fm uitzendingen in de periode 2027-2032 afschakelen”

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Echtwel

fm uitzendingen in de periode 2027-2032 afschakelen”

Bericht door Echtwel »

https://mediamagazine.nl/onderzoeksbure ... schakelen/

Staat te dus nu min of meet een datum van afschakelen in de boeken wat denk de freaks hier over?
Geeft je (eigen of ervaring deskundigen ) mening ...
v.ijl

Re: fm uitzendingen in de periode 2027-2032 afschakelen”

Bericht door v.ijl »

2032?????? Dan ben ik 79....... wie dan leeft die dan zorgt, zolang er maar een computer gevonden kan worden waar ik m'n muziekbestanden op af kan draaien!
en dan is er koffie......
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Echtwel schreef: 21 dec 2017 10:06 https://mediamagazine.nl/onderzoeksbure ... schakelen/

Staat te dus nu min of meet een datum van afschakelen in de boeken wat denk de freaks hier over?
Dit schreef ik in een ander topic, precies toen jij dit topic opende:

Ik vind deze conclusie veel te voorzichtig. Het onderzoeksbureau gaat er gemakshalve vanuit dat de stations er nog wel even vijftien jaar lang een dubbele dekking op na gaan houden. Die dubbele dekking kost klauwen vol met geld; met name de minder efficiënte FM-netten zijn gewoon duur.

Ik denk dat ergens tussen 2020 en 2022 een veel realistischer idee is. Het is ook een kwestie van kiezen en gewoon doen. Nu een datum prikken, net zoals Noorwegen en Zwitserland, dan weet iedereen waar 'ie aan toe is. Desnoods hou je de ROOS-rampenzenders nog een paar jaartjes aan, maar de rest moet gewoon zo snel mogelijk uit. Zo hebben de stations een reden om de DAB+netten goed uit te bouwen. Halfbakken DAB+netten, daar heeft niemand iets aan. Ook de autoverkopers hebben dan een goede reden om DAB+ standaard in te bouwen in alle nieuwe auto's.

Kortom, blijf niet halverwege jarenlang in getreuzel hangen. Maak de keuze en ga ervoor! Dit geldt voor iedere verandering.
BertM

Bericht door BertM »

Zijn er eigenlijk al cijfers bekend over de verdeling per station tussen de DAB+ luisteraars en FM luisteraars?
radiofreak6666

Bericht door radiofreak6666 »

EtherScout schreef: 21 dec 2017 10:54
Echtwel schreef: 21 dec 2017 10:06 https://mediamagazine.nl/onderzoeksbure ... schakelen/

Dit schreef ik in een ander topic, precies toen jij dit topic opende:

Ik vind deze conclusie veel te voorzichtig. Het onderzoeksbureau gaat er gemakshalve vanuit dat de stations er nog wel even vijftien jaar lang een dubbele dekking op na gaan houden. Die dubbele dekking kost klauwen vol met geld; met name de minder efficiënte FM-netten zijn gewoon duur.
Die kosten zijn niets hoor. Als je kijkt naar het gemiddelde salaris van de DJ's . . .
Als je kijkt naar bijvoorbeeld het salaris van Mattie (>6 ton + een Tesla) dan zijn de kosten voor een FM net een lachertje. Dat (de technische kosten als stroom en onderhoud dan) kost echt geen miljoenen per jaar voor een net als bijvoorbeeld Q-Music. Snoeien in de salarissen geeft vele male meer winst. FM afschakelen kost enorm als je dat te vroeg doet .
tspronsen

Bericht door tspronsen »

Echtwel schreef: 21 dec 2017 10:06 Staat te dus nu min of meet een datum van afschakelen in de boeken wat denk de freaks hier over?
Ik vind 10 tot 15 jaar voor afschakeling veel te lang. De huidige DAB+ standaard is tegen die tijd 20 tot 25 jaar oud en technisch verouderd. Het is niet ondenkbaar dat tegen die tijd naar een nieuwere standaard wordt overgeschakeld, zoals de publieke omroep in 2013 omschakelde van DAB naar DAB+.
Kun je als consument wéér een nieuwe radio kopen, waarom zou je er dan nu één kopen?

