Herindeling DAB+netten

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
RadioRatio
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 sep 2015 16:29

Re: Herindeling DAB+netten

Bericht door RadioRatio »

EtherScout schreef: 01 jan 2020 13:48 Ik denk dat dit inderdaad nu wel heel duidelijk als een paal boven water staat. Een transitie als deze moet je ook niet aan de bestaande partijen overlaten. Wij hebben een overheid nodig die zelf keuzes durft te nemen:

- Sluit bedrijven, die bij vertragingstactieken betrokken zijn, uit van toekomstige veilingen. Onderzoek het intrekken van vergunningen.
- Stel afschaffing van FM in 2022 in het vooruitzicht.
- Moedig de stations in 11C en 12C actief aan om nu zo veel mogelijk indoordekking te bieden.
- Kies een gebiedsgrootte voor de lokale muxen en geef er nu zo veel mogelijk van uit. Desnoods gebruik je tot 2022 ook kanaal 13A-13F. Gezeur van de stations hou je toch. Zorg voor een hard minimumpercentage voor particuliere omroepjes en verbied ketenvorming.
- Dwing MTVNL om nu over te stappen naar de (tijdelijke) frequenties van het herindelingsplan, zodat dit plan in werking kan treden.
- Veil daarna direct (met de tijdelijke frequenties uit het herindelingsplan) de landelijke DAB+mux 'Laag 7' met 12 plaatsen van 96 kb/s per station.
- Dwing tegelijkertijd ook de regionale stations om over te stappen naar de frequenties van de nieuwe indeling. Geef ze 1/12 deel van de mux (96 kb/s) die zo veel mogelijk overlap geeft met het huidige FM-kavel. Moedig ook deze stations actief aan om zo veel mogelijk indoordekking te bieden.

- Schaf FM in 2022 af en veil alleen maar plaatsen in de definitieve nieuwe DAB+indeling. Verbied ketenvorming op de regionale en lokale kavels.
- FM gaat naar de hobbyisten met 10W per vergunning, verder gelijk aan de LPAM-regeling. Verbied ook hier ketenvorming.
Er is een verschil tussen wat wenselijk en wat realistisch is, bijvoorbeeld:

"Sluit bedrijven, die bij vertragingstactieken betrokken zijn, uit van toekomstige veilingen"
Gaat juridisch niet lukken.

"Stel afschaffing van FM in 2022 in het vooruitzicht"
Politiek onhaalbaar, en waarom zou je iets op zo'n korte termijn beëindigen waar nog veel gebruikt van wordt gemaakt?

"Desnoods gebruik je tot 2022 ook kanaal 13A-13F"
Daarvoor moet je de bestemming van frequenties wijzigen, dat lukt niet op korte termijn (los van of het überhaupt wenselijk is).

"Veil daarna direct (...) de landelijke DAB+mux 'Laag 7' met 12 plaatsen van 96 kb/s per station"
Het is onnodig strikt om 96 kb/s per station vastleggen, er kunnen best goede redenen zijn om daar in bepaalde gevallen van af te wijken.
En wat betreft "direct veilen": een veiling heeft al snel een half jaar aan voorbereiding, eventuele rechtzaken niet meegeteld.

"Dwing tegelijkertijd ook de regionale stations om over te stappen naar de frequenties van de nieuwe indeling."
Hun vergunningen lopen tot 2022, die kun je niet zo maar aanpassen tenzij die partijen daar zelf mee instemmen.
WinnaarRadioring2023
Berichten: 1295
Lid geworden op: 01 okt 2019 00:01

Re: Herindeling DAB+netten

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

EtherScout schreef: 02 jan 2020 20:33 Een verdeling/veiling van de landelijke en regionale DAB+ruimte in 2022 zou er, wat mij betreft, als volgt uit kunnen zien. Ik ga uit van kavels van 96 kb/s bij EEP 3-A.

Stap 1:
24 landelijke kavels, verdeeld over 2 muxen. Programma-inhoudelijk zijn er geen eisen buiten de normale eisen van het CvdM.

Stap 1a:
Verdeling/veiling van de landelijke kavels. Bedrijven kunnen inschrijven in één van twee categorieën, namelijk voor één van de 8 enkele kavels, of voor 2 of meer van de 16 vrije kavels. Is er meer vraag dan aanbod in een categorie, dan vind er een veiling per kavel plaats. Na afloop wordt bepaald welke kavels in welke mux komen, zodat kavels van hetzelfde bedrijf bij elkaar in de mux komen.

Stap 1b:
Verdeling/veiling van eventuele overgebleven ruimte op de landelijke kavels. Deze worden als vrije kavels uitgegeven en alle bedrijven mogen meedoen, ook bezitters van één van de 8 enkele kavels. Bij meer vraag dan aanbod vindt er een veiling per kavel plaats. Na afloop wordt bepaald welke kavels in welke mux komen, zodat kavels van hetzelfde bedrijf bij elkaar in de mux komen.

Stap 2:
7 regio's met in iedere regio een mux met daarin 12 kavels. Op deze kavels mag een radiostation nooit meer dan 30% van de bevolking bereiken (huidige regels) en de naam en het programma van een radiostation moeten uniek zijn. Ketenvorming met meerdere eigenaren is dus verboden. Verder zijn er programma-inhoudelijk geen eisen buiten de normale eisen van het CvdM.

