Airlite USB storing in het geluid

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..
oemfoefoe

Airlite USB storing in het geluid

Bericht door oemfoefoe » 28 dec 2016 03:29

Beste lezers,

Ik heb een d&r airlite gekocht, welke uitstekend bevalt. De vele mogelijkheden en het digitaal heen en weer routen van het geluid over meerdere kanalen is werkelijk fantastisch. Echter loop ik tegen 1 probleem aan, en dat is een ruisje met piep; zo'n typisch hoog frequent computergeluid. Het is beslist niet overheersend, en als je muziek draait en op de muziek presenteert valt het niet eens op, maar wanneer de muziek weg valt dan valt het wel op als je de koptelefoon hard zet. Ook bij het inspreken van een voicetrack hoor je in de stiltes deze storing ( ook met veel volume op de koptelefoon ), welke door soundprocessing ook nog eens erg versterkt wordt. Zonder processing is deze storing +/- -60dB. Ook scrollen met de muis hoor je er heel zachtjes doorheen.

Setup is alleen pc + airlite + koptelefoon , rest van de audio ontkoppeld om de bron te vinden. Bron van de storing is de airlite usb van de 4 usb in/uitgangen. De voip usb geeft geen storing, en ook de rest van de audio ( microfoon / speakers ect. ) niet. Want zonder dit te hebben aangesloten blijft de storing.

Van d&r de bevestiging gekregen: De 4 x usb wordt gevoed door de airlite en de 1 x usb (voip) wordt gevoed door de usb poort van de pc, omdat dit maar 1 audiolijn is voldoet de stroom van de usb poort. Dat de andere usb ( met 4 usb audiolijnen ) gevoed wordt door de airlite is dan ook de bron van de storing, want zodra ik deze kabel los trek is de storing ook weg. Overigens komt de ruis/piep naar voren zodra een audioprogramma wordt opgestart, bijvoorbeeld proppfrexx of adobe audition. Met andere woorden: zodra de usb audiolijnen softwarematig worden open gezet treed de storing op.

Om één en ander uit te sluiten heb ik alle andere randapparatuur ook los van de stroom gehaald ( beeldschermen, speakers, voiceprocessors ), gewoon alles. Zodat alleen de airlite en pc nog gevoed werden, om uit te sluiten dat iets anders de loop veroorzaakt. Ik luister dan via de koptelefoon. Ook heb de pc en airlite op geaarde stopcontacten aangesloten en ongeaard. De airlite geaard, pc ongeaard en andersom, en ook via verschillende stroomgroepen, maar wat ik ook probeer de storing blijft exact hetzelfde.

Aan de pc zelf kan het niet liggen, andere voeding geprobeerd, andere videokaart en zelfs een compleet andere pc getest. En ook nog een laptop die niet was aangesloten op de stroom maar draaide op de accu, maar het blijft exact dezelfde storing. Ook andere usb kabels geprobeerd, met graniet er omheen, extra afgeschermde kabels, maar ook dat leverde geen enkel resultaat op. Kortom: Alles is uitgesloten, en de voeding van de airlite blijft over, die in combinatie met elke pc of laptop een aarde loop veroorzaakt met als gevolg deze storing.

Ook de "Audioquest JitterBug USB filter" helpt niks ( http://www.bax-shop.nl/audioquest-jitterbug )

Heeft iemand nog een idee hoe ik dit kan oplossen ? Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met dit mengpaneel die hier tegenaan lopen en een oplossing weten.

hopla

Re: Airlite USB storing in het geluid

Bericht door hopla » 28 dec 2016 08:51

Dat klinkt als een aardlus. Ik zie in de omschrijving van de Jitterbug niet dat deze voor galvanische scheiding zorgt, dus die helpt ook niet.
D&R heeft en kastje dat de USB High Speed poort kan scheiden, maar dat is best prijzig... (en ik zie het niet meer op hun website staan... Je kunt op zoek gaan naar zoiets: http://intona.eu/de/products )
Power Studio broadcast automation - New and innovative broadcast automation
http://www.power-studio.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; | @PowerStudioApp

oemfoefoe

Bericht door oemfoefoe » 02 jan 2017 00:06

hopla schreef:Dat klinkt als een aardlus. Ik zie in de omschrijving van de Jitterbug niet dat deze voor galvanische scheiding zorgt, dus die helpt ook niet.
D&R heeft en kastje dat de USB High Speed poort kan scheiden, maar dat is best prijzig... (en ik zie het niet meer op hun website staan... Je kunt op zoek gaan naar zoiets: http://intona.eu/de/products )
Deze heb ik inmiddels geprobeerd en besteld via d&r ( en inmiddels ook weer retour gestuurd ) en helpt helaas helemaal niks. Volgens d&r is deze storing acceptabel, en inmiddels weet ik van een andere airlite gebruiker dat dit bij elk exemplaar van de airlite het geval is.

Het enige wat ik nog kan bedenken is de 4-lijns usb extern voeden via een usb hub, maar dan zal de airlite open moeten om de voeding er vanaf te (laten) halen en de voeding via de usb poort binnen te laten komen. Echter, dit kan ik zelf niet en lijkt mij mbt de garantie ook geen goed idee.

