Noorwegen schakelt FM uit

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..
Plaats reactie
rutgrrr

Noorwegen schakelt FM uit

Bericht door rutgrrr » 06 jan 2017 12:01

In Noorwegen worden de FM netwerken volgende week uitgezet. Dat valt niet in goede aarde, 2/3e van de Noren heeft aangegeven hier niet op te zitten wachten.
Norway is set to become the first nation to start switching off its FM radio network next week, in a risky and unpopular leap to digital technology that will be closely watched by other countries considering whether to follow suit.

Critics say the government is rushing the move and many people may miss warnings on emergencies that have until now been broadcast via the radio. Of particular concern are the 2 million cars on Norway's roads that are not equipped with Digital Audio Broadcasting (DAB) receivers, they say.

Sixty-six percent of Norwegians oppose switching off FM, with just 17 percent in favor and the rest undecided, according to an opinion poll published by the daily Dagbladet last month.
http://www.reuters.com/article/us-norwa ... SKBN14P1TH
Hot Rockin' Flame Throwin' dinges.

EtherScout

Re: Noorwegen schakelt FM uit

Bericht door EtherScout » 06 jan 2017 12:52

rutgrrr schreef:In Noorwegen worden de FM netwerken volgende week uitgezet. Dat valt niet in goede aarde, 2/3e van de Noren heeft aangegeven hier niet op te zitten wachten.
Ze zijn aan de vroege kant, dus de tegenstand is begrijpelijk. Toch begrijp ik de Noorse regering wel: Noorwegen is een enorm groot, langgerekt en bergachtig (en erg mooi) land waar maar 5 miljoen mensen wonen. Het onderhouden van twee parallelle netwerken voor radio is dus zeer kostbaar, zeker in vergelijking met het kleine, vlakke en dichtbevolkte Nederland. DAB+ is dan een goede manier om met een beperkt aantal netwerken toch veel radiostations aan te bieden. Het huidige aanbod op FM in Noorwegen is op veel plaatsen erg beperkt.

Ik vind het een prima actie, tegenstand, onbruikbare apparaten en overstapproblemen hou je toch. Ik zou echter nog wel één of twee jaar één FM-net in de lucht houden, zeker in afgelegen gebieden. Dan wordt de overstap iets geleidelijker. In dichter bevolkte gebieden blijft de lokale omroep sowieso nog op FM.

v.ijl

Bericht door v.ijl » 06 jan 2017 14:07

rutgrrr schreef:In Noorwegen worden de FM netwerken volgende week uitgezet. Dat valt niet in goede aarde, 2/3e van de Noren heeft aangegeven hier niet op te zitten wachten.
Mij bekruipt sterk het gevoel, als je 'Noorwegen' vervangt voor 'Nederland', dat hier in NL ook 2/3e van de bevolking er niet op te zit te wachten.
Dus geen TV-programma "heel Holland switcht" :))
Of het konservatisme is weet ik niet.... De omschakeling van AM naar FM duurde ook heel lang, maar begint toch bij de jongeren en/of geïnteresseerden.

Urban FM

Bericht door Urban FM » 07 jan 2017 02:00

+/- 2023 zijn wij ook aan de beurt. Ben wel benieuwd wat er met 88 t/m 108 Mhz gaat gebeuren dan. Zou leuk zijn als het een band wordt waar radiozendamateurs in breedband mogen experimenteren maar het zal wel weer aan digitale ethervervuiling vrij gegeven worden tegen forse betaling.

DAB+ fan

Bericht door DAB+ fan » 07 jan 2017 11:37

Urban sorry je bent niet bij de tijd in Nederland is dit jaar 2023 uitgesteld ! Dat heeft er mee te maken dat de verkoop van DAB+ radio`s heel erg tegen valt en dat is logisch want de dekking van DAB+ is in sommige delen van het land gewoon slecht flinke gaten in de ontvangst en dan vinden de hoge heren dan nog raar ook ! Ik heb zoiets van zorg eerst dat je netwerk in orde is ontvangst buiten goed maar ook dat je binnen wat te ontvangen is ik zal niet zeggen dat hier alles mee opgelost is maar het zou wel geholpen hebben met een betere verkoop van deze radio`s . Maar ik blijf er ook bij dat promotie voor dit product ook gewoon moet door gaan ook in winkels weet men soms nog weinig of niks van van digitale radio af via de ether en eigenlijk zou er geen een FM radio meer in de winkel verkocht meer mogen worden uit de schappen gehaald DAB+ radio`s hebben ook FM.
Het is gewoon jammer dat het allemaal zo lang moet duren voor alles op orde is er komt pas verbetering na september 2017
dan word het blijkbaar een verplichting dat ook de indoorontvangst gaat verbeteren maar dat betekend weer bijna een jaar verder en dan is het nog maar de vraag van in hoeverre gaat dit verbeteren ik vind het alleen zo jammer dat het zo lang moet
duren das niet alleen zo in Nederland maar ook bij onze zuider buren de Belgen en dat is zo jammer !!!

=

Arno1978

Bericht door Arno1978 » 07 jan 2017 12:37

Meer over de afschakeling van het FM-net in Noorwegen is te lezen op de website van de Noorse publieke omroep NRK
https://www.nrk.no/dab/

Vertaling in het Nederlands is te lezen via de onderstaande link:
https://translate.google.nl/translate?s ... t=&act=url
Volgt de ontwikkelingen rond DAB+.