Stap 2a:
Verdeling/veiling van de regionale kavels. Bedrijven kunnen inschrijven voor één kavel in één regio. Meer vraag dan aanbod is in deze stap onwaarschijnlijk, maar indien nodig vindt er een veiling per kavel plaats.

Stap 2b:
Verdeling/veiling van de overgebleven ruimte in de regionale kavels. Bedrijven kunnen inschrijven voor één kavel in maximaal twee regio's. Bij meer vraag dan aanbod vindt er een veiling per kavel plaats.

Stap 2c:
Verdeling/veiling van de overgebleven ruimte in de regionale kavels. Bedrijven kunnen inschrijven voor één of meerdere kavels in regio's naar keuze. Bij meer vraag dan aanbod vindt er een veiling per kavel plaats.
Ik mis een aantal zaken:

- Waar blijven NPO/RPO/NLPO?
- Waar blijven commerciële lokale radiostations?
- Commerciële regionale omroepen moeten regionaal geworteld zijn. Bedrijf en studio moeten zich in het gebied bevinden.
- Commerciële lokale omroepen moeten lokaal geworteld zijn. Bedrijf en studio moeten zich in het gebied bevinden.
EtherScout
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 dec 2010 20:40

Re: Herindeling DAB+netten

Bericht door EtherScout »

LokaleSter schreef: 02 jan 2020 21:39
EtherScout schreef: 02 jan 2020 20:33 Een verdeling/veiling van de landelijke en regionale DAB+ruimte in 2022 zou er, wat mij betreft, als volgt uit kunnen zien. Ik ga uit van kavels van 96 kb/s bij EEP 3-A.

Stap 1:
24 landelijke kavels, verdeeld over 2 muxen. Programma-inhoudelijk zijn er geen eisen buiten de normale eisen van het CvdM.

- knip -

Stap 2:
7 regio's met in iedere regio een mux met daarin 12 kavels. Op deze kavels mag een radiostation nooit meer dan 30% van de bevolking bereiken (huidige regels) en de naam en het programma van een radiostation moeten uniek zijn. Ketenvorming met meerdere eigenaren is dus verboden. Verder zijn er programma-inhoudelijk geen eisen buiten de normale eisen van het CvdM.

Stap 2a:
Verdeling/veiling van de regionale kavels. Bedrijven kunnen inschrijven voor één kavel in één regio. Meer vraag dan aanbod is in deze stap onwaarschijnlijk, maar indien nodig vindt er een veiling per kavel plaats.

Stap 2b:
Verdeling/veiling van de overgebleven ruimte in de regionale kavels. Bedrijven kunnen inschrijven voor één kavel in maximaal twee regio's. Bij meer vraag dan aanbod vindt er een veiling per kavel plaats.

Stap 2c:
Verdeling/veiling van de overgebleven ruimte in de regionale kavels. Bedrijven kunnen inschrijven voor één of meerdere kavels in regio's naar keuze. Bij meer vraag dan aanbod vindt er een veiling per kavel plaats.
Ik mis een aantal zaken:

- Waar blijven NPO/RPO/NLPO?
- Waar blijven commerciële lokale radiostations?
- Commerciële regionale omroepen moeten regionaal geworteld zijn. Bedrijf en studio moeten zich in het gebied bevinden.
- Commerciële lokale omroepen moeten lokaal geworteld zijn. Bedrijf en studio moeten zich in het gebied bevinden.
- NPO wijzigt niet. Waar de commerciëlen er in ruimte op vooruit gaan, blijft het aantal publieke stations gelijk aan nu. RPO krijgt één kavel per omroep in de passende regio.
- De lokake muxen heb ik even buiten beschouwing gelaten. Kom maar met een voorstel.
- Worteling zou als eis kunnen worden toegevoegd. Ik vind wel dat er ruimte is om uit te breiden tot 30% van de NL-bevolking in de stappen 2b en 2c. Dan is één studio genoeg. In stap 2a hebben unieke eigenaren immers al een eerlijke kans gehad en lege ruimte vind ik zonde. Ketenvorming met meerdere eigenaren blijft verboden.
EtherScout
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 dec 2010 20:40

Re: Herindeling DAB+netten

Bericht door EtherScout »

RadioRatio schreef: 02 jan 2020 21:33 Er is een verschil tussen wat wenselijk en wat realistisch is, bijvoorbeeld:

"Sluit bedrijven, die bij vertragingstactieken betrokken zijn, uit van toekomstige veilingen"
Gaat juridisch niet lukken.

"Stel afschaffing van FM in 2022 in het vooruitzicht"
Politiek onhaalbaar, en waarom zou je iets op zo'n korte termijn beëindigen waar nog veel gebruikt van wordt gemaakt?

"Desnoods gebruik je tot 2022 ook kanaal 13A-13F"
Daarvoor moet je de bestemming van frequenties wijzigen, dat lukt niet op korte termijn (los van of het überhaupt wenselijk is).

"Veil daarna direct (...) de landelijke DAB+mux 'Laag 7' met 12 plaatsen van 96 kb/s per station"
Het is onnodig strikt om 96 kb/s per station vastleggen, er kunnen best goede redenen zijn om daar in bepaalde gevallen van af te wijken.
En wat betreft "direct veilen": een veiling heeft al snel een half jaar aan voorbereiding, eventuele rechtzaken niet meegeteld.

