Muziekbeleid bij lokale omroepen: hoe, wat en waarom?

Discussieer over de formats van de stations of de muziek. Het is niet de bedoeling om muziek uit te wisselen.
jensdelanger

Muziekbeleid bij lokale omroepen: hoe, wat en waarom?

Bericht door jensdelanger » 02 nov 2013 02:22

Een van de bekende zaken bij het opbouwen van een nieuwe lokale omroep is de kwestie rond het gebruik van muziek. De "bedrijfstak" radio trekt nou eenmaal freaks aan en dus ook mensen die vanuit hun passie en purisme het muziekbestand vol te moeten plempen met het nieuwste van het nieuwste. Elke week opnieuw.

De doorgewinterde radiomaker weet echter dat dit uiteindelijk funest is voor de zender. Het gaat ten koste van herkenbaarheid en het wordt erg "rommelig" op de zender. Bovendien is het vervuiling van de muziekdatabase.

Waar ik erg benieuwd naar ben is hoe dit bij andere lokale omroepen geregeld is. Is het gebruikelijk dat er vanuit het bestuur (en uiteindelijk de programmaraad) een beleid is ingesteld en dat er één iemand eindverantwoordelijk is voor de formats en het databestand? Ik kan me voorstellen dat het voor de zender het beste is als dit wat "dictatoriale vormen" aanneemt. Over muziek kun je per definitie niet discussiëren, dus kan er maar één iemand zijn die bepaalt wat wel en wat niet??

Lang verhaal kort: wat is jullie ervaring hiermee?

kienmeester

Re: Muziekbeleid bij lokale omroepen: hoe, wat en waarom?

Bericht door kienmeester » 02 nov 2013 09:04

Je verwoordt het wat mij betreft prima.
Een lokalo moet eigenlijk gewoon beleid hebben als het gaat om muziek(toevoeging).
Eén of twee personen die zorgen dat de database in orde is. Een soort muziekpolitie.

Iedereen zomaar alles laten toevoegen en toegang geven tot dit niveau binnen je
automatisering (muziek-pc) moet je niet willen. Dan kunnen er te veel dingen mis
gaan. Muziek wordt per ongeluk gewist, wordt gekopieerd, belabberde kwaliteit van
de bestanden. Noem maar op. Dicht timmeren dus.

Heb wel eens meegemaakt dat ik via VNC inlogde en dat ik zag dat een medewerker een
externe harde schijf aankoppelde en complete mappen met muziek zie kopiëren.

Helaas moet je dan gewoon 'dictatoriaal' zijn.

GeerMeneer

Bericht door GeerMeneer » 02 nov 2013 10:00

@ jensdelanger

Zorg voor 1 of 2 mensen die zorgen voor de muziek/playlisten(in de automatisering) en daarnaast zorg voor een herkenbare sound/format, vooral overdag !!

Van 07:00 tot 19:00 moet men gewoon draaien wat door de computer ingeprogrammeerd is volgens het format.

Daarnaast kan de programmamaker/DJ van elk programma een muziekitem in zijn/haar programma kunnen doen.

Voorbeelden

de Meezinger: de programmamaker/DJ kiest een nummer uit waar je van gaat meezingen.

Albumtrack: de programmamaker/DJ neemt elke dag een ander album mee en stel zijn/haar programma duurt 2 uur, dat hij/zij op een vast tijdstip van het programma pakt, bijvoorbeeld: 14:45 en 15:45 en de programmamaker/DJ draait dan een track van dat album i.p.v. de standaard-tracks van de artiest/groep.

Okay, dit is dan overdag, wat na 19:00, dan komen de doelgroepprogramma's, per dag(avond) heb ik een voorbeeld gemaakt:

Maandagavond 19:00 tot 21:00 Nederlandstalig

Dinsdagavond 19:00 tot 21:00 Country

Woensdagavond 19:00 tot 21:00 Jongeren(Top 40)

Donderdagavond 19:00 tot 21:00 Soul & Jazz

Vrijdagavond 19:00 tot 21:00 Hitlijst

Bij de gemiddelde lokale omroep is er dan na 21:00 nog een doelgroepprogramma, deze loopt door tot 23:00 of 0:00 en dan gaat de nonstop erin.

Wees duidelijk en als men zich hier niet aan houdt, tsja, hij/zij heeft zich te houden aan regels, deze heb je dan ook weer overal ! Je hoeft je er niet aan te houden, maar wel weten wat er kan gebeuren als men zich niet aan de regels houdt.

;-)

Zelf start ik binnenkort met een programma overdag, moet me dan houden aan het format, daarnaast doe ik ook een programma op de vrijdagavond waar heel veel nieuwe muziek in te horen is, dus dan kan/mag ik losgaan omdat ik me dan niet aan het format hoef te houden !!

