Walkie Talkie

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..
Pcoenen

Walkie Talkie

Bericht door Pcoenen » 12 sep 2013 19:59

Ik weet niet of ik hier aan het juiste adres ben met mijn vraag, maar hopelijk kan iemand mij helpen.

Omdat ik regelmatig evenementen organiseer was ik opzoek naar goed Walkie Talkies, daarom dacht ik aan Kenwoods. Spijtig genoeg betaal je voor deze bijna 100 euro per stuk, dus heb ik er goedkopere gevonden, die heel hard lijken op de kenwood, zelfde aansluiting met dezelfde kabel te programmeren etc.

Wat denken jullie van deze walkie talkie ?
http://www.tmart.com/VOX-Function-Recha ... 25945.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik vond erover nog de volgende review:
http://www.transmission1.co.uk/forum/vi ... 44&t=21423" onclick="window.open(this.href);return false;

Aan de hand van de frequenties, is deze al dan niet illegaal in Belgie of kan ik hem anders programmeren zodat hij niet illegaal is.

Kan ik hem ook op dezelfde frequenties als de Kenwood programmeren ?

Alvast hartelijk bedankt !!!!

Budweiser

Re: Walkie Talkie

Bericht door Budweiser » 12 sep 2013 21:03

Ik durf geen keiharde uitspraken te doen over de belgische wet, maar ik vermoed dat deze niet veel anders is dan de nederlandse. Deze porto's zijn in nederland illegaal, tenzij je een licentie hebt. De richtlijn is simpel: kan het ding zenden op een band waar jij niet mag komen of met een vermogen wat voor jou niet toegestaan is, dan is het illegaal. Beide punten zijn op deze porto's van toepassing.
Bababooey !
Twitter

Edgar_W

Bericht door Edgar_W » 12 sep 2013 21:23

Deze portofoons mogen niet zonder vergunning worden gebruikt. Dat geld voor Nederland, maar ook voor België.

Maar ook persoonlijk zou ik deze goedkope dingetjes niet eens willen gebruiken. Vaak is het allemaal niet zo stevig zoals je wilt, en als je aan zo'n portofoon gaat meten, wordt je al helemaal verdrietig :cry: De prijs moet immers ergens op gebaseerd zijn :roll:

Ook deze portofoons om programmeren naar vergunningsvrije frequenties is niet toegestaan. Een vergunnigsvrije portofoon heeft een maximaal zendvermogen van 0,5 Watt, en een vaste niet-afschroefbare antenne.
Daar voldoen die portofoons die je hebt gezien dus niet aan...

Je geeft aan, dat je portofoons wilt gebruiken voor productie werk. Ik weet uit persoonlijke ervaring, (jaren in de evenementen gezeten, en nu portofoon verhuurder) dat communicatie dan ook zeer belangrijk is. Dus mijn advies is dan ook; Koop gewoon een goed setje PMR (vergunningsvrije) portofoons. Mocht je dat niet prettig vinden, omdat de halve wereld op die 8 kanaaltjes werkt, kan je ook gewoon portofoons huren bij een Nederlands of Belgisch portofoon verhuurder. Zij kunnen je dan frequenties toewijzen die wel schoon zijn van allerlei andere gebruikers. Je betaald dan wel wat vergunningskosten, maar je kan wel zorgeloos werken.

Hou er wel rekening mee, dat het aanvragen van een vergunning in het buitenland, een aantal dagen/weken kan duren..