DAB+ heeft geen 'unique selling point' en gaat dus niet vanzelf een succes worden. Als DAB+ de standaard gaat worden dan moet er een strategisch plan komen en moet je campagne bestaan uit meer dan wat verdwaalde radio/tv spotjes. De NPO zou hierin een voortrekkende rol kunnen spelen door over 2 jaar de FM uit te schakelen voor radio 2, 3 en 4:
  • Radio 2 heeft een groot marktaandeel waardoor je een groot publiek bereikt. Door een einddatum bekend te maken kun je het publiek bewust maken dat ze moeten overschakelen als ze naar Radio 2 willen luisteren. Door bij belspelletjes DAB+ radiotjes uit te delen aan deelnemers breng je het keer op keer weer onder de aandacht bij de andere luisteraars. Door deze actie gaan ze zeker marktaandeel verliezen, maar een publieke omroep is voor haar financiën niet afhankelijk van marktaandeel.
  • Bij 3FM is het marktaandeel momenteel zo laag dat ze eigenlijk weinig te verliezen hebben. Ook hier zou ik DAB+ promoten maar ook de online platformen waarop ze uitzenden. Veel jongen luisteren toch op hun mobiel.
  • Radio 4 heeft geen concurrentie op de FM of DAB+. Waarom 10 jaar wachten om deze luisteraars over te halen via DAB+ te luisteren?
Zodra de FM kavels voor commerciële radio verlopen deze dan ook niet verlengen. Zo hebben dan meer tijd om hun luisteraars over te halen digitaal te gaan luisteren. Daarbij is al een deel van de luisteraars (die ook naar de NPO luisteren) overgestapt. Laat ook Radio 1 dan stoppen met uitzenden via de FM. De regionale (publiek en commercieel) en lokale omroepen gaan nog weer 2 jaar later. Doordat het aanbod op de FM elke 2 jaar minder wordt, wordt de luisteraar gestimuleerd om alternatieven te zoeken (DAB+ of een online platform). Dit gaat ze ongetwijfeld luisteraars kosten. Het alternatief is DAB+ afschieten en lekker op FM blijven.

My 2 cents.
tspronsen

Bericht door tspronsen »

Waarom zou je de landelijke omroepen van de FM halen als je de regionale en lokale op FM laat zitten? De band is dan niet te gebruiken voor andere toepassingen en wat ga je doen met de vrij gekomen ruimte op de FM band? Daarbij zitten de regionale al op DAB+ dus waarom zou je die op FM laten en de landelijke niet?

Lokale omroepen zouden kunnen samenwerken met kleine commerciële omroepen om de kosten van DAB+ te drukken. Kijk naar de DAB+ experimenteer freqnenties die dit jaar zijn uitgegeven. Op elke MUX zaten meerdere stations, dus waarom kan dat straks niet?

Ik ben er geen voorstander van om de overheid autofabrikanten te dwingen om DAB+ radio's mee te leveren met nieuwe auto's. De overheid loopt altijd achter de feiten aan. Het duurt jaren voordat zo'n wet erdoor is en als DAB+ het toch niet wordt dan worden er nog jaren auto's geleverd met DAB+ omdat het in de wet staat.
big T

Bericht door big T »

Zo lang als het geluid op de FM beter is, dan gaan we mooi niet over.
DAB+ heeft te veel nadelen, heeft zeker niet het CD geluid en geen muziek zenders voor doelgroepen.
Komt bij, FM is overal te ontvangen, kom daar met de pudding gebakjes van de DAB+ maar om. :D
Zelfs mijn C-QUAM geluid is beter als sommige op DAB+
radiofreak6666

Bericht door radiofreak6666 »

Waarom moet FM eigenlijk uitgeschakeld worden? en Waarom MOET DAB+ zo perse de opvolger worden van FM? Wat voor voordeel heeft het als FM op afzienbaar termijn uit gaat en we alleen DAB+ overhouden?

