DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
Pascal. K

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door Pascal. K »

Aart Rietveld schreef: 09 jan 2021 20:24 Als je inschrijft op meerdere muxen krijg je een groot verzorgingsgebied waardoor je minder aantrekkelijk bent voor de kleine adverteerder die dankzij de gunfactor sneller een spot bij jouw laat draaien. Tenzij je gaat werken met verschillende edities die de kosten weer verhogen.

En de grotere spelers op de reclamemarkt vragen naar luistercijfers. Maar een beginnende omroep heeft sowieso nog geen luistercijfers. Komt het er toch weer op neer dat er een externe financier moet zijn voor de opstart van de toko. Anders wordt het een kip-en-ei-verhaal.
Idd, denk toch dat eigen investering en investeerders de eerste stap is. Alleen een spotje, belletje, mailtje of website banner met de vraag om aub te adverteren werkt niet. Je moet er echt een ervaren sales iemand op hebben.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Pascal. K schreef: 09 jan 2021 18:06
density1 schreef: 09 jan 2021 00:38 Niemand zit er op te wachten.
Maar dat is met de meeste flashback stations. Denk vooruit en kijk waar de behoefte doet liggen en niet radio maken om het radio maken en de liefhebbers en het team te bevredigen.

Het is op een aantal stations na vervangbaar
Ik zie de opkomst en ondergang van de jaren-80-revivalstations op DAB+ voor een groot deel als een logische, natuurlijke ontwikkeling. Al die stations zijn er ineens, omdat het nu (eindelijk) weer kan. Ik begrijp de betrokkenen volkomen. Wat veel van deze mensen lijken te vergeten, is dat wij inmiddels ruim dertig jaar verder zijn en dat in die tussentijd het radio- en medialandschap enorm veranderd is.

In de jaren 80 sprongen de landpiraten in het gat dat de zeezenders achterlieten. Radio 3 vulde dat gat onvoldoende. Logisch dus, dat die landpiraten toen mateloos populair waren. Echter, toen de commerciële radio in de jaren '90 gelegaliseerd werd, sprongen niet de kleine landpiraten, maar veel grotere commerciële initiatieven op die kar. Het commerciële gat werd op professionele wijze opgevuld door stations als Radio 538 en SkyRadio. Het commerciële gat in de Nederlandse radiomarkt is sindsdien nooit meer opnieuw geopend.

Kortom, ik heb het idee, dat veel van deze (oud) medewerkers ten onrechte denken, dat de gemiddelde luisteraar de landpiraten van de jaren '80 al die tijd enorm gemist heeft. Ik denk dat het tegendeel het geval is. Voor de meeste mensen geldt: radio is radio, als er maar iets leuks op is.

Ik denk, dat de diversiteit op de lokale DAB+muxen uiteindelijk zal toenemen. Wij moeten gewoon even door deze fase.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

RTD Radio schreef: 09 jan 2021 19:39
DX'r schreef: 09 jan 2021 19:30
RTD Radio schreef: 09 jan 2021 18:46

Als je haast 1000 bedrijven benaderd in allerlei vormen en men zegt we komen bij u terug en je hoort niets meer van ze, heeft het niets te maken met de snelheid van inschrijven te maken :wink:
Vandaar dat jullie de stekker uit DAB lokaal hebben getrokken want sinds gisterenavond is het stil op jullie kanaal
Dat klopt...en wij hebben wel iets meer dan 1000 bedrijven benaderd, helaas houd men de hand op de knip in deze tijden en is denk breder problematiek...als de pot met goud leeg is...
Loop ook even de teksten op de site na, die zitten vol grammatica en spelfouten. Dit schrikt ook adverteerders af. Als ondernemer schrikken ook de foto’s van de programmamakers Af. De gemiddelde leeftijd is 55 plus en dat is voor adverteerders nou niet echt de meest sexy doelgroep.
RTD Radio

Bericht door RTD Radio »

Pascal. K schreef: 09 jan 2021 20:32
DX'r schreef: 09 jan 2021 19:30

Vandaar dat jullie de stekker uit DAB lokaal hebben getrokken want sinds gisterenavond is het stil op jullie kanaal
Dat klopt...en wij hebben wel iets meer dan 1000 bedrijven benaderd, helaas houd men de hand op de knip in deze tijden en is denk breder problematiek...als de pot met goud leeg is...
Loop ook even de teksten op de site na, die zitten vol grammatica en spelfouten. Dit schrikt ook adverteerders af
Hoeft niet perse...we hebben namelijk op grote "reset knop "gedrukt en zijn genoeg werkzaamheden achter de schermen...
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

RTD Radio schreef: 09 jan 2021 20:42

Loop ook even de teksten op de site na, die zitten vol grammatica en spelfouten. Dit schrikt ook adverteerders af
Hoeft niet perse...we hebben namelijk op grote "reset knop "gedrukt en zijn genoeg werkzaamheden achter de schermen...
Sorry niet mee eens en denk dat ik niet de enige zal zijn. Er zijn gewoon teveel factoren rondom RTD waardoor het gewoon niet interessant doet ogen voor potentiële adverteerders

Dan kunnen jullie het schijnbaar niet aan en is de beste conclusie om te kiezen om kleinschalig te blijven.

