Ergernisjes over Omroep Zuidplas

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

hiola volt

Ergernisjes over Omroep Zuidplas

Bericht door hiola volt »

Soms is het heerlijk om je ergens aan te ergeren. Dat heb ik nu met Omroep Zuidplas. Het is een nieuwe lokale omroep die is ontstaan na een fusie tussen de gemeenten Moordrecht, Nieuwerkerk aan den IJssel en Zevenhuizen-Moerkapelle. Omroep Zuidplas gaat pas 1 januari officieel beginnen, want dan is ook de gemeentelijke herindeling een feit. Tot die tijd draait de zender een beetje proef. Althans, dat idee heb ik als ik de jingles hoor. Blijkbaar hebben ze daar maar één stem die 'for the time being' alle jingles en promo's inspreekt.

Ergernis 1: je hoort vier, vijf jingles en/of promo's achter elkaar met dezelfde (beetje schreeuwerige) stem. Heel eentonig dus.

Ergernis 2: in de ene jingle hoor je dat het de 'lokale omroep nieuwerkerk aan den ijssel is, de LON. En in een jingle erna blijkt het ineens de lokale omroep zuidplas te zijn. Verwarrend.

Het is niet zo dat ik er een groot punt van wil maken, maar ik wilde het wel even kwijt ^^
[i]'bedankt voor uw komst naar de studio'[/i]
DX'r

Re: Ergernisjes over Omroep Zuidplas

Bericht door DX'r »

hiola volt schreef:Soms is het heerlijk om je ergens aan te ergeren. Dat heb ik nu met Omroep Zuidplas. Het is een nieuwe lokale omroep die is ontstaan na een fusie tussen de gemeenten Moordrecht, Nieuwerkerk aan den IJssel en Zevenhuizen-Moerkapelle. Omroep Zuidplas gaat pas 1 januari officieel beginnen, want dan is ook de gemeentelijke herindeling een feit. Tot die tijd draait de zender een beetje proef. Althans, dat idee heb ik als ik de jingles hoor. Blijkbaar hebben ze daar maar één stem die 'for the time being' alle jingles en promo's inspreekt.
Ergernis 1: je hoort vier, vijf jingles en/of promo's achter elkaar met dezelfde (beetje schreeuwerige) stem. Heel eentonig dus.
Ergernis 2: in de ene jingle hoor je dat het de 'lokale omroep nieuwerkerk aan den ijssel is, de LON. En in een jingle erna blijkt het ineens de lokale omroep zuidplas te zijn. Verwarrend.
Het is niet zo dat ik er een groot punt van wil maken, maar ik wilde het wel even kwijt ^^
Typerend voor een niet professionele lokale omroep en hiervan zijn er helaas teveel die de FM band vervuilen -kots
morningdj

Re: Ergernisjes over Omroep Zuidplas

Bericht door morningdj »

DX'r schreef:
hiola volt schreef:Soms is het heerlijk om je ergens aan te ergeren. Dat heb ik nu met Omroep Zuidplas. Het is een nieuwe lokale omroep die is ontstaan na een fusie tussen de gemeenten Moordrecht, Nieuwerkerk aan den IJssel en Zevenhuizen-Moerkapelle. Omroep Zuidplas gaat pas 1 januari officieel beginnen, want dan is ook de gemeentelijke herindeling een feit. Tot die tijd draait de zender een beetje proef. Althans, dat idee heb ik als ik de jingles hoor. Blijkbaar hebben ze daar maar één stem die 'for the time being' alle jingles en promo's inspreekt.
Typerend voor een niet professionele lokale omroep en hiervan zijn er helaas teveel die de FM band vervuilen -kots
Van mij mogen ze nu alvast stoppen, voordat het te laat is. :))
Weg met alle platgestampte worsten en eenheidspaden!
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Altijd leuk die gemeentelijke herindelingen en de daar reeds al uitzendende lokale omroepen die noodgedwongen moeten gaan samenwerken. Ik heb toch het idee dat zowel de LON als RAMO het prima kunnen vinden samen. Men heeft elkaar al vrij snel benaderd om gezamenlijk tot een nieuwe omroep te komen. Momenteel nog via een frequentie in Nieuwerkerk als Moordrecht, maar is iemand bekend of beide zenders in gebruik blijven ?
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
mjmmjm

