van 275 lokale omroepen naar 62 streekomroepen?

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?
Plaats reactie
remco_k

Re: van 275 lokale omroepen naar 62 streekomroepen?

Bericht door remco_k » 04 apr 2016 20:41

Daar zit hem een onderdeel van het probleem van samengaan. Logischerwijs wil iedereen de beste programma's, programmamakers en vrijwilligers overhouden. Daar zal ook wel een hoop discussie over komen, omdat elke partij - zo schat ik in - zijn eigen vrijwilligers waarschijnlijk de beste vindt.
Wie bepaald dat een omroep al professioneel opereert? Of is dat zelfbenoemd professioneel? Want dan kan ik alvast zeggen, van dat laatste zijn er 270.
SHOUTcast V2 stream nodig? -> www.digiplay.nl compleet met gratis web app!
Hoe onderzoek je een lastig technisch probleem:
Rule out everything that didn't happen, what's left is what probably happened.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 04 apr 2016 20:58

Zeker weten, geen 275 ??
verstuurd via mijn desktop computer.
Apples en Blackbarries zijn om te eten.
Afgelopen zomer waren er genoeg, heerlijk.

Dr Radio

Bericht door Dr Radio » 04 apr 2016 22:15

Het is inderdaad de vraag wanneer iets professioneel is en wanneer niet.
Je ziet en hoort ook bij de landelijke zenders dingen voorbij komen waar je af en toe van denkt hoe kan dit op zender komen.
TV is het best snel te zien of er professioneler gewerkt wordt. Bij Radio is dat lastiger te bepalen.
Het verschil zal qua radio vooral inhoudelijk en qua vorm te horen zijn. De techniek is tegenwoordig zo poepsimpel dat kan bijna niet meer mis gaan (uitzonderingen daar gelaten).
Het zoveelste muziekprogramma waarbij de presentator of DJ zijn eigen muziek draait kan echt niet meer. Dat doet de desbetreffende maker maar lekker op internet.
Het is ook wel goed dat er nu de NLPO bij is gekomen die dat objectiever kan toetsen aan de hand van LTMA.

remco_k

Bericht door remco_k » 04 apr 2016 22:55

radiogolfje schreef:Zeker weten, geen 275 ??
Ik hield in mijn statistieken rekening met een klein percentage welke goede zelfkennis hebben. :))
Dr Radio schreef: Het is ook wel goed dat er nu de NLPO bij is gekomen die dat objectiever kan toetsen aan de hand van LTMA.
LTMA, voor de kijkers thuis: Lokaal Toereikend Media Aanbod. Je kunt het als een keurmerk zien.
SHOUTcast V2 stream nodig? -> www.digiplay.nl compleet met gratis web app!
Hoe onderzoek je een lastig technisch probleem:
Rule out everything that didn't happen, what's left is what probably happened.

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 05 apr 2016 10:00

remco_k schreef:Daar zit hem een onderdeel van het probleem van samengaan. Logischerwijs wil iedereen de beste programma's, programmamakers en vrijwilligers overhouden. Daar zal ook wel een hoop discussie over komen, omdat elke partij - zo schat ik in - zijn eigen vrijwilligers waarschijnlijk de beste vindt.
Wie bepaald dat een omroep al professioneel opereert? Of is dat zelfbenoemd professioneel? Want dan kan ik alvast zeggen, van dat laatste zijn er 270.
Wordt gewoon weer ouderwets ruziemaken en elkaar zwart maken via andere media. Uiteindelijk blijft er een clubje over met een paar overbetaalde krachten waar ook niemand naar luistert en die over 2 jaar weer gaat bedelen bij de diverse gemeentes om meer subsidie. Dan komt er weer een nieuwe club en begint alles weer opnieuw.

v.ijl

Bericht door v.ijl » 05 apr 2016 10:43

[diepe zucht]
Wordt gewoon weer ouderwets ruziemaken en elkaar zwart maken via andere media. Uiteindelijk blijft er een clubje over met een paar overbetaalde krachten waar ook niemand naar luistert en die over 2 jaar weer gaat bedelen bij de diverse gemeentes om meer subsidie. Dan komt er weer een nieuwe club en begint alles weer opnieuw.
Dat bedelen kun je voor zijn. Je laat een onafhankelijk luisteronderzoek doen. Als uit dit onderzoek blijkt dat minder dan, zeg 15 %, van de inwoners luistert, dan stopt de subsidie. Ongeacht of zo'n club voldoet aan allerlei eisen!!

Orange

Bericht door Orange » 05 apr 2016 10:57

v.ijl schreef:Dat bedelen kun je voor zijn. Je laat een onafhankelijk luisteronderzoek doen. Als uit dit onderzoek blijkt dat minder dan, zeg 15 %, van de inwoners luistert, dan stopt de subsidie. Ongeacht of zo'n club voldoet aan allerlei eisen!!
Best een idee, samen met een kwalitatieve toets aan de LTMA. Maar het gaat dan natuurlijk niet niet alleen over hoeveel procent er luistert. Dat lijkt mij erg achterhaald. Het gaat om het bereik van de betreffende streekomroep in totaal. Daarbij lijkt mij het online bereik anno 2016 heel belangrijk.

