paniek bij het bestuur van NLPO en op verzoek werd de motie toen teruggetrokken. Hoewel ik ook wel constateer dat er veel tekortkomingen zijn binnen een lokale omroep, is het ook een feit dat de vorming van de streekomroepen op de door het Ministerie gewenste manier vrijwel niet van de grond komt. Het duurt ook allemachtig lang. Deze motie kan nog weleens een kans van slagen hebben.....
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison
Echtwel

Bericht door Echtwel »

De.streekomroep was toch vrijwilliger?
Dus niet.verplicht ,dan blijft je toch gewoon draaien buiten de olon om?
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
HALStad Media

Bericht door HALStad Media »

Wij zijn één van de indieners. Tenminste, als streekomroep mochten we de motie niet indienen(!) omdat die officieel geen vergunninghouder is, dus hebben de twee omroepen het individueel gedaan. Wat ons betreft illustratief voor de werkwijze van de OLON/NLPO.

Deze motie wordt eigenlijk ingediend vanuit 'borrelende zorgen'. Vanuit emotie, vanuit de liefde voor de eigen omroep en de betrokkenheid bij de branche. Veel lokale omroep medewerkers en (meewerkende) bestuurders staan dagelijks met de 'poten in de modder' en improviseren zich, bestuurlijk, politiek én operationeel, een slag in de rondte om ervoor te zorgen dat alles blijft draaien en er een zo hoog mogelijke kwaliteit behaald wordt. De emotie ligt daardoor bij veel omroepen dicht aan de oppervlakte maar slaat vervolgens te vaak stuk op een muur van bestuurlijke regels en bestuurlijk gedrag.

Ook tijdens bijeenkomsten worden opmerkingen en kritiek uit de praktijk vaak soepel en bestuurlijk weggemasseerd zonder de achterban 'mee te nemen'. Er is altijd een ja, maar gevolgd door een bestuurlijke regel of een politiek besluit. Mensen houden op een gegeven moment hun mond want 'het heeft toch geen zin', komen niet naar ALV's want 'het heeft toch geen zin'. Ik heb echt het idee dat de OLON/NLPO daarom al jaren kampt met zeer matige opkomsten tijdens ALV's en bijeenkomsten. Er is geen vertrouwen omdat er ogenschijnlijk in twee totaal verschillende werelden wordt geleefd. Bestuurlijk is er vaak geen speld tussen te krijgen, maar kan dit nou niet op een andere manier?

Om voor de hand liggende redenen gaan we niet in op wie en wanneer. Maar we hebben veelvuldig contact (gehad) met ik noem ze maar de meer 'operationeel gerichte mensen' binnen de OLON/NPLO en ook daar speelt/speelde dezelfde/vergelijkbare 'wrijving'. Sommigen gaan daarom weg, anderen moeten weg. De OLON/NLPO wordt ervaren als zeer bestuurlijk en politiek. Gedeeltelijk zal dat nodig zijn om aansluiting te kunnen vinden bij de bestuurlijke organisaties waarmee contact wordt onderhouden, maar het creëert ook een afstand tot een groot deel van de organisaties die men zegt te vertegenwoordigen.

Overigens, dit is zeker niet bedoeld als persoonlijk verwijt richting wie dan ook, maar wel als kritiek naar een belangenbehartiger, een organisatie waar ik in 1995 voor het eerst (op een niet positieve manier) kennis mee maakte en die mij de afgelopen jaren al meerdere keren heeft teleurgesteld.

