DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
Doeeenslief

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door Doeeenslief »

Hoi allemaal, Eric H hier. Ik heb even een account aangemaakt omdat ik ons bedrijf met naam en toenaam zag voorbijkomen, in een topic over processing van Radio 2, en dan in negatieve zin. Ik vind dat niet zo aardig. Zeker, ik ben verantwoordelijk daarvoor, met aparte processing op FM, op online, en op DAB. En nee, ik heb niets gedaan met 3FM.
Ik hoop dat je beseft dat iedereen achter de schermen, uiteraard, zijn stinkende best doet. Ik zeker: ik hoef er niet van te leven, we doen prachtige dingen met ons bedrijf in heel Europa waar we van genieten: ik doe het om mensen te helpen en uit passie. Hoe leuk zou het zijn om een grote radio-barbecue te organiseren met allemaal prachtige verhalen. Over het pionieren met soundprocessing bij Stadsradio Rotterdam, en toen 538 (Edwin begon net), toen TMF, toen MTV, RTL FM, Veronica, Sky en wie niet. Wat een enorm verschil het toen nog maakte, en hoe lyrisch de programmamakers waren, die opeens als 'God' klonken. Het was de tijd van de pieklimiters op Radio 3, die bij een tikje in de plaat het geluid vrolijk twee seconden naar beneden sloegen :-)
Zeker, ondertussen zijn de radiostations grote bedrijven geworden, de processors beter (vroeger konden ze vaak echt maar één muziekformat aan, waar we in nederland mixed formats hebben, en dus het zoeken altijd was naar een gouden balans daartussen) en veelal doet nu de eigen technische dienst dat. Alleen toen R2 veranderde van informatiezender naar wat het nu is, was de opdracht: populaire lekkere gooi- en smijt- hitradio, waarbij het zelfs een lekker freaky smerig randje mag hebben. En dat is precies wat het is, en het doet zijn werk fantastisch: het werd marktleider.
Voor de 3FM-fanaten op dit forum: ik wil zeker niet zeggen dat 3FM bij tijd en wijle niet goed klinkt, in terms of hoog en laag, druk en stereo. Alleen waar het faalt is een sound die programmatisch werkt, wat het bij R2 wel perfect doet. Een programmatisch werkende sound wil zeggen dat het de DJ helpt, dat hij met zijn ogen dicht een jingle +10 dB over een plaat kan gooien, de volgende plaat op -10 dB kan instarten, melige grappen kan maken met gekke totaal ongecontroleerd ingestartte geluiden, en dat het áltijd goed en professioneel klinkt. Sommige programmamakers schuiven tot op het streepje, anderen (ik noem geen namen :-) mikken alles helemaal open, tot 15 db harder. Het maakt niet uit. Wat je ook doet, het gaat altijd goed, het klinkt altijd gestroomlijnd. En dan de density. Het format van R2 is feitelijk een bizar format: van pop tot rock en van soul tot disco tot een mooi klein liedje, al dan niet live, en van hitradio-style presentatie tot een serieus interview. Van een open gemasterde jaren 80 plaat tot een platgeprakte (soms zelfs vervormend!) gemasterde plaat van nu: het gaat állemaal goed en heeft allemaal dezelfde feel. Waarom is dat laatste belangrijk? Een voorbeeld. Stel, je bent deejay op een feestje. Mensen zijn lekker aan het dansen op je leuke danceclassic. Opeens draai je een rock-plaat. Je weet een ding zeker: iedereen loopt hoofdschuddend van de dansvloer af en die is leeg. Had je een langzame moodflow gemaakt, was dat beter geweest. Maar nu komt de processing: met goed ingeregelde processing heeft alles dezelfde klankmatige 'feel' en kun je in een mixed format wél die platen hard achter elkaar draaien, zonder dat men direct wegzapt. Het voelt altijd min of meer hetzelfde. Dit noemt men een 'station signature sound', 24/7 herkenbaar, wat je ook draait. Langer luisteren betekent: hoger marktaandeel.
En dan de diverse media. FM klinkt totaal anders dan DAB, en weer totaal anders dan online. Bij FM is ooit afgesproken dat in elke radio de hoge tonen worden verzwakt (de-emphasis), voor een betere signaal-ruisverhouding. Dat betekent dat in elke zender, voor rechte overdracht, de hoge tonen moeten worden versterkt (pre-emphasis). Kijk je dus naar het spectrum van je zender, en wil je hard moduleren, dan is het hoog het eerste dat in de problemen komt. FM staat voor frequentiemodulatie wat betekent, dat als je harder moduleert, je frequentie meer gaat zwaaien. Door hard genoeg (over) te moduleren zwaai je met je geluid qua frequentie vrolijk over je buren op de band heen: storing dus, iets waar door AT streng op wordt gehandhaafd. Het mag geen millimeter te hard, waar de stationmanagers juist zo hard mogelijk willen. Om een lang verhaal kort te maken wordt het hoog in verhouding weer zachter gezet en psycho-acoustisch luider gemaakt door middel van bijvoorbeeld clipping: je gehoor is gevoeliger voor clippende geluiden dan een mooie sinus, en zo denk je nog een soort van hoog te horen. Dat geeft een smerig, maar ook wel stoer effect, wat we gewend zijn geworden als de sound van radio, en sommigen zelfs gaan missen op andere media. Is vervorming erg? Voor sommige, brutale formats zeker niet. Vergelijk het met een electrisch gitaar: aangesloten op je hifi-versterker klinkt het als een snaarinstrument, een harp: met 'pling, plong' zul je geen arena's wild maken. Maar met een gigantische bak vervorming erop zegt iedereen: wow, wat een sound. I rest my case. Juist toegepast, maakt het méér van iets.