"Dwing tegelijkertijd ook de regionale stations om over te stappen naar de frequenties van de nieuwe indeling."
Hun vergunningen lopen tot 2022, die kun je niet zo maar aanpassen tenzij die partijen daar zelf mee instemmen.
1) Mensen die geld uitgeven aan een DAB+radio, verwachten dat het systeem gewoon werkt. Daar hebben de bedrijven frequentie(s) voor gekregen. Aanpakken van opzettelijke vertragers moet daarom minstens onderzocht worden, al is het maar om een stevig signaal af te geven.

2) De enorme krapte op FM heeft al voor veel ellende gezorgd. Ik wil van die krapte af. Ten eerste die programmaclausules in een poging om diversiteit te brengen. Zonder FM is dat mogelijk zonder regels. Ten tweede de enorme druk op de regiokavels om deze als aanvulling te gebruiken voor andere kavels. Zonder FM is er zo veel ruimte, dat deze druk verdwijnt.

3) Als wij hiervoor kiezen, dan moet dat met een tijdelijke regeling kunnen. NL is niet voor niets gedoogkampioen.

4) Ik wil dat ieder station de mogelijkheid heeft om in 96 kb/s uit te zenden. Zo komt er van de beloofde geluidskwaliteit ten minste nog iets terecht. Dat neemt niet weg, dat in onderling overleg schuiven met capaciteit toegestaan blijft. Ik ben wel voor 64 kb/s als absoluut minimum voor muziek.
Een veiling kan je voorbereiden, inclusief inschrijvingen, zodat je 'm vrijwel direct kan houden wanneer het kan.

5) Enige druk kan geen kwaad. Schaapachtig wachten totdat de ander beweegt, schiet niet op. Daarbij gaan de DAB+kosten voor de meeste kavels omlaag, doordat de regio's kleiner worden, zeker in oost-NL.
WinnaarRadioring2023
Berichten: 1295
Lid geworden op: 01 okt 2019 00:01

Re: Herindeling DAB+netten

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

EtherScout schreef: 02 jan 2020 22:01
LokaleSter schreef: 02 jan 2020 21:39
EtherScout schreef: 02 jan 2020 20:33 Een verdeling/veiling van de landelijke en regionale DAB+ruimte in 2022 zou er, wat mij betreft, als volgt uit kunnen zien. Ik ga uit van kavels van 96 kb/s bij EEP 3-A.

Stap 1:
24 landelijke kavels, verdeeld over 2 muxen. Programma-inhoudelijk zijn er geen eisen buiten de normale eisen van het CvdM.

- knip -

Stap 2:
7 regio's met in iedere regio een mux met daarin 12 kavels. Op deze kavels mag een radiostation nooit meer dan 30% van de bevolking bereiken (huidige regels) en de naam en het programma van een radiostation moeten uniek zijn. Ketenvorming met meerdere eigenaren is dus verboden. Verder zijn er programma-inhoudelijk geen eisen buiten de normale eisen van het CvdM.

Stap 2a:
Verdeling/veiling van de regionale kavels. Bedrijven kunnen inschrijven voor één kavel in één regio. Meer vraag dan aanbod is in deze stap onwaarschijnlijk, maar indien nodig vindt er een veiling per kavel plaats.

Stap 2b:
Verdeling/veiling van de overgebleven ruimte in de regionale kavels. Bedrijven kunnen inschrijven voor één kavel in maximaal twee regio's. Bij meer vraag dan aanbod vindt er een veiling per kavel plaats.

Stap 2c:
Verdeling/veiling van de overgebleven ruimte in de regionale kavels. Bedrijven kunnen inschrijven voor één of meerdere kavels in regio's naar keuze. Bij meer vraag dan aanbod vindt er een veiling per kavel plaats.
Ik mis een aantal zaken:

- Waar blijven NPO/RPO/NLPO?
- Waar blijven commerciële lokale radiostations?
- Commerciële regionale omroepen moeten regionaal geworteld zijn. Bedrijf en studio moeten zich in het gebied bevinden.
- Commerciële lokale omroepen moeten lokaal geworteld zijn. Bedrijf en studio moeten zich in het gebied bevinden.
- NPO wijzigt niet. Waar de commerciëlen er in ruimte op vooruit gaan, blijft het aantal publieke stations gelijk aan nu. RPO krijgt één kavel per omroep in de passende regio.
- De lokake muxen heb ik even buiten beschouwing gelaten. Kom maar met een voorstel.
- Worteling zou als eis kunnen worden toegevoegd. Ik vind wel dat er ruimte is om uit te breiden tot 30% van de NL-bevolking in de stappen 2b en 2c. Dan is één studio genoeg. In stap 2a hebben unieke eigenaren immers al een eerlijke kans gehad en lege ruimte vind ik zonde. Ketenvorming met meerdere eigenaren blijft verboden.
Iedere RPO een eigen mux geven is kan toch niet? Er zijn 9 regionale muxen beschikbaar voor 13 omroepen.

Persoonlijk heeft het mijn voorkeur om een NPO/RPO mux op te zetten met 2 NPO zenders en 12 regionale (De huidige 2 in Zuid-Holland worden vervangen voor 1 nieuwe RPO).

De lokale muxen zo laten als het nu is, maar met 1 eigen publieke omroep per mux.

Bij de veiling voor commerciële radio kunnen potentiële kavelhouders bieden op maximaal 2 kavels, de samenstelling is onbelangrijk, ook ongeacht of het landelijk, regionaal of lokaal is.

