Radio signaal oneindig?

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.

Moderator: admin6

Plaats reactie
LOS

Radio signaal oneindig?

Bericht door LOS »

De satellieten ver boven ons zo een 35.786 km van ons vandaan. Besef eens hoeveel kilometers het signaal heeft afgelegd voordat het je schotel heeft bereikt. Vandaar dat het geluid op de schotel ook een stuk achterloopt met die van de FM band.

Kan ik hiermee concluderen dat het signaal van een satelliet of FM-zender oneindig is zolang er maar vrij zicht is? Een schotel versterkt natuurlijk het signaal enorm. Het zou in verhouding met een FM zender wel miljoen kilowatt moeten zijn denk ik als je dit met elkaar zou vergelijken, FM zender heeft natuurlijk geen bereik van 36.000 km op aarde dat besef ik me ook.

Is er in die 36.000 km geen kans op dat er even iets in de weg gaat zitten langs het signaal? Vliegtuig die even in jouw straal bundel gaat zitten o.i.d.
LOS van alles
big T

Re: Radio signaal oneindig?

Bericht door big T »

Nee de modulatie heeft er niets mee te maken, dus FM is niet heilig.
Je zult dus frequenties moeten noemen, waar en wat voor antenne wil je gebruiken?
In principe is het zo, alles wat je de ruimte inzend, gaat gewoon door.
LOS

Bericht door LOS »

Als je daar zo over na denkt is dat wel erg bijzonder? Als we een superieur snelle UFO konden bedenken zou je de beelden in het verre verleden nog terug kunnen zien. Of radio uitzendingen beluisteren :D Net zoals sterren die nog licht geven en er allang niet meer zijn.

Het signaal gaat inderdaad gewoon door, tot dat het tegen de maan aan kaatst en het weer terug komt naar de aarde :roll: Helaas is de aarde bol en zoeven de signalen ons voorbij.

Toen ik op schiphol in het vliegtuig zat, en de radio aan had kon ik duidelijk de zenders Roermond, Aurich, Hoogezand en Irnsum horen! Kwamen superieur sterk binnen alle signalen kwamen daar zo bij elkaar.
LOS van alles
big T

Bericht door big T »

De vraag is, weet jij hoe de modulatie vorm is?
Hoe wil je iets decoderen, als je niet weet hoe zo iets verschild, ten opzichte van de natuurlijke bronnen?
Wat zijn natuurlijke zend bronnen?
Dat weet nog geen mens.
remco_k

Bericht door remco_k »

LOS schreef:Als je daar zo over na denkt is dat wel erg bijzonder? Als we een superieur snelle UFO konden bedenken zou je de beelden in het verre verleden nog terug kunnen zien.
Met een knipoog:
Er zitten een paar problemen in deze zin waardoor mijn hoofd vastloopt, dat komt mogelijk door het tijdstip:
Als we (de mens op aard) zelf een UFO zouden bedenken, zou het geen UFO zijn, maar een IFO.
Daarna zou die sneller moeten vliegen als het licht. Aangezien lichtsnelheid nog steeds de snelst haalbare snelheid is, ook na het mislukte experiment ergens vorig jaar, wordt dat lastig.

Waar we wél iets mee kunnen is met reflecties van objecten/sterren die lichtjaren verderop hangen. Die reflecties kunnen mogelijk jaren nadat -wij- ze verzonden hebben gewoon weer terug komen. Wellicht in verzwakte vorm door verstrooiing.
Nou heb ik net gelezen dat op 21 december 2012 om 21.12 de aarde weer eens vergaat (duh...). Als hij dan weer over een paar miljoen jaar hersteld, en 'we' langzaam (weer) vanuit bacteriën evolueren naar allerlei beestjes, uiteindelijk weer aapjes en mensen. (zoals je ziet, het Adam en Eva sprookje geldt voor deze ongelovige niet, ik ben van de wetenschap en waarheden). Dan vinden ze weer satelliet TV uit, maar dan meteen digitaal, hangen ze een schotel op en wat zien ze? The Voice of Holland kids die vanavond uit is gezonden. En dan denken ze dat er een 2e aarde is...