Urban FM

Bericht door Urban FM » 08 jan 2017 01:35

DAB+ fan schreef:
07 jan 2017 11:37
Urban sorry je bent niet bij de tijd in Nederland is dit jaar 2023 uitgesteld ! Dat heeft er mee te maken dat de verkoop van DAB+ radio`s heel erg tegen valt en dat is logisch want de dekking van DAB+ is in sommige delen van het land gewoon slecht flinke gaten in de ontvangst en dan vinden de hoge heren dan nog raar ook ! Ik heb zoiets van zorg eerst dat je netwerk in orde is ontvangst buiten goed maar ook dat je binnen wat te ontvangen is ik zal niet zeggen dat hier alles mee opgelost is maar het zou wel geholpen hebben met een betere verkoop van deze radio`s . Maar ik blijf er ook bij dat promotie voor dit product ook gewoon moet door gaan ook in winkels weet men soms nog weinig of niks van van digitale radio af via de ether en eigenlijk zou er geen een FM radio meer in de winkel verkocht meer mogen worden uit de schappen gehaald DAB+ radio`s hebben ook FM.
Het is gewoon jammer dat het allemaal zo lang moet duren voor alles op orde is er komt pas verbetering na september 2017
dan word het blijkbaar een verplichting dat ook de indoorontvangst gaat verbeteren maar dat betekend weer bijna een jaar verder en dan is het nog maar de vraag van in hoeverre gaat dit verbeteren ik vind het alleen zo jammer dat het zo lang moet
duren das niet alleen zo in Nederland maar ook bij onze zuider buren de Belgen en dat is zo jammer !!!

=
Haha, ik niet bij de tijd? Sure.... we zullen het zien. De overheid in Nederland kennende zou het zo maar op korte termijn er doorheen gejast kunnen worden. Burger zorg zelf maar dat je alles kan ontvangen. Reden? Simpel... alleen NPO 3FM staat geloof ik al 400 KW per dag te pompen in IJsselstein. Economisch gezien is een spoedige afschakeling (dus bezuiniging) van 3 meter FM daarom interessant. En alles draait hier om economie.

DAB+ fan

Bericht door DAB+ fan » 08 jan 2017 18:01

Urban ik zeg niet dat je ongelijk hebt maar op dit moment zal dat echt nog niet gaan gebeuren ! Je wil niet weten hoe slecht de indoor ontvangst
is en plekken met de auto waar ontvangst van de commerciële omroepen in DAB+ nog rond uit slecht is. En ik moet eerlijk zijn ik juich het toe
met DAB+ de FM band zit vol en op DAB+ is er nog voldoende ruimte over ! Ik vind het prachtig DAB+

Urban FM

Bericht door Urban FM » 08 jan 2017 20:52

DAB+ fan schreef:
08 jan 2017 18:01
Urban ik zeg niet dat je ongelijk hebt maar op dit moment zal dat echt nog niet gaan gebeuren ! Je wil niet weten hoe slecht de indoor ontvangst
is en plekken met de auto waar ontvangst van de commerciële omroepen in DAB+ nog rond uit slecht is. En ik moet eerlijk zijn ik juich het toe
met DAB+ de FM band zit vol en op DAB+ is er nog voldoende ruimte over ! Ik vind het prachtig DAB+
Ik hoef ook niet persé gelijk te hebben. Het lijkt eigenlijk een beetje op het c2000 verhaal wat de dekking betreft. Persoonlijk ben ik niet zo thuis in DAB+. Ooit heb ik er eens wat mee geexperimenteerd via een USB stick en wat software. En inderdaad als ik zo rondsnuffel is er nu niet bepaald veel hifi spul te krijgen voor thuis gebruik.

We zullen het zien en ik blijf benieuwd wat er met de 3 meter band gaat gebeuren als het eenmaal zover is.

DAB+ fan

Bericht door DAB+ fan » 08 jan 2017 22:01

Nou Urban toch is er ook al hifi spul te koop hoor met DAB+ en vaak internet radio erbij tja het zal mij ook
gaan benieuwen hoe het gaat verlopen een ding weet ik wel dat de DAB+ zenders wel wat meer uitzendvermogen mag hebben of meer masten ! Ik ben trouwens van kind af aan al verkocht aan het medium radio !

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 09 jan 2017 15:03

Maar ook in Nederland willen steeds meer lokale radio's de stap naar DAB maken.
Zal mij benieuwen wanneer de eerste lokale stopt met zijn FM zender, oja, Rotterdam maar die heeft nog geen DAB.
verstuurd via mijn desktop computer.
Apples en Blackbarries zijn om te eten.
Afgelopen zomer waren er genoeg, heerlijk.

XtcFm

Bericht door XtcFm » 11 jan 2017 00:18

Op weg naar München in de auto naar DAB+ geluisterd. Nou noem het maar GAP+
Hele stukken stilte. Vooral rond de heuvelachtige gebieden. Er is nog werk benodigd aan het net Europees gezien. In NL is het al een stuk beter. Maar goed. Ook hier zal nog steeds netwerk optimalisatie plaatsvinden. NL is wel vaak overhaast in haar beslissingen; als er zo'n pipo in Den Haag 'jeuk' krijgt moet ineens de zaak uit en dan móeten we wel over.

Gertw68

Bericht door Gertw68 » 11 jan 2017 07:58

Urban FM schreef:
08 jan 2017 01:35
NPO 3FM staat geloof ik al 400 KW per dag te pompen in IJsselstein.
Wow. http://www.fmscan.org/power.php?r=f&i=3800211
http://radio-tv-nederland.nl/876-1048mhz.html
http://www.rtvhattem.nl/ 106.1 FM http://tunein.com/radio/Radio-Hattem-1061-s81527/
url voor mediaspeler: mms://213.233.218.220:7710

Plaats reactie