Ook is de controle in België, op illegaal gebruik van frequenties vele malen strenger dan in Nederland. Ook de sancties zijn niet misselijk in België. Directe invordering van de spullen is daarbij niet uitgezonderd. :eek:

Budweiser

Bericht door Budweiser » 12 sep 2013 21:37

Edgar_W schreef: Maar ook persoonlijk zou ik deze goedkope dingetjes niet eens willen gebruiken. Vaak is het allemaal niet zo stevig zoals je wilt, en als je aan zo'n portofoon gaat meten, wordt je al helemaal verdrietig :cry: De prijs moet immers ergens op gebaseerd zijn :roll:
Hoe het bij deze specifieke porto's zit weet ik niet, maar ik weet wel dat de chinese porto's tegenwoordig erg in trek zijn. Ik heb het dan over merken als Baofeng en Wouxun, die vaak voor een paar tientjes te koop zijn. Ik heb ervaring met diverse van die dingen en ken ook genoeg ervaringen van anderen, en bij deze porto's komt datgeen wat jij hier zegt niet voor. Zijn in veel gevallen stevige dingen die ook hun werk goed doen (zonder droevige dingen te laten zien als je ze meet).
Bababooey !
Twitter

kienmeester

Bericht door kienmeester » 12 sep 2013 23:44

Heb zelf menig maal getest met diverse goedkopere porto's. Zowel pmr modellen als de
goedkopere chinese 2meter/70cm porto's zoals Baofeng en Wouxun.

Ik heb momenteel een set staan van Boafeng, UV-B5.
Dit is één van de beste chinese porto's die ik heb gehad. Solide qua bouw en technisch prima
in orde. Lees onderstaande review maar eens.
http://hamgear.wordpress.com/2012/12/18 ... eng-uv-b6/" onclick="window.open(this.href);return false;

wave

Bericht door wave » 13 sep 2013 19:13

Los van het ontbreken van een typegoedkeuring en/of CE keur: het vermogen van die Boafeng set zit ver boven de in de PMR regeling toegestane 500 milliwatt en VHF is in PMR al helemaal niet toegestaan.

Wat je, als je (semi-)professioneel evenementen organiseert, je veeleer af zou moeten vragen: is het wel een goede keuze om voor zo goedkoop mogelijk te gaan. Het belang van betrouwbare communicatie is in een productieomgeving überhaupt al groot maar in een noodgeval kan het zelfs van levensbelang zijn. Als producent heb je daar wel een stuk verantwoordelijkheid liggen! Bedenk daarbij dat PMR in het open veld theoretisch een aardige afstand kan halen maar in de praktijk houdt het bij een 100, max paar 100 meter echt wel op. Binnen is dat, afhankelijk van de constructie, zelfs nog minder.

Het advies van Edgar W is zo gek nog niet. Als je de porto's (semi)professioneel in wilt zetten, maak dan een rekensommetje wat inhuur met vergunning van het Agentschap Telecom je kost vs. aanschaf met vergunning. Zet dat, samen met de betrouwbaarheid, eens af tegen een setje PMR porto's en dan zal het onder de streep waarschijnlijk nog niet eens echt tegenvallen.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.

Cornelis Nannings

Bericht door Cornelis Nannings » 09 nov 2016 15:55

Heren techneuten.
Ik ben een nieuweling hier en val meteen met een probleem met de deur naar binnen, ik heb een walkie talkie setje Puxing PX88 en als beide porto's op fabrieks instelling instelt hoor je dat beiden op het zelfde kanaal zijn door een hoorbare fluittoon, maar het geeft geen stemgeluid door, als je dan de esc knop indrukt wel, maar bij elke verandering of aan/uit weer niet, ik ben zelf absoluut a technisch en heb geen handleiding of instructieboekje wie kan mij helpen!

Gr CN

v.ijl

Bericht door v.ijl » 09 nov 2016 16:24

Google is your friend: http://www.radiomanual.info/schemi/Vari ... 8_user.pdf :))
Gevonden binnen 10 seconden....
en dan is er koffie......