Het is in ieder geval de wet van behoud van energie. Die stelt dat energie niet verloren kan gaan.
Wat dat betreft, hebben wij mensen ooit een heel knap ding gemaakt: De gloeilamp, 100% rendement. Een klein deel van dat rendement is licht, de rest is warmte. Zo zie je maar, er komt voor 100% aan energie uit, wat je er in hebt gestopt. :wink:

Oja, antwoord op je vraag.
Radio signaal oneindig?
De wet van behoud van energie zegt van wel.
Zolang er geen objecten in het pad zijn die het radio signaal omzetten naar massa, is het oneindig.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
LOS

Bericht door LOS »

Hebben de mensen in Drenthe (Dwingeloo) al wat ontdekt met de gigantische grote schotel antennes? Wat ik weet is dat zij wel signalen ontvangen uit het heelal ontvangen als er volgens mij ergens een explosie is geweest.

Afbeelding Deze schotels bewegen ook van positie.

De on topic verband is: Indien het zo is dat signalen oneindig is en weerkaatst dan zou Dwingeloo zulke signalen ook op moeten pikken?
LOS van alles
PRODUCER

Bericht door PRODUCER »

LOS schreef:De satellieten ver boven ons zo een 35.786 km van ons vandaan. Besef eens hoeveel kilometers het signaal heeft afgelegd voordat het je schotel heeft bereikt. Vandaar dat het geluid op de schotel ook een stuk achterloopt met die van de FM band.
Die afstand heeft niets te maken met de enorme vertraging die je hoort !
Een Radiosignaal legt 300.000 km per seconde af dus we praten over 0,1 seconde vertraging.
de vertraging die je hoort komt door de digitale bewerking in het "aardse traject" van satelliet schotel naar de uiteindelijke ontvanger thuis.
The Earth Has Music For Those Who Listen.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Zie een radio signaal als energie, en energie gaat niet verloren, wordt hooguit omgezet in andere energie.

Radio signalen gaan echter alle kanten op, een echte isotrope antenne straalt alle kanten op.
Dus naar voor, naar achter, boven, onder, links rechts enz

Dus die energie wordt verdeeld over een steeds grotere oppervlakte als functie van die afstand.
Nu is er een heel moeilijke formule, maar het komt er op neer dat op 1 golflengte afstand de energie iets van een 18,5 dB kwijt is, reken meer op 20 dB (mooi afgerond)
Telkens als je 10x zo ver bent raak je 20 dB extra kwijt, dit omdat er steeds meer verloren raakt in die oppervlakte.

Als je nu de golflengte in cm afzet tegen de afstand in km, dan kom je uit op 120 dB
Dus voor FM, golflengte 3 meter = 300 cm houdt het in dat je op 300 km afstand je 120dB van het signaal kwijt bent.
Sta je op de maan, 300000km weg, dan is die afstand dus 1000x zo ver is 60 dB extra

Een FM zender van 100 kWatt ERP heeft 50 dBW of 80 dBm.
Een ontvanger kan 1 uV ruisering in Mono ontvangen, dus -107 dBm. Een goede radio op de maan kan dus net aan de sterke radiostations op aarde ontvangen, maar verder kom je niet.

Door het bundelen van je zendsignaal stuur je meer vermogen één kant op, dus kom je verder, maar de bundeling is noit zo dat het een dun straaltje wordt.

Conclusie
Dus het radio signaal is eindig kwa afstand.
Met heeeeel grote antennes kom je verder, maar niet oneindig.
EddePet FM

Bericht door EddePet FM »

Dus Seti gaat nooit iets ontvangen? http://setiathome.berkeley.edu/sah_about.php
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Dat weet ik niet.