;-)

Repelsteeltje

Bericht door Repelsteeltje » 03 nov 2013 16:51

Als ik niet meer zou mogen draaien wat ik wil, dan ben ik pleite, want dan is de lol eraf voor mij. Maar gelukkig heb ik een prima smaak ^^
[i]Niemand weet, niemand weet, dat ik Repelsteeltje heet.[/i]

tspronsen

Bericht door tspronsen » 03 nov 2013 17:08

Repelsteeltje schreef:Als ik niet meer zou mogen draaien wat ik wil, dan ben ik pleite, want dan is de lol eraf voor mij.
Je zult niet de eerste lokale omroep medewerker zijn die daar zo over denkt maar hierdoor ontstaat de kans dat programma's niet muziekaal op elkaar aansluiten. Of veel muziek wordt juist in elk programma herhaald omdat de programmamakers die voor en na jou komen dat ook mooie muziek vinden. De grote vraag is of de luisteraar daar op zit te wachten.

ruudam

Bericht door ruudam » 03 nov 2013 18:16

Gek dat niemand het heeft over goede smaak.
Vandaar dat alle zenders incl lokalo's hetzelfde klinken, boekhouders radio, waarbij de playlist uit de hitparades komt en flink gekeken naar 538 en Sky.

Was vroeger wel anders, ik kwam niet als ik niet zelf de muziek mocht uitzoeken, waaronder voor een sportprogramma in Maarssen met Sven Kockelman. Gelukkig waren de andere mensen van het programma daar blij mee, hoe arrogant ook, maar lang niet iedereen kan muzieksamenstellen, nog los van goede smaak.
Ook boj prof Regio radio vernaderde ik de helft vd playlist. Er werd wat gemopperd door de baasjes, maar de redactie en technici vonden het een verbetering, dus....

Zelfs een veteraan als Tineke moet nu een playlist volgen (mag ze nu wel wat aan sleutelen) maar zo diep zijn we dus gezakt.

Piet Puk

Bericht door Piet Puk » 03 nov 2013 18:28

repelsteeltje schreef:
Als ik niet meer zou mogen draaien wat ik wil, dan ben ik pleite, want dan is de lol eraf voor mij.
Kenmerkende instelling voor de gemiddelde programmamaker van de lokale omroep. Triest.

@jensdelanger, topic starter: volgens mij heb je het helemaal door. Kies gezamenlijk een format wat aansluit bij de smaak van de luisteraar in jullie gemeente, maar maak 1 iemand verantwoordelijk voor de database. Prima verwoord.
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison

Piet Puk

Bericht door Piet Puk » 03 nov 2013 18:31

ruudam schreef:
Gek dat niemand...... maar zo diep zijn we dus gezakt.
Ruud, welkom in 2013. De tijd van bijna maximale vrijheid en "géén format is ook een format" is voorbij. Als je dat wilt: je eigen internetradiostation beginnen.
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison

Repelsteeltje

Bericht door Repelsteeltje » 03 nov 2013 20:09

Piet Puk schreef:Kenmerkende instelling voor de gemiddelde programmamaker van de lokale omroep. Triest.

Dat ik pleite ga, bedoel ik niet dat ik (na bijna 20 jaar) de omroep zou verlaten, ik zou dan me op een andere manier inzetten, maar geen programma meer maken.

Het leuke van een radioprogramma mogen maken is het samenstellen van de muziek, vind ik. En het is echt niet zo dat ik zomaar wat doe, nee, ik denk er juist heel goed over na.
[i]Niemand weet, niemand weet, dat ik Repelsteeltje heet.[/i]

Budweiser

Bericht door Budweiser » 04 nov 2013 09:04

GeerMeneer schreef: Okay, dit is dan overdag, wat na 19:00, dan komen de doelgroepprogramma's, per dag(avond) heb ik een voorbeeld gemaakt:
Bij de omroep waar jij draait misschien, maar ook dat is iets wat niet zo zou moeten zijn... met dergelijke doelgroepprogramma's win je de oorlog tegenwoordig niet meer.
Bababooey !
Twitter

remco_k

Bericht door remco_k » 04 nov 2013 09:48

Budweiser schreef:
GeerMeneer schreef: Okay, dit is dan overdag, wat na 19:00, dan komen de doelgroepprogramma's, per dag(avond) heb ik een voorbeeld gemaakt:
Bij de omroep waar jij draait misschien, maar ook dat is iets wat niet zo zou moeten zijn... met dergelijke doelgroepprogramma's win je de oorlog tegenwoordig niet meer.
Dat is dan mooi, want als lokale omroep hoef je geen oorlog te winnen.
Het enige wat je moet winnen is de affiniteit die je als omroep met je luisteraars in de regio hebt, en de luisteraars en die regio met jouw.
Die moet je zo sterk mogelijk zien te houden, steeds sterker zien te maken. En zorgen voor genoeg exposure.
Als je dat voor elkaar krijgt met (zomaar wat voorbeelden) 100% nederlandstalig draaien, met doelgroep programma's op bepaalde vaste tijdstippen in een voorspelbaar ritme, met het draaien van hitjes, of zoals bij ons om de week het draaien van een radio bingo...

