Omschrijvingen formatklok

Discussieer over de formats van de stations of de muziek. Het is niet de bedoeling om muziek uit te wisselen.
Borus

Omschrijvingen formatklok

Bericht door Borus » 15 dec 2015 19:20

Na jaren van alleen maar de DJ uit te hangen ga ik me binnenkort weer bezighouden met muziekformats. Inmiddels ben ik me druk aan het inlezen op diverse sites om mijn 'achterstand' in te halen. Nu weet ik uit het verleden dat een format op basis van jaartallen niet meer kan en dat we met andere omschrijvingen moeten werken (terecht).

Waar ik naar op zoek ben is verschillende formatklokken van omroepen en de omschrijvingen van hun diversiteit (wat versta je onder een current of een recurrent enz. enz.)

TheSoundOff

Re: Omschrijvingen formatklok

Bericht door TheSoundOff » 26 dec 2015 04:02

<knip>
Curbi & Bougenvilla - Butterfly Effect (Official Music Video)

Piet Puk

Bericht door Piet Puk » 26 dec 2015 11:19

Ik ben bang @Thesoundoff, dat Borus een andere bedoeling heeft en een andere vraag stelt.

Wat ik vermoed is dat Borus bedoelt, de opbouw van een formatklok van een radiostation, met termen als hit, current, recurrent, Nederlands, oldie etc. En dan met name ook de exacte omschrijvingen van deze termen. Ik ben zelf ook zeer geïnteresseerd in dergelijke formatklokken en toelichting, zijn deze ergens beschikbaar?
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison

Borus

Bericht door Borus » 26 dec 2015 12:56

De site Relisten heb ik al maanden terug gevonden en onlangs 1 dag van verschillende stations geselecteerd en in een Excell bestand naast elkaar gezet. Daar komt al zeer veel informatie uit, maar hoe nu verder. Om platen in verschillende categorieën te plaatsen moet ik vooraf wel een duidelijke omschrijving hebben van de categorie. Nu kan ik zelf wel het wiel uitvinden, maar dat kost erg veel tijd. Iedere lokale omroep heeft met dit fenomeen te maken, dus ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die hier tegenaan loopt. Wie wil zijn informatie delen?

TheSoundOff

Bericht door TheSoundOff » 27 dec 2015 22:31

Piet Puk schreef: andere bedoeling heeft en een andere vraag stelt.
Klopt, had al een stuk geschreven en zag ineens dat een link vrij gegeven was waardoor een deel van mijn tekst geen zin meer had. Helaas kon ik niet een delete knop vinden voor mijn bericht dus heb er maar een bump van gemaakt. :oops:

Wel blijkt dit een vrij lastig iets te zijn en heb ergens het gevoel dat dit een soort inhouse formule is die men liever niet direct weggeeft, maar dat kan mijn misvatting zijn. Maar wie weet kunnen we een basis lijst aanmaken met termen die in de format klok worden opgenomen. Vermoedelijk zal er wel een expiratie datum aan de termen zitten en schuift dit mogelijk elk jaar weer een stukje op?

A – Primary currents (high rotation: big hits or songs on their way up)
B – Secondary currents (low rotation: new music or songs on their way down)
R – Re-currents (the best of former currents, from 2011 – now)
D1 – Domestic classics (1992 – 2010)
D2 – Domestic classics (your oldest songs – 1991)
F1 – Foreign classics (1992 – 2010)
F2 – Foreign classics (your oldest songs – 1991)
I – Station imaging (they only use 1 type of imaging, therefore just 1 category)

Als ik er zelf over nadenk dan moet er vast wel een mogelijkheid zijn om de basis format aan de hand van uitzend licenties op te zoeken zijn. Als ik mij niet vergis heeft elke zender een bepaalde formule waaraan ze moeten voldoen. Zo zal 538 hits draaien, Sky wat meer ouder muziek en radio NL puur Nederlands op een x percentage na als voorbeeld.