Die ruimte tot uitbreiding moet er altijd zijn, maar wel aansluitend aan het eigen kavel. Het is gek als ‘Radio Noord-Zuid’ een kavel heeft in Friesland en Limburg, maar in Gelderland niet te horen is.

Lokale kavels moeten altijd kosteloos worden toegewezen, tenzij er op het moment van veilen meer biedingen dan plaatsen beschikbaar zijn.

Kosten toezichthouders zijn afgestemd op het potentieel van het aantal luisteraars per kavel.

Indien kavelhouders de toezichthouder via de rechter tot handhaving moeten dwingen, is de handhaver verplicht binnen 10 kalenderdagen te handhaven en de gemaakte kosten van toezicht en rechtszaken terug te betalen, vanaf de datum dat het handhavingsverzoek per aangetekende post is afgeleverd bij de toezichthouder.
EtherScout
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 dec 2010 20:40

Re: Herindeling DAB+netten

Bericht door EtherScout »

LokaleSter schreef: 03 jan 2020 13:55
EtherScout schreef: 02 jan 2020 22:01 - NPO wijzigt niet. Waar de commerciëlen er in ruimte op vooruit gaan, blijft het aantal publieke stations gelijk aan nu. RPO krijgt één kavel per omroep in de passende regio.
- De lokake muxen heb ik even buiten beschouwing gelaten. Kom maar met een voorstel.
- Worteling zou als eis kunnen worden toegevoegd. Ik vind wel dat er ruimte is om uit te breiden tot 30% van de NL-bevolking in de stappen 2b en 2c. Dan is één studio genoeg. In stap 2a hebben unieke eigenaren immers al een eerlijke kans gehad en lege ruimte vind ik zonde. Ketenvorming met meerdere eigenaren blijft verboden.
Iedere RPO een eigen mux geven is kan toch niet? Er zijn 9 regionale muxen beschikbaar voor 13 omroepen.

Persoonlijk heeft het mijn voorkeur om een NPO/RPO mux op te zetten met 2 NPO zenders en 12 regionale (De huidige 2 in Zuid-Holland worden vervangen voor 1 nieuwe RPO).

Die ruimte tot uitbreiding moet er altijd zijn, maar wel aansluitend aan het eigen kavel. Het is gek als ‘Radio Noord-Zuid’ een kavel heeft in Friesland en Limburg, maar in Gelderland niet te horen is.
Ik volg het herindelingsplan en in dat plan heeft de RPO 1 kavel per station in de betreffende regio. Dat betekent in de meeste regio's twee RPO's. Er zijn geen 9, maar 7 kavels in het herindelingsplan: Noord-Holland gaat met Flevoland en Brabant gaat met Limburg.

De NPO blijft in het herindelingsplan zoals het nu is. Ik ben het daarmee eens totdat de commerciëlen in de nieuwe opzet bewezen hebben dat zij eenzelfde aanbod kunnen bieden. Ik betwijfel dat zij dat gaan doen en daarom wil ik het kind niet met het badwater weggooien.

In stap 2c maakt het mij niet uit wie de kavels in handen krijgt. Als er maar een station op komt die niet meer dan 30% van de NL-bevolking bereikt.
LokaleSter schreef: 03 jan 2020 13:55 De lokale muxen zo laten als het nu is, maar met 1 eigen publieke omroep per mux.

Bij de veiling voor commerciële radio kunnen potentiële kavelhouders bieden op maximaal 2 kavels, de samenstelling is onbelangrijk, ook ongeacht of het landelijk, regionaal of lokaal is.

Lokale kavels moeten altijd kosteloos worden toegewezen, tenzij er op het moment van veilen meer biedingen dan plaatsen beschikbaar zijn.

Kosten toezichthouders zijn afgestemd op het potentieel van het aantal luisteraars per kavel.

Indien kavelhouders de toezichthouder via de rechter tot handhaving moeten dwingen, is de handhaver verplicht binnen 10 kalenderdagen te handhaven en de gemaakte kosten van toezicht en rechtszaken terug te betalen, vanaf de datum dat het handhavingsverzoek per aangetekende post is afgeleverd bij de toezichthouder.
Wat bedoel je met 'zoals het nu is'?
WinnaarRadioring2023
Berichten: 1295
Lid geworden op: 01 okt 2019 00:01

Re: Herindeling DAB+netten

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

EtherScout schreef: 03 jan 2020 15:24
LokaleSter schreef: 03 jan 2020 13:55
EtherScout schreef: 02 jan 2020 22:01 - NPO wijzigt niet. Waar de commerciëlen er in ruimte op vooruit gaan, blijft het aantal publieke stations gelijk aan nu. RPO krijgt één kavel per omroep in de passende regio.
- De lokake muxen heb ik even buiten beschouwing gelaten. Kom maar met een voorstel.
- Worteling zou als eis kunnen worden toegevoegd. Ik vind wel dat er ruimte is om uit te breiden tot 30% van de NL-bevolking in de stappen 2b en 2c. Dan is één studio genoeg. In stap 2a hebben unieke eigenaren immers al een eerlijke kans gehad en lege ruimte vind ik zonde. Ketenvorming met meerdere eigenaren blijft verboden.
Iedere RPO een eigen mux geven is kan toch niet? Er zijn 9 regionale muxen beschikbaar voor 13 omroepen.

