Uit de oude doos: Lazer Hot Hits

Zijn ze in of uit de lucht? Waar komen ze binnen? Wie heeft de hoogste vermogens en waar vind je schema's?
ginod

Uit de oude doos: Lazer Hot Hits

Bericht door ginod » 27 apr 2005 16:49

Ik heb 2 kranten artikeltjes gevonden, ivm met de illegale en uiterst succesvolle zender Lazer Hot Hits. ZIj begonnen met het uitzenden van "duivelse" muziek, oftwel house. Het eerste artikel merk je de negatieve benadering ervan. Het eerste artikel komt uit augustus / september 1991, en de andere uit ongeveer oktober 1992.

Afbeelding

Afbeelding

johngazon

Bericht door johngazon » 27 apr 2005 19:05

Gaaf om te lezen man!

he je nog meer info is er een site actief?

ginod

Bericht door ginod » 28 apr 2005 11:09

Ja hoor.... heb je deze zender ooit gekend dan ??? Ze hebben een tijd lang vanaf Barocci met een sterke zender in Nederland uitgezonden via de 102.6 FM. Kwam aardig ver nederland binnen, dit is omstreeks lente 1992 geweest !!!

Commercial van Lazer Club Night:

http://www.xs4all.nl/~jvriens/Lazer%20C ... estige.mp3

Lazer Erotic club night :razz:

http://www.xs4all.nl/~jvriens/Second%20 ... bnight.mp3

Voor meer historie over Lazer (meer commercials, flyers etc) zie www.djginod.com en dan Lazer History kiezen.

De eigenaar is een aantal jaar geleden opnieuw begonnen (maar dan legaal :cool: ) via www.lazerhothits.com

johngazon

Bericht door johngazon » 28 apr 2005 14:17

Nee nooit gekend, maar ik ben altijd in om history en dat zoort dingen te lezen van piraten uit die jaren.

Ik zie dat je ook ken luisteren is dat van jezelf?

johngazon

Bericht door johngazon » 28 apr 2005 14:42

gave house muziek man!

heb hem al kwartier aan staan.

TVGMedia

Bericht door TVGMedia » 28 apr 2005 14:51

ginod schreef:Ja hoor.... heb je deze zender ooit gekend dan ??? Ze hebben een tijd lang vanaf Barocci met een sterke zender in Nederland uitgezonden via de 102.6 FM. Kwam aardig ver nederland binnen, dit is omstreeks lente 1992 geweest !!!
Laser heeft nooit bij Barroci uitgezonden. Dat was Channel X.
Laatste nieuwtjes over satellietontvangst en media vindt je op www.satplaza.com

ginod

Bericht door ginod » 28 apr 2005 16:25

TVGMedia schreef:
ginod schreef:Ja hoor.... heb je deze zender ooit gekend dan ??? Ze hebben een tijd lang vanaf Barocci met een sterke zender in Nederland uitgezonden via de 102.6 FM. Kwam aardig ver nederland binnen, dit is omstreeks lente 1992 geweest !!!
Laser heeft nooit bij Barroci uitgezonden. Dat was Channel X.
Ik zou toch maar een beter informeren, want ik heb het van de eigenaar zelf. Er was een richtingsantenne ingesteld naar Nederland toe vanaf de tuin van Barocci. Medio februari 1992 is dit gebeurd. op de 102.6 FM Let op.... Channel X (J.G.) 94.6 en 88.7 FM is een afsplitsing geweest van Lazer.... In die periode was er van Channel X nog geen sprake. Die kwamen rond mei 92 aanzetten. En inderdaad die hebben wel live VANUIT barocci uitgezonden (ook vanaf Illusion te Lier en Q te brasschaat). EN wellicht ook vanaf Barocci.