@Boris

Erg leuk om eens een dagje te vergelijken tussen radio stations, als je dit jaren lang doet ontdek je echt enorm veel. Je kunt op die manier een basis draaiboek schrijven die een zeer globaal overzicht geeft over het jaar heen. Ook in eerdere mislukte onderwerpen van mij staat toch wel extreem veel interessante informatie die ik ben gaan opzoeken en kan daar voor mijn gevoel veel uithalen mbt format klok en dergelijke.

Even over de site die ik nu verder niet meer ga benoemen om geen spammer te zijn van hun website, blijf ik van mening dat dit voor mij extreem goed heeft geholpen om toch heel veel informatie te vinden. En ben dan ook extreem dankbaar voor de nieuwe form van zoekopdrachten en heeft mij enorm veel geholpen. Toch blijft het voor mij zeer lastig om goed te begrijpen hoe format op de achtergrond allemaal werkt en ben daar dan ook echt extreem geïntrigeerd in, en hoop dat er nog meer mensen zijn die hier aanvullende informatie over hebben.

TheSoundOff

Bericht door TheSoundOff » 30 dec 2015 00:33

@All (verbeter mij !)

Ben er in gedachten nog druk mee bezig en probeer zoveel mogelijk informatie te verwerken als ik kan, dus maak nog grandioze fouten in mijn gedachten en uitleg. Maar probeer even voor mijzelf een paar basis regels op te zetten.

1. Over het hele forum heen lees ik dat de eerste regel moet zijn dat je altijd de luisteraar op voorgrond moet hebben en gericht op hun bent.

2. Je moet je format klaarblijkelijk dan ook zeer goed richten op je doelgroep en dit zal dan ook van invloed zijn op de format.

3. Overdag wanneer de gemiddelde mens aan het werk is moet je ze niet overbeladen met informatie, ze zijn druk bezig met werk.

4. Daardoor kun je in de avond wat meer expirimentele muziek gebruiken of eventueel wat interessante interviews en dergelijke.

5. Zeer duidelijk onderscheid maken tussen commercieel, regionaal en lokale omroepen.

6. (tip van de master) Werk thema gericht !

7. Probeer minimalistisch te zijn in categorieën en overvloed de database niet met muziek. (Herkenbaarheid)

8. Gebruik software waar je zelf categorieën (tags) kunt toevoegen op basis eigen kennis en format.

9. Zoek een radio zender waar je van kunt leren en richt je op hun playlisten en probeer deze te doorgronden.

10. Wees nooit bang om hulp te vragen en contact op te nemen met mensen in de muziek industrie! Indien je vragen doelgericht en welwillend zijn voor verdere persoonlijke ontwikkeling zijn er mensen genoeg die je willen helpen. Maar wat je nooit moet doen is een persoon bashen, minderwaardig bestempelen of hun persoonlijke identiteit betrekken in hun beroep. (eerste wat ik heb geleerd en waar ik goed mee op mijn bek ben gegaan) Echt iets wat ik zeer sterk wil benadrukken, val niet iemand in zijn privé sfeer aan, maar richt je altijd op de functie van een persoon !

------

Terug naar de klok:

6:00 tot 9:00 Mensen luisteren! Waker worden >>> Primary
11:00 tot 13:00 Mensen luisteren! Informatie moment >>> Re-Current
17:00 tot 19:00 Mensen luisteren! Rust moment >>> Secondary- current
22:00 tot 01:00 Mensen luisteren! Informatie moment >>> Primary

9:00 tot 11:00 Nog geen benaming voor?
13:00 tot 17:00 Gold
19:00 tot 22:00 Nog geen benaming voor?
01:00 tot 6:00 Afkoop van de licentie en voldoen aan voorwaarden.