Persoonlijk heeft het mijn voorkeur om een NPO/RPO mux op te zetten met 2 NPO zenders en 12 regionale (De huidige 2 in Zuid-Holland worden vervangen voor 1 nieuwe RPO).

Die ruimte tot uitbreiding moet er altijd zijn, maar wel aansluitend aan het eigen kavel. Het is gek als ‘Radio Noord-Zuid’ een kavel heeft in Friesland en Limburg, maar in Gelderland niet te horen is.
Ik volg het herindelingsplan en in dat plan heeft de RPO 1 kavel per station in de betreffende regio. Dat betekent in de meeste regio's twee RPO's. Er zijn geen 9, maar 7 kavels in het herindelingsplan: Noord-Holland gaat met Flevoland en Brabant gaat met Limburg.

De NPO blijft in het herindelingsplan zoals het nu is. Ik ben het daarmee eens totdat de commerciëlen in de nieuwe opzet bewezen hebben dat zij eenzelfde aanbod kunnen bieden. Ik betwijfel dat zij dat gaan doen en daarom wil ik het kind niet met het badwater weggooien.

In stap 2c maakt het mij niet uit wie de kavels in handen krijgt. Als er maar een station op komt die niet meer dan 30% van de NL-bevolking bereikt.
Ik begrijp je punt. De NPO bakt er, mijns inziens, ook niets van. Radio 1 t/m 5 hoeft van mij niet, maar het zijn voorde rest prima radiostations. Waarom lokale omroep FunX landelijke exposure moet krijgen is mij een raadsel.

De NPO piratenzenders moeten door het AT uit de lucht gehaald worden, zo heeft de rechter besloten. Daarmee kan de NPO niet blijven zoals het nu is, ook niet met dat herindelingsplan. Daarmee wordt er niets weggegooid, het gaat om het uitvoeren van de wet. Nog los van de piraterij, de NPO heeft 4 radiostations om muziek te draaien. Dat lijkt me wel voldoende.

EtherScout schreef: 03 jan 2020 15:24
LokaleSter schreef: 03 jan 2020 13:55 De lokale muxen zo laten als het nu is, maar met 1 eigen publieke omroep per mux.

Bij de veiling voor commerciële radio kunnen potentiële kavelhouders bieden op maximaal 2 kavels, de samenstelling is onbelangrijk, ook ongeacht of het landelijk, regionaal of lokaal is.

Lokale kavels moeten altijd kosteloos worden toegewezen, tenzij er op het moment van veilen meer biedingen dan plaatsen beschikbaar zijn.

Kosten toezichthouders zijn afgestemd op het potentieel van het aantal luisteraars per kavel.

Indien kavelhouders de toezichthouder via de rechter tot handhaving moeten dwingen, is de handhaver verplicht binnen 10 kalenderdagen te handhaven en de gemaakte kosten van toezicht en rechtszaken terug te betalen, vanaf de datum dat het handhavingsverzoek per aangetekende post is afgeleverd bij de toezichthouder.
Wat bedoel je met 'zoals het nu is'?
Ik bedoel dat de vorming van publieke streekomroepen moet doorgaan zoals het nu gaat en dat iedere publieke streekomroep zijn eigen mux krijgt. Iedere lokale mux heeft 1 publieke streekomroep, de overige 11 plaatsen zijn dan tegen kostprijs voor commerciële lokale- en streekomroepen.
WinnaarRadioring2023
Berichten: 1295
Lid geworden op: 01 okt 2019 00:01

Re: Herindeling DAB+netten

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Ik zat me nog even in te lezen over de situatie rondom Sterren NL. Wie tussen de regels van de gerechtelijke uitspraak doorleest, komt tot hele verassende conclusies wat betreft DAB+ en FM.

Volgens de rechter is DAB+ een distributienetwerk van schaarste en mag SterrenNL om die reden niet zomaar uitzenden op DAB+. Daarvoor zijn twee rechtszaken geweest en loopt er nu een bodemprocedure bij de hoge raad.

Op de NPO mux mogen enkel Radio 1 t/m 5 en FunX uitgezonden worden, de overige kanalen zijn piratenzenders waartegen het CvdM en het AT zouden moeten optreden.

Echter, er is nog een hele grote maar.

Europese wetgeving bepaald dat er alleen en uitsluitend geveild mag worden indien er schaarste op het distributienetwerk is. Een goede verstaander leest dat indien de overheid in 2022 uitsluitend DAB+ gaat veilen, er 12 kavels beschikbaar zijn, en 12 biedingen, dat die hele veiling niet doorgaat en iedereen het kavel kosteloos krijgt toegewezen, danwel tegen een vooraf vaststaand bedrag wordt toegewezen.

Als de door EstherScout voorgestelde 24 landelijke kavels er komen, dan kan je vooraf al vertellen dat er geen veiling komt. Wat betreft de regionale kavels, je moet er niet vreemd van opkijken dat ook daar onvoldoende animo voor is, dan komt er ook geen regionale veiling. Op lokaal niveau gaat die veiling er waarschijnlijk nooit komen, want met de wetenschap dat iedere lokale mux is afgestemd op de voorgestelde indeling van streekomroepen, kan je gerust concluderen dat er nooit 11 lokale commerciële partijen in de mux komen. Op een enkele uitzondering na.