TVGMedia

Bericht door TVGMedia » 28 apr 2005 21:42

ginod schreef:
Ik zou toch maar een beter informeren, want ik heb het van de eigenaar zelf. Er was een richtingsantenne ingesteld naar Nederland toe vanaf de tuin van Barocci. Medio februari 1992 is dit gebeurd. op de 102.6 FM Let op.... Channel X (J.G.) 94.6 en 88.7 FM is een afsplitsing geweest van Lazer.... In die periode was er van Channel X nog geen sprake. Die kwamen rond mei 92 aanzetten. En inderdaad die hebben wel live VANUIT barocci uitgezonden (ook vanaf Illusion te Lier en Q te brasschaat). EN wellicht ook vanaf Barocci.
Laser een afsplitsing van Channel X.... het moet niet gekker worden. Denk dat diegene die je dit gemeldt heeft ergens de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.

Channel X was de eerste in Nederland en Belgie welke met dat format aan het stoeien is gegaan. J.G had het idee en de plannen en zocht daarvoor een partner. Een aantal Nederlandse radiofielen hebben hem in contact gebracht met HvG. Ze hadden al eerder eens de wegen gekruist in de tijd van de VZW Noord (radio Noord) vanuit Wuustwezel. Daar had HvG de exploitatie van nadat hij in Nederland niet meer verder kon met Radio Nova. J.G was toen adverteerder van Noord en heeft veel geinvesteerd in het station en is zodoende in de radiowereld gerold. Er is dus absoluut geen afsplitsing van Laser bij Channel X aan de hand geweest. Nadat Channel X een groot succes was geworden is pas later Laser ook groot geworden door ongeveer hetzelfde format te gaan gebruiken. Kan het weten heb het in eigen ogen van heel dicht meegemaakt.

Overigens lijkt me die frequentie in die tijd ook niet echt heel erg zinvol omdat in die tijd op 102,7 MHz knetterhard in Nederland Stadsradio Rotterdam te ontvangen was en dus stralen vanaf 102,6 MHz Nederland niet echt een succes geweest zou zijn

ginod

Bericht door ginod » 29 apr 2005 08:52

TVGMedia schreef:
Laser een afsplitsing van Channel X.... het moet niet gekker worden. Denk dat diegene die je dit gemeldt heeft ergens de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.

Channel X was de eerste in Nederland en Belgie welke met dat format aan het stoeien is gegaan.
Overigens lijkt me die frequentie in die tijd ook niet echt heel erg zinvol omdat in die tijd op 102,7 MHz knetterhard in Nederland Stadsradio Rotterdam te ontvangen was en dus stralen vanaf 102,6 MHz Nederland niet echt een succes geweest zou zijn
Ja sorry hoor, maar dit klopt dus voor geen meter. Channel X is pas in april / mei 1992 begonnen zoiets. Toen was Lazer al bijna een jaar bezig op de 97.1 FM Stereo en 104.5 FM mono (zie eerste krantebericht, dat komt uit september 91). Toen was er nog helemaal geen Channel X. En ik heb het van de eigenaar zelf... die zou niet weten hoe het in elkaar steekt ???

Lazer heeft echt op de 102.6 gezeten in nederland , anders zal ik de jingle eens online gooien... Channel X is begonnen met de wat hardere house, maar de tijd van Joey Beltram, Kevin Saunderson, Human Resourece etc (in 1991 dus) was Lazer alleen op de band. Een La Rocca commercial uit september 1991 dan maar:

http://www.xs4all.nl/~jvriens/DancingLaRocca09-91.mp3

TVGMedia

Bericht door TVGMedia » 29 apr 2005 17:32

Lazer is pas echt gaan stoeien met dat format toen Channel X het een succes maakte. Maar je hebt dus wel gelijk dat ze eerder wel in de lucht zaten. Dat is weer iets dat mij ontschoten is.

Channel X is dus absoluut geen afscheiding van Lazer. Dat is iets wat ik je met 1000 % zekerheid kan vertellen. Channel X is namelijk in de nachtelijke zondagnacht uren bedacht in de toenmalige studio's van Saffier/Contrast in Wuustwezel. J.G heeft niets met Contrast te maken gehad en HvG ook nooit. Nogmaals kan het van dichtbij weten want was zelf aanwezig tijdens deze nachtelijke zondagnacht uurtjes in die studio (of als het een vroegertje werd in de naast gelegen shoarmatent).