Bericht door mjmmjm »

Een herindeling is inderdaad een leuke uitdaging. Je wilt niet weten wat er dan geregeld moet worden. Om even op de topic starter terug te komen: Achter beide punten van ergernis zit helaas voor jouw maar gelukkig voor de doelgroep wel beleid. Bijna alle jingles worden gemaakt door een stem: Pierre van der Stappen. We zijn best wel blij met z'n medewerking. Lijkt me niet verkeerd om eenheid als omroep uit te stralen... Hoe jingles klinken is toch ook wel erg persoonlijk.
Verder zijn we niet pas begonnen maar sinds 1991 bezig. We hebben besloten om een langzame overgang te maken naar de nieuwe gemeente naam. Sinds begin september gebruiken we de eerste omroep zuidplas jingles en de laatste oude gaan er eind december uit. Nadeel: voor de niet regiogenoot klinkt het misschien een beetje raar. Maar we zijn er voor de inwoners van 't laagste punt van Nederland en die snappen het heel goed wat er aan de hand is... De oude naam had een hele goede bekendheid en om die in een keer overboord te gooien leek ons niet echt handig. Op deze manier treedt er dus meer gewenning op.
Om de vraag van Madurodam FM te beantwoorden: We weten het zelf ook nog niet. Waarschijnlijk gaat de 106.9 op 1 januari uit. De 107.3 is, zoals wellicht bekend, momenteel niet toereikend voor Moerkapelle. We hopen hier begin volgend jaar meer duidelijkheid in te krijgen...
Cocktailparty

Eén stationvoice

Bericht door Cocktailparty »

Ik vind het wel weer jammer dat er zo wordt afgegeven op lokale omroepen die alleen met vrijwilligers werken. Tuurlijk willen die omroepen ook graag betaalde krachten. Maarja, die kosten nu eenmaal veel geld, het hele jaar door. Als je dan ook nog radio maakt voor een gemeente met weinig inwoners, dan krijg je ook veel minder subsidie.

Dat kun je dan weer opvangen met reclame inkomsten. maar bedrijven leggen nu eenmaal minder geld neer voor reclames als er ook weinig mensen worden bereikt. En we hadden het net over gemeentes met weinig inwoners...

Het resultaat dat die vrijwilligers neer zetten wordt bereikt door uren te draaien naast hun vaste baan. En veelal heeft die baan weinig raakvlak met het maken van radio. En zou je dat willen, 40 uur in de week al iets doen en dan nog een aantal uur vrijwillig hetzelfde hobby-en? Denk ook niet dat het resultaat er beter van wordt. Om goed te presenteren moet je ook vol in het leven staan en begrijpen wat er gebeurt in de levens van je luisteraars.

De opmerking dat er maar één stem is die de jingles inspreekt vindt ik volslagen uit de lucht gegrepen. Alle grotere stations hebben een station-voice. Bijvoorbeeld Eric Cordon bij 3FM. De losse programma's hebben natuurlijk weer hun eigen vormgeving en dat kunnen weer andere stemmen zijn. Maar de Station-calls liefst een vaste stem, en verander je van stem, dan liefst alle calls overnieuw doen.

Maarja, voor een club vrijwilligers betekend dit een hele bak werk. Je hebt als je goed gespaard hebt een mooi jingle pakket kunnen aanschaffen. Maar de TOH's, de promo's en alle andere verwijzingen moet je toch iedere keer weer laten inspreken en overnieuw monteren. En daar gaan weer een hoop uren in zitten.

Onze omroep beschikt gelukkig over een professionele station-voice die geen andere bezigheden binnen de omroep heeft, maar wel werkzaam is bij een regionale omroep als met name TV presentator. Hij was ooit betrokken bij de oprichting en later verder gegroeid naar een professionele baan. Voor ons als kleine lokale omroep natuurlijk geweldig dat hij dit kosteloos wil doen, en ook super van de regionale omroep dat zij hier toestemming voor geven.

