Thuisopnamestudiorecording

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Harry54

Thuisopnamestudiorecording

Bericht door Harry54 »

Ik ben medewerker (op vrijwillige basis ) bij een lokale omroep

Het lijkt mij een leuk idee om thuis ook op te kunnen gaan nemen
(en in de toekomst vanuit uit huis live direct te kunnen gaan broadcasten op de server vanuit de studio).
Gewoon ermee bezig gaan of op de een of andere manier mijn radio programma opnemen zodat ik dat makkelijk thuis kan doen en niet telkens naar de studio hoef. Kortom gewoon voor het maken van een radioprogramma, podcast op regelmatige basis.

Thuis beschik ik zelf al over een D&R Webstation Mengtafel, een computer, beeldscherm, microfoon

In theorie zou ik dus nog nodig hebben

Radio Automatisering Software (
bijv. Aircast?)

een Mic arm

2x Studio Monitor speakers

Audio Processor / Leveller

Bekabeling?

En om thuis het radioprogramma te kunnen opnemen door bijv. met Audacity heb ik dan een tweede PC/laptop nodig?

Ik zou over mijn plan graag wat meer advies willen bijv. of het haalbaar is qua kosten en wat de mogelijkheden hierin in zijn.
Het budget dat ik hier voor heb gereserveerd gaat tot € 2500,-
Dukard

Re: Thuisopnamestudiorecording

Bericht door Dukard »

Beste Harry,

Mooi dat je medewerker bij een LO bent - waarom ga je niet eens intern in overleg om tot een passende- en goed werkende oplossing te komen ?? - mag aannemen dat de kennis in huis is en je graag helpen.
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....
v.ijl

Bericht door v.ijl »

Thuis beschik ik zelf al over een D&R Webstation Mengtafel, een computer, beeldscherm, microfoon
Is er al een werkruimte (studio). Combineren met andere aktiviteiten is m.i. niet bevordelijk voor de kwaliteit (geluid van de omgeving, akoestiek)
en dan is er koffie......
discotrucker

Bericht door discotrucker »

Zou zelf voorkeur voor mairlist ipv aircast hebben. De home versie kost 99 en voor 50 heb je de d&r module.
Audacity heb je niet nodig want mairlist (aircast) kan zelf opnemen.
Maak hier wekelijks een programma daar wordt door mairlist een bandje van gemaakt en gestreamd op 1 pc. Draait een stereotool dsp in, zo heb je gelijk leveler soundprocessing.
Zou er een voice processor bij kopen.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Je bent al in het bezit van een D&R Webstation. Als radio automatiseringssoftware is mAirList inderdaad dan een logische keuze. Je hebt dan remote (fader en knop) besturing en de cartwall voor jingles en quotes beschikbaar. Deze combinatie - Webstation en mAirList - is super te integreren.

Net als Discotrucker neem ik een programma voor de lokale omroep op, gebruikmakend van mAirList (in combinatie met een D&R Airlite). In tegenstelling echter, is binnen onze lokale omroep de eis dat een thuisopname geheel zonder (sound)processing aangeleverd dient te worden. Dit wordt namelijk geregeld door de processing in de uitzendstraat. Als je je programma wilt opnemen in Audacity of Adobe Audition o.i.d. is een tweede desktop of laptop inderdaad handig.

Voordeel van mAirList boven Aircast is dat je bij de aankoop van mAirList en de Webstation module, support kunt krijgen op het mAirList forum en van de ontwikkelaar van mAirList. Bij Aircast dient het support van D&R te komen.
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison
Sven Mesman

Bericht door Sven Mesman »

Vergeet het allerbelangrijkste niet, je akoestiek.
Plaats reactie