Actuele Radio Automatisering

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Piet Puk

Actuele Radio Automatisering

Bericht door Piet Puk »

In vervolg op dit topic:

viewtopic.php?f=11&t=30789&p=507910#p507910

Ik ga ervan uit dat actueel het merendeel van de landelijke - en regionale omroepen Omniplayer / Dalet 5.1 als radio automatisering gebruikt. Nu ben ik benieuwd wat de lokale (of streek-) omroepen actueel gebruiken.

Laat ik zelf aftrappen, al schaam ik mezelf er een beetje voor :oops: : zowel voor live-assist als non-stop gebruiken wij Sam Broadcaster.....
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison
WinnaarRadioring2023

Re: Actuele Radio Automatisering

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Nou, er zijn best veel regionale omroepen die met GML werken. De omroepen waar ik voor werk ook.
Delphi

Bericht door Delphi »

Piet Puk schreef: 06 jun 2020 12:16
Ik ga ervan uit dat actueel het merendeel van de landelijke - en regionale omroepen Omniplayer / Dalet 5.1 als radio automatisering gebruikt.
Omniplayer is de laatste jaren meer de standaard. Dalet 5.1 is intussen ook zo'n vijftien jaar oud en wordt niet meer doorontwikkeld in die vorm.
Doe het goed of doe het niet...
Orange

Bericht door Orange »

Ik ben actief bij twee streekomroepen. De ene gebruikt GML. De andere Zenlex.
jensdelanger

Bericht door jensdelanger »

Veel streekomroepen draaien ook met Aeron Studio van Broadcast Partners. De voorganger hiervan, PC Radio, wekte enigszins de indruk op een dood spoor te zitten, voor wat betreft verdere ontwikkeling van de radio automatisering. Te meer omdat de kernactiviteiten van het bedrijf meer liggen op gebied van beheer, onderhoud en verkoop van zendinstallaties.

Maar niets bleek minder waar. PC Radio ging over in het modulair opgebouwde pakket Aeron Studio, oogt strakker en met een inmiddels geheel nieuwe database onder de motorkap (PostGreSQL ipv Nexus) gaan de ontwikkelingen gestaag verder. Het pakket is flexibeler geworden en naast Aeron Studio is men voor het SmartRadio-platform ook een cloud-gebaseerde versie gaan ontwikkelen. Complete radio automatisering dus die draait in de cloud en te beheren is via een simpele browser.

Langzaam maar zeker begint Aeron zich te serieus te meten met pakketten zoals GML en Omniplayer. Wat Aeron vooral op de andere twee voor heeft, is dat het completer is; het bevat namelijk ook een complete format-planner (scheduler) en commercial-planner. Ook deze zijn modulair opgebouwd, waarbij de meest geavanceerde variant natuurlijk ook meteen het meest kostbaar is.

Mijn persoonlijke ervaringen met Aeron zijn overwegend positief, al blijven er altijd wel wat eigenaardige en - vanuit gebruikersoogpunt beschouwd - onlogische "artefacts" te vinden. Uiteraard zijn deze altijd te melden bij de supportafdeling van Broadcast Partners. Je merkt alleen wel dat er toch een soort "kloof" blijft tussen de ontwikkelaars en de daadwerkelijke gebruikers, qua opvattingen en denkrichtingen.

Maar los van dit blijft Aeron wel een pakket dat ik elke beginnende omroep van harte kan aanbevelen. Begin met de basis-versie, daarna kun je 't systeem met de optionele modules helemaal opbouwen en "mee laten groeien" het de omroep.

Het wachten is nog op koppeling tussen SmartRadio en Aeron-Studio.
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

WinnaarRadioring2023 schreef: 06 jun 2020 12:31 Nou, er zijn best veel regionale omroepen die met GML werken. De omroepen waar ik voor werk ook.
De meeste regionale zitten toch op Omni of stappen over.

Welke regionale omroepen hebben nog gml?
WinnaarRadioring2023

Hoort-u-mij schreef: 06 jun 2020 20:06
WinnaarRadioring2023 schreef: 06 jun 2020 12:31 Nou, er zijn best veel regionale omroepen die met GML werken. De omroepen waar ik voor werk ook.

RTV Utrecht en Omroep Gelderland sowieso. Maar eerlijk gezegd kan ik je geen enkele regionale omroep noemen die met Omniplayer werkt.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

WinnaarRadioring2023 schreef: 06 jun 2020 22:40

RTV Utrecht en Omroep Gelderland sowieso. Maar eerlijk gezegd kan ik je geen enkele regionale omroep noemen die met Omniplayer werkt.
Bij RTV Rijnmond heb ik met Omni Player gewerkt.
Zeeland is ook sinds kort over.
Brabant en L1 Limburg, Friesland gebruikt ook Omni.

West, NH, Utrecht en Gelderland, oost,Flevoland, Drenthe en noord GML
Feivel

Bericht door Feivel »

RTV Noord is ook al een tijdje over op OmniPlayer, ;).

Ikzelf ben nog altijd GML-gebruiker. Doet alles wat het moet doen. De heren bij Audisi hebben wel echt stappen gezet, nu zelfs met een goed werkende Transit, heb ik me laten vertellen.
Delphi

Bericht door Delphi »

Doe het goed of doe het niet...
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

Omni is de boel langzaam het overnemen zo te zien. Net iets in de meerderheid. Begreep dat Utrecht ook over gaat
WinnaarRadioring2023

Pascal. K schreef: 06 jun 2020 23:22

Bij RTV Rijnmond heb ik met Omni Player gewerkt.
Zeeland is ook sinds kort over.
Brabant en L1 Limburg, Friesland gebruikt ook Omni.

West, NH, Utrecht en Gelderland, oost,Flevoland, Drenthe en noord GML
Dat zegt al genoeg, hoe vaak ik bij andere omroepen kom. :D
WinnaarRadioring2023

Hoort-u-mij schreef: 07 jun 2020 11:44

Omni is de boel langzaam het overnemen zo te zien. Net iets in de meerderheid. Begreep dat Utrecht ook over gaat
Geen idee, ik heb er intern niets over gehoord. Zal het eens vragen.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Graag on-topic. Nogmaals mijn vraag: welke radio automatisering gebruikt jouw streek - of lokale omroep?
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison
Wissewasje

Bericht door Wissewasje »

Aeron Studio doet het bij ons prima. Er waren met de overstap naar PostgeSQL wel wat problemen met de stabiliteit, maar die heeft Broadcast Partners keurig opgelost.
Plaats reactie