Moraal van het verhaal. De commerciële radiostations hebben er belang bij dat er niet al teveel concurrentie bij komt, maar de overheid heeft nog veel minder groot belang, omdat optimale benutting van het DAB+ netwerk zorgt dat er veel minder verdient gaat worden. Voor commerciële radiostations klinkt een goedkoop ether netwerk misschien aantrekkelijk, maar die voordelen wegen waarschijnlijk niet op regende dalende advertentie-inkomsten.

Al met al verklaard dat ook direct waarom zowel NPO als de commerciële radiostations niet zo happig zijn op DAB+.

En waarom het afschakelen van de FM nog wel eens heel lang op zich kan laten wachten.
EtherScout
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 dec 2010 20:40

Re: Herindeling DAB+netten

Bericht door EtherScout »

LokaleSter schreef: 04 jan 2020 23:57 Ik zat me nog even in te lezen over de situatie rondom Sterren NL.
- knip -

Europese wetgeving bepaald dat er alleen en uitsluitend geveild mag worden indien er schaarste op het distributienetwerk is. Een goede verstaander leest dat indien de overheid in 2022 uitsluitend DAB+ gaat veilen, er 12 kavels beschikbaar zijn, en 12 biedingen, dat die hele veiling niet doorgaat en iedereen het kavel kosteloos krijgt toegewezen, danwel tegen een vooraf vaststaand bedrag wordt toegewezen.
- knip -

Moraal van het verhaal. De commerciële radiostations hebben er belang bij dat er niet al teveel concurrentie bij komt, maar de overheid heeft nog veel minder groot belang, omdat optimale benutting van het DAB+ netwerk zorgt dat er veel minder verdient gaat worden. Voor commerciële radiostations klinkt een goedkoop ether netwerk misschien aantrekkelijk, maar die voordelen wegen waarschijnlijk niet op regende dalende advertentie-inkomsten.

Al met al verklaard dat ook direct waarom zowel NPO als de commerciële radiostations niet zo happig zijn op DAB+.

En waarom het afschakelen van de FM nog wel eens heel lang op zich kan laten wachten.
Wij weten niet wat de betrokkenen denken. Wat het ook is, er is een herindelingsplan en er wordt reclame gemaakt voor DAB+, dus de waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Ik geloof in ieder geval niet dat de overheid DAB+ wil tegenhouden, anders zaten er nog veel minder DAB+signalen in de Nederlandse ether. Nu er eenmaal een herindelingsplan ligt, zal de overheid de sturende rol wel beter moeten spelen, vind ik. Het schiet nu niet op.

Ik schreef bewust telkens verdeling/veiling, omdat ik er vanuit ga dat het in veel gevallen niet op een veiling zal uitdraaien. Dit is in het verleden vaker gebeurd. Ik ga ervan uit dat de overheid deze verdeling/veiling niet als een melkkoe ziet, (in tegenstelling tot FM in 2003 of de telecomfrequenties,) maar meer als een verdelingsmethode.

Wat SterrenNL betreft: na een jarenlange stroom klachten dat de NPO geen aandacht had voor volksmuziek, heeft de NPO er zelfs een DAB+kanaal voor gemaakt. Nu is het kanaal er eenmaal en is het weer niet goed. Ik ben blij dat de NPO themakanalen biedt op DAB+, zeker zo lang dat herindelingsplan nog niet uitgevoerd is.
WinnaarRadioring2023
Berichten: 1295
Lid geworden op: 01 okt 2019 00:01

Re: Herindeling DAB+netten

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

EtherScout schreef: 05 jan 2020 13:32
LokaleSter schreef: 04 jan 2020 23:57 Ik zat me nog even in te lezen over de situatie rondom Sterren NL.
- knip -

Europese wetgeving bepaald dat er alleen en uitsluitend geveild mag worden indien er schaarste op het distributienetwerk is. Een goede verstaander leest dat indien de overheid in 2022 uitsluitend DAB+ gaat veilen, er 12 kavels beschikbaar zijn, en 12 biedingen, dat die hele veiling niet doorgaat en iedereen het kavel kosteloos krijgt toegewezen, danwel tegen een vooraf vaststaand bedrag wordt toegewezen.
- knip -

Moraal van het verhaal. De commerciële radiostations hebben er belang bij dat er niet al teveel concurrentie bij komt, maar de overheid heeft nog veel minder groot belang, omdat optimale benutting van het DAB+ netwerk zorgt dat er veel minder verdient gaat worden. Voor commerciële radiostations klinkt een goedkoop ether netwerk misschien aantrekkelijk, maar die voordelen wegen waarschijnlijk niet op regende dalende advertentie-inkomsten.

Al met al verklaard dat ook direct waarom zowel NPO als de commerciële radiostations niet zo happig zijn op DAB+.

En waarom het afschakelen van de FM nog wel eens heel lang op zich kan laten wachten.
Wij weten niet wat de betrokkenen denken. Wat het ook is, er is een herindelingsplan en er wordt reclame gemaakt voor DAB+, dus de waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Ik geloof in ieder geval niet dat de overheid DAB+ wil tegenhouden, anders zaten er nog veel minder DAB+signalen in de Nederlandse ether. Nu er eenmaal een herindelingsplan ligt, zal de overheid de sturende rol wel beter moeten spelen, vind ik. Het schiet nu niet op.

Ik schreef bewust telkens verdeling/veiling, omdat ik er vanuit ga dat het in veel gevallen niet op een veiling zal uitdraaien. Dit is in het verleden vaker gebeurd. Ik ga ervan uit dat de overheid deze verdeling/veiling niet als een melkkoe ziet, (in tegenstelling tot FM in 2003 of de telecomfrequenties,) maar meer als een verdelingsmethode.