----

Slechts mijn basis gedachte, gebaseerd op geen enkele kennis of ervaring. Puur voor mijn gevoel een hele kleine basis opzet zoals ik het zou doen. Uiteraard kan dit nog vele malen groter ingevuld worden en uitgebreider. Je kunt bijvoorbeeld ook dan rekening gaan houden met welke dj op welk tijdstip draait en aan de hand van persoonlijke eigenschappen dan mensen inzetten op x tijden en daarbij rekening houden met wat je gaat draaien? Wellicht moet je dan in verdere gedachten nog meer rekening gaan houden met de klok :)

Zo kun je bijvoorbeeld op een zaterdag of zondag ochtend een veel belovende DJ inzetten en hem gewoon echt klote muziek geven om hem iets te leren ;) Merendeel van de mensen slaapt lekker uit! Toch? Of je gaat vernieuwen en mee in de tijd en begint te beseffen dat er een 24/7 economie is en gaat daar beter op inspelen? Kan allemaal onderdeel zijn van een format!

Wat je ook kunt doen is naar een website gaan en lijsten kopiëren en een basis indeling maken. Neem voor de grap Slam. Je kijkt welke muziek gedraaid word en probeert daar hitlijsten en publicatie datums naast te leggen. Pakt een paar basis begrippen uit een eerder bovenstaand bericht en wellicht als je dit een aantal dagen doet tijdens reguliere omroep herken je ook iets?

En aan de hand van een format of doelgroep kun je dan wellicht weer een scene ontdekken? Lijkt mij dat bij Slam de jongeren nu niet exact bezig zijn met kinderen bijvoorbeeld. Maar een zender die zich richt op een doelgroep van 25/35 daar meer op gericht is. En als je daar op richt.... zou je iets met moeders doen die woensdag middag de kinderen thuis hebben? Zou dan zomaar af en toe wat meer kinderlijke muziek gebruiken.... Iemand merkte al eens op dat je verschil kunt maken tussen mannelijk en vrouwelijk bij formats.... Wie weet wil je dan wat meer binding met vrouwen hebben en gebruik je meer ......

Zo maakte iemand in een ander draadje de opmerking dat 3fm ineens Jay Hardway - Electric Elephants (Official Music Video) begon te draaien, en dat was een zeer goede en interessante opmerking!

Borus

Bericht door Borus » 30 dec 2015 10:40

Ik verbaas me over welke richting dit topic heengaat (terwijl ik hem zelf ben gestart :eek: ) Maar om de boel weer terug op de rails te krijgen een aantal vaste gegevens.

Wat ik zoek is hulp in de omschrijvingen van de muziekcategorieën. Als je aan de basis van een nieuw format staat moet je niet gaan dwalen over wie op welk moment luistert. Dat is totaal (nog) niet aan de orde. Als ik de muziek van het station wil gaan indelen moet ik wel weten hoe. Op dit moment heb ik de volgende categorieën 'gemaakt':

Golden Oldie
Classic
Recent/Current
Recurrent
Hits

Vanuit deze 5 categorieën wil ik gaan starten. Teveel is bijna niet te plannen en te weinig geeft ook problemen. Als ik deze omschrijvingen heb bepaalt ga ik verder kijken naar het format. Pas als ik dit heb bepaald ga ik over tot het samenstellen van de muziek van het station en de daarbij behorende rotatie. Ik kan nu wel gaan nadenken over wat ik op welk moment van de dag wil gaan plannen, maar als ik niet eerst leer lopen, kan ik nooit rennen. Dan blijf ik struikelen...

Blijft de simpele vraag over of bovenstaande 5 omschrijvingen een goede richting is of dat hier nog wat aan geschaafd moet worden.

Ingebruik

Bericht door Ingebruik » 30 dec 2015 11:15

Wat even belangrijk is om van te voren te weten, wat voor soort radiostation moet het gaan worden? Voor het idee: een soort publieke regionale, meer Q-music, meer Veronica?. En wat is je doelgroep? Als je dat weet, kun je nog beter je format er op aanpassen.

Maar over het algemeen, ik denk dat die 5 categorieën die je nu hebt staan, er nog net wat te weinig zijn. Golden Oldie ligt dicht tegen Classic aan ook denk ik?