Cornelis Nannings

Bericht door Cornelis Nannings » 11 nov 2016 12:16

Ik heb google doorgespit op een aantal engelstalig sites maar geen die dit probleem herkent, je kunt wel iets vinden bij CHIRP en daar schijnt een programma te zijn om op nieuw je porto te programmeren via de PC of via een install CD maar met een speciale kabel, maar ik kan niemand vinden die zo een kabeltje heb,ook denken enkele techneuten dat het niet lukt, wie o wie welke handige Harry kan mij helpen.
Gr CN

wave

Bericht door wave » 11 nov 2016 21:39

In een dergelijk geval zou ik eerst op beide portofoons de VOX, CDC en CTCSS instellingen controleren. De eerste op uit, de 2e en de 3e op beide portofoons identiek ingesteld. De instellingen daarvan staan in de handleiding die v.ijl gevonden had. Wel belangrijk: om deze portofoons te mogen gebruiken heb je een vergunning + frequentietoewijzing van het Agentschap Telecom nodig, óf je moet een gelicenseerd zendamateur zijn. Heb / ben je dat niet, dan ben je illegaal bezig. Naast het risico op een boete, kun je daardoor ook storing geven voor legale frequentiegebruikers.
Voor vergunningsvrij gebruik, de zogenaamde PMR porto's zijn alleen type goedgekeurde portofoons toegelaten die op een beperkt aantal vaste UHF frequenties werken, met maximaal 0,5 watt vermogen.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 12 nov 2016 10:34

Neem eerst contact op met het BIPT. Die weet je alles te vertellen.
Toestel moet wel aan de R&TTE normen (CE) voldoen en in de lijst staan van toegelaten producten voor de Europese markt. Alleen het in bezit hebben van dit soort porto's zonder vergunning is in Belgie al strafbaar. Bij het importeren van die porto uit China is de kans groot dat die door de douane wordt onderschept en in beslag wordt genomen. Je krijgt dan alleen nog een document thuis waarin je moet verklaren dat je afstand heb genomen van het apparaat of dat er wordt gevraagd voor een vergunning. Indien de Baofeng niet in de lijst staat die op de Europese markt toegestaan is, ben je automatisch je handel kwijt. Op het illegaal importeren van dit soort dingen staan 3 maanden gevangenisstraf.
Gelicenceerde zendamateurs hebben ontheffing, maar wel veel rompslomp.
Is het toevallig door de douane geslipt heb je geluk, maar als ze je snaaien terwijl je met die porto werkt weten ze je alsnog te vinden. Ze zijn daar veel strenger dan in NL.
verstuurd via mijn desktop computer.
Apples en Blackbarries zijn om te eten.
Afgelopen zomer waren er genoeg, heerlijk.

Cornelis Nannings

Bericht door Cornelis Nannings » 16 nov 2016 17:48

Ik snap van deze materie geen ene moer, ik wil deze porto's maar een enkele keer gebruiken om de man in de boot te assisteren '' no more ''
Is er nou niet iemand die zegt breng die 2 dingen maar bij mij dan maak ik ze bruikbaar, uiteraard worden de kosten worden vergoed.

Mvgr CN

MFM

Bericht door MFM » 16 nov 2016 20:30

Ís die fluittoon die je hoort niet gewoon feedback van de portofoons? Omdat de ene porto de andere hoort wanneer je de microfoon indrukt?
Want om heel eerlijk te zijn kan ik niet veel van je verhaal maken.

Zet de ene porto eens in een andere kamer, lekker hard, en probeer dan met de andere porto eens wat te zeggen, hoor je dan wel iets? ...

Cornelis Nannings

Bericht door Cornelis Nannings » 17 nov 2016 15:57

Nee, dat heb ik gedaan maar het maakt geen verschil, je hoort dat ze onderling op elkaar zijn afgestemd en je hoort wel gefluit/geruis maar geen stem geluid als je dan de esc knop indrukt kun je wel praten, maar bij een verandering of aan/uit weer niet, wel weer gefluit/geruis ook op andere kanalen, dan moet je zelfs 3/4x op de esc knop drukken, maar als beiden ook werken zijn ze ook prima, resetten hebben we ook gedaan maar geen verschil.
Please help.

Gr CN

Cornelis Nannings

Bericht door Cornelis Nannings » 25 nov 2016 09:03

Nieman is er niemand die mij kan helpen die dingen weer bruikbaar te maken.
Gr CN

Plaats reactie