Mix 724 per direct uit de lucht !!

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?
Plaats reactie
Orange

Re: Mix 724 per direct uit de lucht !!

Bericht door Orange » 07 jan 2016 10:42

EtherScout schreef:Lokale publieke omroep is een voorbeeld van radio in opdracht. Hierdoor gelden de 'natuurlijke' radioregels veel minder. Niet de markt, maar de opdrachtgever bepaalt of je goed bezig bent. In beide gevallen geldt: wie betaalt bepaalt.

Wie lokale publieke omroep wil zijn, zorgt ervoor dat de doelgroepen bediend worden die de lokale overheid voor ogen heeft. Dit moet je doen, zelfs wanneer dit gedeeltelijk 'hokjesradio' oplevert waar 'geen hond' naar luistert. Ook in de naam van het station kan je het beste het doelgebied duidelijk naar voren laten komen. Zelfs wanneer dit een 'saaie' naam oplevert. Voorbeeld: beter 'Omroep Leiden' dan 'Unity FM'.
Ik ben het helemaal met je eens dat het niet goed invullen van de publieke taak van een lokale omroep door Mix724 waarschijnlijk de reden is dat zij de vergunning niet meer hebben. Maar bovenstaande quote van jou slaat de plank weer mis. Het is helemaal geen radio in opdracht. En die opdracht komt dan al helemaal niet van de gemeente. Je moet naar eigen inzicht je omroep invullen, waar trouwens die onzin van hokjesradio helemaal niet voor nodig is. Als je dan zorgt dat je een meerwaarde biedt, sta je ook niet ter discussie en kan je iedere vijf jaar zonder problemen zorgen voor verlenging van je vergunning.

Een gemeente is ook helemaal niet bezig met welke doelgroepen bereikt moeten worden en welke 'hokjes' ingevuld moeten worden. Als je gemeenteraadsleden voldoende aandacht schenkt, ben je al heel ver met draagvlak verwerven bij de gemeente en daarmee je vergunning behouden.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 07 jan 2016 12:26

Orange schreef:
EtherScout schreef:Lokale publieke omroep is een voorbeeld van radio in opdracht. Hierdoor gelden de 'natuurlijke' radioregels veel minder. Niet de markt, maar de opdrachtgever bepaalt of je goed bezig bent. In beide gevallen geldt: wie betaalt bepaalt.

Wie lokale publieke omroep wil zijn, zorgt ervoor dat de doelgroepen bediend worden die de lokale overheid voor ogen heeft. Dit moet je doen, zelfs wanneer dit gedeeltelijk 'hokjesradio' oplevert waar 'geen hond' naar luistert. Ook in de naam van het station kan je het beste het doelgebied duidelijk naar voren laten komen. Zelfs wanneer dit een 'saaie' naam oplevert. Voorbeeld: beter 'Omroep Leiden' dan 'Unity FM'.
Ik ben het helemaal met je eens dat het niet goed invullen van de publieke taak van een lokale omroep door Mix724 waarschijnlijk de reden is dat zij de vergunning niet meer hebben. Maar bovenstaande quote van jou slaat de plank weer mis. Het is helemaal geen radio in opdracht. En die opdracht komt dan al helemaal niet van de gemeente. Je moet naar eigen inzicht je omroep invullen, waar trouwens die onzin van hokjesradio helemaal niet voor nodig is. Als je dan zorgt dat je een meerwaarde biedt, sta je ook niet ter discussie en kan je iedere vijf jaar zonder problemen zorgen voor verlenging van je vergunning.

Een gemeente is ook helemaal niet bezig met welke doelgroepen bereikt moeten worden en welke 'hokjes' ingevuld moeten worden. Als je gemeenteraadsleden voldoende aandacht schenkt, ben je al heel ver met draagvlak verwerven bij de gemeente en daarmee je vergunning behouden.
'Hokjesradio' is niet een term die ik verzonnen heb en je hebt gelijk dat het helemaal niet zo zwart-wit hoeft. Mijn stelling is ook een reactie op de, in mijn ogen vrij extreme, stellingen de andere kant op. Want net zoals jij terecht stelt dat je zeker niet in strakke doelgroepenprogramma's moet werken, is het ook niet goed om in zo'n strak 'commercieel' format neer te zetten dat het publieke en/of lokale gezicht van het station bijna verdwijnt.

'Radio in opdracht' zie ik vooral als iets om in je achterhoofd te houden om te voorkomen dat je je publieke taak vergeet en zo je vergunning kwijt raakt. Hou contact en binding met de gemeente. Hitradiootje spelen is erg leuk, maar dat gaat met een publiek-lokale vergunning nu eenmaal niet werken.