Veelal wordt er gebruik gemaakt van:

Hits (vaak onderverdeeld in A, B en C hits, waarbij de rotatie steeds wat minder groot wordt. A zijn echt de knallers, C zijn opkomend, hebben potentie. Dat zijn bijvoorbeeld nummers die uit spelletjes als Maak het of Kraak het of Repeat of Niet komen)
Currents (geen hits meer, maar nog wel populair. Laag in de hitlijsten, of misschien er al uit verdwenen)
Re-currents (dat zijn platen die na een aantal weken nadat ze on hold zijn gezet weer even terug komen, in een lagere rotatie. Vaak omdat de betreffende artiest weer een nieuwe (aankomende) hit heeft uitgebracht)

Verder gaat het dan vaak op jaartallen/decennia.

Zero's (2000 tot alles dat geen re-current meer is)
90's
80's
70's

Die categorieën kun je eventueel nog onderverdelen in tempo of feel. Soms wordt er gezegd dat indelen op jaartal oudbollig is en dat je het geheel op "feel" moet doen, dat kan, maar dat maakt het wel veel lastiger. En daarmee ook niet gegarandeerd beter.

Overigens kun je nog allerlei categorieën bedenken hoor, zoals de "wow", of "fout", maar daar wordt het wel ingewikkelder van :-)

Buiten de categorieën om, moet je de platen zelf ook taggen natuurlijk, met tags als: "man/vrouw, groep/solo, dance/rythmic, etc.

Vervolgens kom je dan bij het punt: hoe vul ik mijn uur in? Dus welke categorie komt op welke plek in het uur? Tja, dat is echt afhankelijk van wat/wie je wil bereiken met je station. Hou er overigens rekening mee dat het raadzaam is om minimaal 2 uurklokken te maken en die om en om te gebruiken over de dag heen, anders klinkt elk uur toch hetzelfde..
Ook is het nog van belang Hoeveel platen je wilt gaan gebruiken, je moet bijvoorbeeld niet 100 platen over 15 categorieën gaan verdelen. Denk er overigens ook eens over na om een deel van je database on hold te laten staan en dat na 2 a 3 maanden te wisselen met een ander deel van je database (en na 2 a 3 maanden kun je weer terug), zogenaamd platoonen. Dan klink je op een simpele manier toch weer frisser.

Hopelijk kom je hier wat verder mee!

Overigens, SoundOff produceert een hoop gewauwel in de ruimte, maar er zat wel 1 goede tip tussen: als je tijd hebt, kun je inderdaad met de verschillende websites wel ongeveer achterhalen wat de verschillende stations doen. Jaartalen en soorten plaat erachter schrijven en je moet een eindje komen. Als je daar tijd voor hebt.

TheSoundOff

Bericht door TheSoundOff » 31 dec 2015 00:09

<knip>
Laatst gewijzigd door admin5 op 31 dec 2015 08:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onzin post

TheSoundOff

Bericht door TheSoundOff » 31 dec 2015 06:22

<knip>
Laatst gewijzigd door admin5 op 31 dec 2015 08:09, 1 keer totaal gewijzigd.

TheSoundOff

Bericht door TheSoundOff » 31 dec 2015 06:53

<knip>
Laatst gewijzigd door admin5 op 31 dec 2015 08:08, 1 keer totaal gewijzigd.

admin5
Moderator

Bericht door admin5 » 31 dec 2015 08:12

Ik weet dat het misschien moeilijk is door deze eindejaar verstoring, maar vanaf nu graag de draad van dit topic weer normaal proberen op te pakken.
TheSoundOff is uitgeschakeld.
Moderator -- Info: forum@radiofreak.nl / Forumregels: http://www.radioforum.nl/forumregels