Tip: hou je site eenvoudig, strak en duidelijk. Te veel vertellen gaat tegen werken
Laatst gewijzigd door Pascal. K op 09 jan 2021 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
RTD Radio

Bericht door RTD Radio »

Pascal. K schreef: 09 jan 2021 20:45

Dan kunnen jullie het schijnbaar niet aan en is de beste conclusie om te kiezen om kleinschalig te blijven.

Tip: hou je site eenvoudig, strak en duidelijk. Te veel vertellen gaat tegen werken
Nogmaals..vandaar dat we op de grote "reset knop"hebben gedrukt
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

RTD Radio schreef: 09 jan 2021 20:48

Ik ken de grote reset knop van jullie niet, dus heb geen flauw idee wat het doet inhouden wanneer je die doet indrukken.

Vraag je zelf af waar staat RTD radio voor? Ik zie een mengelmoesje van programma’s . Geen enkel moment zelfde uitstraling.

Kijk eens naar merken als Mc Donald bijvoorbeeld, wanneer je ook binnen doet lopen en welke dag en tijd maakt niet uit... uitstraling is hetzelfde. Duidelijkheid dat is mijn advies
RTD Radio

Bericht door RTD Radio »

Pascal. K schreef: 09 jan 2021 20:51

Ik ken de grote reset knop van jullie niet, dus heb geen flauw idee wat het doet inhouden wanneer je die doet indrukken.

Vraag je zelf af waar staat RTD radio voor? Ik zie een mengelmoesje van programma’s . Geen enkel moment zelfde uitstraling.

Kijk eens naar merken als Mc Donald bijvoorbeeld, wanneer je ook binnen doet lopen en welke dag en tijd maakt niet uit... uitstraling is hetzelfde. Duidelijkheid dat is mijn advies
Ieder geval staan we niet voor horizontale programmering...
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

RTD Radio schreef: 09 jan 2021 20:58
Pascal. K schreef: 09 jan 2021 20:51

Ieder geval staan we niet voor horizontale programmering...
Dat schrikt sowieso adverteerders af. Want die willen wel duidelijkheid over je doelgroep. Overigens luisteraars ook, je wil dat ze zo lang mogelijk en vaak luisteren en niet even een uurtje omdat er dan 1 maal per week cowboy muziek is te horen of hoempapa

Ik ga ook niet naar een cafetaria waar ze het ene uur alleen maar bitterballen verkopen, ander uur kroketten, een dag later alleen sinas en uur er na alleen friet.
lion

Bericht door lion »

Benieuwd wie de gaten weer gaat vullen.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

lion schreef: 10 jan 2021 11:21 Benieuwd wie de gaten weer gaat vullen.
Rtd kan kiezen voor 3 opties:

De licentie gebruiken voor andere stations en er geld voor vangen

De licentie inleveren en daardoor komt de ruimte vrij en kunnen nieuwe partijen weer aanvragen per lokatie

Niets doen en laten resulteren dat ze een boete krijgen van van AT en deze de diverse vergunningen doet intrekken en ook hier kunnen dan nieuwe partijen weer gebruik van maken.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Pascal. K schreef: 10 jan 2021 13:57
lion schreef: 10 jan 2021 11:21 Benieuwd wie de gaten weer gaat vullen.
Rtd kan kiezen voor 3 opties:

De licentie gebruiken voor andere stations en er geld voor vangen

De licentie inleveren en daardoor komt de ruimte vrij en kunnen nieuwe partijen weer aanvragen per lokatie

Niets doen en laten resulteren dat ze een boete krijgen van van AT en deze de diverse vergunningen doet intrekken en ook hier kunnen dan nieuwe partijen weer gebruik van maken.
Ik zou nooit een plek op lokale DAB+ huren. Er is ruimte genoeg en er komen genoeg plekjes vrij doordat projecten stoppen, dus extra betalen aan een tussenpersoon is alleen maar zonde van het geld. Hetzelfde geldt voor LPAM.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Kunnen ze in Zoetermeer toch nog van start met PodRadio en kan in Gouda Pro FM erop. Dacht dat op de mux in Delft en Vlaardingen Radio Amerika op de wachtlijst stond. En hier in Den Haag... ik weet er nog wel een paar die ik graag op DAB+ zie komen :wink:
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Pro FM, die zit er toch al op in Gouda, 182 radio of zo.
Plaats reactie