lokale (streek) omroepen op DAB

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?
Plaats reactie
radiogolfje

lokale (streek) omroepen op DAB

Bericht door radiogolfje » 28 aug 2016 10:16

Ik lees net dat de lokale omroepen in de Noord Oost Polder ook gezamenlijk op DAB gaan uitzender, kanaal 10A.

Dat is dus de tweede omroep die actief wordt, wie volgt ??
verstuurd via mijn desktop computer.
Apples en Blackbarries zijn om te eten.
Afgelopen zomer waren er genoeg, heerlijk.

Madurodam FM

Re: lokale (streek) omroepen op DAB

Bericht door Madurodam FM » 28 aug 2016 11:38

Nu juist het aanbod bij de landelijke en regiozenders stil lijkt te liggen (waar blijven de aangekondigde Kink FM, Centraal Den Bosch, XTRA Radio of Ping FM) denk ik dat de verrassing op DAB+ uit onverwachte hoek gaat komen. Als er 1 schaap over de dam is.....;) Begonnen ze vrij recent nog met een lokale test in Groningen, bleek al bij veel anderen omroepen in het land grote belangstelling. Nu gaat dan ook nogeens zeer binnenkort de gemeente Noordoost Polder op DAB+ met een leuk aanbod van de 2 lokale publieke omroepen, een ziekenomroep en 2 lokale commerciele zenders. Ik ging er dus vanuit dat lokale DAB+ enkel gebruikt ging worden voor de publieke lokale omroepen, maar met dit initiatief in de Noordoost Polder blijkt dat er ook commerciele partijen ruimte kunnen krijgen. Dat maakt het voor de DAB+ luisteraar extra interessant. Bij mij in Den Haag heb je drie lokale publieke zenders, Den Haag FM, Den Haag Totaal en Fun X editie Den Haag. Blijft er dus nog voldoende ruimte over voor extra partijen die bijvoorbeeld nu nog enkel via internet te beluisteren zijn. Laat maar komen !
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 28 aug 2016 12:05

Nu de lokale omroepen dit weten, zullen er volgens mij meer clubjes komen die via een DAB kanaal gaan samenwerken.

paul_b

Bericht door paul_b » 28 aug 2016 13:01

Mooie initiatieven!

Waar ik eigenlijk als techneut wel benieuwd naar ben hoe de omroepen dit technisch aanpakken. Ik ben bekend met de techniek van opendigitalradio.org, dat is voornamelijk de software kant, maar welke hardware wordt er gebruikt?

DX'r

Bericht door DX'r » 28 aug 2016 19:22

Madurodam FM schreef: <knip> Nu gaat dan ook nogeens zeer binnenkort de gemeente Noordoost Polder op DAB+ met een leuk aanbod van de 2 lokale publieke omroepen, een ziekenomroep en 2 lokale commerciele zenders. Ik ging er dus vanuit dat lokale DAB+ enkel gebruikt ging worden voor de publieke lokale omroepen, maar met dit initiatief in de Noordoost Polder blijkt dat er ook commerciele partijen ruimte kunnen krijgen. Dat maakt het voor de DAB+ luisteraar extra interessant. Bij mij in Den Haag heb je drie lokale publieke zenders, Den Haag FM, Den Haag Totaal en Fun X editie Den Haag. Blijft er dus nog voldoende ruimte over voor extra partijen die bijvoorbeeld nu nog enkel via internet te beluisteren zijn. Laat maar komen !
Ik dacht ook al dat het puur voor de publieke lokale omroep was ! Is dus inderdaad wel apart dat er 3 commercielen op komen.

boxfm

Bericht door boxfm » 28 aug 2016 19:36

DX'r schreef: Ik dacht ook al dat het puur voor de publieke lokale omroep was ! Is dus inderdaad wel apart dat er 3 commercielen op komen.
Opent wel mooie deuren voor andere initiatieven wat dat betreft! :-) Ben benieuwd op wat voor termijn de uitrol voor lokale DAB-netten start en hoe je er dan op kan komen (en vooral hoe veel het kost).