...Dan is daar helemaal niet mis mee - het doel van die betreffende l.o. is dan al voor een deel bereikt. En dan komt de info en nieuwsvoorziening in beeld...
Het is misschien niet voor de grote markt geschikt nee, maar dat is het doel niet van een l.o.

Bedoeling van deze post: er bestaat voor een l.o. geen basis regelset waar je aan moet voldoen om een l.o. goed of slecht te kunnen noemen. En dat geldt ook voor de muziekkeuze en het beleid.
SHOUTcast V2 stream nodig? -> www.digiplay.nl compleet met gratis web app!
Hoe onderzoek je een lastig technisch probleem:
Rule out everything that didn't happen, what's left is what probably happened.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 04 nov 2013 13:31

Repelsteeltje schreef:Als ik niet meer zou mogen draaien wat ik wil, dan ben ik pleite, want dan is de lol eraf voor mij. .Maar gelukkig heb ik een prima smaak ^^
Daarom is internetradio een prima middel voor mensen zoals jij

ruudam

Bericht door ruudam » 04 nov 2013 15:46

Piet Puk schreef:ruudam schreef:
Gek dat niemand...... maar zo diep zijn we dus gezakt.
Ruud, welkom in 2013. De tijd van bijna maximale vrijheid en "géén format is ook een format" is voorbij. Als je dat wilt: je eigen internetradiostation beginnen.
Sjonje jonge jonge wat een dooddoener.
Het is kut, maar 2013 en we doen het allemaal zo
We weten in ieder geval weer wie er mede verantwoordelijk is voor de saaiheid in de ether.
Kijk, als je een commerciele tent bent die alleen maar in geld is geinteresseerd, OK en succes.
Maar als lokalo ben je publiek en heb je wat toe te voegen aan het radio landschap ipv meer vanhetzelfde.

Nog los van de standaardfout van vrijwel alle lokal's dat het grotendeels puistekoppen muziek is, terwijl het potentiele LO publiek veel ouder is want belangstelling in lokale informatie, wat toch het hoofddoel van de toko zou moeten zijn. dan moet je de muziek daar ook op aanpassen en niet 538tje of Slampje willen spelen.
Maar troost je, zelfs bij Radio 1, met een doelgroep van boven de 65, draaien ze (oersaaie) muziek voor een veel jongere groep, die dus niet naar R1 luistert, en de R1 luisterear ergert zich aan de muziek. Alleen maar verliezers dus. Maar ja, de PO moet verjongen. Een wat oudere groep heeft liever wat meer variatie, smaak en creativiteit en betrokkenheid van de pres met de muziek. Vroeger koos je voor een jock mede wegens zijn muziekkeuze.

MFM

Bericht door MFM » 04 nov 2013 16:08

Ik kan hier nu wel neertikken dat de LO's soms hopeloos achter de (nieuws)feiten aan lopen, maar idd wat ruudam zegt; kwestie van doelgroepen juist benaderen door de muziek af te stemmen op de doelgroep en andersom door ook de info op de juiste doelgroep af te stemmen zou wonderen doen.
Zou het anno 2013 niet veel slimmer zijn om als lokale omroep te investeren in internet? Ik zou het bijvoorbeeld wel leuk vinden om alle belangrijke interviews en actuele nieuwsitems gewoon on-demand van de lokale website te plukken ipv dat ze je verplichten om naar tenenkrommende muziek te luisteren tussen de (soms mijlenver uitelkaar liggende) info door.. en dan ook nog eens op tijdstippen wanneer hun het uitkomt ipv de doelgroep. :))

Zwarte IJsbeer

Bericht door Zwarte IJsbeer » 04 nov 2013 19:56

MFM schreef:Ik kan hier nu wel neertikken dat de LO's soms hopeloos achter de (nieuws)feiten aan lopen, maar idd wat ruudam zegt; kwestie van doelgroepen juist benaderen door de muziek af te stemmen op de doelgroep en andersom door ook de info op de juiste doelgroep af te stemmen zou wonderen doen.
Zou het anno 2013 niet veel slimmer zijn om als lokale omroep te investeren in internet? Ik zou het bijvoorbeeld wel leuk vinden om alle belangrijke interviews en actuele nieuwsitems gewoon on-demand van de lokale website te plukken ipv dat ze je verplichten om naar tenenkrommende muziek te luisteren tussen de (soms mijlenver uitelkaar liggende) info door.. en dan ook nog eens op tijdstippen wanneer hun het uitkomt ipv de doelgroep. :))
Dat dus.....................
Alle tv's de wereld uit, radio's aan de macht

Plaats reactie