Voor de oudere mensen die al adem halen om te gaan zeggen dat hun cassettebandjes met oude opnamen van Radio 3 beter klonken dan nu (zometeen meer) is er DAB. De belofte van digitale radio. Zeker, DAB is niet meer dan een datastream, waar je een vier- of vijftal stations helemaal 'recht' mee zou kunnen overdragen. Hier geen last van hoogclipping. Alleen om commerciële redenen zetten we er meer stations op, en is de bitrate in de praktijk (in een gunstig geval) 96 kB AAC+, vaak ook lager. Sun FM op Almere bijvoorbeeld is 80 kb. Dan opnieuw is het een uitdaging om dit goed te laten klinken. Wil je hitradio maken, merk je dat bij een stoere dense sound, er geen ruimte meer is voor de datacompressie om dingen weg te laten en gaat het gorgelend klinken. Wil je breed stereo, dan gaat het rafelig klinken. Daarnaast onstaan er enorme overshoots, die zelfs als clipper gaan werken bij luide modulatie. Kortom, succes :-) Eigenlijk is online het enige medium dat theoretisch het best zou kunnen klinken: Sun FM Beachradio op TuneIn is 320 kb (of 256 kb AAC+). Leuk experiment, maar: waar bij een 'one to many-systeem' als FM- of DAB-radio het aantal luisteraars niet uitmaakt, moet je bij online, voor iedere luisteraar extra, een extra stream opzetten. En zo wordt het succes van een radiostation een probleem: heel veel streams in hele hoge kwaliteit, is (nog) hardstikke duur. En dus knijpt men weer in bitrate, en dus kwaliteit.
Je ziet dat er dus absoluut geen sprake is van 'de processing' en 'de sound', maar van meerdere outlets met eigen processors en uitdagingen.
Nog even terugkomend op FM: vergeet ook niet dat er nog meer andere factoren zijn. Zo heb ik het technisch beherend bedrijf in Hilversum er enkele jaren geleden op gewezen dat de meters van het platform soms urenlang stijf in de hoek stonden: ze bewogen niet meer, het liep compleet vast. Dan kun je mij of de processing de schuld geven, maar gelukkig is in fijne samenwerking een truuk bij de DJ's uitgehaald waarmee dit sindsdien is voorkomen. Ook is de kwaliteit van de verbinding naar de zenders verbeterd, wat een groot verschil maakte.
Want dan komen we bij het laatste: FM-processoren zijn duur. Men koopt er daar maar één van, die in de studio of op het Mediapark staat. Dan gaat het met lijnen naar de zenders, die overshoots veroorzaken, wat op FM niet mag, en dus staan bij elke zender (goedkopere) clippers. Die laatsten zijn heel bepalend voor de density, platheid of vervorming, ongeacht de instelling van de soundprocessor in Hilversum. Daarop is geen invloed. Er zijn nu echter nieuwe methoden voor transport naar de zender en ik hoop van harte dat die op een dag zullen worden toegepast: het geluid kan met gemak harder en vooral veel mooier, opener klinken dan nu. Kijk naar hoe ik een zender als Easy FM in Almere, met een eenvoudige processor, met gemak veel luider kan laten klinken dan de rest. Maar, en dan kom ik terug op het begin, we hebben te maken met regels, situaties en organisaties. En, helaas, soms ook mensen die een soort jaloers zijn of iets dergelijks, en je dan maar gaan zwartmaken. Op het mediapark zijn er mensen die over mij praten als 'een buitenstaander', op dit forum zijn er mensen die mij en anderen een dolk in de rug willen steken (zelfs als ze bij mij hele mooie kansen hebben gekregen) om alleen maar zelf 'vooruit' te komen. Natuurlijk ben ik nog maar 35 ;-), maar daar ben ik toch echt te oud voor geworden, ik neem dan gewoon afstand. Maar jammer vind ik het wel, want ik heb geen enkele agenda, ik vind het alleen maar leuk om mensen te helpen. Altijd no cure, no pay. Van mooie soft AC tot brutale hitradio, groot of klein: ik ben weleens bij een piraat geweest met draaitafels op de koffietafel, en de zender op het aanrecht. Geweldig toch :-) Daarvoor doe ik nét zo mijn best. Of ik nu vroeger 900 meter hoog op een berg in mijn eigen antennemast in Spanje hing, op de toren van Hilversum een test deed met een nieuwe clipper bij de zender, een landelijk bedrijf liet zien hoe je een stabieler signaal in de auto kreeg met simpelweg een wat hogere piloottoon in plaats van 5 kW erbij: het is gewoon allemaal zo leuk. Wie ik kan helpen: graag. Wil je het zelf doen: net zo leuk, benieuwd, en heel veel succes.
Jimboe

