Streekomroepen in de regio

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?
weperr

Streekomroepen in de regio

Bericht door weperr » 27 dec 2016 00:48

Op Radiofreak lees ik 26-12-16 onderstaande

Met name in de provincies buiten de Randstad, waaronder Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel, Gelderland en Limburg, wil de OLON terug naar slechts een aantal grote omroepen. In die gebieden zit nu vaak nog in ieder dorp of stad een lokale omroep. Bij de indeling van de streekomroepen is rekening gehouden met de wijzigingsverzoeken die tot 1 juni 2016 konden worden ingediend.

Ik wordt hier zo triest van!!!!

Deze invalshoek staat immers haaks op de vele ingediende wijzigingsvoorstellen. Juist in de buiten regio gebieden kunnen veel lokale omroepen helemaal niets met de zgn. "natuurlijke habitat". Om de doodeenvoudige rede dat deze er gewoon niet is!!!! Toch zet de OLON/NPLO deze geforceerde opgelegde samenwerking door. Wordt nu echt gedacht dat er (semie) proffesionele sub regionale omroep gemaakt gaat worden door het op één hoop gooien van allerlei zeer verschillende bestaande lokale omroepen in de provincie?? Wat is dat voor een waanzin b.v dat de Waddeneilanden worden samengevoegd. Hoe moet dat in godsnaam in de praktijk gaan werken (ff met de speedboot naar een redactievergadering op een ander eiland???)

Waarom wordt de typische veelkleurige en cultureel representative, en logische, lokale / gemeentelijke omroep toch afgeserveerd. Waarom dat om zeep helpen van een door de plaatselijke bevolking gedragen sociaal-cultureel podium??????

radiogast

Re: Streekomroepen in de regio

Bericht door radiogast » 27 dec 2016 01:27

Ja Weperr,

Dat is precies wat wij er ook nog bij hebben. Ligt maar iets van 30 kilomter van elkaar af maar er is helemaal geen 'natuuurlijke habitat'. En het vreemde is dat wij dat wel ervaren maar de omroep helemaal aan de andere kant niet?! Dan gaan er wel alarmbellen rinkelen hier.

ookmich

Bericht door ookmich » 27 dec 2016 09:09

Beste weperr,

We hebben het hier eerder al over gehad volgens mij.

In de noordelijke provincies zijn de gebieden aanzienlijk kleiner geworden. In sommige gevallen exact zoals de betreffende omroepen gevraagd hebben.

Het specifieke geval van Haren is een theoretische discussie, omdat het er toch al naar uitziet dat er een gemeentelijke herindeling komt.

Op de Wadden zal het samenvoegen van lokale omroepen niet zo'n probleem zijn. Dat zijn er namelijk nul. Zo aantrekkelijk was de oude situatie dus kennelijk.

In het algemeen geldt: de streekindeling is niet veel meer dan een stuk papier. Omroepen worden aangemoedigd streekomroepen te vormen.

De echte uitdaging voor omroepen wordt het keurmerk. Een omroep die iedere dag nieuws brengt op televisie, online en radio krijgt het keurmerk. Omroepen met alleen kabelkrant, doorprikken regionale omroep of enkel doelgroepmuziekprogramma's, krijgt het niet. En zullen dus moeten uitleggen hoe ze alsnog aan de eisen gaan voldoen.

Het eeuwige argument "maar wij zijn zo klein en hebben geen geld" gaat dan dus niet op.

Groeten Michiel

Echtwel

Bericht door Echtwel » 27 dec 2016 10:41

De combinatie Rijswijk /Delft snap ik niet , Rijswijk werk samen met Pijnacker
Ben benieuwd wie deze heeft verzonnen.

Badeendje

Bericht door Badeendje » 27 dec 2016 10:53

Iemand al opgevallen dat Uitgeest onderdeel is van twee regios -bier
Kwak kwak!