Volgens mij zijn wij het redelijk eens. :wink:

Orange

Bericht door Orange » 07 jan 2016 12:40

Ik heb idd de indruk dat we het redelijk eens zijn.

piratenhenkie

Bericht door piratenhenkie » 07 jan 2016 22:05

He ORANGE jij weet wel erg goed hoe het moet, maar heb je zelf weleens wat gepresteerd? Ik namelijk sterk het vermoeden van niet. Als het wel zo is laat het me even weten ben namelijk erg benieuwd.

Orange

Bericht door Orange » 07 jan 2016 23:48

piratenhenkie schreef:He ORANGE jij weet wel erg goed hoe het moet, maar heb je zelf weleens wat gepresteerd? Ik namelijk sterk het vermoeden van niet. Als het wel zo is laat het me even weten ben namelijk erg benieuwd.
Dank voor het compliment :)) Vreemde conclusie dat als je vindt dat ik erg goed weet hoe het moet, dat je dan het vermoeden hebt dat ik nooit wat heb gepresteerd.
Maar om dan toch maar antwoord te geven op je vraag: Jazeker. 20 jaar ervaring met radio- en televisieprogramma's maken bij lokale omroepen. Daarnaast ook andere activiteiten bij lokale omroepen uitgevoerd en een aantal jaren in het bestuur gezeten van een lokale omroep.

harddarts60

Bericht door harddarts60 » 21 jan 2016 13:53

froz0 schreef:
radiogolfje schreef:Medemblik FM, volgens mij zitten die nog in de kroeg feest te vieren omdat ze mogen uitzenden. In die paar maanden hadden ze toch wel een zendertje aan kunnen steken.
of jij reageert omdat je gewoon dom bent of omdat je niet beter weet. Als jij beter wist weet je ook dat de Autoriteit Telecom minimaal 4 maanden de tijd neemt om nieuwe frequenties uit te delen.
Ach we weten nu wel dat FroZo Medemblik FM zelf is en als er iets opbouwends wordt gezegd hij niet reageert en als hij zich aangevallen voelt andere voor DOM gaat uitmaken...... dat beloofd echt heel veel goeds bij die club. Ik zeg lekker blijven weven....

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 21 jan 2016 15:19

Och, wat zal ik hierop zeggen ?? Scheelt er aan wat je onder "gewoon dom bent" verstaat.
verstuurd via mijn desktop computer.
Apples en Blackbarries zijn om te eten.
Afgelopen zomer waren er genoeg, heerlijk.

harddarts60

Bericht door harddarts60 » 23 feb 2016 11:47

Zo we zijn nu 5 maanden verder en nog steeds niets gehoord van Weeff (niet dat ik er op zit te wachten ) maar omdat ze zo hoog van de toren hebben geblazen valt dat wel tegen. En blijft inderdaad de vraag waar Is Medemblik FM gebleven (niet in de kroeg al zou je dat wel verwachten :))

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 23 feb 2016 12:30

van de toren hebben geblazen
Geloof daar niets van, volgens mij zijn van die toren afgevallen.

piratenhenkie

Bericht door piratenhenkie » 25 feb 2016 21:10

Is niet te hopen dat ie van de toren wordt word geblazen zal een beste aardschok geven denk ik.

Gr,

Henkie -bier

DX'r

Bericht door DX'r » 26 feb 2016 16:23

piratenhenkie schreef:Is niet te hopen dat ie van de toren wordt word geblazen zal een beste aardschok geven denk ik.

Gr,

Henkie -bier
Waarom gaat Weeff niet gewoon op 105.8 Hoorn en 107.1 Enkhuizen uitzenden. Wat een moeilijk gedoe toch allemaal -zzz

piratenhenkie

Bericht door piratenhenkie » 26 feb 2016 16:38

Ha ha, met die zenders kom je de straat niet uit gaat het niet worden.

DX'r

Bericht door DX'r » 27 feb 2016 14:34

Beide zenders verzorgen het hele gebied goed genoeg dus het kan makkelijk maar men wil blijkbaar weer het onderste uit de kast qua bereik

piratenhenkie

Bericht door piratenhenkie » 27 feb 2016 15:00

Ze zijn nog steeds niet on-air en blijkbaar nog niet klaar voor, de twee huidige omroepen gaan alleen maar samen werken en bijven als radiostation gewoon bestaan. Dus er moet wel een nieuwe etherfrequentie komen die het hele gebied gaat bedienen.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 27 feb 2016 18:44

sssst, -zzz misschien lukt het nog voordat de vergunning over 4,5 jaar afloopt.

Plaats reactie