Musicbox87

Bericht door Musicbox87 » 09 dec 2016 09:53

TheSoundOff schreef:
Piet Puk schreef: andere bedoeling heeft en een andere vraag stelt.
Klopt, had al een stuk geschreven en zag ineens dat een link vrij gegeven was waardoor een deel van mijn tekst geen zin meer had. Helaas kon ik niet een delete knop vinden voor mijn bericht dus heb er maar een bump van gemaakt. :oops:

Wel blijkt dit een vrij lastig iets te zijn en heb ergens het gevoel dat dit een soort inhouse formule is die men liever niet direct weggeeft, maar dat kan mijn misvatting zijn. Maar wie weet kunnen we een basis lijst aanmaken met termen die in de format klok worden opgenomen. Vermoedelijk zal er wel een expiratie datum aan de termen zitten en schuift dit mogelijk elk jaar weer een stukje op?

I – Station imaging (they only use 1 type of imaging, therefore just 1 category)

Als ik er zelf over nadenk dan moet er vast wel een mogelijkheid zijn om de basis format aan de hand van uitzend licenties op te zoeken zijn. Als ik mij niet vergis heeft elke zender een bepaalde formule waaraan ze moeten voldoen. Zo zal 538 hits draaien, Sky wat meer ouder muziek en radio NL puur Nederlands op een x percentage na als voorbeeld.

@Boris

Erg leuk om eens een dagje te vergelijken tussen radio stations, als je dit jaren lang doet ontdek je echt enorm veel. Je kunt op die manier een basis draaiboek schrijven die een zeer globaal overzicht geeft over het jaar heen. Ook in eerdere mislukte onderwerpen van mij staat toch wel extreem veel interessante informatie die ik ben gaan opzoeken en kan daar voor mijn gevoel veel uithalen mbt format klok en dergelijke.

Even over de site die ik nu verder niet meer ga benoemen om geen spammer te zijn van hun website, blijf ik van mening dat dit voor mij extreem goed heeft geholpen om toch heel veel informatie te vinden. En ben dan ook extreem dankbaar voor de nieuwe form van zoekopdrachten en heeft mij enorm veel geholpen. Toch blijft het voor mij zeer lastig om goed te begrijpen hoe format op de achtergrond allemaal werkt en ben daar dan ook echt extreem geïntrigeerd in, en hoop dat er nog meer mensen zijn die hier aanvullende informatie over hebben.

Mijn vraag op dit gedeelte :

Wat valt in nederlandse termen onder : Foreign classics?? en wat is een Domestic classics vertaald?

Borus

Bericht door Borus » 09 dec 2016 10:19

Dit is waarschijnlijk een Amerikaans format waar ze onderscheidt maken tussen muziek uit eigen land en uit andere landen. Beetje chauvinistisch, maar zou daar wel kunnen. Radioland is daar alleen heul anders dan hier...

Musicbox87

Bericht door Musicbox87 » 13 dec 2016 12:40

Borus schreef:Dit is waarschijnlijk een Amerikaans format waar ze onderscheidt maken tussen muziek uit eigen land en uit andere landen. Beetje chauvinistisch, maar zou daar wel kunnen. Radioland is daar alleen heul anders dan hier...
Oke duidelijk, maar ik ben op zoek naar soort opbouw. Zijn er omroepen/stations waar je hier na kan kijken.

Dus stel ik zou een station willen opbouwen met hits vanaf 2015 (enkel als voorbeeld).

Hoe zorg je dan dat de mappen actueel zijn, ik heb namelijk uit betrouwbare radio bronnen vernomen, dat er in het buitenland stations zijn die maar met 30 hits maximaal draaien... de klok rond. hoe kan zoon formule dan een succes worden.

Ik ben dus als ware opzoek naar een indeling op de HD. en vervoglens van het playout systeem. daarom was mijn vraag wat staat in nederland voor foreign classics en domestic classics) welke hits zijn dit. en waarom is dit onderveeld in A B R D1 D2 en F1 F2 en niet op ABC? hopelijk is mijn vraag zo iets duidelijker.

Plaats reactie