EtherScout

Bericht door EtherScout » 27 dec 2016 11:24

ookmich schreef:De echte uitdaging voor omroepen wordt het keurmerk. Een omroep die iedere dag nieuws brengt op televisie, online en radio krijgt het keurmerk. Omroepen met alleen kabelkrant, doorprikken regionale omroep of enkel doelgroepmuziekprogramma's, krijgt het niet. En zullen dus moeten uitleggen hoe ze alsnog aan de eisen gaan voldoen.

Het eeuwige argument "maar wij zijn zo klein en hebben geen geld" gaat dan dus niet op.
Dit is een hele goede maatregel. De keuze lijkt mij duidelijk: ben je een publieke omroep, neem dan je publieke taak serieus en steek dáár het subsidiegeld en voldoende tijd in. Er blijft dan echt wel tijd over voor andere leuke dingen op de radio, wees gerust. Heb je geen zin in publieke verplichtingen, ga dan commercieel en red jezelf.

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 27 dec 2016 11:30

Ik zie weinig meerwaarde t.o.v. de regionale omroepen. Gewoon niet doen die streekomroepen, als lokale radio niet meer kan stop dan gewoon met die subsidieclubjes i.p.v. grotere subsidieclubjes te maken, die hebben we al: regionale omroepen.

Debaser

Bericht door Debaser » 27 dec 2016 12:37

Ane Sybesma schreef:Ik zie weinig meerwaarde t.o.v. de regionale omroepen. Gewoon niet doen die streekomroepen, als lokale radio niet meer kan stop dan gewoon met die subsidieclubjes i.p.v. grotere subsidieclubjes te maken, die hebben we al: regionale omroepen.
Regionale omroepen voldoen ook totaal niet. In veel provincies is het te bestrijken gebied veel te groot, waardoor vaak alleen bewoners rondom de grootste plaats (of die waar de omroep zit) zich thuisvoelen. In Brabant is dat bijvoorbeeld het geval en ook in de regio Gorinchem zit men echt niet te wachten op Rijnmond.

Daar komt dan bij dat dat uurtje televisie dat vervolgens 24 uur wordt herhaald en radio die gewoon de helft van de tijd non-stop muziek is ook niet echt tot de verbeelding spreekt.

Wat mij betreft: Lokale omroepen opdoeken, regionale omroepen opdoeken en van het geld dat dan overblijft fatsoenlijke streekomroepen opzetten. Die moeten dan gepositioneerd zijn in een logisch gebied en voldoende budget krijgen om echt een serieus programma neer te zetten. Dat betekent dus wel dat het over is met de hobbyisten die een uurtje per week in de microfoon willen blaffen. Die kunnen terecht op LPAM of internet, lijkt me zo.
Be a debaser!

ookmich

Bericht door ookmich » 27 dec 2016 14:20

Iemand al opgevallen dat Uitgeest onderdeel is van twee regios
Dat is niet zo. De oude regio 16 wordt gesplitst en daar staat Uitgeest niet meer bij.
Uitgeest is ingedeeld in de regio Noord-Kennemerland.

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 27 dec 2016 14:57

Debaser schreef: Regionale omroepen voldoen ook totaal niet. In veel provincies is het te bestrijken gebied veel te groot, waardoor vaak alleen bewoners rondom de grootste plaats (of die waar de omroep zit) zich thuisvoelen.
Dat gaan (naar mijn idee) streekomroepen niet oplossen. Het gebied wordt iets kleiner maar het probleem hetzelfde. De grote stad is waar het om gaat, waardoor vaak alleen bewoners uit deze plaats zich thuisvoelen bij de streekomroep.
Wat mij betreft: Lokale omroepen opdoeken, regionale omroepen opdoeken en van het geld dat dan overblijft fatsoenlijke streekomroepen opzetten. Die moeten dan gepositioneerd zijn in een logisch gebied en voldoende budget krijgen om echt een serieus programma neer te zetten.
Er zijn dertien regionale publieke omroepen in Nederland. Dat vindt ik ruim voldoende want naar mijn idee worden streekomroepen niet veel anders dan Regionale omroepen. Alleen heb je er dan 77 (!)

