fm uitzendingen in de periode 2027-2032 afschakelen”

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

EtherScout

Re: fm uitzendingen in de periode 2027-2032 afschakelen”

Bericht door EtherScout »

tspronsen schreef: 26 dec 2017 00:12
GerjanOpDreef schreef: 25 dec 2017 23:57 Maar goed, ik geef het DAB+ het voordeel van de twijfel, maar vrees dat ik het voorlopig met de FM blijf doen en anders met internetradio. En eerlijk gezegd denk ik dat het hele DAB+ een hopeloos ouderwets en achterhaald systeem gaat worden al voordat het helemaal is ingevoerd, omdat de mobiele internetproviders bezig zijn met de uitrol van een landelijk dekkend 5G netwerk waarin er speciale delen komen voor de doorgifte van audio.
Wat jij schrijft is ook precies wat ik verwacht dat zal gebeuren als de overheid blijft aanmodderen met DAB+. Er lijkt geen concreet plan te zijn. En er hoeft niet op 5G gewacht te worden. Met LTE Broadcast is het mogelijk dat meerdere luisteraars naar dezelfde stream luisteren ipv elke luisteraar zijn eigen stream.
Dat kan allemaal zo zijn, maar daarmee halen jullie wel hèt idee van echte radio onderuit. Echte radio is door iedereen met een geschikte ontvanger gratis en onbeperkt uit de ether te plukken. Dus jullie willen radio's met SIM-kaarten? Dit betekent dat op elke plek, waar nu nog een gezamenlijke radio staat en waar even geen WiFi is, een internetabonnement afgesloten moet worden. Dat zijn die radio's die 'van niemand' zijn. Er staan/zitten radio's in fabriekskantines, op werkplaatsen, op bouwplaatsen, in klusbussen en andere bedrijfsauto's, op verenigingen, in schuren enz. Voor vrijwel al die radio's moeten dan SIM-kaarten (€€€€) komen. Zien jullie het voor je?

Het enige digitale echte-radiosysteem dat kans van slagen heeft is op dit moment DAB+. Als dat systeem volledig uitgerold is, (dus frequenties herverdeeld en 95% tot 99% dekking,) dan is de verbetering ten opzichte van FM/AM aanzienlijk. Wij moeten even door de zure appel, da's het enige. Dus: FM uit tussen 2020 en 2022 (AM is praktisch al uit) en vol gas op DAB+.
EtherScout

tspronsen schreef: 25 dec 2017 23:44
radiofreak6666 schreef: 25 dec 2017 14:47 Ik zie DAB+ veel meer als "toevoeging" op FM. We kunnen beter de voordelen van beide combineren. Nu is alles dubbel te ontvangen, zowel op FM als DAB+. Waarom geen systeem dat de mainstream kanalen enkel op de FM te ontvangen zijn, en DAB+ uitsluitend gebruikt wordt voor de extra kanalen?
Ik vraag mij af of je als DAB-only station voldoende marktaandeel kunt behalen om van te kunnen bestaan. Omdat mensen eerst een DAB+ radio moeten kopen heb je een grote achterstand tov je concurrenten op FM. Heeft DAB+ dan wel toegevoegde waarde als je luisteraars je met hetzelfde gemak via internet kunnen beluisteren?
FM moet uit om een gelijk speelveld te creëren. En daarvoor is in de DAB+band genoeg ruimte. Doe je dit niet, dan redden die nieuwkomers, die keihard nodig zijn voor een beter aanbod, het nooit.
doc_nl

Bericht door doc_nl »

Ik rij dagelijks door het hele land en de dekking is prima, ok op 11C een paar kleine gaten, maar met al die nieuwe zenders is dat vast opgelost. NPO is overal prima. Geluidskwaliteit is stukken beter dan FM, beter stereobeeld, geen fading, geen ruis. Nee het is geen CD kwaliteit, maar dat zijn de FM zenders zeker ook niet. Eigenlijk luister ik alleen nog maar DAB en is de ontvangst in de auto dus prima. Thuis zijn er zat andere manieren om een goed signaal te ontvangen. Dus wat mij betreft kan voor de landelijke en regionale zenders de FM zeker uit. Dat geeft streek/lokaal meer ruimte op de FM, want die zit tot de nok toe vol. Die mogen ook naar DAB van mij, maar geef ze wat meer de tijd.
tspronsen

Bericht door tspronsen »

EtherScout schreef: 26 dec 2017 10:12 Dat kan allemaal zo zijn, maar daarmee halen jullie wel hèt idee van echte radio onderuit. Echte radio is door iedereen met een geschikte ontvanger gratis en onbeperkt uit de ether te plukken.
Ik heb misschien iets gemist maar waar staat dat "echte radio" gratis en onbeperkt uit de ether te plukken moet zijn? Er zijn ook stations die alleen op de kabel uitzenden en bij de kabel betaal je ook voor de distributie. Dus zo vreemd is het niet om te betalen voor de distributie.

Je doet nu net alsof ik voorstander ben van alle radio via internet, maar ik kan mij niet herinneren dat ik dat geschreven heb. Sterker nog: je bevestigd hetgeen ik eerder over DAB+ en het afschakelen van FM heb geschreven. Lees maar terug.
dab radio

Bericht door dab radio »

EtherScout schreef:
Dat kan [ Echte radio is door iedereen met een geschikte ontvanger gratis en onbeperkt uit de ether te plukken. Dus jullie willen radio's met SIM-kaarten? Dit betekent dat op elke plek, waar nu nog een gezamenlijke radio staat en waar even geen WiFi is, een internetabonnement afgesloten moet worden. Dat zijn die radio's die 'van niemand' zijn. Er staan/zitten radio's in fabriekskantines, op werkplaatsen, op bouwplaatsen, in klusbussen en andere bedrijfsauto's, op verenigingen, in schuren enz. Voor vrijwel al die radio's moeten dan SIM-kaarten (€€€€) komen. Zien jullie het voor je? ]

Volledig met dit stukje eens.

