van 275 lokale omroepen naar 62 streekomroepen?

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?
Plaats reactie
Ingwar

van 275 lokale omroepen naar 62 streekomroepen?

Bericht door Ingwar » 02 apr 2016 17:24

van lokale omroep naar streekomroephttps://www.radiofreak.nl/olon-wil-van- ... komroepen/
Gezien?
Weet t niet hoor, verwacht niet dat t daardoor direct beter gaat worden.
Wat denken jullie ervan?

Zwarte IJsbeer

Re: van 275 lokale omroepen naar 62 streekomroepen?

Bericht door Zwarte IJsbeer » 02 apr 2016 18:48

Ze denken er bij de OLON te makkelijk over. Je kunt omroepen die het goed doen niet koppelen aan omroepen die het slecht doen. Dat zouden de ''slechten'' misschien wel willen maar ik betwijfel of de ''goeden'' dat wel willen. Een goede omroep is in mijn ogen een omroep die de zaakjes goed voor elkaar heeft, financieel en bestuurlijk en qua organisatie. Er zijn veel omroepen die er financieel slecht voor staan waar veel onderlinge problemen zijn en geen cent te makken hebben.
Alle tv's de wereld uit, radio's aan de macht

MFM

Bericht door MFM » 02 apr 2016 19:46

@zwarte ijsbeer; je vergeet de ook echt belangrijke criteria;
-bereiken van de doelgroepen
-voorzien in een behoefte (lokale info)
-dit ook daadwerkelijk kunnen aantonen ipv met een jaarverslag vol nutteloze ICE cijfers lopen zwaaien,
-zichzelf kunnen onderhouden dmv een verdienmodel waarin subsidie alleen voor startups gebruikt mag worden.
-strategisch inzicht in de lokale mediawereld...

Wat mij betreft mogen ze per regio al die omroepen op AM gooien, ze meteen standaard verplichten om via social media, websites en apps de informatie te brengen die ze behoren te brengen en daarin ook nog eens de "noodzaak" om dure radio en TV studio's met soms belachelijk professionele apparatuur waardoor de subsidie in één klap op is opnieuw onder de loep nemen..
De gemiddelde puber met een goede HD camera op zijn smartphone heeft vaak beter geregisseerde filmpjes op zijn Youtube kanaal dan de lokale omroep in deze regio...

robinjo

Bericht door robinjo » 02 apr 2016 19:49

De lokale omroepen hebben hun eigen lokale programma's. Nieuws en sport in eigen omgeving.
Er wordt juist geluisterd naar de lokale omroepen voor de lokale berichten.
Die mensen zijn niet geïnteresseerd in nieuws verder weg dan 20 kilometer.
Als men daar wel interesse in heeft is er de mogelijkheid om online die informatie op te zoeken, de lokale omroepen opzoeken via internet en dan online luisteren. Een lokale omroep heeft het dorpsgevoel en is van en voor de inwoners van het dorp of gemeente. Nu zijn er honderden vrijwilligers actief die hun hobby uitvoeren. Straks is daar geen plaats meer voor bij zo'n regio omroep. En reclameblokken zijn 6 minuten en straks is er nog maar ruimte voor één reclame per uur per dorp of gemeente. Dat schiet niet op. Dus degene die het meeste betaald krijgt zijn reclame uitgezonden. Nee dit gaat helemaal de verkeerde kant op.

big T

Bericht door big T » 02 apr 2016 20:16

En wat doen we met de regionale omroepen?
En wie gaat nu echt lokale dingen doen?

Wie weet kan het kleinschalige private AM gebeuren dit gat opvullen.
Radio maken door en voor de gewone man/vrouw, gemaakt door de man/vrouw zelf.
Sent from my laptop using Windows

rensturk

Bericht door rensturk » 02 apr 2016 20:21

Top-down moet je niet managen. Je moet dit vanuit de omroepen zelf laten komen. Ik vind dit een bizar slecht plan. Daarnaast gaat de betekenis van lokale omroep er ook aan. Dat er een aantal slechte omroepen bestaan is bekend. Doe daar dan wat aan. Maar de goede moeten niet leiden onder de slechte. Niemand is gebaat bij nieuws vanuit de andere kant v/d provincie....

rensturk

Bericht door rensturk » 02 apr 2016 20:22

Daarnaast moet je juist ook jongeren bereiken, en hun een podium geven. Hoe wil je dat doen op een zender dat op zo'n grote schaal werkt? Betekend dat daar dus ook veel minder plek voor is. Ze zijn in Hilversum niet wijs.

MFM

Bericht door MFM » 02 apr 2016 20:52

Dat begrijp ik dus niet. In de tijd van 'iedereen een smartphone zelfs opa en oma" toch prat gaan op het "dorpse" karakter van een lokale omroep?
Jongeren bereiken? Is dat een soort idols ofzo?
De wereld van een inwoner van een gemiddeld dorp, gemeente of stad gaat over meer dan lokale informatie en jongeren die een kansje krijgen op de radio.
Dat is dus juist het punt. Bij het gros der lokalen denkt men nog steeds dat ze het best goed doen, want ze draaien muziek voor verschillende doelgroepen, vullen in hun belevingswereld daardoor een behoefte in van hun luisteraars. Actualiteiten? Stuur de regionale omroep maar door...