Wat SterrenNL betreft: na een jarenlange stroom klachten dat de NPO geen aandacht had voor volksmuziek, heeft de NPO er zelfs een DAB+kanaal voor gemaakt. Nu is het kanaal er eenmaal en is het weer niet goed. Ik ben blij dat de NPO themakanalen biedt op DAB+, zeker zo lang dat herindelingsplan nog niet uitgevoerd is.
Dat de overheid veiling wel als melkkoe ziet bewijst de situatie rondom 100%NL wel.

Ik denk dat de overheid wel degelijk een belang heeft bij de veiling van kavels, maar er in de praktijk een verdeling komt. Dat stuit toch tegen het zere been van de socialisten, die ieder miljoenenonderneming het liefst financieel leegtrekken met hoge belastingen.

De klachten rondom SterrenNL zijn terecht. Toen de NPO een monopolie had deed men niets, toen er 2 commerciële partijen kwamen ging men hen ineens in het vaarwater zitten. Dergelijke marktverstorende elementen krijgen in een gezonde democratie direct de ACM achter zich aan. Maar net als het AT en CvdM, zodra het overheidsorganen betreft doen de toezichthouders niets.
EtherScout
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 dec 2010 20:40

Re: Herindeling DAB+netten

Bericht door EtherScout »

LokaleSter schreef: 05 jan 2020 14:11
EtherScout schreef: 05 jan 2020 13:32 Ik schreef bewust telkens verdeling/veiling, omdat ik er vanuit ga dat het in veel gevallen niet op een veiling zal uitdraaien. Dit is in het verleden vaker gebeurd. Ik ga ervan uit dat de overheid deze verdeling/veiling niet als een melkkoe ziet, (in tegenstelling tot FM in 2003 of de telecomfrequenties,) maar meer als een verdelingsmethode.

Wat SterrenNL betreft: na een jarenlange stroom klachten dat de NPO geen aandacht had voor volksmuziek, heeft de NPO er zelfs een DAB+kanaal voor gemaakt. Nu is het kanaal er eenmaal en is het weer niet goed. Ik ben blij dat de NPO themakanalen biedt op DAB+, zeker zo lang dat herindelingsplan nog niet uitgevoerd is.
Dat de overheid veiling wel als melkkoe ziet bewijst de situatie rondom 100%NL wel.

Ik denk dat de overheid wel degelijk een belang heeft bij de veiling van kavels, maar er in de praktijk een verdeling komt. Dat stuit toch tegen het zere been van de socialisten, die ieder miljoenenonderneming het liefst financieel leegtrekken met hoge belastingen.

De klachten rondom SterrenNL zijn terecht. Toen de NPO een monopolie had deed men niets, toen er 2 commerciële partijen kwamen ging men hen ineens in het vaarwater zitten. Dergelijke marktverstorende elementen krijgen in een gezonde democratie direct de ACM achter zich aan. Maar net als het AT en CvdM, zodra het overheidsorganen betreft doen de toezichthouders niets.
Dat is 2003, nu is het 2020 en is de komende verdeling totaal anders. Als men geld zou willen harken, dan zou men DAB+ nooit invoeren en de veiling van 2003 steeds herhalen. Grote schaarste is hoge opbrengst. In tegenstelling daarop, wordt al sinds 2011 ingezet op DAB+. (Dat dat beter gekund had, doet daar niets aan af.)

De 'socialisten' zijn niet aan de macht. In 2003 trouwens ook niet, toen Balkenende 1 (CDA, VVD, LPF) de scepter zwaaide. Tijdens dat kabinet is bepaald wie de FM-veiling gewonnen had. Geen politieke zondebokken zoeken, niet doen! Zo eenvoudig is de waarheid niet.
WinnaarRadioring2023
Berichten: 1295
Lid geworden op: 01 okt 2019 00:01

Re: Herindeling DAB+netten

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

EtherScout schreef: 05 jan 2020 15:56
LokaleSter schreef: 05 jan 2020 14:11
EtherScout schreef: 05 jan 2020 13:32 Ik schreef bewust telkens verdeling/veiling, omdat ik er vanuit ga dat het in veel gevallen niet op een veiling zal uitdraaien. Dit is in het verleden vaker gebeurd. Ik ga ervan uit dat de overheid deze verdeling/veiling niet als een melkkoe ziet, (in tegenstelling tot FM in 2003 of de telecomfrequenties,) maar meer als een verdelingsmethode.

Wat SterrenNL betreft: na een jarenlange stroom klachten dat de NPO geen aandacht had voor volksmuziek, heeft de NPO er zelfs een DAB+kanaal voor gemaakt. Nu is het kanaal er eenmaal en is het weer niet goed. Ik ben blij dat de NPO themakanalen biedt op DAB+, zeker zo lang dat herindelingsplan nog niet uitgevoerd is.
Dat de overheid veiling wel als melkkoe ziet bewijst de situatie rondom 100%NL wel.

Ik denk dat de overheid wel degelijk een belang heeft bij de veiling van kavels, maar er in de praktijk een verdeling komt. Dat stuit toch tegen het zere been van de socialisten, die ieder miljoenenonderneming het liefst financieel leegtrekken met hoge belastingen.