EtherScout

Bericht door EtherScout » 28 aug 2016 21:33

DX'r schreef:
Madurodam FM schreef: <knip> Nu gaat dan ook nogeens zeer binnenkort de gemeente Noordoost Polder op DAB+ met een leuk aanbod van de 2 lokale publieke omroepen, een ziekenomroep en 2 lokale commerciele zenders. Ik ging er dus vanuit dat lokale DAB+ enkel gebruikt ging worden voor de publieke lokale omroepen, maar met dit initiatief in de Noordoost Polder blijkt dat er ook commerciele partijen ruimte kunnen krijgen. Dat maakt het voor de DAB+ luisteraar extra interessant. Bij mij in Den Haag heb je drie lokale publieke zenders, Den Haag FM, Den Haag Totaal en Fun X editie Den Haag. Blijft er dus nog voldoende ruimte over voor extra partijen die bijvoorbeeld nu nog enkel via internet te beluisteren zijn. Laat maar komen !
Ik dacht ook al dat het puur voor de publieke lokale omroep was ! Is dus inderdaad wel apart dat er 3 commercielen op komen.
En waarom ook niet? Er is ruimte zat. In onze regio (kanaal 10C) zijn de publieke omroepen BO (Bollenstreek), Unity FM (Leidse regio), Unity NL (Leiderdorp) en de lokale omroep van Wassenaar. Daar kunnen Sleutelstad FM en Impact AM nog makkelijk bij. Misschien nog wel meer. Vooral Impact AM draait een unieke en erg relaxte muziekmix.

PC_radio

Bericht door PC_radio » 03 sep 2016 11:00

Een telefoontje naar AT maakte mij duidelijk dat het om een voorlopige experimenteer vergunning gaat. Dit betekend dat je 6 maanden mag uitzenden op DAB, daarna moet je stoppen.

Wanneer er daarna niets is geregeld voor de lokale omroepen kun je dus niet meer verder. Of zijn er mensen die inmiddels andere berichten hebben?

DX'r

Bericht door DX'r » 03 sep 2016 13:40

PC_radio schreef:Een telefoontje naar AT maakte mij duidelijk dat het om een voorlopige experimenteer vergunning gaat. Dit betekend dat je 6 maanden mag uitzenden op DAB, daarna moet je stoppen.

Wanneer er daarna niets is geregeld voor de lokale omroepen kun je dus niet meer verder. Of zijn er mensen die inmiddels andere berichten hebben?
klopt en het is maar 25W ERP dus als je een grote streekomroep ben is het kansloos qua bereik.
zotte actie van AT -zzz

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 30 okt 2016 21:51

Komt er weer één bij, lees op de OLon forum dat Vlaardingen op DAB gaat.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 21 dec 2016 14:28

En niet alleen Omroep Vlaardingen op DAB+, maar nu ook Exxact FM Barendrecht via de lokale DAB+ zender in Vlaardingen. Geen idee wat het bereik is van zo'n DAB+ signaal, maar de afstand tussen mijn woonplaats en Vlaardingen is hemelsbreed 18 kilometer en ik ontvang het DAB+ signaal van Omroep Vlaardingen niet. De afstand tussen Vlaardingen en Barendrecht is 15 kilometer, dus mag hopen dat de luisteraars in Barendrecht hun lokale omroep op DAB+ kunnen ontvangen. Voor mij dus geduldig wachten totdat er wat Haagse initiatiefnemers zijn :))
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

boxfm

Bericht door boxfm » 21 dec 2016 15:03

Madurodam FM schreef:En niet alleen Omroep Vlaardingen op DAB+, maar nu ook Exxact FM Barendrecht via de lokale DAB+ zender in Vlaardingen. Geen idee wat het bereik is van zo'n DAB+ signaal, maar de afstand tussen mijn woonplaats en Vlaardingen is hemelsbreed 18 kilometer en ik ontvang het DAB+ signaal van Omroep Vlaardingen niet. De afstand tussen Vlaardingen en Barendrecht is 15 kilometer, dus mag hopen dat de luisteraars in Barendrecht hun lokale omroep op DAB+ kunnen ontvangen. Voor mij dus geduldig wachten totdat er wat Haagse initiatiefnemers zijn :))
Is waarschijnlijk meer om de ruimte gewoon op te vullen + leuk voor de omroep. Omroep Vlaardingen was volgens eerdere berichtgeving van plan om nonstop kanalen op DAB+ te zetten, waarschijnlijk niet aan gedacht dat dat dus ook gewoon geld kost. Dan is het goedkoper om Exxact door te geven, voor hun valt dat binnen de muziekrechten die zij al betalen.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 21 dec 2016 17:47

Maar het gaat hard, Gelre FM is nu ook on air, Noord Oost polder draait, maar niet optimaal.
Daarbij weet ik van diverse andere lokalo's dat ze bezig zijn.
Morgen komt een oude vriend van me langs, zit bij Ouderamstel, die willen ook samen met Amstelveen Nijkerk enz een DAB in de lucht zetten.

Plaats reactie