Bericht door Jimboe »

Eric, opmerkelijk dat je zelf niet eens weet dat je sound helemaal niet meer op R2 te horen is. Groetjes!
Niets is geheel waar, en zelfs dat niet.

- Multatuli
Doeeenslief

EDIT: reactie verwijderd. Maak er een mooie dag van allemaal.
Laatst gewijzigd door Doeeenslief op 23 aug 2020 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Jimboe

Bericht door Jimboe »

Doeeenslief schreef: 23 aug 2020 13:10 Dat bedoel ik nu Jimboe. Wat heb ik dan pas nog zitten doen, zullen we samen inloggen? Maar het is beter dat ik niet meer reageer, ik word hier verdrietig van, uitleggen heeft toch geen zin, en ik wil hier verder ook liever niet mee bezig zijn. Maak er een mooie dag van allemaal.
Ik wil best samen inloggen. Zeg maar hoe laat.
Niets is geheel waar, en zelfs dat niet.

- Multatuli
DX'r

Bericht door DX'r »

HALStad Media schreef: 23 aug 2020 10:11
CasEbberss schreef: 23 aug 2020 00:08 Het signaal wat elkaar loopt te storen wordt binnenkort verholpen, dan gaat Alkmaar uit.
Hallo Cas, dat is interessant. Volgens wie is dat zo?
:lol: :))
CasEbberss

Bericht door CasEbberss »

radiogolfje schreef: 23 aug 2020 09:31
radiogolfje schreef: ↑22 aug 2020 19:40
Dus eindelijk gaat de stoorzender uit, zal mijn benieuwen.