Voor de stroom-techneuten onder ons: Is er een mogelijkheid om een aanpassing te maken in de externe voeding die dit kan oplossen ? http://www.radiowebshop.com/contents/me ... 143024.jpg Dit is de externe voeding

SjoerdFm

Bericht door SjoerdFm » 03 jan 2017 06:29

Misschien scheidingstrafo 230/230

wok

Bericht door wok » 03 jan 2017 12:44

oemfoefoe, je zou nog een laptop kunnen aansluiten en deze op een accu laten lopen om een aardlus definitief uit te sluiten.

Feivel

Bericht door Feivel » 03 jan 2017 14:46

Ik kan je bevestigen dat andere exemplaren er ook mestvaalt hebben. Naar mijn idee komt het door een slechte afscherming in de tafel en door slordigheid van de fabrikant. Dat soort bijgeluiden vind ik onacceptabel. Een signaal hoort gewoon schoon te zijn, klaar.

oemfoefoe

Bericht door oemfoefoe » 04 jan 2017 00:27

SjoerdFm schreef:Misschien scheidingstrafo 230/230
Deze tip had ik ook al gekregen maar helaas geen verbetering

oemfoefoe

Bericht door oemfoefoe » 04 jan 2017 00:27

wok schreef:oemfoefoe, je zou nog een laptop kunnen aansluiten en deze op een accu laten lopen om een aardlus definitief uit te sluiten.
Had ik ook al geprobeerd. Helaas zonder succes

oemfoefoe

Bericht door oemfoefoe » 04 jan 2017 00:29

Feivel schreef:Ik kan je bevestigen dat andere exemplaren er ook mestvaalt hebben. Naar mijn idee komt het door een slechte afscherming in de tafel en door slordigheid van de fabrikant. Dat soort bijgeluiden vind ik onacceptabel. Een signaal hoort gewoon schoon te zijn, klaar.
Vind ik ook maar d&r zegt dan dat het binnen de norm valt.
Laatst gewijzigd door oemfoefoe op 04 jan 2017 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

MFM

Bericht door MFM » 04 jan 2017 03:25

Serieus? Binnen de norm?
Kwaliteitsnorm van de maker stelt dus niets voor.

Mijn ervaring is dat vaak de usb oplossing nogal goedkoop is gemaakt.
Zelfde probleem hadden wij ooit met onboard usb en geluiden van bv muis, scrollen enz.
Het toepassen van een apart USB insteekkaartje (pci) was voldoende.

Database

Bericht door Database » 07 jan 2017 20:25

Dat is een bekend probleem met de Airlite en is nooit door D&R opgelost. Die fout zit er al in sinds dag 1. Daarom heb ik de Airlite bestempeld als 'probleemtafel'. Uiteindelijk mijn geld teruggevraagd en een deugdelijke tafel (Sonifex) gekocht. Wel dubbel zo duur, maar o wat een plezier heb ik van dat ding!!

oemfoefoe

Bericht door oemfoefoe » 08 jan 2017 02:01

Database schreef:
07 jan 2017 20:25
Dat is een bekend probleem met de Airlite en is nooit door D&R opgelost. Die fout zit er al in sinds dag 1. Daarom heb ik de Airlite bestempeld als 'probleemtafel'. Uiteindelijk mijn geld teruggevraagd en een deugdelijke tafel (Sonifex) gekocht. Wel dubbel zo duur, maar o wat een plezier heb ik van dat ding!!
Ik heb contact met d&r hierover en ze gaan wel kijken naar een oplossing voor het probleem, hopende dat ze ook daadwerkelijk met een oplossing komen. Ze zijn wel erg snel met het beantwoorden van mail. Ik kan (eventueel) via een externe geluidskaart ( ik heb de m-audio eight track ) de tafel wel storingsvrij gebruiken, alleen moet ik dan weer een velleman kaart gebruiken voor de knopstart. Beetje omslachtig voor een tafel waarin al deze opties eigenlijk al zitten. Voor de rest is het een hele mooie mixer met veel mogelijkheden. Alleen deze storing is een grote minpunt.

wok

Bericht door wok » 09 jan 2017 10:49

Goed dat je het zo terug legt. Ik denk dat het modificeren van de externe voeding niet zal helpen omdat waarschijnlijk de voeding naar de A/D converters niet goed ontkoppelt is.

remco_k

Bericht door remco_k » 09 jan 2017 11:00

oemfoefoe schreef:
08 jan 2017 02:01
...
Ik kan (eventueel) via een externe geluidskaart ( ik heb de m-audio eight track ) de tafel wel storingsvrij gebruiken, alleen moet ik dan weer een velleman kaart gebruiken voor de knopstart.
Hoe ga je dan de 16 control knoppen aan de rechterkant van de tafel gebruiken? Want die heb je dan niet beschikbaar voor gebruik.
Evenals de D&R vu-monitor software niet.
SHOUTcast V2 stream nodig? -> www.digiplay.nl
Hoe onderzoek je een lastig technisch probleem:
Rule out everything that didn't happen, what's left is what probably happened.

wok

Bericht door wok » 09 jan 2017 11:36

Het verschil is dat nu de lijningangen in plaats van de ingebouwde audiokaart gebruikt worden. Dat is dan toch hetzelfde als je een externe bron aansluit, dan zou de rest toch moeten blijven werken, inclusief de GPIO.

Plaats reactie