Wat verwacht jij van een streekomroep anno 2021?

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Plaats reactie
Wissewasje

Wat verwacht jij van een streekomroep anno 2021?

Bericht door Wissewasje »

In veel topics over lokale omroepen gaat het vaak over het al dan niet overbodig zijn. Dat roept bij mij altijd de vraag op: maar wat wil je dan van een streek/lokale omroep?

Laat ik eens beginnen:

Ik weet dat dit het radioforum is, maar wat mij betreft is online de belangrijkste tak. Dagelijks nieuws online. Niet alleen hard nieuws in tekst (112-berichtjes van de politie overtikken), maar ook reportages met beeld en/of geluid. Aangevuld met misschien wat servicejournalistiek, onderzoek en politieke thema's. Studio 040 en Unity komen naar boven als goed voorbeeld, die zijn online altijd kort op de bal. Unity heeft vreselijk storende banners maar een hele goede nieuwsvoorziening.

TV
Dagelijks een nieuwsprogramma en een aantal human interest-programma's (cultuur, onderwijs, geloof, politiek, culinaire streektradities etc) per week. Bij evenementen live aanwezig zijn daar uitpakken. ZuidWest TV doet dit goed, die hebben een brede waaier aan human interest-programma's waar de streek een rol speelt.

Radio
Horizontaal plaatje-praatje format met middle of the road muziek en overdag gepresenteerde (voicetrack) programma's. Elk uur eigen nieuws uit de streek. De WOS doet dit als je het mij vraagt goed en heeft een radiozender waar niemand zich aan kan storen, maar die wel actueel klinkt en geen ouwelullenzender is.

Wat zie jij als belangrijkste component en wat verwacht je van de andere takken van een omroep anno 2021?
big T

Re: Wat verwacht jij van een streekomroep anno 2021?

Bericht door big T »

ik verwacht er eigenlijk niet veel van, als ik bv nieuws google over mijn omgeving dan komt de lokale omroep er nooit uit.
Ook kijk ik zelf nooit naar de website of luister ik naar de radio uitzendingen.
Maar wat ik doe is niet zo belangrijk wel dat ik nooit iemand er over hoor praten.
Soms heel soms gooi ik wel eens een balletje op, tijdens de straat BBQ of zo, maar niemand weet dat er een lokale omroep bestaat.
En in het beste geval zeggen ze; oja die kom ik wel eens tegen tijdens het zappen, is nooit iets op te beleven.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

In verwacht leuke radio programma’s op de momenten dat de luisteraars thuis zijn. Denk aan het einde van de middag (tijdens het koken van voedsel) en op zaterdag (tijdens het auto wassen, in de tuin werken). Beetje afwisselend informatie en nieuws. En wat muziek uit de streek.

Televisie wordt alleen gemaakt als er ook jaarlijks minimaal 1 live uitzending is. Daarbuiten een carrousel van bewegend beeld en tekstveld.

Online een website waarbij de 112 berichten niet zichtbaar zijn op de homepage. De website is boven alles een aanvulling op de radio en tv.
wave

Bericht door wave »

Ik verwacht primair een duidelijke binding met de plaats/streek. Aandacht voor politiek, cultuur, geloof, muziek, sport maar vooral ook aandacht voor wat de bevolking boeit en raakt. Een programmering gericht op maar vooral ook gemaakt door de lokale-/streek samenleving. Maar waar ook, als dat in het gebied leeft, plek is voor een radiobingo e.d. Qua media verwacht ik dat radio, TV en online alle drie worden ingezet. Met aandacht voor, ook technische, kwaliteit. Lokaal is geen excuus voor amateuristisch. En nee, daar is niet meteen een tonnen kostend chique redactiesysteem voor nodig. De omroep die binding heeft met de bevolking, weet ook de slimme IT’ers en techneuten te vinden die kunnen toveren met bestaande tools en de soldeerbout.

Waar ik geen enkele behoefte aan heb is een omroep die zich vooral druk maakt over deejays, hitradio, 538 processing, knallende jingles en hoe je met zo min mogelijk moeite aan de minimaal verplichte hoeveelheid informatie kunt komen. Laat dat maar over aan de commerciële stations, die zijn daarvoor en zullen dat kunstje altijd beter doen.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Urbenhuis

Bericht door Urbenhuis »

moet een lokale omroep ook actief zijn op social media? en een app met pushberichten?
en je hebt het over een streekomroep: dat is toch niks anders dan een samenwerking van lokale omroepen. Elke gemeente mag z'n eigen lokale omroep, eventueel via samenwerking.
altijd stereo en op meestal 2 wielen
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Sportverslaggeving, wat lokaal nieuws en wat groetjes en verzoekjes. Meer verwacht ik er niet van. TV kijk ik wel op de regionale omroep. Optioneel een website een livestream met wat nieuwtjes.

Dit allemaal wel van een lokale omroep. Streekomroep hoeft voor mij überhaupt niet te bestaan.
Plaats reactie