Channel X was ook de hardste van alles op een gegeven moment met een bereik van Parijs tot en met Amsterdam via diverse zenderlokaties. Mooie tijd die Channel X tijd ( de begin jaren dan ).

ginod

Bericht door ginod » 29 apr 2005 18:39

TVGMedia schreef:Lazer is pas echt gaan stoeien met dat format toen Channel X het een succes maakte. Maar je hebt dus wel gelijk dat ze eerder wel in de lucht zaten. Dat is weer iets dat mij ontschoten is.

Channel X is dus absoluut geen afscheiding van Lazer. Dat is iets wat ik je met 1000 % zekerheid kan vertellen. Channel X is namelijk in de nachtelijke zondagnacht uren bedacht in de toenmalige studio's van Saffier/Contrast in Wuustwezel. J.G heeft niets met Contrast te maken gehad en HvG ook nooit.

Channel X was ook de hardste van alles op een gegeven moment met een bereik van Parijs tot en met Amsterdam via diverse zenderlokaties. Mooie tijd die Channel X tijd ( de begin jaren dan ).
Hoi.. Ik snap niet wat je bedoelt met format van Lazer ??? Die hadden helemaal geen format. Die hadden banden die opgenomen werden in o.a. La Rocca, en die werden gewoon uitgezonden. Ongeveer 3 uur per kant. In het begin (1991) waren het tapes van de discotheek the Globe in Stabroek (met o.a toen nog de jonge en onbekende Yves de Ruyter) en daartussen werden de Lazer Hot Hits jingles (AM576) gedraaid. Maar later is men dus gaan opnemen waar o.a. DJ Delirium ging draaien.

J.G. heeft in het begin samen gewerkt met R.R. En is inderdaad later begonnen met Channel X, hoe en wat dat weet jij inderdaad. Maar Lazer is toen niet overgeschakeld op een ander format. Wat men wel deed, was de zender op 97.1 terug in Stereo zetten. Dit is 19 juni 1992 geweest. Dat weet ik nog als de dag van vandaag, want men heeft zowat de hele dag zitten kloten met de zender en het geluid :razz:

Channel X had inderdaad een sterke zender via de 94.6 en de 88.7 Maar de 97.1 kwam ook erg ver. Men had ook een zender voor Gent en omstreken aangezet op de 99.6 FM.... inderdaad, die tijd was erg gaaf om mee te maken !!!! Sterker nog, er was in die zomer nog een derde housepiraat aktief in Antwerpen, via de 100.3 FM, namelijk Radio Carat. Man.... those days...

johngazon

Bericht door johngazon » 30 apr 2005 16:15

Ik luister overdag vaak veel lang naar lazer house,hoor nu veel zelfde muziek het zijn allemaal mixen die ik hoor maar is dit een legale zender in belgie?

en waar komen al die mixen vandaan?

ginod

Bericht door ginod » 30 apr 2005 23:26

johngazon schreef:Ik luister overdag vaak veel lang naar lazer house,hoor nu veel zelfde muziek het zijn allemaal mixen die ik hoor maar is dit een legale zender in belgie?

en waar komen al die mixen vandaan?
Nu, is het een legale zender, die alleen op internet uitzend, sinds Augustus 2001. Vroegahhh was het dus een illegale zender, dat is de periode 1991 t/m 1994 geweest. Het heeft echter ook op de 105.1 Antwerp FM gezeten in 1993, destijds een legale lokale zender, maar zelfs die hebben ze de nek omgedraaid, omdat men de programma's van Lazer door gingen zenden. In die periode was house echt een vies iets voor de radio (in belgie).

