mp3 muziek verbeteren in kwaliteit.

Discussieer over de formats van de stations of de muziek. Het is niet de bedoeling om muziek uit te wisselen.
yourdjeric

mp3 muziek verbeteren in kwaliteit.

Bericht door yourdjeric » 15 nov 2014 17:42

hallo.

Mijn mp3 muziek bestanden op mij pc zijn erg verschillend allemaal.
Nu heb ik alles gesorteerd op genre in mappen, maar de kwaliteit is soms enorm bagger.
Dit is te verhelpen met programma mp3 gain b.v. ik sleep de nummers erin en klik op analyse en daarna nummer niveau.
Ga je luisteren is er niet veel veranderd na mij mening. de een na andere nummer heeft enorme volume verschil. Opgezocht wat ik verkeerd doe, maar niks.

Hoe kan het toch dat er zo groot verschil in zit van volume?
het valt me op dat de kbs ook allemaal verschillend zijn.

hoe verbeter ik dan me mp3's als het programma niks doet?

Feivel

Re: mp3 muziek verbeteren in kwaliteit.

Bericht door Feivel » 15 nov 2014 17:58

Je mp3s 'verbeteren'? :roll: Dat doe je niet. Garbage in = garbage out. Voor radio download je ook geen illegale mp3's, maar die koop je normaliter. Of je krijgt je (zoals ik) opgestuurd van platenmaatschappijen en independent artiesten. Of artiesten met een eigen label. Die zijn over het algemeen wel aardig op hetzelfde niveau.

v.ijl

Bericht door v.ijl » 15 nov 2014 18:40

Waarom Mp3?
Mp3 is uitgevonden in de tijd dat opslagmedia verschrikkelijk duur was! (en dan bedoel ik echt duur: een HDD van 250 MB voor 500 gulden!!!!) Comprmeren was de boodschap!
Nu, vandaag de dag, kost een HDD geen ruk. 70 euro voor een 2 TB schijf....
Het is dus nu niet meer nodig de geluidsbestanden in Mp3 op te slaan......
Als je start met het aanmaken van muziekmappen, gewoon in wav of broodkastwav.

Denniss

Bericht door Denniss » 16 nov 2014 01:23

Je hebt je MP3's netjes allemaal op 0dB gezet, maar toch lijkt de ene harder dan de ander. Dat komt omdat sommige muziek netjes volgens de regels is opgenomen, gemiddeld een stuk zachter met de pieken op 0dB. Bij veel moderne muziek daarentegen wordt het gemiddelde volume richting de 0dB gepushed, en de pieken de kop ingedrukt. Dit klinkt dus een stuk harder maar is het niet, daarom heeft mp3gain nooit zoveel zin. Het is niet eenvoudig een grote MP3 collectie daarop aan te passen dat ze allemaal even hard klinken, en mp3 opnieuw opslaan gaat elke keer ten koste van de kwaliteit.
Wat je kunt doen is een programmaatje zoals Breakaway Audio Enhancer installeren of een leveler-plugin in je afspeelprogramma (bijv. Audiostocker in winamp).
Verschil in bitrate maakt niet zoveel uit hoor, voor gewoon luisteren is 128kbps wel het minimum. Is het voor uitzending dan moet je uiteraard altijd voor de hoogst mogelijke kwaliteit kiezen.

yourdjeric

Bericht door yourdjeric » 25 nov 2014 19:55

Denniss schreef: Wat je kunt doen is een programmaatje zoals Breakaway Audio Enhancer installeren
dit geprobeerd, maar krijg me microfoon maar niet werkende hellaas. ga nu alternatief proberen met stereo tool
alleen dat me mic niet meer werkt snap ik niet.
kabels zitten goed op de pc
master op blauw
line op groen

v.ijl

Bericht door v.ijl » 26 nov 2014 00:14

En waar wordt je microfoon op aangesloten??

Even voor de duidelijkheid:
Op je geluidskaart bevinden zich een aantal aansluitingen:
Blauw = Line Input
Groen = Line Output

Dus de uitgang van je mengert komt op 'blauw'.......
Je hoofdtelefoon wordt op 'groen' aangesloten........
Je microfoon..... wordt op je mengert aangesloten

Geen mengert? Dan wordt je (speelgoed)microfoon op de geluidskaart aangesloten op de ROZE aansluiting!
Geen roze bus? Er zijn dan diverse mogelijkheden: mengert kopen met microfoonaansluiting of een andere geluidskaart met (speelgoed)microfoon aansluiting.

Wissewasje

Bericht door Wissewasje » 28 nov 2014 20:38

Koop een abonnement op iTunes Match, upload al je nummers en download ze weer op een andere PC. Je krijgt dan van de nummer die 'gematcht' zijn de iTunes AAC+ op 256kbit terug. Vervolgens converteer je die weer naar mp3 - 320kbit en haal je ze door mp3gain.

