FM antenne: Rond of Zigma?

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

andrehj

FM antenne: Rond of Zigma?

Bericht door andrehj »

Ik ben op zoek naar een FM-antenne die ik in de nok van mijn zolder op kan hangen en waarmee ik een aantal radio's hier in huis van FM-ontvangst kan voorzien. De zenders die ik wil ontvangen zitten in diverse richtingen, dus het moet een rondom gevoelige antenne zijn. Bovendien heb ik voor een richtantenne geen plek (beschikbare hoogte is ca 90 cm).

Het meest aangeboden type is zoiets:
Afbeelding
Verkrijgbaar voor rond de 20 euro.
Duidelijk rondom gevoelig en met een gain van 4 dB (volgens de specs). Maar volgens mij is dit een antenne voor horizontaal gepolariseerde uitzendingen, en ik meen mij te herinneren dat FM radio verticaal gepolariseerd was. Klopt dat eigenlijk?

Want ik kom ook dit type tegen (Zigma):
Afbeelding
De opgegeven gain is 0 dB, maar wellicht is de ontvangst toch beter omdat die beter overweg kan verticaal gepolariseerde signalen?
Maar als de bovengenoemde ronde beter werkt, wat is dan het bestaansrecht van het Zigma type?
Kortom, ik snap er niets van.

Welk type kan ik nu het best kopen?
Ep Kat

Re: FM antenne: Rond of Zigma?

Bericht door Ep Kat »

Dag Andrehj

Heb je ook eens aan een discone antenne gedacht? Dat is zo'n ding dat een beetje lijkt op een paraplu en afhangende elementen in een vorm van een kegel.
Ben en blijf een "radio-beest"
andrehj

Bericht door andrehj »

Nee, afgezien van het feit dat die niet op het zoldertje past, zou ik ook niet weten waar ik die voor 100 MHz kan kopen.
Ik wilde het maar bij een gebruikelijk type laten, maar welke?
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

die antenne is meer voor horizontaal gepolariseerde stations, terwijl iedereen verticaal zit. Dus een gewone dipool op zijn kant hangen is genoeg.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

andrehj schreef: 07 okt 2020 20:03 Ik ben op zoek naar een FM-antenne die ik in de nok van mijn zolder op kan hangen en waarmee ik een aantal radio's hier in huis van FM-ontvangst kan voorzien. De zenders die ik wil ontvangen zitten in diverse richtingen, dus het moet een rondom gevoelige antenne zijn. Bovendien heb ik voor een richtantenne geen plek (beschikbare hoogte is ca 90 cm).

Afbeelding
Duidelijk rondom gevoelig en met een gain van 4 dB (volgens de specs). Maar volgens mij is dit een antenne voor horizontaal gepolariseerde uitzendingen, en ik meen mij te herinneren dat FM radio verticaal gepolariseerd was. Klopt dat eigenlijk?

Afbeelding
De opgegeven gain is 0 dB, maar wellicht is de ontvangst toch beter omdat die beter overweg kan verticaal gepolariseerde signalen?
Maar als de bovengenoemde ronde beter werkt, wat is dan het bestaansrecht van het Zigma type?

Lees ik het nu goed in de nok dus binnen in hangen ? Dat scheelt zoveel buiten is altijd beter
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

Echtwel schreef: 08 okt 2020 07:22
andrehj schreef: 07 okt 2020 20:03 Ik ben op zoek naar een FM-antenne die ik in de nok van mijn zolder op kan hangen en waarmee ik een aantal radio's hier in huis van FM-ontvangst kan voorzien. De zenders die ik wil ontvangen zitten in diverse richtingen, dus het moet een rondom gevoelige antenne zijn. Bovendien heb ik voor een richtantenne geen plek (beschikbare hoogte is ca 90 cm).

Afbeelding

Afbeelding

Lees ik het nu goed in de nok dus binnen in hangen ? Dat scheelt zoveel buiten is altijd beter

Niet iedereen heeft die mogelijkheid, op veel huurhuizen mag je ook niet zomaar iets op je dak plaatsen zoals schotel of antenne.

