Samenwerking bijna failliete Lokale Omroepen

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?
Plaats reactie
radiogast

Samenwerking bijna failliete Lokale Omroepen

Bericht door radiogast » 26 dec 2016 14:26

De laatste tijd is er veel commotie bij de lokale omroepen over de adviezen van de OLON/NLPO om tot 77 Streekomroepen te komen. Doel is verbetering van het lokaal nieuwsaanbod en professionalisering van het product en organisatie.

Maar wat als een van de omroepen juist erg op zo'n samenwerking aanstuurt omdat ze zelf bijna failliet zijn (Siris, Someren in Brabant) en alleen kunnen overleven met doorgang van die samenwerking. Maar waarmee ze ondertussen de financieel wel gezonde deelnemende omroepen mogelijk mee het faillissement in trekken?

Bij het bijna failliete Siris zijn ze natuurlijk erg blij met de koers van de OLON/NLPO maar voor de andere omroepen die hun financiën wel op orde hebben, wordt hun toekomst bij samenwerking ineens een stuk onzekerder. Dit lijkt me toch niet de bedoeling van de adviezen van de OLON/NLPO? Iemand daar al ervaring mee ergens anders in het land?

Groeten, Jos.

boxfm

Re: Samenwerking bijna failliete Lokale Omroepen

Bericht door boxfm » 26 dec 2016 16:17

radiogast schreef:De laatste tijd is er veel commotie bij de lokale omroepen over de adviezen van de OLON/NLPO om tot 77 Streekomroepen te komen. Doel is verbetering van het lokaal nieuwsaanbod en professionalisering van het product en organisatie.

Maar wat als een van de omroepen juist erg op zo'n samenwerking aanstuurt omdat ze zelf bijna failliet zijn (Siris, Someren in Brabant) en alleen kunnen overleven met doorgang van die samenwerking. Maar waarmee ze ondertussen de financieel wel gezonde deelnemende omroepen mogelijk mee het faillissement in trekken?

Bij het bijna failliete Siris zijn ze natuurlijk erg blij met de koers van de OLON/NLPO maar voor de andere omroepen die hun financiën wel op orde hebben, wordt hun toekomst bij samenwerking ineens een stuk onzekerder. Dit lijkt me toch niet de bedoeling van de adviezen van de OLON/NLPO? Iemand daar al ervaring mee ergens anders in het land?

Groeten, Jos.
Voordat er een fusie komt, zou ik eerst altijd elkaars financiën inkijken. Staat een partij er slecht voor, dan bepaalde afspraken maken of gewoon uitsluiten. Een sterke streekomroep kan alleen opgebouwd worden als er een goede start wordt gemaakt, niet met een bijna failliete partij.

Samenwerken kan natuurlijk wel gewoon, zonder dat er geld/een fusie bij komt kijken.

ookmich

Bericht door ookmich » 26 dec 2016 17:02

Gewoon bij het aflopen van de licentieperiode de nieuwe aanvraag doen vanuit de streekomroep.

Thijs79

Bericht door Thijs79 » 26 dec 2016 20:59

Vanwaar de reden financien met Siris als specifiek voorbeeld te noemen in deze?

harsat

Bericht door harsat » 26 dec 2016 21:08

Beste Jos,
Ik zie je opmerkingen over de toekomstige samenwerking van lokale omroepen binnen een streekomroep. Daarbij noem je SIRIS als een bijna failliete lokale omroep, die gebaat zou zijn bij samenwerking.
Mag ik jou uitnodigen bij SIRIS om daar de echte gezonde situatie te vernemen. Uiteraard heb jij wel de moed om deze uitnodiging te accepteren.
Laat maar weten via harriereinders@kpnmail.nl

radiogast

Bericht door radiogast » 26 dec 2016 23:11

boxfm schreef:
radiogast schreef:De laatste tijd is er veel commotie bij de lokale omroepen over de adviezen van de OLON/NLPO om tot 77 Streekomroepen te komen. Doel is verbetering van het lokaal nieuwsaanbod en professionalisering van het product en organisatie.

Groeten, Jos.
Voordat er een fusie komt, zou ik eerst altijd elkaars financiën inkijken. Staat een partij er slecht voor, dan bepaalde afspraken maken of gewoon uitsluiten. Een sterke streekomroep kan alleen opgebouwd worden als er een goede start wordt gemaakt, niet met een bijna failliete partij.

Samenwerken kan natuurlijk wel gewoon, zonder dat er geld/een fusie bij komt kijken.
Inderdaad kan samenwerken wel zonder financiele risicos. Maar als het echt om het samengaan van omroepen gaat is het bekijken van elkaars financien een goede tip. En die hebben we van een Gemeente dus in kunnen zien vandaar de specifieke vernoeming. Creatiev boekhouder ook :lol: https://raad.someren.nl/nc/vergaderinge ... A6161.html

harsat

Bericht door harsat » 27 dec 2016 01:31

Goede reactie. Ik zie dat je reactie niet op lucht gebouwd was. Dat stelt me gerust.
Wat me echter niet gerust stelt is dat je op basis van dat document (door mijzelf geschreven trouwens) tot de conclusie komt dat SIRIS bijna failliet zou zijn, terwijl uit de papieren blijkt dat de vooruitzichten gunstig zijn. De realiteit is zelfs nog positiever.
Maar mijn uitnodiging blijft staan. Wil je kennis nemen van de reële cijfers, dan ben je welkom. Wij hebben niets te verbergen
Gr.
Harsat

Plaats reactie