EtherScout

Bericht door EtherScout » 27 dec 2016 20:15

Ane Sybesma schreef:
Debaser schreef:Wat mij betreft: Lokale omroepen opdoeken, regionale omroepen opdoeken en van het geld dat dan overblijft fatsoenlijke streekomroepen opzetten. Die moeten dan gepositioneerd zijn in een logisch gebied en voldoende budget krijgen om echt een serieus programma neer te zetten.
Er zijn dertien regionale publieke omroepen in Nederland. Dat vindt ik ruim voldoende want naar mijn idee worden streekomroepen niet veel anders dan Regionale omroepen. Alleen heb je er dan 77 (!)
Ik denk dat Debaser geen 77, maar 30 à 40 streekomroepen bedoelt. Een gulden middenweg dus. Het is een optie...

ookmich

Bericht door ookmich » 27 dec 2016 21:46

De grote stad is waar het om gaat, waardoor vaak alleen bewoners uit deze plaats zich thuisvoelen bij de streekomroep.
1. Dat kun je prima ondervangen door goede afspraken. Binnen het bestuur, met het PBO of anders in de prestatieafspraken met gemeenten. Bijvoorbeeld: de helft van de zendtijd (danwel van de productie in de vorm van tekst, video en audio) toewijzen aan content die evenredig verdeeld wordt naar radio van budget en/of aantal inwoners. (De andere helft moet je wel journalistiek kunnen inzetten, afhankelijk van wat er gebeurt)

2. De grote stad is vaak het bindende element. Het dorp ten noorden van de stad heeft weinig met het dorp ten zuiden van de stad, maar beide hebben ze binding met de stad. Daar zijn de winkels, scholen, theaters en bedrijven. Nieuws uit de stad is dus ook relevant voor de streek.

3. Niet verwarren met de grote regio's van de provinciale omroepen. Die omvatten meerdere centrumsteden, die geen binding met elkaar hebben. Dan krijg je wat jij beschrijft.

4. Vraag het in onze regio aan (inwoners en gemeentebestuur van) Geldrop-Mierlo. Die komen prima aan bod in onze Eindhovense programmering. Toen ze nog een zelfstandige lokale omroep hadden, werd er veel minder lokaal nieuws gebracht, namelijk: niets.

Groeten Michiel

Echtwel

Bericht door Echtwel » 27 dec 2016 22:49

EtherScout schreef:
ookmich schreef:De echte uitdaging voor omroepen wordt het keurmerk. Een omroep die iedere dag nieuws brengt op televisie, online en radio krijgt het keurmerk. Omroepen met alleen kabelkrant, doorprikken regionale omroep of enkel doelgroepmuziekprogramma's, krijgt het niet. En zullen dus moeten uitleggen hoe ze alsnog aan de eisen gaan voldoen.

Dit is een hele goede maatregel. De keuze lijkt mij duidelijk: ben je een publieke omroep, neem dan je publieke taak serieus en steek dáár het subsidiegeld en voldoende tijd in. Er blijft dan echt wel tijd over voor andere leuke dingen op de radio, wees gerust. Heb je geen zin in publieke verplichtingen, ga dan commercieel en red jezelf.
Ik zou best het publieke bestel uit willen als je ook zo makkelijk een ether frequentie zou krijgen maar daar wringt de schoen in Nederland ..... commercieel omroepen worden nogsteeds tegen gewerkt... België is daar veel ruimdenkend in

