DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
EtherScout

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door EtherScout »

De reacties blijven inmiddels binnenstromen, zoals deze van HFPrints op Radio.nl. HFPrints, leverancier van betaalbare DAB+apparatuur, pleit voor minder stations met een sterkere foutcorrectie in een lokale mux. Hiermee is met hetzelfde zendvermogen een aanzienlijk betere dekking te realiseren. De lokale DAB+tests wijzen dit uit. In EEP 1-A passen bijvoorbeeld 6 stations in 96 kb/s of 9 stations in 64 kb/s. HFPrints steunt het idee dat stations zelf een multiplex en zendernetwerk bouwen.

De officiële reacties op de consultatie staan hier op overheid.nl.
HALStad Media

Bericht door HALStad Media »

Binnen het hele DAB+ traject blinkt de sector uit door verdeeldheid en bij vlagen, onnozelheid. Veel omroepen hebben geen idee van de processen die zich (buiten de techniek om) voltrekken en van de belangen die daarmee samengaan. Er is een belangenvereniging die, zo lijkt het, DAB+ gebruikt als onderdeel van de drang naar streekvorming en die een gerenommeerde marktpartij als geldwolven neerzet, andere marktpartijen die daar uit eigenbelang graag bij aanhaken en zelfs potentiële klanten voor rotte vis uitmaken omdat ze het "niet begrijpen" en natuurlijk omroepen "die alles wel best vinden" want "we hebben al een DAB zender".

Wat over het hoofd gezien wordt is dat de voorwaarden nu sterk beperkend van aard zijn, terwijl dat bij de andere lagen niet zo is. Bijvoorbeeld dat er maximaal 12 kanalen in een mux mogen ipv 18 en dat de 50% regeling de beschikbaarheid nog verder beperkt. Wil je 18 kanalen op je mux? Nee, waarschijnlijk niet. Maar je wilt wél de mogelijkheid hebben als dat nodig is. Het is van de zotte dat als er 7 lokalen en 5 commerciëlen samen in een mux willen, dat volgens de huidige regeling niet mag. Andersom ook niet. Er mogen dan maar 6 lokalen/commerciëlen in de mux en er blijft één kanaal ongebruikt en er staat één omroep werkloos langs de kant. Ga je voor 18 kanalen past het wel en kun je gewoon de errorcorrectie en bitrate gebruiken die je van plan was in te zetten.

Daar zouden alle omroepen en de leveranciers NU tegen moeten ageren omdat er tot 3 december nog een zienswijze kan worden ingediend. En dat (bovenstaande dus) heeft niets te maken met een keuze voor een leverancier of hardware of opstelplaats of iets anders. Het is het beschermen van de belangen van de lokale omroepen voor de toekomst. Maar ja, zoals gebruikelijk zijn de omroepen liever passief toekijkend of zitten ze elkaar liever dwars, om over een jaar te roepen dat het allemaal zo slecht geregeld is... Maar dat heeft de sector dan aan zichzelf te danken.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Is het ook niet gewoon nieuwigheid en het onbekende? Over een paar jaar is dab+ ingeburgerd, dan hoor je niemand meer.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

HALStad Media schreef: 29 nov 2019 11:59 Binnen het hele DAB+ traject blinkt de sector uit door verdeeldheid en bij vlagen, onnozelheid. Veel omroepen hebben geen idee van de processen die zich (buiten de techniek om) voltrekken en van de belangen die daarmee samengaan. ...
- knip om ruimte te maken -
Ik zie inderdaad ook een belangenspel: verworven posities en privileges plus de daarbij horende angsthazerij. Men moet over z'n schaduw heen springen en komen tot een totaaloplossing, die recht doet aan de mogelijkheden van DAB+, met een mooi aanbod voor de luisteraars als doel. De toekomst van DAB+ en daarmee de toekomst van de vrij te ontvangen etherradio hangt daarvan af. Met alleen FM verliest de vrij te ontvangen etherradio het uiteindelijk van de mobiele internetaanbieders, ondanks het feit dat daarvoor een abonnement nodig is.

Ik stel een frequentie-indeling voor, die begint met twee of drie keer zo grote regio's als nu is voorgesteld, maar dan wel zodanig gepland dat deze nu of in de nabije toekomst gesplitst kunnen worden als dat nodig is. Zo ben je minder afhankelijk van de uitkomst van de internationale coördinatieprocedure en kan je beter inspelen op de behoefte aan ruimte.

Ook lijkt het mij verstandig om een beleid van één station per organisatie te voeren, met de optie om themakanalen toe te voegen zolang er ruimte voor is. Dit betekent, dat bij ruimtegebrek er een themakanaal zal moeten wijken, zodra er zich een nieuwkomer aandient. De vaste 50-50-verhouding van publiek-particulier kan dan veilig losgelaten worden. Het automatisch toewijzen van publieke vergunningen kan probleemloos ingevoerd worden, als deze per streekomroep plaatsvindt. Zo blijft er voldoende ruimte over voor particuliere omroepen. Voor publieke dorpsomroepjes oude stijl hoeft, wat mij betreft, geen ruimte gereserveerd te worden. Als er ruimte overblijft in de mux, dan hebben ze geluk en kunnen ze erbij.