Via allerlei mogelijkheden kan je fases van diverse antennes koppelen, dus meer gain maken.
Daarbij is de theoretische ruisgrens -174 dBm in 1 Hz bandbreedte. (Constante van Boltzman), dus in 1 kHz bandbreedte kan je dus tot -174 + 30 = -144 dBm ontvangen, en dat is best een aardig iets hoor.
In mijn vorige voorbeeld had ik het over breedband FM, en dan praat je over -107 dBm en dat scheelt 37 dB

Dus via allerlei truckjes kan je veel doen.
Gertw68

Bericht door Gertw68 »

'Een bevriende radiozendamateur (en wis-/natuurkundige) mailde me het volgende.'

DIT is prima en correct beredeneerd met goede toepassing van fysische wetten. Alleen is het een onderwerp wat onder radiozendamateurs al langer bekend staat onder de naam 'Long Delayed Echoes', vertaald: sterk/lang vertraagde echo's.
Dit zijn meestal LG/MG/KG radio-omroepuitzendingen, die maanden/jaren later dan ze zijn uitgezonden, (weer) worden ontvangen. Het kan niet anders, dan dat dat reflecties zijn tegen een of ander groot object, lichtjaren en buiten ons zonnestelsel ver, en weer richting aarde komen.

(1 lichtjaar is iets meer dan een negen met twaalf nullen aan kilometers).

Dat het meestal radio-omroep is op lange-, midden- of kortegolf, komt doordat daar met zeer grote vermogens van soms wel honderden kilowatts wordt uitgezonden. Mijn maximaal toegestane vermogen van 400W op bijvoorbeeld 80m valt daarbij in het niet ...

Wel een heel leuke en creatieve fantasie over een aarde die vergaat en weer wordt opgebouwd en haar uitzendingen van eeuwen geleden terugontvangt. Deze forumschrijver zou het naar Spielberg moeten sturen als thema voor een film! Wie weet hoeveel hij/zij daarvoor wel ontvangt. Ik zou zeggen, forumschrijver: werk het uit tot een gedetailleerd scenario en stuur het naar Steven of onze Paul Verhoeven ...

Verder kennen we het door radiozendamateurs gebruikte verschijnsel 'moonbounce', waarbij de maan als reflector wordt gebruikt op VHF/UHF. Dit noemde een andere forumschrijver ook, maar kende het niet bij naam. Behoorlijke vertraging: tussen zendmoment en ontvangstmoment zit meer dan twee seconden (maan is bijna 400.000km van ons vandaan). Dus voordat je antwoord krijgt van je tegenpartij als je de zendknop van je microfoon loslaat, verloopt ruim meer dan vier seconden!

Iemand anders merkte op: 'hoe weet je welke modulatievorm wordt toegepast'. Inderdaad, goed opgemerkt, maar we kunnen tegenwoordig met toepassing van wiskunde allerlei correlaties in het signaal achterhalen en de boodschap wel reconstrueren, dus dat zie ik niet als een wezenlijk probleem. De vraag is alleen hoe we de gedemoduleerde code moeten interpreteren en dus de boodschap moeten begrijpen. Dat is een veel lastiger vraagstuk. Zie ook op Internet het project SETI (Search for Extra Terrestrial Intelligence).

Hoge kwaliteit bijdragen!
LOS

Bericht door LOS »

Vanmorgen om 7.50 uur was er op Radio 1 een item gewijdt aan het oneindige signaal op de FM band, dit wordt even kort genoemd.

http://www.radio1.nl/terugluisteren/tij ... ren_hour=7" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook bij 22 minuten en 13 seconden een item. En bij 52.31 seconden.
LOS van alles
ruudam

Bericht door ruudam »

Is leuk, maar op grote afstand ontvang je alleen maar soep, alle zenders op 100 MHz bijvoorbeeld tegelijkertijd. Er staan 10.000 zenders of zo op dezelfde frequentie te werken, probeer die maar eens uit elkaar te houden.
Plaats reactie