- Er is geen directe andere bestemming voor deze band, de band komt leeg te staan (= verspilling)
- De distributiekosten vallen al in het niets in vergelijk met de personeelskosten (DJ's) en muziekrechten. Voor de kosten hoeft het niet uit.
- Voor de geluidskwaliteit hoeven we het niet te doen, in elk geval niet met de huidige DAB+ indeling.
- De dekking van FM is beter Deels is dit structureel omdat DAB+ eenmaal hoger in de band zit dan FM, wat natuurkundig gewoon meer demping betekend. Ook is het complexer om DAB goed dekkend te krijgen, daar je met SFN en timing problemen zit. Het is nooit mogelijk het "overal" goed te krijgen.
- Mensen worden op kosten gejaagd om na aankoop van hun nieuwe DAB+ ontvanger hetzelfde station in soms lagere kwaliteit te gaan luisteren (als er dekking is).

Ik zie DAB+ veel meer als "toevoeging" op FM. We kunnen beter de voordelen van beide combineren. Nu is alles dubbel te ontvangen, zowel op FM als DAB+. Waarom geen systeem dat de mainstream kanalen enkel op de FM te ontvangen zijn, en DAB+ uitsluitend gebruikt wordt voor de extra kanalen? Maar dan ook echt interessante "extra" kanalen. Ik verwacht namelijk dat in de periode 2030-2040 het marktaandeel etherradio dusdanig laag is, dat we dan zowel FM en DAB+ kunnen afschakelen en dan met z'n alle via 6 of 7G radio luisteren tot zover er nog radio geluisterd wordt. Voordelen van FM en DAB combineren

- Meer ruimte voor betere geluidskwaliteit op DAB+, de ballast van de mainstream kanalen ben je kwijt.
- Meer ruimte voor diversiteit (en dit dan ook echt afdwingen vanuit de overheid)
- Iedereen die al een FM ontvanger heeft kan gewoon blijven luisteren, degene welke een DAB+ radio kopen krijgen extra kanalen.
- Kosten van dubbele distributie ben je kwijt.

Een ander scenario zou dan nog kunnen zijn, als al het extra op DAB+ echt succesvol blijkt te zijn, FM af te schakelen en deze frequenties dan inzetten voor extra DAB+ multiplexen waarop de mainstream kanalen komen.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

GerjanOpDreef schreef: 25 dec 2017 13:19
big T schreef: 25 dec 2017 12:10 Zo lang als het geluid op de FM beter is, dan gaan we mooi niet over.
DAB+ heeft te veel nadelen, heeft zeker niet het CD geluid en geen muziek zenders voor doelgroepen.
Komt bij, FM is overal te ontvangen, kom daar met de pudding gebakjes van de DAB+ maar om. :D
Zelfs mijn C-QUAM geluid is beter als sommige op DAB+
Dat is nog een tweede. De geluidskwaliteit is beneden pijl, de ontvangst nog lang niet dekkend en het zenderaanbod om te huilen. Sommige lokale zenders hebben nog een betere kwaliteit als de non-stop zenders die de landelijke omroepen aanbieden op DAB+.
Jullie halen de halfbakken DAB+uitrol van nu en de totale mogelijkheden van DAB+ door elkaar. Wat je nu hoort, is nog niet de helft van wat er mogelijk is. FM daarentegen zit aan z'n absolute max met brakke dekking voor de commerciële netten.