Ik ben wel voor het invoeren van een minimumbitrate per station. Het liefst zou ik 96 kb/s per station zien, omdat ik vind dat de opvolger van FM wel een fatsoenlijke geluidskwaliteit verdient. Maar om flexibeler te zijn voor deze kleine omroepen met kleine budgetten, stel ik 64 kb/s voor als absoluut minimum.
HALStad Media

LokaleSter schreef: 29 nov 2019 14:24Is het ook niet gewoon nieuwigheid en het onbekende? Over een paar jaar is dab+ ingeburgerd, dan hoor je niemand meer.
maar dan zijn de regels voor het spel al vastgelegd. Dát is waar nu nog over meegepraat kan worden...
WinnaarRadioring2023

HALStad Media schreef: 29 nov 2019 15:17
LokaleSter schreef: 29 nov 2019 14:24Is het ook niet gewoon nieuwigheid en het onbekende? Over een paar jaar is dab+ ingeburgerd, dan hoor je niemand meer.
maar dan zijn de regels voor het spel al vastgelegd. Dát is waar nu nog over meegepraat kan worden...
Beter geeft de overheid aan wat ze willen en wanneer dat gerealiseerd moet zijn. Omroepen krijgen dan een jaar om hun visie te delen, met het delen van die visie wordt de bestaande licentie verlengd tot de reeds vastgestelde datum. Het AT en CvdM werken die visie met ministerie uit in een definitief plan, dat een jaar voor de geplande datum gerealiseerd moet zijn. Met dat plan in de hand krijgen omroepen 3 maanden om een nieuwe aanvraag in te dienen, het CvdM 3 maanden om te beslissen en de omroep die de licentie krijgt heeft dan 6 maanden ter voorbereiding.

De eerste licentie kan dan uitsluitend aangevraagd worden door bestaande omroepen, voor 10 jaar. Na 8 jaar komt er een nieuwe ronde, uiteraard voor iedere omroep geopend.
HALStad Media

LokaleSter schreef: 29 nov 2019 17:17Beter geeft de overheid aan wat ze willen en wanneer dat gerealiseerd moet zijn. Omroepen krijgen dan een jaar om hun visie te delen
Dat is zo'n beetje wat er gebeurt is. Maar als je als omroep geen idee of geen visie hebt, en je belangenbehartiger een eigen agenda heeft...
WinnaarRadioring2023

HALStad Media schreef: 29 nov 2019 18:57
LokaleSter schreef: 29 nov 2019 17:17Beter geeft de overheid aan wat ze willen en wanneer dat gerealiseerd moet zijn. Omroepen krijgen dan een jaar om hun visie te delen
Dat is zo'n beetje wat er gebeurt is. Maar als je als omroep geen idee of geen visie hebt, en je belangenbehartiger een eigen agenda heeft...
Ik had er nog wat achter gezet, dat de licentie alleen verlengd wordt van omroepen die gereageerd hebben. Wanneer is die vastgestelde datum?
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Ik moest helaas weg, maar nog iemand naar die webbinar gekeken ?

Ik krijg reacties van een grote scheldpartij intern bij BP terwijl de microfoon open stond, deuren smijten, waarna de laptop dicht werd gegooid en even later ging die weer open, kwam Bart in beeld en daarna de tekst wegens storing moeten we de webinar staken.

Professionele club daar.
WinnaarRadioring2023

Nu maar hopen dat iemand dat webinar heeft opgenomen om het nog eens terug te kijken, want ben benieuwd.
radiogolfje

Ik ook. Het zou op Youtube komen. Maar dan wordt het wel gekuist denk ik.
radiogolfje

en misschien hebben ze ontdekt dat de concurrentie bijna een factor 3 goedkoper is.
Niet alleen voor babyfoons, maar ook de serieuze 1 tot 2kW systemen.
WinnaarRadioring2023

Broadcast Partners is aan de hand van Radio 538 groot geworden. Als ze nu de lokale markt ook kunnen overnemen, dan hebben ze de complete Nederlandse uitzendmarkt in handen. Ik begrijp dat wel.
radiogolfje

Maar niet met die prijzen die ze hanteren. Localo's lopen met hoofdpijn weg.
WinnaarRadioring2023

Geen idee, ik ken de prijzen van BP niet. Persoonlijk zou ik dat liever in eigen hand houden, zoals dat nu met de FM zenders ook gebeurd. En als ik het wel uit handen zou geven, dan koos ik eerder voor een kleine partij als ProFMBroadcast voor wie je een grote klant bent.
Plaats reactie