Illegale zender uit de lucht: piloten hoorden muziek

Zijn ze in of uit de lucht? Waar komen ze binnen? Wie heeft de hoogste vermogens en waar vind je schema's?

Moderator: admin6

progmog

Illegale zender uit de lucht: piloten hoorden muziek

Bericht door progmog »

NOS bericht.

De politie heeft gisteren in samenwerking met de Koninklijke Marechaussee en Agentschap Telecom in het Drentse Fluitenberg een illegale zender uit de lucht gehaald. De zender stoorde volgens de politie het radioverkeer van Lelystad Airport. Ook het C2000-communicatienetwerk van politie, brandweer en ambulance had last van de etherpiraat.

rvbracht

Re: Illegale zender uit de lucht: piloten hoorden muziek

Bericht door rvbracht »

Voorop gesteld, een piraat die vandaag de dag nog stoort hoeft niet, maar dit soort berichten is weer de gebruikelijke anti etherpiraten propaganda van het AT. Talloze piraten die elke week weer uitzenden, en daarbij de zaakjes gewoon goed op orde hebben zonder storing, en ook gewoon uit de lucht gehaald worden. Maar ja, dat soort berichten is kennelijk niet interessant genoeg om te plaatsen.

big T

Bericht door big T »

Zo even een technisch verhaal, luchtvaart gebruikt smalband AM om te praten.
Muziek op de 3 meter gebruikt breedband FM, en dit signaal laat zich erg moeilijk weergeven op een smalband AM ontvanger.
Wel is het zo dat de verbinding met de lucht haven verstoord kan zijn.

Nog niet zo lang geleden, de uitzendlocatie van Smilde was uitgebrand, werden piraten in gehuurd om hun zenders te verhuren.
Een werd een na afloop een uur later met dezelfde zender opgepakt omdat hij vliegverkeer stoorde.
Toen radio 1 er op te horen was was het prima in orde en met polka's stoor je dan :D

HendrikJan

Bericht door HendrikJan »

Sinds half maart is AT nog nauwelijks actief. In verband met Corona? Vreemd, de meeste zenders staan onbemand. Gevolg: de FM band zit vol met piraten die dagenlang, soms een week draaien. Van de meesten heeft niemand last. Toevallig zit er dan iemand met een beroerde zender die stoort. C2000 zit tussen de 380 en 400 mhz, dat is 4x de 95 - 100 mhz. Dus dat kan wel kloppen dat daar wordt gestoord met een slechte zender. En dan moet er inderdaad ingegrepen worden, doet AT eindelijk eens waar ze voor betaald worden. En in de media staat dan dat de politie het een "zeer ernstig misdrijf" vindt. En met kogelvrije vesten. Tsja.....

fdboer

Bericht door fdboer »

big T schreef:
25 jul 2020 09:09
Zo even een technisch verhaal, luchtvaart gebruikt smalband AM om te praten.
Muziek op de 3 meter gebruikt breedband FM, en dit signaal laat zich erg moeilijk weergeven op een smalband AM ontvanger.
Wel is het zo dat de verbinding met de lucht haven verstoord kan zijn.
Wel eens van 'flankdetectie' gehoord, niet technisch gaan neuzelen als je het volledige verhaal niet kent.

Het klinkt waarschijnlijk voor geen meter, maar het is wel detecteerbaar.

Verder kunnen de piraten gewoon via internet uitzenden, er is totaal geen noodzaak meer om daar de FM voor te gebruiken anders dan de kick of het uitdagen.

big T

Bericht door big T »

Wie doet hier nu moeilijk? Ik denk jij :D
Of wil je niet begrijpen wat ik schrijf?

radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

flank detectie met een AM ontvanger zal in smalband FM nog wel gaan, maar dan moet men al niet te hard moduleren. Maar breedband lijkt me niet.
Maar inderdaad, storen met een FM zender in AM kan wel degelijk. Alleen je zal weinig plaatjes horen, eerder veel gekraak en geruis, wel op de maat van de muziek.

maar wel vreemd dat ze storen, tegenwoordig gebruiken de meeste piraten gewoon fabriekszenders. Die dingen zijn tegenwoordig zo goedkoop, daar bouw je niets meer voor.

Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

Als je eens rondneust op het Etherpiratenforum schrik je soms van de onkunde van de piraatjes en de zelfbouwrommel die ze gebruiken.
Het verbaast me dan ook niet dat er weleens iemand wat storing over de band strooit!

big T

Bericht door big T »

Ik schrik nergens van, zowel bij niet legalen als ook bij legalen.

remco_k

Bericht door remco_k »

rvbracht schreef:
25 jul 2020 08:22
Voorop gesteld, een piraat die vandaag de dag nog stoort hoeft niet, maar dit soort berichten is weer de gebruikelijke anti etherpiraten propaganda van het AT. Talloze piraten die elke week weer uitzenden, en daarbij de zaakjes gewoon goed op orde hebben zonder storing, en ook gewoon uit de lucht gehaald worden. Maar ja, dat soort berichten is kennelijk niet interessant genoeg om te plaatsen.
De politie plaatst toch ook niet elke week dat ze bekeuringen hebben uitgedeeld aan mensen die door rood reden?
Daarvoor komt het eenvoudigweg te vaak voor en is dit inderdaad niet interessant genoeg. Logisch, lijkt mij. Want anders zou ik het nieuws niet meer volgen.
De excessen worden geplaatst. Dat is ook wat het tot nieuws maakt. En da's maar goed ook.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.

Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

rvbracht schreef:
25 jul 2020 08:22
Het AT is niet degene die hier heeft ingegrepen maar politie en marechaussee.

Hoe weet je dat ze niet storen? Heb je een spectrum analyser en doe je bij iedere piraat metingen? Spiegels kunnen zelfs door fabrieks zenders veroorzaakt worden.

Zeker bij dit soort onbemande projecten zet men geen dure fabrieks zender in. Het moet snel snel geplaatst worden. Ook regen kan een oorzaak zijn dat de boel gaat storen wanneer de zender en kabel niet goed is geïsoleerd

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Het zal allemaal wel, we weten wie er rept over storingen. Overheidsorganisaties zijn er meester in om een feit te dramatiseren om op die manier de (publieke) opinie te bespelen.

Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

WinnaarRadioring2023 schreef:
26 jul 2020 18:01
Het zal allemaal wel, we weten wie er rept over storingen. Overheidsorganisaties zijn er meester in om een feit te dramatiseren om op die manier de (publieke) opinie te bespelen.
Daarnaast weten we dat het niet mag, net als rijden zonder rijbewijs. Dus weet je dat je een keer gepakt kan worden

Echtwel

Bericht door Echtwel »

https://danceradiodenhaag.nl/
Dit is dat toch weer hoopvol
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Hoort-u-mij schreef:
26 jul 2020 19:08
WinnaarRadioring2023 schreef:
26 jul 2020 18:01
Daarnaast weten we dat het niet mag, net als rijden zonder rijbewijs. Dus weet je dat je een keer gepakt kan worden
Dat is de discussie ook niet. Het is terecht dat het AT optreedt, maar kom niet iedere keer met dezelfde onzin aan. Het is compleet ongeloofwaardig dat uitsluitend etherpiraten de boel verstoren met dezelfde apparatuur die ook door legale omroepen worden gebruikt.

Plaats reactie