Ik vindt het geweldig dat er lokale stations zijn die deels of volledig betaalde krachten aan het werk hebben. En natuurlijk zou ik dat ook wel willen. maar de mogelijkheden moeten er ook zijn. En ik hoor genoeg "professionele" lokale omroepen met presentatoren en een geluid dat ik denk: dat doen wij en een hoop andere vrijwillige lokale omroepen beter. Komt bij dat er een aantal van die (semi)professionele omroepen het ook nog weten te presteren om failliet te gaan (Enschede, Almelo, Zwolle). Dan weet ik niet wat beter is.

Dus houd AUB toch eindelijk eens een keer op met het bashen van vrijwillige radiomakers. Die doen hun stinkende best om binnen beperkte middelen iets moois te maken. Natuurlijk is het niet even mooi en gepolijst, maar wel eerlijk en dichtbij.

Als je dan iets wil bashen, doe het dan op mongole piraten die als ze toevallig zin hebben hun zendertje aanflikkeren en met hun zwakzinnige gebeuzel over de ontvangst, de reacties en tante mien met pijn in dr kleine teen de ether vervuilen. GET A BLOODY LIFE!!!
MFM

Bericht door MFM »

Het is laat , kom net thuis en dan lees je zoiets...

Onzin, er zijn zat lokale omroepen die alleen met vrijwilligers een leuk produkt op een professionele manier kunnen brengen.
En die door dat zo te doen ook nog eens een leuk centje verdienen doordat de middenstand het product ook waardeert.
Voor kleinere gemeenten zijn de kosten trouwens ook lager..(Buma/Sena, nieuws enz. worden per gemeente berekend, dus een kleine gemeente betekent minder kosten, tenzij je niet met geld om kan gaan...)

Dat jij het nu alleen over programmamakers hebt is een beetje de reden waarom iedereen soms best negatief kan zijn over bepaalde omroepen.
Het gaat namelijk om het geheel, niet om de vrijwilligers die het leuk vinden (en zichzelf vaak ook de beste..) om een programma te doen.Maar juist om diezelfde noobs bij te brengen dat ze dat programma niet voor hunzelf maar voor de luisteraars horen te brengen.
Beetje binding met de doelgroep, beetje zorgen dat je daarnaast ook goed overkomt op de grotere groep mensen die geconfronteerd worden met je zender als luisteraar en een beetje rekening houden dat de radiomakers negen van de tien keer gemist kunnen worden als kiespijn.
(beetje stoken mag wel toch?)

En daarnaast; de lokale omroepen horen de doelgroep te bereiken...iets wat de meesten al niet lukt, gezien de waardering die sommigen krijgen van de gemeentes waar ze zitten..(geen subsidies of gewoon helemaal geen medewerking omdat er een stelletje ***zitten die niet eens weten hoe ze met de politiek, sponsors en verenigingen om moeten gaan...

Gek hoor, dat het gros der lokalo's niet eens normaal gewaardeerd worden door de potentiele luisteraars..
Nog gekker trouwens dat bij de meeste lokale omroepen nog steeds niet van een zakelijkere opzet sprake is.En dat juist die omroepen die het wel voor elkaar krijgen meteen als geldwolven bestempeld worden..
Madurodam FM

Om de vraag van Madurodam FM te beantwoorden: We weten het zelf ook nog niet. Waarschijnlijk gaat de 106.9 op 1 januari uit. De 107.3 is, zoals wellicht bekend, momenteel niet toereikend voor Moerkapelle. We hopen hier begin volgend jaar meer duidelijkheid in te krijgen...
Lijkt me toch dat je als lokale omroep in je gehele verzorgingsgebied goed te beluisteren moet zijn. Zowel 106.9 als 107.3 komen slecht binnen in het noordelijkste puntje van jullie nieuwe gemeente. En als de 106.9 uitgezet gaat worden, komt 107.3 dan voldoende binnen in Moordrecht ? Lijkt me dat zo'n uitgestrekte gemeente als Zuidplas een lager gelegen frequentie met hoog vermogen zou moeten gebruiken, net als buurgemeente Lansingerland. Ben benieuwd, veel succes in iedergeval ;)
hvbeek

Bericht door hvbeek »

destrijds was er nog een LO-frequentie toegewezen aan de gemeente Zevenhuizen-Moerkappele rond de 88/89 MHz. Is dat nog een optie voor Zuidplas? :wink:
hiola volt

Re: Eén stationvoice

Bericht door hiola volt »

Cocktailparty schreef: De opmerking dat er maar één stem is die de jingles inspreekt vindt ik volslagen uit de lucht gegrepen. Alle grotere stations hebben een station-voice. Bijvoorbeeld Eric Cordon bij 3FM. De losse programma's hebben natuurlijk weer hun eigen vormgeving en dat kunnen weer andere stemmen zijn. Maar de Station-calls liefst een vaste stem, en verander je van stem, dan liefst alle calls overnieuw doen.