De mixen komen van verschillende DJ's en opnames van verschillende discotheken, zie de playlist van zondag bijvoorbeeld:

Sunday 1/5/2005
14:00-15:00 » D-Feat Hardstyle
15:00-16:00 » Dj Supreme Hard Tech / Techno
16:00-17:00 » Manatane Techno
17:00-18:00 » Benn House & Garage
18:00-19:00 » Keisrant Tech House
19:00-20:00 » G-Case Techno
20:00-21:00 » SeSSioN Liveset from a SeSSioN party
21:00-22:00 » SeSSioN Weekly exclusive radio mix
22:00-23:00 » Gino D Groove, Progressive & Retrosounds
23:00-01:00 » La Rocca on Sundays Legendary DJ Marko

De sets worden geupload via FTP, elke DJ krijgt een loginnaam.

ginod

Bericht door ginod » 03 mei 2005 14:37

johngazon schreef:Gaaf om te lezen man!

he je nog meer info is er een site actief?
Vooruit dan, hier een stuk van mijn verhaal:

Zomer 1991. Een tijd dat er een nieuwe muziekstroming doorbreekt: House ! Maar omdat de eerste parties duister en soms illegaal waren, en er negatief in de pers over werd geschreven (het zou aanzetten tot drugs etc) kwam deze muziekstroming niet of nauwelijks aan bod op de Radio. Een gat in de markt voor een station. Laat nu net de wetgeving in 1991 wat gaten hebben, en de FM 97.0 Frequentie leeg zijn rondom Antwerpen.

Men startte met een laagvermogen zender, om wat te experimenteren e.d. Maar toen enkele medewerkers met bandjes aan kwamen zetten van discotheek The Globe (Stabroek) en men deze ging uitzenden, bleek al gauw een succesformule geboren !!! In het begin was er geen sprake van housemuziek, maar dit sloeg erg aan. De jingles die Lazer ging gebruiken, kwamen van een jaren 80 zee zender uit Engeland,nm Laser Hot Hits (bemerk de S in de orginele benaming). Format was dus nonstop housemuziek afgewisseld met Laser jingles, waarin hun orginele frequentie genoemd werd: AM 576. In het begin dacht men ook dat er een zeezender in de buurt was begonnen, of de orginele Laser was weer in de lucht, maar het kwam gewoon vanaf een locatie in de buurt van antwerpen (linkeroever). Nadat binnen een maand de frequentie naar FM 97.1 verschoof (dit om storingen met Radio 3 NL 96.8 te voorkomen) en de zendsterkte drastisch werd opgevoerd, werd het een echte succesformule.

Reclame van discotheken en platenwinkels kwamen binnen, en men ging zelfs Live uitzendingen doen vanaf discotheken, totdan nog door (bijna ?) niemand gedaan. Zelfs met Kerst en Oudjaar kwam men live vandaan uit discotheken. Bijvoorbeeld uit The House in Niel. Er kwam een 2e zender bij, de 104.5 FM (Al in september 1991) Om nog een groter publiek te trekken. Er kwam een heuse jaarmix voorbij in begin 92, gemixt door Steve Murphy. Vanaf februari 92 werd het signaal op mono gezet, en een nog groter bereik was het gevolg. Bovendien werd de 104.5 in maart / april omgezet in de 102.6 FM die gericht was op nederland. Deze zender was geplaatst bij discotheek Barocci in Zundert (NL). Een groot deel van Zeeland en Zuid Holland kon meegenieten van de House muziek uit België. Vanaf toen werden er ook parties georganiseerd in Zundert, namelijk in de overbekende discotheek Barocci, onder de naam Lazer Holland House Night. In deze periode zat het Bipt overigens ook niet stil. Meerdere malen werd de zender meegenomen al dan niet met de overige apparatuur, om binnen een aantal uur weer terug te zijn met hetzelfde of zelfs een sterker vermogen. Geld kwam er namelijk van de Lazer House nachten die men met veel succes organiseerden in o.a. Barocci dus.

johngazon

Bericht door johngazon » 03 mei 2005 16:16

Zo hee als ik dat geweten had in die tijd.

Nee hoor ik ben nu 20 dus in 92 was ik te jong denk voor de radio en zo.......

Plaats reactie