DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
RTD Radio

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door RTD Radio »

radiogolfje schreef: 10 dec 2020 22:47
middels wel in gevecht met een aantal dat ze hun processing wel wat bij mogen stellen
Processing zit toch bij het radio station zelf, de desbetreffende zender zet het alleen om naar de bitstream waarmee uitgezonden wordt, zonder iets aan de processing te doen.

Maar uit jouw bewoording begrijp ik dat het hier en daar anders is, kan te maken hebben met de beschikbare bandbreedte.

Wie is er goed en wie niet zou ik dan willen vragen
Wij werken met dubbele processing, vanuit radiomaker zelf + nog op de website en DAB+ Stream, overigens wat ik bedoel is dat een aantal radiomakers nog wel eens te enthousiast zijn met schuiven open te zetten of vergeten dat ze van processing af moeten blijven.

Leve het runnen van een radiostation.....
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

dus de problemen ontstaan bij jullie zelf, en niet bij de desbetreffende DAB kavels.
Leek me al vreemd, want op bandbreedte verschillen na, kunnen ze weinig aan de stream doen.
De processing zit bij de omroep zelf.
RTD Radio

Bericht door RTD Radio »

en er is ook nooit beweerd van deze kant dat het bij de dab+ kavels ligt.

Er is alleen aangegeven naar aanleiding van het bericht van hoort-u-mij, dat wij wel degelijk processing toepassen
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

RTD Radio schreef: 10 dec 2020 23:00 en er is ook nooit beweerd van deze kant dat het bij de dab+ kavels ligt.

Er is alleen aangegeven naar aanleiding van het bericht van hoort-u-mij, dat wij wel degelijk processing toepassen
Dan geef ik het eerlijke advies dit even door een kenner na te lopen want het geluid kan echt beter. Het is nu vergeleken met de rest een stuk zachter.

Laat alsjeblieft je programmamakers hun programma zonder processing opnemen en pas je processing zelf toe en bied dit aan bij de diverse uitzendende partijen.
De andere stations die op dezelfde zender worden aangeboden klinken wel goed. Er gaat wat hoorbaar mis in jullie uitzend keten.
RTD Radio

Bericht door RTD Radio »

Hoort-u-mij schreef: 10 dec 2020 23:07
RTD Radio schreef: 10 dec 2020 23:00 en er is ook nooit beweerd van deze kant dat het bij de dab+ kavels ligt.

Dan geef ik het eerlijke advies dit even door een kenner na te lopen want het geluid kan echt beter. Het is nu vergeleken met de rest een stuk zachter.

Laat alsjeblieft je programmamakers hun programma zonder processing opnemen en pas je processing zelf toe en bied dit aan bij de diverse uitzendende partijen.
De andere stations die op dezelfde zender worden aangeboden klinken wel goed. Er gaat wat hoorbaar mis in jullie uitzend keten.
Menig van deze kant: audiovolume en processing zijn 2 aparte dingen maar wel met elkaar te maken hebben.

Er moet opgepast worden dat er geen zodanige vervorming optreed dat het klinkt of dat de speakers "eruit zijn geblazen"

En die kenner...mag toch aannemen dat als de uitzendstraat opgezet wordt door personen die zowel regionaal als landelijk het nodige hebben opgezet/ingesteld hebben, kennis van zaken hebben voor die paar allotments die we hebben
radiogolfje

Oh, zeker. Neem maar eens contact op met Eric Holzhauer van Showbizz.
Die weet hoe het moet en heeft goede oortjes.

En ook een Rotterdammer. :))
RTD Radio

Bericht door RTD Radio »

radiogolfje schreef: 11 dec 2020 08:42 Oh, zeker. Neem maar eens contact op met Eric Holzhauer van Showbizz.

Hoeft niet zo perse, mensen in huis die oa van omroep west en delft het nodige gedaan hebben..en ook allemaal Rotterdammers :smile:
Hoort-u-mij

RTD Radio schreef: 11 dec 2020 11:23
radiogolfje schreef: 11 dec 2020 08:42 Oh, zeker. Neem maar eens contact op met Eric Holzhauer van Showbizz.

Hoeft niet zo perse, mensen in huis die oa van omroep west en delft het nodige gedaan hebben..en ook allemaal Rotterdammers :smile:

Luister eens naar Sun FM beach radio en je doet het verschil hopelijk wel horen. Dit is een project van Eric H.
remco_k

Bericht door remco_k »

Hoort-u-mij schreef: 10 dec 2020 22:18 Of het hun reguliere stream is weet ik niet uit gemak en onkennis acht ik deze kans groot, het kan ook de reguliere processing zijn die voor FM bedoeld is. Daar gaat het ook mee mis. Ook het draaien van slechte lage mp3 files ga je bij DAB+ al sneller horen dan op FM.