Goed punt van @Robinjo is de sportvoorziening..leuk voor de makers en de enkele achterblijver die niet meekijkt via de streams van smartphones/skype etc. Maar is het echt nodig om dat op lokaal nivo te blijven doen? Dat moet je juist regionaal (want competitieverband = regionaal/ provinciaal!) doen! Heb je in één klap meteen een heule grote sportredactie...daar is de luisteraar vast wel blij mee.

Dat de gemiddelde inwoner m/v daar heel anders over denkt of dat de gemiddelde luisteraar snel afhaakt is één ding..
Maar dat de visie mbt televisie icm youtube, eigen apps maar ook website, facebook, en zelfs de wat zakelijkere social media waar dag en nacht relevante, actuele informatie te vinden zou moeten zijn, nogal ver te zoeken is, zal wel de reden zijn dat de lokale omroep zichzelf overbodig heeft gemaakt. Da's dus een hele andere kijk op de stand van zaken.

Iedereen met een gezond verstand ziet, hoort en wéét meteen dat er bijna geen enkele omroep is die op dorps nivo bestaansrecht heeft. Samenwerking is het "toverwoord" uit de hoge OLON hoed...
Maar zolang de gemiddelde lokale omroepmedewerker zich drukker maakt om het misschien wegvallen van "zijn programma in de avond" zal het zo een vaart niet lopen met de fusies... :))
Heb helaas bij verschillende omroepen fusiegesprekken aangehoord waaruit blijkt dat de angst om een programma of "status" kwijt te raken groter is dan het inzien dat het bedrijven van een publieke actualiteitenzender dus ook nut moet hebben voor het publiek..

EDIT: ik moest wel even lachen dat Robinjo zich zorgen maakt om de 6 minuten per uur aan reclame die gedeeld moet worden over de regio...Welke lokale omroep heeft daadwerkelijk 6 minuten per uur gevuld met echte reclamespots? En dan geen infospotjes of dmv barterdeals geruilde reclameminuutjes, maar echt 6 minuten vol (18 spotjes van 20 seconden, elk uur, elke dag). Als dat zo zou zijn dan is de geldnood onder de lokalo's schromelijk overdreven.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 03 apr 2016 11:00

Misschien een vreemde vraag,....maar hoe of wat gaan ze doen mbt de overgebleven radio frequenties ? Ik neem aan dat er ruimte op de fm band komt ?

Delphi

Bericht door Delphi » 03 apr 2016 11:25

Dat het grootschaliger wordt, is een beweging die begrijpelijk is en al lang geleden ingezet. Mij ontgaat soms wel de logica en de samenhang in de voorgestelde gebieden: gemeentes boven en onder het Noordzeekanaal hebben weinig met elkaar. Renkum ligt tegen Arnhem aan, maar wordt ingedeeld bij Ede en Wageningen. Om maar even twee voorbeelden te noemen.

En qua frequenties: die zie ik niet echt vrijkomen. Veel voorgestelde gebieden zijn zo groot dat je ze alleen kunt bedienen met meerdere kleine zenders, of één grote. En of daar ruimte voor is...
Doe het goed of doe het niet...

Wissewasje

Bericht door Wissewasje » 03 apr 2016 13:30

Die PDF van de OLON bevat alleen maar voorstellen, daar kan idd nog wel wat logischer ingedeeld worden. frequenties kijken me overigens het problemen niet zo. Alle omroepen hebben al een of meer frequenties die via RDS eenvoudig te linken zijn. Zo kan een groot gebeid bereikt worden.

paul_b

Bericht door paul_b » 03 apr 2016 13:35

De logica van sommige gebieden ontgaat mij ook helemaal. Maar ik probeer het positief te bekijken. Het bied best wel kansen.

De kleine omroepen die denken niet mee te hoeven doen aan dit gebeuren zullen het naar mijn idee nog wel eens lastig kunnen krijgen

Ik begrijp de tegenstand ook wel. Iedereen levert zijn plaats in als vrijwilliger en het is maar afwachten of en op welke plek je straks wat mag doen.

ruudam

Bericht door ruudam » 03 apr 2016 17:03

Het verschil tussen Regionale en Lokale omroepen wordt hier en daar wel erg klein. Kijk eens naar Flevoland waar het gebied van O Flevoland ongeveer hetzelfde is als de voorgestelde streekomroep, de hele provincie min Almere.

Nederland is te klein voor 3 lagen omroepen, landelijk en streek omroep is meer dan genoeg.
Dus de streken wat groter, bvb hele Achterhoek en dan professioneel aanpakken en afscheid nemen van hele provincies zoals Gelderland.
ik schat dat je uitkomt op ca 30 - 40 omroepen. Daar kan ondermeer het geld vd ROOS naar toe en dan heb je, als het goed gebeurt en met goede indeling, niet gebonden aan provincie en gemeente grenzen, omroepen waar de luisteraar zich bij thuis voelt en die ook een goede basis programmering, zoals actualiteiten, opinie en sport bieden.

