Onder het kopje: Wist je dat?
Je kunt bij het Agentschap Telecom een frequentie aanvragen voor het kortegolf gebied.
Aanvraagkosten zijn 633 euro en jaarlijks 578 euro voor 1000 watt.
Frequentie zelf uitzoeken en dan aanvragen.
Grappig is dat deze mogelijkheid nergens vermeld staat bij het AT.
Wij bij radio TPOT gaan dit maar niet doen, we hebben al 2 frequenties
Ik weet wel dat Mi Amigo International vanuit Kall in de Eifel Duitsland uitzend op korte golf. Maar die gebruiken daar een heel zenderpark. Wel apart dat je gewoon zelf je frequentie kan uitzoeken.
Zijn er zo weinig frequenties benut op de korte golf? Is 1000 Watt veel kan je dan bijvoorbeeld heel Nederland bestrijken? En welke antenne heb je nodig. Ik zou de antwoorden hier niet op weten. Maar wel leuk dat het kan.
big T schreef: ↑04 jul 2020 12:33
Je kunt bij het Agentschap Telecom een frequentie aanvragen voor het kortegolf gebied.
Hoe weet je dit? Leuk voor de hobby bouwer en met korte golf kun je leuke afstanden maken
Iedere mast (vertikaal) die een beetje bruikbaar is voor de middengolf, (een mast van 25 à 35 meter hoogte is op de MG een beetje bruikbaar, eigenlijk zijn ze te kort) is heel goed bruikbaar op de korte golf >= 1/4 golflengte..
Vertikaal = grondgolf, voor lokaal bereik.
Een frequentie die hoogst waarschijnlijk niet wordt uitgegeven is 10,700 MHz. (Middenfrequent van FM radio's)
waarom niet. Dan zou je het hele stuk van 10.55 tot 10.85 vrij moeten houden.
En vroeger, toen de golfoorlog begon kon je daar luisteren naar de Galaxy C5 vliegtuigen van de VS naar Ramstein, of als ze tegenwind hadden soms een tussenstop in Ierland of Engeland moesten maken. Zal volgens mij op 10.700.
radiogolfje schreef: ↑04 jul 2020 14:14
waarom niet. Dan zou je het hele stuk van 10.55 tot 10.85 vrij moeten houden.
En vroeger, toen de golfoorlog begon kon je daar luisteren naar de Galaxy C5 vliegtuigen van de VS naar Ramstein, of als ze tegenwind hadden soms een tussenstop in Ierland of Engeland moesten maken. Zal volgens mij op 10.700.
Hé wat leuk! Ik heb op zolder nog een Kenwood R-1000 ontvanger liggen, tijd om die maar eens af te stoffen. Wat ik me afvroeg, wat zijn tegenwoordig de frequenties waar de meeste 'onofficiele' radiozenders op de korte golf zitten? Destijds/eind jaren '90 was de 6200/6300 heel populair, kan ik me herinneren. Is het nog steeds zo druk?
Hoort-u-mij schreef: ↑07 jul 2020 16:14
Dat was overigens de Lange golf
Klopt. Mijn fout. Ik dacht Delta op de korte golf wilde uitzenden en na het verhaal nog eens gelezen te hebben bleek het om de lange golf te gaan, maar toen had ik mijn bericht al gepost.
big T schreef: ↑04 jul 2020 12:33
URL bij AT?
Een programma is een hinderlijke onderbreking van het testbeeld.
Heb vroeger veel naar Atlantic 252 op de lange golf geluisterd. Op veel autoradio's zat toen nog lange golf. Kon je echt door bijna half Europa naar dat station luisteren. Wel een mooi gevoel altijd. Op FM verlies je een station toch al snel als je over de grens bent.
Radio10 op 675AM kwam trouwens ook best ver Europa in destijds op AM en natuurlijk niet te vergeten Radio Luxembourg 208. Ook heel groot deel van Europa. Dat soort stations die zo'n zender hebben heb je nu niet meer.