Daar komt nog bij, dat ik in een stuk Nederland woon waar de goeie ontvangst van FM Zenders op een hand te tellen is.
Veel FM zender hebben slechte ontvangst. Grote gaten in de dekking.
Of je moet van de NPO houden, 150% dekking in Nederland.
Nee geef mij maar DAB, in heel Nederland goeie ontvangst en 50 zenders.
Dan nog een argument dat FM ver in Duitsland door dringt, is ook maar heel beperkt. Dit zijn alweer een paar NPO zenders.
Voor mij is het DAB. En de grens over is DAB Duitsland, lekker ongestoord genieten van de vele Duitse DAB zenders.
FM na 2022 uitschakelen. En vol op DAB verder. :D
EtherScout

tspronsen schreef: 26 dec 2017 13:29
EtherScout schreef: 26 dec 2017 10:12 Dat kan allemaal zo zijn, maar daarmee halen jullie wel hèt idee van echte radio onderuit. Echte radio is door iedereen met een geschikte ontvanger gratis en onbeperkt uit de ether te plukken.
Ik heb misschien iets gemist maar waar staat dat "echte radio" gratis en onbeperkt uit de ether te plukken moet zijn? Er zijn ook stations die alleen op de kabel uitzenden en bij de kabel betaal je ook voor de distributie. Dus zo vreemd is het niet om te betalen voor de distributie.
Betaalopties zijn niet erg, maar ze zijn, naar mijn mening, extra of aanvullend. Betaalradio is ook zo oud als de radio-omroep zelf, denk maar aan de draadomroep van vroeger. Maar de echte charme van radio is en blijft (wat mij betreft) de vrije ontvangst, met welke modulatievorm dan ook. DAB+ is dan ook niet meer dan een volgende stap om een groter aanbod en betere ontvangst in de ether mogelijk te maken. DAB+ biedt de mogelijkheid om de vrije ontvangst een toekomst te geven.
tspronsen schreef: 26 dec 2017 13:29 Je doet nu net alsof ik voorstander ben van alle radio via internet, maar ik kan mij niet herinneren dat ik dat geschreven heb. Sterker nog: je bevestigd hetgeen ik eerder over DAB+ en het afschakelen van FM heb geschreven. Lees maar terug.
Ik vond (en vind) het nodig om het argument dat DAB+ niet nodig is, want er is 4G en er komt 5G, de kop in te drukken. FM is overvol (wat ten koste gaat van het geluid) en de dekking (op 4x NPO + 1x ROOS na) en het aanbod zijn onvoldoende. Omdat 4G en 5G geen vrije ontvangst bieden, biedt alleen DAB+ een serieuze kans om deze tekortkomingen van de huidige vrije ontvangstmethode FM te repareren.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Ik heb het al eerder gezegd, zo lang de ontvangst zo slecht is als nu op DAB+ kunnen ze het beter weer uitzetten. Dus ontvangst zwaar verbeteren, ook echt in huis en in de schuur en niet alleen bij het raam. FM doet het ook in huis, soms met wat ruis maar dat is op gehoor te regelen door de antenne te draaien. DAB heeft op veel te veel plaatsen in huis gewoon geen signaal. Dat moet beter en anders is stoppen beter.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

GerjanOpDreef schreef: 27 dec 2017 22:02
Ane Sybesma schreef: 27 dec 2017 15:34 Ik heb het al eerder gezegd, zo lang de ontvangst zo slecht is als nu op DAB+ kunnen ze het beter weer uitzetten. Dus ontvangst zwaar verbeteren, ook echt in huis en in de schuur en niet alleen bij het raam. FM doet het ook in huis, soms met wat ruis maar dat is op gehoor te regelen door de antenne te draaien. DAB heeft op veel te veel plaatsen in huis gewoon geen signaal. Dat moet beter en anders is stoppen beter.
Kan je dat niet eenvoudig oplossen door een buitenkanten op het dak te zetten?
Ik los het op door de DAB+ radio uit te laten en mijn oude vertrouwde FM radio te pakken.
EtherScout

Ane Sybesma schreef: 27 dec 2017 15:34 Ik heb het al eerder gezegd, zo lang de ontvangst zo slecht is als nu op DAB+ kunnen ze het beter weer uitzetten. Dus ontvangst zwaar verbeteren, ook echt in huis en in de schuur en niet alleen bij het raam. FM doet het ook in huis, soms met wat ruis maar dat is op gehoor te regelen door de antenne te draaien. DAB heeft op veel te veel plaatsen in huis gewoon geen signaal. Dat moet beter en anders is stoppen beter.
En dat is technisch prima mogelijk, dus ontvangst zwaar verbeteren is inderdaad wat nu moet gebeuren. Ik begrijp dat je het huidige signaal niet gebruikt, maar nu stoppen met DAB+ is geen optie. Er zijn nu ook heel wat mensen, waarbij DAB+ wel prima binnenshuis werkt. Bij mij is het signaal van 12C en 11C nu niet perfect, maar de radio werkt toch vrijwel overal in de huiskamer en de keuken. Ik gebruik 'm regelmatig. 8A en 5B stellen nu helaas teleur en werken alleen boven, maar dat komt door hele andere factoren dan de DAB+techniek. Ik zou het zonde vinden als de signalen zouden verdwijnen.
Plaats reactie