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 05 apr 2016 11:02

v.ijl schreef:[diepe zucht]
Dat bedelen kun je voor zijn. Je laat een onafhankelijk luisteronderzoek doen. Als uit dit onderzoek blijkt dat minder dan, zeg 15 %, van de inwoners luistert, dan stopt de subsidie. Ongeacht of zo'n club voldoet aan allerlei eisen!!
Kan natuurlijk maar ik zie het niet gebeuren. Ondanks je diepe zucht verwacht ik gewoon een voortzetting van de ellende zoals het nu bij vele omroepen gaat. Helemaal als er 5 tot 10 kleine omroepen samen 1 grote moeten vormen.

Maar goed, de toekomst zal het leren.

v.ijl

Bericht door v.ijl » 05 apr 2016 11:23

Orange schreef:..... Best een idee, samen met een kwalitatieve toets aan de LTMA. Maar het gaat dan natuurlijk niet niet alleen over hoeveel procent er luistert. Dat lijkt mij erg achterhaald. Het gaat om het bereik van de betreffende streekomroep in totaal. Daarbij lijkt mij het online bereik anno 2016 heel belangrijk.
Splits de boel op: Als het aantal luisteraars onder de 15 % komt maar het onlinebereik is veel groter, stoot dan de luistertak (radio gedeelte) af en ga verder met met het online deel.

big T

Bericht door big T » 05 apr 2016 17:00

Ik lees eigenlijk meer redenen voor het totaal opheffen van het begrip lokale omroep.
Grote lokale omroepen vormen, bijna net zo groot als een regionaal omroep, en dan roepen dat de regionalen weg kunnen.
Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld.
De regionale omroep werkt goed, met een goed dekkend signaal en met de mogelijkheid om 24 uur uit te kunnen zenden.
Ik zie hier in oost Drenthe het niet zo zitten dat de lokale omroepen, een grote gaan vormen.
En dan kiertjes tussen het radio Drenthe programma door, waar je de programma's van de streekomroep kunt beluisteren?
Nee dat wordt het hem niet, is het nu niet, en gaat het straks ook niet worden.
Einde verhaal lokale omroep.
Sent from my laptop using Windows

Piet Puk

Bericht door Piet Puk » 05 apr 2016 17:53

Ik ben het met Big T eens. Als ik luister naar de provinciale zenders welke ik kan ontvangen, brengen deze prima kwaliteit imho. Als deze zich onderscheiden van de landelijke zenders, hebben deze zeker bestaansrecht. Deze hoeven niet weg.

Wellicht dat je in hele grote provincies als Brabant of Gelderland nog een paar streekomroepen kunt toleren, maar 62 in NL is nog veel te veel. Eigenlijk weten wij (lokale omroep medewerkers) in ons achterhoofd ook wel dat continuïteit, kwaliteit en bestaansrecht ontbreken, maar het is zo'n leuke hobby, he?
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison

Orange

Bericht door Orange » 05 apr 2016 21:25

Als het om kwaliteit gaat, is het idd onzin dat provinciale omroepen verdwijnen. Maar punt is dat ze een vreemde gebiedsindeling hebben. Ik woon zelf in de provincie Utrecht. Dat is geen grote provincie, maar ik ben geinteresseerd in het nieuws van Amersfoort en de direct omliggende gemeenten. Wat er in Utrecht gebeurt, of nog westelijker, interesseert me niet. Je kan dan twee kanten op redeneren: lokale omroepen moeten opschalen of regionale omroepen moeten opsplitsen.

Dr Radio

Bericht door Dr Radio » 05 apr 2016 21:50

De regionale zenders steken behoorlijk af t.o.v de lokale omroepen en onderscheiden zich voldoende van de landelijke zenders. en de regionale zenders kunnen in basis goede inhoud produceren.
Bij lokale/streek omroepen is inderdaad de discussie is er bestaansrecht....
Ik ben van mening dat omroepen geen hobbyplaatsen zijn. Media behoort objectief te zijn en ik heb te vaak meegemaakt dat bij de hobbyzenders persoonlijke belangen voorop staan.

ookmich

Bericht door ookmich » 05 apr 2016 22:00

De provinciale omroepen hebben ooit hun editiestelsels afgeschaft omdat dat duur zou zijn. Inmiddels heb je eerder creativiteit nodig om een slim editiestelsel op te zetten, in plaats van grote bedragen.

En daardoor worden inwoners van de Achterhoek lastig gevallen met nieuws uit de Betuwe, en inwoners van Nijmegen met nieuwtjes uit de Veluwe.
En inwoners van de kop van Noord-Holland die geacht worden Zuid-Kennemerland boeiend te vinden. Zoals de bewoners van het Gooi altijd smullen van nieuws uit Westfriesland.
Om maar te zwijgen over de populariteit van nieuws uit het Westland in de Bollenstreek. Of van nieuws uit de Krimpenerwaard bij bewoners van Voorne-Putten.

Wie vindt die provinciale omroepen echt een goed idee?

Groeten, Michiel Bosgra

v.ijl

Bericht door v.ijl » 05 apr 2016 22:13

ookmich schreef:.......... Wie vindt die provinciale omroepen echt een goed idee?
Als deze omroepen commercieel gaan.... geweldig idee! 10 % wordt door de gemeenschap (t.b.v. de nieuwsvoorziening) betaald, de rest via de reclame-inkomsten!

Plaats reactie