Als deze motie wordt aangenomen is dat voor het eerst dat de branche een stevig signaal richting de OLON/NLPO afgeeft... Dus ga aub digitaal naar de ALV en stem...
epvanoerle@gmail.com

Bericht door epvanoerle@gmail.com »

Echtwel schreef: 12 okt 2020 05:59 De.streekomroep was toch vrijwilliger?
Dus niet.verplicht ,dan blijft je toch gewoon draaien buiten de olon om?
De streekomroep is een kapstok waaraan de NLPO ook een keurmerk en de bekostiging van de omroepen wil koppelen. Geen streekomroep? Dan op termijn ook geen keurmerk én geen bekostiging. Zo vrijwillig is het dus niet.
epvanoerle@gmail.com

WinnaarRadioring2023 schreef: 10 okt 2020 21:46 Dus als ik het goed begrijp willen 3 lokale omroepen samenwerken om zelfstandig te blijven. Benieuwd hoeveel lokale omroepen zich aansluiten bij hen.
Waar lees jij dat de omroepen zelfstandig willen blijven? Streekomroepen op zich prima, maar alleen als de bekostiging is gegarandeerd....
epvanoerle@gmail.com

rvbracht schreef: 11 okt 2020 10:17 Ik zie nog wel gebeuren dat er genoeg eigenwijze ego's zijn dat deze motie het zomaar kan halen. Overigens is het natuurlijk wel waar dat de financiering van deze streekomroepen vanuit de overheid t.o.v. regionaal echt flink tekort schiet om er ook daadwerkelijk wat van te kunnen maken.
Verhouding bekostiging lokaal - regionaal is nu 1 - 10. Dan is het nog knap wat een aantal lokale omroepen laat zien.
WinnaarRadioring2023

epvanoerle@gmail.com schreef: 12 okt 2020 09:28
WinnaarRadioring2023 schreef: 10 okt 2020 21:46 Dus als ik het goed begrijp willen 3 lokale omroepen samenwerken om zelfstandig te blijven. Benieuwd hoeveel lokale omroepen zich aansluiten bij hen.
Waar lees jij dat de omroepen zelfstandig willen blijven? Streekomroepen op zich prima, maar alleen als de bekostiging is gegarandeerd....
Men wil een pauze inlassen betreffende de vorming van streekomroepen.

Maar ik kan het uiteraard ook verkeerd begrepen hebben
admin5
Moderator

Bericht door admin5 »

Ik heb even een grote schoonmaak gehouden in dit topic. Alle posts over en weer over WEEFF zijn verwijderd. Sommige gebruikers hebben een waarschuwing van mij gekregen voor het negeren van aanwijzingen van ons.

Deze aanwijzing luidde:
Ik laat het topic open, met de strikte voorwaarde dat de posts hieronder over "Motie streekvorming lokale omroepen" gaat, en niet over WEEFF of een andere streekomroep specifiek.

En dat mislukte dus met vlag en wimpel.
Wie zich in dit topic wederom niet aan deze kinderlijk eenvoudige regel kan houden krijgt per direct een gratis herfst-ban-vakantie aangeboden voor nog nader te bepalen tijd.
Moderator -- Info: forum@radiofreak.nl / Forumregels: http://www.radioforum.nl/forumregels
HALStad Media

Bericht door HALStad Media »

WinnaarRadioring2023 schreef: 12 okt 2020 11:06 Men wil een pauze inlassen betreffende de vorming van streekomroepen.
Maar ik kan het uiteraard ook verkeerd begrepen hebben
Je hebt het prima begrepen. Een pas op de plaats waarbij een onafhankelijk onderzoek wordt gedaan naar de effecten en resultaten naar de vorming van streekomroepen en de financiële en operationele toekomstperspectieven. Daarnaast; De regionale omroepen komen er aan en duiken onze markt in, ondersteund door OCW (financieel en beleidsmatig). Wat betekent dat?
Orange

Bericht door Orange »

Maar waarom een pauze inlassen? Prima als zaken niet goed lopen om daar nader onderzoek naar te doen en een lobby op te zetten om eea voor elkaar te krijgen wat nu nog niet op orde is. Maar de vorming van streekomroepen kan toch gewoon door? Om eerlijk te zijn, vind ik het maar mondjesmaat van de grond komen. Zorg nou dat het volle bak gaat, dan zijn dat ook gelijk argumenten (kijk eens, wij zijn lekker bezig) om meer voor elkaar te krijgen.

Overigens vraag ik me af waarom er zoveel gedoe tussen omroepen moet zijn. Waarom niet één vergunning per streek gaan uitgeven?
Plaats reactie