Vandaag zijn ze in de Regio Amsterdam aan het bouwen, nieuwe zender begreep ik.
Ze zijn vandaag in Duivendrecht bezig om nieuwe antennes te plaatsen voor 5B. En hopelijk gaat die stoorzender in Alkmaar uit :-)
danivdbeek

Bericht door danivdbeek »

We zien net dat we al in de lijst van 11B gezet zijn, dus even duimen dat ze snel even dat signaal de ether in slingeren :D Morgen als het alles goed verloopt.

https://radio-tv-nederland.nl/dab/11b-wormer.html

Mochten mensen willen luisteren naar ons signaal op de 8B - Noord-Holland:
https://icecast.dynamicradiogroup.nl/DAB_monitor_ams
Deze staat in Amsterdam op het dak. Dus randje van het gebied.

Is een FLAC stream, dus echt as-is.

Disclamer: we zijn nog bezig met het soundje. Dus soms een plaatje skippen of een verandering in audio kan gebeuren.
Tevens is de monitor die we eraan gehangen hebben niet eentje van 1500 euro, dus keep that in mind ;-) Kan zo nu en dan eens een kraakje of iets in voorkomen.

Terugkomend op "het gevecht om de 8B": wij als zender hoeven ons niet te mengen in de discussie die gaande is daar. Dat moeten de betreffende zenderhouders samen oplossen, wij noemde eerder Alkmaar als stoorzender, wij zien dat vanuit ons oogpunt als stoorzender, omdat dat in ons geval ook zo is. Andersom zal voor Alkmaar onze zender storen etc. We zien wel hoe het loopt.
SOCIAL RADIO - Your #1 New Music Station
MFM

Bericht door MFM »

Jimboe schreef: 23 aug 2020 08:35
MFM schreef: 22 aug 2020 21:41 //off topic// Dat verklaart de in mijn oren beduidend minder klinkende processing van Radio2 en 3FM dan waarschijnlijk?
Alsof het sinds einde 2017, begin 2018 opeens geheel anders moest klinken.
Showbizz heeft 3FM nooit of te nimmer aangeraakt. En de periode die jij noemt was juist de tijd dat hij radio 2 wél deed.
Oke, vooral Radio2 heeft in die periode best vrij goed geklonken, dus na die tijd heeft Showbizz er niet meer aangezeten begrijp ik?
Doeeenslief

Is er nog leuk nieuws over nieuwe DAB-zenders?
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Doeeenslief schreef: 23 aug 2020 12:49 Hoi allemaal, Eric H hier
...
Wie ik kan helpen: graag. Wil je het zelf doen: net zo leuk, benieuwd, en heel veel succes.
Bedankt voor je uitleg en verhaal.
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Doeeenslief

Dan nu terug naar het topic :-) Is al bekend wat de nieuwe DAB-zender doet qua bereik? Staat die nu in Amsterdam- oost, gericht naar west? Foto's van de opstelplek zagen er mooi uit, prachtig ver vrij zicht?
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Afbeelding

Dit staat op faceboek over het bereik.
MegaWatt

Bericht door MegaWatt »

Jimboe schreef: 22 aug 2020 17:34
MegaWatt schreef: 13 aug 2020 21:26 ... Het bedrijf achter deze zender doet o.a. het inregelen van bijna alle soundprocessoren bij genormeerde regionale en landelijke zenders in den lande.
Mwoaa. Momenteel geen enkele landelijke. En welke regionalen dan?
Wellicht het beste om dit aan Eric H. zelf vragen. Ik weet uit het verleden dat hij heel wat regionalen heeft ingeregeld.
Doeeenslief

Dank Radiogolfje, dit is niet de flat bij diemen waarop ook Ujala/Spice 90.1 (FM) staat toch? Op de foto lijkt het hoger.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Ik denk dat dit een flat langs de A10 is, want die zie je op de foto's. Geen Diemen, maar Duivendrecht.

Afbeelding

bron: https://www.radio-tv-nederland.nl
Plaats reactie