Maarja, voor een club vrijwilligers betekend dit een hele bak werk. Je hebt als je goed gespaard hebt een mooi jingle pakket kunnen aanschaffen. Maar de TOH's, de promo's en alle andere verwijzingen moet je toch iedere keer weer laten inspreken en overnieuw monteren. En daar gaan weer een hoop uren in zitten.
Eén stationvoice is natuurlijk fantastisch, maar het probleem bij omroep zuidplas is dat er geen GEZONGEN jingles tussen zitten. Dus als je dan vier promo's en jingles op rij hoort (en dat gebeurt nogal eens op het halve uur geloof ik), dan vind ik die stem een beetje too much.

Nu ik het toch over het 'halve uur' heb: hoe vaak worden bij Zuidplas die nieuwsblokken ververst? Gisteren, donderdag 3 december, hoorde ik dezelfde berichten als op maandag 30 november. Veel achterhaalde nieuwsberichten over iets dat de week ervoor was gebeurd.
[i]'bedankt voor uw komst naar de studio'[/i]
RFR

Bericht door RFR »

Het probleem van geen of a'la jaren 80 gezongen jingles hebben een heleboel lokale omroepen hoor.
http://www.RFR.nu | http://www.BeatRadio.nl
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

Maar daarmee is het toch nog niet goed te praten?
DX'r

Bericht door DX'r »

hvbeek schreef:destrijds was er nog een LO-frequentie toegewezen aan de gemeente Zevenhuizen-Moerkappele rond de 88/89 MHz. Is dat nog een optie voor Zuidplas? :wink:
Klopt dat is 88.8 MHz in Zevenhuizen op 40 meter hoogte met 17dBW (50W ERP) non directioneel en kan gewoon ingebruik genomen worden als de omroep dit doorgeeft aan AT want deze frequentie heeft de status "koordiniert". -bier
Madurodam FM

Klopt dat is 88.8 MHz in Zevenhuizen op 40 meter hoogte met 17dBW (50W ERP) non directioneel en kan gewoon ingebruik genomen worden als de omroep dit doorgeeft aan AT want deze frequentie heeft de status "koordiniert".
Zevenhuizen is nog de meest centrale dorpskern van de nieuwe gemeente Zuidplas. Zou dus wel mooi voor ze zijn als ze die 3x8 mogen aanzetten ;)
mjmmjm

Bericht door mjmmjm »

Goeie dag, altijd leuk als er wordt meegedacht... Het nieuws wordt onregelmatig geupdated. Soms meerdere keren per dag en soms te weinig. Slecht excuus, maar we zijn een beetje buiten adem gezien de verkiezings marathon van de afgelopen maanden. ( http://www.lonradio.nl/actueel/list/verkiezingen2009/ ) en bijvoorbeeld http://www.lonradio.nl/actueel/view/nieuws/1888/15/ De afgelopen twee weken was het redelijk stil mbt nieuws maar vanavond was er witte rook! http://www.lonradio.nl/actueel/view/nieuws/1933/

Verder kun je het NOS journaal van 17 november nog terug kijken, dan zie je waar we zoal mee bezig zijn. http://player.omroep.nl/?aflid=10316798 (na 20 minuten)
Dat mbt het nieuws.

Nieuwe gezongen jingles laten maken als je frequenties voor het komende jaar niet 100% zeker zijn is niet handig. We kunnen dit pas definitief regelen als alles rond is. Dat kan nog niet omdat in augustus dit jaar de gemeentelijke herindeling pas definitief geworden is. Dan kun je pas met de diverse instanties definitief aan de gang...

Een zender in Zevenhuizen is waarschijnlijk niet handig omdat er geen hoge gebouwen (beschikbaar) zijn...

Als er meer klachten of ergenissen zijn mag u mailen naar: info (staart van een aapje) omroepzuidplas.nl
Plaats reactie