Onder een houten dak maakt niet zoveel uit. Als er maar geen extreme isolatie is toegepast
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Ik ben ongeveer een jaar geleden ook op zoek gegaan naar een FM antenne, maar een normale gevouwen dipool voor FM lijkt nergens meer verkrijgbaar... De ronde FM antenne is voor horizontale polarisatie, en wordt vooral in Duitsland veel aangeboden - vanuit de historie toen de eerste FM zenders horizontaal gepolariseerd waren omdat dat voordelen zou hebben met storingsonderdrukking. Als dipool voor verticale polarisatie zou eventueel nog een gamma match zendantenne in aanmerking komen (b.v. iets als https://www.arobantennebouw.nl/thuis-va ... m-antenne/ ). Een discone is wellicht ook niet zo'n slecht idee. Uiteindelijk heb ik ook zo'n 'Zigma' antenne gekocht - niet optimaal, maar beter dan niks :wink:
v.ijl

Bericht door v.ijl »

..... een normale gevouwen dipool voor FM lijkt nergens meer verkrijgbaar...
Een gevouwen dipool voor de FM meet ca 150 cm.....
..... beschikbare hoogte is ca 90 cm.
Blijft over:
Afbeelding
https://www.reichelt.nl/nl/nl/radio-ant ... gL15vD_BwE
Zo'n antenne is ook eenvoudig zelf te maken...
De lint antenne is de vorm van de 'Zigma' antenne buigen en fixeren met wat karton, triplex oid om dit passend te maken.
Suc6!
en dan is er koffie......
DX'r

Bericht door DX'r »

Afbeelding

Afbeelding

Je kan die ronde toch ook verticaal ophangen -+dance
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Of naar Drab gaan, is 200 MHz, dis je antenne is half zo groot. :))

of een 75cm hoge verticale spriet, met een aantal horizontale ground elementen, komt bijna op hetzelfde neer als een GP antenne.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

DX'r schreef: 08 okt 2020 17:08 Je kan die ronde toch ook verticaal ophangen -+dance
Dan krijg je niet het juiste richtingdiagraam voor verticale polarisatie...
dipole

Bericht door dipole »

DX'r schreef: 08 okt 2020 17:08

Afbeelding

Afbeelding

Je kan die ronde toch ook verticaal ophangen -+dance
Ik ben bang dat je dan een verticale richt antenne hebt
andrehj

Bericht door andrehj »

Echtwel schreef: 08 okt 2020 07:22 Lees ik het nu goed in de nok dus binnen in hangen ? Dat scheelt zoveel buiten is altijd beter
Jazeker, ik hang de antenne binnen. Het dak is weliswaar goed geïsoleerd (Rc 6), maar alleen met glaswol, dus zonder aluminium laag. DAB ontvangst ter plekke is al getest en werkt prima. Onze woning staat redelijk vrij en heeft t.o.v. de buren een vrij hoge nog (9m90).
Voordelen van de antenne binnen op zolder zijn:
  • Je kunt er zeer gemakkelijk bij, geen ladder nodig.
  • Geen ontsierende hark aan je dak
  • Geen weersinvloeden, nagenoeg oneindige levensduur.
Dus die antenne komt lekker binnen. :smile:
Calypso

Bericht door Calypso »

andrehj schreef: 08 okt 2020 19:11
Echtwel schreef: 08 okt 2020 07:22 Lees ik het nu goed in de nok dus binnen in hangen ? Dat scheelt zoveel buiten is altijd beter
Jazeker, ik hang de antenne binnen. Het dak is weliswaar goed geïsoleerd (Rc 6), maar alleen met glaswol, dus zonder aluminium laag. DAB ontvangst ter plekke is al getest en werkt prima. Onze woning staat redelijk vrij en heeft t.o.v. de buren een vrij hoge nog (9m90).
Voordelen van de antenne binnen op zolder zijn:
  • Je kunt er zeer gemakkelijk bij, geen ladder nodig.
  • Geen ontsierende hark aan je dak
  • Geen weersinvloeden, nagenoeg oneindige levensduur.
Dus die antenne komt lekker binnen. :smile:
Ik snap je afwegingen, maar realiseer je ook dat de meeste oplossingen die hier aangedragen zijn allemaal een richtingscomponent in zich hebben. Bovendien zijn er een aantal die je ook niet in je 90cm zult kunnen passen; een kwart golf is al 75cm.

Wat je kunt proberen is om nog aan een Televes te komen; die haal je denk ik wel in 90cm hoogte, omdat het kruis onderop (de groundplane) horizontaal is. Andere optie is een GP4, maar dat haal je niet in 90cm.

Als het enkel voor een betere radioontvangst is kun je ook naar kamerantennes gaan kijken, die zijn er ook altijd geweest voor radio, niet zo hoog, en vaak met ingebouwde versterker. Heb je toch nodig als je het naar meerdere ontvangers wilt sturen. Tenzij je relatief dicht bij een FM zendmast woont, dan niet doen (grote kans op oversturen versterker dus veel stoorsignalen)
HendrikJan

Bericht door HendrikJan »

1 draad van 75cm hang je vertikaal op en soldeer je op de zolderbodem aan de binnenader van de coax. Dan leg je een aantal, bv 4 of 8, draden van 75 cm stervormig uit over de zoldervloer, die knoop je in het midden onder de vertikaal aan elkaar en die soldeer je aan de buitenader van de coax. Het is binnen dus kan ook met een kroonsteentje ipv solderen.
Plaats reactie