Daarom begin bij je bron en het liefst loseless. Je transport stream liefst ook loseless zodat er bij DAB+ een goed geluid doet overblijven
Als ik voor ons (RSM, lokale omroep uit Montfoort) mag spreken is het in ieder geval geen onkennis.
Bij ons was het de eerste 2 weken ofzo inderdaad de reguliere internetstream (dat was omdat het voor mij nogal als een verassing kwam dat we op korte termijn op DAB gingen :)) ). Die stream had ik voor de gelegenheid even een wat hogere bitrate gegeven. Maar om mogelijk te maken om in de (nabije) toekomst DAB een eigen processing chain en levels te kunnen geven hebben we dat inmiddels verhuist. De stream komt nu rechtstreeks uit onze studio en wordt uitsluitend voor DAB gebruikt, momenteel nog mp3/48kHz/320kbps. Dat elimineert tevens een extra afhankelijkheid en stoorfactoor van streaming servers in datacenters. Bij de DAB zender wordt het omgezet naar AAC+ v2 c.a. 64kbps (Dat was de c.a. eerste 2 weken overigens AAC+ v1, maar die klonk niet heel best). Ik heb er (nog) geen eigen processing chain voor gezet door vooral een gebrek aan (priori-)tijd en deels aan spullen. Dus momenteel is het inderdaad de FM processing wat op DAB staat. For the time being goed genoeg. Maar wordt vervolgt als ik in wat rustiger tijden zit.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
R.J. Mulder

Bericht door R.J. Mulder »

De meeste recentere modellen van Orban hebben naast FM toch HD of DAB+ optie die prima te gebruiken is? Bij ons gaan de streams voor livestream en DAB+ via dat HD deel. Via de AES uitgangen naar 2 Deva's voor de livestream en de aparte stream voor DAB+.
Hoort-u-mij

R.J. Mulder schreef: 11 dec 2020 17:35 De meeste recentere modellen van Orban hebben naast FM toch HD of DAB+ optie die prima te gebruiken is? Bij ons gaan de streams voor livestream en DAB+ via dat HD deel. Via de AES uitgangen naar 2 Deva's voor de livestream en de aparte stream voor DAB+.
Nou heeft zo'n RTD radio duidelijk geen optimod staan. Er staat wat apparatuur tussen maar dit mag je geen processing noemen
remco_k

Bericht door remco_k »

Hoort-u-mij schreef: 13 dec 2020 11:37 Nou heeft zo'n RTD radio duidelijk geen optimod staan. Er staat wat apparatuur tussen maar dit mag je geen processing noemen
RTD zit (op allotment 47) met AAC V1, welke in deze setup gewoon niet best klinkt. Dus wat ze ook veranderen in de studio, Optimod of niet, het blijft niet best klinken. Maar als ze er zelf blij mee zijn, is dat natuurlijk prima. 😀
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
R.J. Mulder

Bericht door R.J. Mulder »

AAC V1 of AAC V2, denk dat het weinig uitmaakt als je bij de bron al niet goed bezig bent.
Goede audiobestanden gebruiken, niet dubbel processen, gewoon heel zuinig instellen als je uitschieters wilt voorkomen, of nog beter, zonder en netjes je programma schuiven.
remco_k

Bericht door remco_k »

AAC V1 of v2 maakt in dit geval wel veel uit. Ik heb een uitgebreid onderzoek en test gedaan met hulp van de leverancier: een A-B test tussen die 2, op een DAB (test) zender. V2 komt er in dit netwerk zonder enige twijfel veel beter uit. Daarna zijn we onair naar V2 geschakeld en dat leverde, zoals verwacht, direct dezelfde verbetering van geluid op.

Het klopt verder wel wat je zegt: shit in is shit uit. In dit geval wordt het alleen nóg meer shit bij diegenen die in deze mux op AAC v1 zitten.
radiogolfje

Sjitterdesjit, ja het maakte veel uit, zeker bij de lage bitrates zoals 72k of minder.
V1 is dan echte shit, die V2 is stukken beter, bron was goed en vele malen beter dan V1

overigens hoor je dat het beste als er in de studio gesproken wordt, bij V1 heb je op nog geen 50dB afstand een pompende ruiszweem alsof er een noisegate stond te regelen, V2 is helder en goed.
Plaats reactie