- Er is genoeg ruimte voor beter geluid op DAB+. Het is een kwestie van logische netten maken en de beschikbare frequenties goed verdelen. Een goed DAB+net geeft constante geluidskwaliteit. De ontvangst en dus ook het geluid van analoge radio daarentegen is zelden optimaal, zeker niet met het huidige aantal netten op FM.
- Er is ruimte voor 99% dekking op DAB+. Het is een kwestie van vermogen en zendlocaties inzetten. De dekking van de meeste FM-netten kent aanzienlijke gaten en er is geen ruimte voor uitbreiding.
tspronsen

Bericht door tspronsen »

GerjanOpDreef schreef: 25 dec 2017 12:22 Als de overheid zo'n verplichting oplegt aan autoverkopers dan zou dat op 1 januari 2019 moeten ingaan, om vervolgens vanaf 1 januari 2020 de FM te gaan afschakelen.
Waarom moet de overheid dit verplichten? Een autoradio is nu toch ook niet verplicht, waarom niet een DAB+ radio dan wel verplicht zijn? De voornaamste reden waarom de overheid een fabrikant iets kan verplichten is omdat het veiliger wordt of beter is voor het milieu. Dat is hier niet op van toepassing.

Daarbij zit ook niet iedereen om een DAB+ radio te springen. Er zijn legio autorijders die geen radio luisteren onder het rijden, waarom hun zo'n ding door de strot drukken?
GerjanOpDreef schreef: 25 dec 2017 12:22 In mijn omgeving zitten de lokale omroepen Midland FM, Ede FM en Radio Barneveld. Ver weg van de masten in IJsselstein en Arnhem. Als ze via DAB+ uitzenden vanuit die met het huidige vermogen kan de regio zijn eigen lokale radio niet ontvangen.
Midland FM en Ede FM zitten nu ook op DAB+ met een experimenteer licentie. Hoe doen die dit nu dan?
GerjanOpDreef schreef: 25 dec 2017 20:00 En dan is er nog het beperkte bereik van DAB+. Als ik met de vrachtwagen op de Duitse A3 rij, ergens tussen Duisburg en Dusseldorf, dan kan ik nog steeds naar zenders als Radio 1, Radio 2 en 3FM luisteren.
Dat is geen steekhoudend argument, want het is nooit het doel van FM geweest om (ver) over de landsgrenzen te kunnen uitzenden. Het is een leuke bijkomstigheid maar niet meer dan dat. Radio 1 was tot ver in Frankrijk te ontvangen toen ze nog uitzonden op de middengolf. Erg prettig voor vrachtwagenchauffeurs maar ondanks hun protesten heeft Radio 1 toch afscheid genomen van de middengolf.
big T

Bericht door big T »

EtherScout schreef: 25 dec 2017 16:26 Jullie halen de halfbakken DAB+uitrol van nu en de totale mogelijkheden van DAB+ door elkaar. Wat je nu hoort, is nog niet de helft van wat er mogelijk is. FM daarentegen zit aan z'n absolute max met brakke dekking voor de commerciële netten
Nee hoor ik haal de mogelijkheden van DAB en de uitrol niet door elkaar.
De uitrol is bijna klaar, en de techniek zegt dat er iets kan.
Nu is het een bleke scheet, en deze stinkt ook nog niet eens :D
Geld staat voorop, ook bij de publieke omroep, anders waren zij zeker met CD kwaliteit gekomen, en dat hebben ze niet gedaan.
Ik vind het jammer voor een uitzend techniek, wat op papier de winnaar had moeten zijn.
Nu is het een MP3 speler met lage bit rate wat hoge tonen laat slisteren en bassen als een scheet laten horen.
Niets voor mij nog, de techniek wel de aanbieders van nu niet.
tspronsen