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 28 dec 2016 09:48

ookmich schreef:
De grote stad is waar het om gaat, waardoor vaak alleen bewoners uit deze plaats zich thuisvoelen bij de streekomroep.
1. Dat kun je prima ondervangen door goede afspraken. Binnen het bestuur, met het PBO of anders in de prestatieafspraken met gemeenten. Bijvoorbeeld: de helft van de zendtijd (danwel van de productie in de vorm van tekst, video en audio) toewijzen aan content die evenredig verdeeld wordt naar radio van budget en/of aantal inwoners. (De andere helft moet je wel journalistiek kunnen inzetten, afhankelijk van wat er gebeurt)
Dat zeg ik, naar aantal inwoners, m.a.w. nieuws uit de stad.
2. De grote stad is vaak het bindende element. Het dorp ten noorden van de stad heeft weinig met het dorp ten zuiden van de stad, maar beide hebben ze binding met de stad. Daar zijn de winkels, scholen, theaters en bedrijven. Nieuws uit de stad is dus ook relevant voor de streek.
In mijn regio is Lelystad dan de 'grote' stad. Ik ken hier niet veel mensen van buiten Lelystad die zoveel interesse hebben in Lelystad dat er meer nieuws over die stad moet komen dan wat de regionale omroep op dit moment brengt. Voor winkels en scholen gaan de mensen buiten Lelystad naar Kampen, Harderwijk en Zwolle, en veel minder naar Lelystad. Dat geldt ook voor theater en werk.
3. Niet verwarren met de grote regio's van de provinciale omroepen. Die omvatten meerdere centrumsteden, die geen binding met elkaar hebben. Dan krijg je wat jij beschrijft.

4. Vraag het in onze regio aan (inwoners en gemeentebestuur van) Geldrop-Mierlo. Die komen prima aan bod in onze Eindhovense programmering. Toen ze nog een zelfstandige lokale omroep hadden, werd er veel minder lokaal nieuws gebracht, namelijk: niets.
Nou ja, ze bedenken maar, wij hebben hier geen lokale omroep (meer) en dat is prima. Ik hoop dat het gemeentebestuur geen cent meebetaalt aan Radio Lelystad. Lokale informatie halen we wel vanaf het internet en de regionale omroep.

Debaser

Bericht door Debaser » 28 dec 2016 11:49

EtherScout schreef:
Ane Sybesma schreef:
Debaser schreef:Wat mij betreft: Lokale omroepen opdoeken, regionale omroepen opdoeken en van het geld dat dan overblijft fatsoenlijke streekomroepen opzetten. Die moeten dan gepositioneerd zijn in een logisch gebied en voldoende budget krijgen om echt een serieus programma neer te zetten.
Ik denk dat Debaser geen 77, maar 30 à 40 streekomroepen bedoelt. Een gulden middenweg dus. Het is een optie...
Ik heb het inderdaad niet over de huidige indeling. Groter kan. Bijvoorbeeld Brabant zou opgedeeld kunnen worden in vijf streekomroepen. Regio Bergen op Zoom/Roosendaal, Breda, Tilburg, Eindhoven en Den Bosch. In kleinere provincies kun je misschien wel met minder toe. En waarom perse kijken naar provincies? Ook dat hoeven geen harde grenzen te zijn.

Het probleem met de regionale omroepen is nu duidelijk. Om het te illustreren in Brabant ten westen van Tilburg wordt Omroep Brabant vaak Omroep Oost-Brabant genoemd, omdat er veel meer aandacht is voor de regio Eindhoven (waar het kantoor is). Rijnmond besteedt relatief veel aandacht aan Rotterdam. Maar op Goeree-Overflakkee of in het Rivierenland hebben ze daar niet bijster veel mee. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

En qua lokale omroepen geldt hetzelfde. Want voor iedere omroep die het goed doet, zijn er twee die 22 uur per dag non-stop muziek draaien en de overige 2 uur een hobbyprogramma hebben.

Natuurlijk blijft er ook in mijn hersenspinsel een gebied open. Het echte lokale element vervul je hier niet mee. Ik denk (heel liberaal) dat dit dan opgevuld moet worden door de markt. Dat ieder bedrijf of stichting een lokale frequentie kan krijgen, mits zij aan een minimale invulling voldoet. Verder mag het vrij ingevuld worden. Zonder subsidie. Een beetje zoals in België.
Be a debaser!

Plaats reactie