Normaal gesproken is publieke omroep geen zaak van vrijwillegers, enkele uitzonderingen daargelaten. Bvb niche programma's in de avonduren. De meeste huidige lokale omroepen zijn juke boxen met hier en daar in de avond een ICE programma. Overdag nieuws en actualiteiten komt bijna nergens voor denk ik. De TV is paar uur in de week, met veel tekstkranten.
Voor hobbyisten zijn er genoeg andere mogelijkheden zoals internet of misschien AM.

Kijk ook eens naar de grote steden waar de meeste lokale omroepen in handen zijn van de Regionale omroep.
In Rotterdam wordt, absurd, niet eens uitgezonden, Utrecht = een NL jukebox, Den Haag voor zover ik weet een jongeren zender met dienaangaande muziek.
Amsterdam, is dat nog steeds Salto met wijkzenders? Er is dus geen echte Amsterdamse zender zoals vroeger STAD, alleen de Regio zender en het kleine spul.
In mijn beeld moet een Regio omroep niet ook de lokale omroep besturen. In Utrecht krijgen ze daar 7 ton subsidie voor van de gemeente, daar is wel wat meer lokaals van te maken dan wat we nu zien (veel overnames van de Regio) en horen, een smartlappenzender. ik weet dat de handen van veel Utrechtse journalisten jeuken.

boxfm

Bericht door boxfm » 03 apr 2016 21:50

Ik snap de logica van sommige gebieden ook niet helemaal.... Flevoland natuurlijk bovenaan de lijst hiervan. Er zitten ingedeelde regio's bij die totaal niet bij elkaar passen. Een streekomroep moet zich gaan richten op het leefgebied van de inwoner (natuurlijke habitat noemen ze het). Mij lijkt dat je daar de streekomroepen dan ook op in moet delen. Niet veel te grote gebieden, want hoe kom je dan in de haarvaten van de samenleving en bereik je de inwoner? Nieuws uit een te groot gebied heeft geen zin.

Daarnaast vraag ik mij af wat de criteria zijn waarop de regio's samen zijn gesteld. Omroepen die nu al een inwonersaantal van 120.000 bedienen, moeten opgaan in een grotere streekomroep. Terwijl elders in het land een aantal streekomroepen verschijnen van 130.000 inwoners.

Grote(re) omroepen als Haarlem105 en Studio040 moeten opgaan in een streekomroep, terwijl deze zenders al een grote(re) stad bedienen. Studio040 is al een streekomroep op dit moment, door hun samenwerking met omliggende omroepen. Maar dat is niet voldoende, het gebied moet blijkbaar nog groter worden. Bij een omroep als Studio040 zou dat zomaar ten kosten kunnen gaan van de omroep en kwaliteit, want de andere omroepen willen natuurlijk ook een aandeel in de nieuwe streekomroep.

Opvallend vind ik dat de regio Leiden de dans 'ontspringt'. Waar in andere gebieden veel omroepen samen moeten, gaat het daar om de omroepen van Leiderdorp en Leiden. Oftewel Unity (Unity FM, Unity NL, Unity TV). Daar zal geen fusie met een andere omroep nodig zijn. Ligt het aan mij dat ik het opvallend vind dat Danny Vermeulen naast voorzitter van de OLON ook de voorzitter is van Holland Centraal, oftewel Unity?

Orange

Bericht door Orange » 03 apr 2016 22:31

Het idee is wat mij betreft uitstekend. Ook de gedachte dat de regionale omroepen hiermee overbodig worden, lijkt mij een juiste redenatie. Ik heb die omroepen per provincie ook nooit zo goed begrepen. Soms is het geen probleem, neem bijvoorbeeld Fryslan. Dan denk ik dat een omroep voor de gehele provincie wel past. Maar ik heb ook jaren in Gelderland gewoond en nooit begrepen waarom ik in Nijmegen iets over Harderwijk moest horen. Een veel te grote, onsamenhangende provincie voor één omroep.

Eens overigens dat de indelingen niet altijd logisch zijn. Mij valt het op dat in de Randstad er veel kleinere gebieden zijn en buiten de Randstad soms erg grote gebieden. Daar zit misschien een soort logica in, maar ik heb de indruk dat het allemaal wat uit z'n verband is gerukt.
Dit verschilt overigens ook weer per type gebied. Ik zag dat er één omroep komt voor Twente. Dat vind ik wel een behoorlijk groot gebied, maar het zou kunnen, want dat is een regio dat zich verbonden voelt met elkaar. Anderzijds zag ik een minder groot gebied waarin Harderwijk en Barneveld samen in zitten. Ik heb niet de indruk dat die gemeenten iets met elkaar te maken hebben. Misschien qua bestuurlijke samenwerking, maar niet vanuit de beleving van de inwoners.
Overigens is de indeling in veel gevallen ook wel weer logisch gekozen. Het is een aardig vertrekpunt en fijn als in de praktijk dat nog wat wordt gefinetuned.

Plaats reactie