Bericht door tspronsen »

radiofreak6666 schreef: 25 dec 2017 14:47 Waarom moet FM eigenlijk uitgeschakeld worden? en Waarom MOET DAB+ zo perse de opvolger worden van FM? Wat voor voordeel heeft het als FM op afzienbaar termijn uit gaat en we alleen DAB+ overhouden?
DAB+ gebruikt minder bandbreedte dan FM. De vraag naar bandbreedte in de ether is de afgelopen jaren gigantisch toegenomen. Wifi, 3G en 4G bestonden 20 jaar geleden nog niet maar zijn nu niet weg te denken. Door FM uit te faseren kan deze in de toekomst voor andere toepassingen gebruikt worden.
radiofreak6666 schreef: 25 dec 2017 14:47 - Er is geen directe andere bestemming voor deze band, de band komt leeg te staan (= verspilling)
Dat jij en ik niet weten of er een andere bestemming voor deze band is, wil niet zeggen dat die er niet is of kan komen. Met het groeiende gebruik van IoT is deze band wellicht goed te gebruiken voor een LoRa netwerk. Maar zoiets kun je pas uitrollen als die band leeg is.
radiofreak6666 schreef: 25 dec 2017 14:47 - De distributiekosten vallen al in het niets in vergelijk met de personeelskosten (DJ's) en muziekrechten. Voor de kosten hoeft het niet uit.
Die distributiekosten moeten nog steeds betaald worden, ook al zijn de personeelskosten hoger. Meer kosten betekend minder winst. Dus ook commerciële omroepen hebben baat bij het afschakelen van de FM zolang dat niet ten koste gaat van hun marktaandeel.
radiofreak6666 schreef: 25 dec 2017 14:47 Ook is het complexer om DAB goed dekkend te krijgen, daar je met SFN en timing problemen zit. Het is nooit mogelijk het "overal" goed te krijgen.
FM is ook niet overal dekkend, kijk naar Limburg. Bij DAB+ zitten deze "gaten" in de dekking op een andere plek dan bij FM.
radiofreak6666 schreef: 25 dec 2017 14:47 Ik zie DAB+ veel meer als "toevoeging" op FM. We kunnen beter de voordelen van beide combineren. Nu is alles dubbel te ontvangen, zowel op FM als DAB+. Waarom geen systeem dat de mainstream kanalen enkel op de FM te ontvangen zijn, en DAB+ uitsluitend gebruikt wordt voor de extra kanalen?
Ik vraag mij af of je als DAB-only station voldoende marktaandeel kunt behalen om van te kunnen bestaan. Omdat mensen eerst een DAB+ radio moeten kopen heb je een grote achterstand tov je concurrenten op FM. Heeft DAB+ dan wel toegevoegde waarde als je luisteraars je met hetzelfde gemak via internet kunnen beluisteren?
Laatst gewijzigd door tspronsen op 25 dec 2017 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
tspronsen

Bericht door tspronsen »

GerjanOpDreef schreef: 25 dec 2017 23:46 En wat dacht je van de DAB+ zender in Nijkerkerveen? Daar zou ook RTV Nunspeet op te ontvangen zijn, behalve in Nunspeet. Dan heb je ook echt iets aan je DAB+ zender.
Dit zijn experimenteer licenties en lopen volgende week af. Ik weet niet of als de definitieve licenties worden verdeeld ook uitgegaan wordt van deze opstelpunten en zendvermogens.
tspronsen

Bericht door tspronsen »

GerjanOpDreef schreef: 25 dec 2017 23:57 Maar goed, ik geef het DAB+ het voordeel van de twijfel, maar vrees dat ik het voorlopig met de FM blijf doen en anders met internetradio. En eerlijk gezegd denk ik dat het hele DAB+ een hopeloos ouderwets en achterhaald systeem gaat worden al voordat het helemaal is ingevoerd, omdat de mobiele internetproviders bezig zijn met de uitrol van een landelijk dekkend 5G netwerk waarin er speciale delen komen voor de doorgifte van audio.
Wat jij schrijft is ook precies wat ik verwacht dat zal gebeuren als de overheid blijft aanmodderen met DAB+. Er lijkt geen concreet plan te zijn. En er hoeft niet op 5G gewacht te worden. Met LTE Broadcast is het mogelijk dat meerdere luisteraars naar dezelfde stream luisteren ipv elke luisteraar zijn eigen stream.
Plaats reactie