Dan heb je hetzelfde volume en degelijke kwaliteit.

radiowave2008

Bericht door radiowave2008 » 28 nov 2014 21:26

:???:
Tja, de generatie van de-download-even-snel-een-MP3-tje en het gebruik van "me" als bezittelijk voornaamwoord, brrr.
Anyway,
yourdjeric schreef:
Denniss schreef: Wat je kunt doen is een programmaatje zoals Breakaway Audio Enhancer installeren
dit geprobeerd, maar krijg me microfoon maar niet werkende hellaas. ga nu alternatief proberen met stereo tool
alleen dat me mic niet meer werkt snap ik niet.
...
Ik leg even de link niet tussen het gebruik van een audio enhance-progje en een falende microfoon? Dat zijn 2 op zichzelf staande issues lijkt me. Het switchen naar een alternatief voor Breakaway lost niet je probleem met je mic op. Ik hoop dat dat duidelijk is?? :roll:

Debaser

Bericht door Debaser » 30 nov 2014 13:50

Wissewasje schreef:Koop een abonnement op iTunes Match, upload al je nummers en download ze weer op een andere PC. Je krijgt dan van de nummer die 'gematcht' zijn de iTunes AAC+ op 256kbit terug. Vervolgens converteer je die weer naar mp3 - 320kbit en haal je ze door mp3gain.
Dan heb je ook compressie op compressie. Met misschien nog een derde stap compressie als dat mp3gain ze ook nog eens opnieuw inpakt. Als je dan die bestanden van iTunes al gebruikt, gebruik dan gewoon de originelen, zou ik zo zeggen. En voor een gelijkmatig volume, kun je beter een limiter gebruiken.
Be a debaser!

Wissewasje

Bericht door Wissewasje » 04 jan 2015 22:00

True, die laatste stap kan je op zich ook overslaan. Maar omdat TS het over het volume gelijktrekken had, en dan dat is voor zover ik weet met m4a's die uit iTunes Match komen niet mogelijk. Mp3gain voegt alleen wat tags toe en convert niet opnieuw.

Als je trouwens een beetje degelijke mp3-codec (dbpoweramp heet een goede LAME-implementatie) gebruikt krijg je op 320kbit best een broadcastwaardig resultaat dat keurig audio heeft tot 20khz.

Zelf hou ik er de volgende workflow op na:
- Nummer kopen op iTunes, of iTunes Matchen
- M4A met dbpoweramp omzetten naar 320kbit en met de 'trim silence' plugin de witjes voor en na het nummer laten knippen [voor het encoden].
Afbeelding

- Mp3Gain max volume zonder clippen laten uitvoeren.
Afbeelding

Dan krijg je dit resultaat: http://www41.zippyshare.com/v/60133643/file.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot » 04 jan 2015 22:42

Kun je op iTunes geen mp3's kopen (geen idee, kom er nooit)? Op Google Play kun je wat je koopt op 320 kbps mp3 downloaden. Dat scheelt weer een conversie.

sverrips

Bericht door sverrips » 27 dec 2015 16:23

Ik zelf streef naar Flac en WAV. Nummers in FLAC kun je bij 7digital kopen. Echter soms is er een track die ik niet in WAV en Flac kan kopen. Dat is dan bv Renee - High Time He Went. Die koop ik dan bij google als mp3 en zet hem om naar WAV, normaliseer deze dan en laat hem wav blijven. Anders krijg je compressie op compressie. Mijn systeem kan flac, wav, mp3, ogg en m4a aan dus dat kan dan.
Radio automatisering voor linux : http:/linuxradio.tools

kienmeester

Bericht door kienmeester » 27 dec 2015 21:11

sverrips schreef:Die koop ik dan bij google als mp3 en zet hem om naar WAV, normaliseer deze dan en laat hem wav blijven.
Dus mp3 omzetten naar WAV? Waarom zou je dat doen?
Je laat iets mooier lijken dan dat het daadwerkelijk is. Bij een WAV bestand verwacht ik bijvoorbeeld
een rechtstreekse rip van een cd. Niet een gedownload mp3-tje omgezet naar WAV.

Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu » 27 dec 2015 21:28

sverrips schreef:Ik zelf streef naar Flac en WAV. Nummers in FLAC kun je bij 7digital kopen. Echter soms is er een track die ik niet in WAV en Flac kan kopen. Dat is dan bv Renee - High Time He Went. Die koop ik dan bij google als mp3 en zet hem om naar WAV, normaliseer deze dan en laat hem wav blijven. Anders krijg je compressie op compressie. Mijn systeem kan flac, wav, mp3, ogg en m4a aan dus dat kan dan.
koop het mp3tje.. download uit een andere bron de flac :? ( of ander lossless formaat )

remco_k

Bericht door remco_k » 28 dec 2015 08:24

kienmeester schreef: Dus mp3 omzetten naar WAV? Waarom zou je dat doen?
Dat legt hij uit. In dit geval om het bestand te kunnen normaliseren. Of anderzins te bewerken wat op een mp3 bestand niet mogelijk is zonder het eerst de decoderen en daarna weer te encoderen als je het in mp3 formaat wilt behouden.

Ik monteer weleens hooks en promo's, dan heb ik soms als bron een mp3. Ik sla de hook op als pcm wave, precies om de reden die sverrips opgeeft: om cascadering van lossy compressie te voorkomen. Dus om nóg "slechter" geluid tegen te gaan.
Beter dan de mp3 bron gaat het nooit worden, dat snappen we allemaal. Maar nog een keer het verlies van compressie bij het opslaan voorkomen heeft wel degelijk nut. Dat heeft niets te maken met iets mooier laten lijken dan dat het daadwerkelijk is. Het is noodzakelijk. :smile:
SHOUTcast V2 stream nodig? -> www.digiplay.nl
Hoe onderzoek je een lastig technisch probleem:
Rule out everything that didn't happen, what's left is what probably happened.

Plaats reactie