De klachten rondom SterrenNL zijn terecht. Toen de NPO een monopolie had deed men niets, toen er 2 commerciële partijen kwamen ging men hen ineens in het vaarwater zitten. Dergelijke marktverstorende elementen krijgen in een gezonde democratie direct de ACM achter zich aan. Maar net als het AT en CvdM, zodra het overheidsorganen betreft doen de toezichthouders niets.
Dat is 2003, nu is het 2020 en is de komende verdeling totaal anders. Als men geld zou willen harken, dan zou men DAB+ nooit invoeren en de veiling van 2003 steeds herhalen. Grote schaarste is hoge opbrengst. In tegenstelling daarop, wordt al sinds 2011 ingezet op DAB+. (Dat dat beter gekund had, doet daar niets aan af.)

De 'socialisten' zijn niet aan de macht. In 2003 trouwens ook niet, toen Balkenende 1 (CDA, VVD, LPF) de scepter zwaaide. Tijdens dat kabinet is bepaald wie de FM-veiling gewonnen had. Geen politieke zondebokken zoeken, niet doen! Zo eenvoudig is de waarheid niet.
Politiek is wat anders dan radio, maar mag ik je even uitleggen hoe de politiek in Europa werkt?

Alle besluiten worden door Europa genomen, zo ook de invoering van DAB+. De natiestaten zijn slechts marionetten voor de uitvoering van Europees beleid. Natiestaten kunnen Europees beleid misschien vertragen, maar zeker niet voorkomen.

De Europese Unie wordt sinds de oprichting geleid door een coalitie van sociaal-democraten en christen-democraten. De socialisten die ik reeds benoemde.

Om terug te komen op het onderwerp radio en DAB+. De Europese Unie heeft besloten dat de natiestaten moeten overgaan op DAB+, in ons geval is ons kabinet verantwoordelijk voor de uitrol ervan. De situatie was in 2003 inderdaad anders als in 2022. Er is echter ook 1 overeenkomst, het Haagse rupsje nooitgenoeg komt nog steeds veel geld tekort. Heel veel geld. Media, zorg, onderwijs, defensie, politie. In 2 seconden tijd schrijf ik al een handvol (semi) overheidsinstellingen die een veelvoud tekortkomen van het geld wat de overheid kan verdienen aan FM veilingen. De overheid ving in 2003 dik 300 miljoen euro voor de frequentieveiling. Je hoeft dus geen helderziende te zijn dat de overheid veel meer belang heeft bij een nieuwe FM veiling dan bij het verdelen van DAB+ licenties.

In 2022 komt er gewoon een nieuwe FM veiling, maak je vooral geen zorgen. Omdat het kabinet de invoering van DAB+ niet tegen kan houden, zal deelname aan de veiling uitsluitend toegestaan zijn voor radiostations die reeds een DAB+ licentie hebben.
EtherScout
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 dec 2010 20:40

Re: Herindeling DAB+netten

Bericht door EtherScout »

LokaleSter schreef: 05 jan 2020 17:16
EtherScout schreef: 05 jan 2020 15:56 Geen politieke zondebokken zoeken, niet doen! Zo eenvoudig is de waarheid niet.
Politiek is wat anders dan radio, maar mag ik je even uitleggen hoe de politiek in Europa werkt?
- knip -
Zucht. En jawel: van de ene politieke zondebok (links) naar de andere (de EU)... Mag ik jou eraan herinneren, dat het toewijzen van gecoördineerde (EBU is geen EU) frequenties aan radiostations nog altijd een nationale (in België zelfs een regionale) aangelegenheid is? De EU gaat voor een groot deel over handel en daaraan verwante standaarden en in dat kader heeft de EU 'digitale etherradio' uitgeroepen tot verplichte functie in autoradio's. Wat er vervolgens met die autoradio's te ontvangen is, is aan de lidstaten zelf.

Diverse EU-lidstaten, zoals Finland, Estland, Portugal en Luxemburg hebben nauwelijks of geen DAB+. Er is niemand in de EU die dit zal afdwingen, dus deze landen mogen dit helemaal zelf weten. De nieuwe autoradio's beschikken naast DAB+ ook nog steeds verplicht over FM. Mochten ze later alsnog overstag gaan, dan is dat een eigen, nationale keuze.

Over de macht van de EU (dat door de Nederlanders direct (Europees Parlement) en indirect via de NL-regering (Europese Commissie) mede bestuurd wordt) bestaan veel misverstanden. Feit is, dat veruit de meeste zaken op nationaal niveau (of lager) geregeld worden. De EU is geen natie.
WinnaarRadioring2023
Berichten: 1295
Lid geworden op: 01 okt 2019 00:01

Re: Herindeling DAB+netten

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

EtherScout schreef: 05 jan 2020 19:56
LokaleSter schreef: 05 jan 2020 17:16
EtherScout schreef: 05 jan 2020 15:56 Geen politieke zondebokken zoeken, niet doen! Zo eenvoudig is de waarheid niet.
Politiek is wat anders dan radio, maar mag ik je even uitleggen hoe de politiek in Europa werkt?
- knip -
Zucht. En jawel: van de ene politieke zondebok (links) naar de andere (de EU)... Mag ik jou eraan herinneren, dat het toewijzen van gecoördineerde (EBU is geen EU) frequenties aan radiostations nog altijd een nationale (in België zelfs een regionale) aangelegenheid is? De EU gaat voor een groot deel over handel en daaraan verwante standaarden en in dat kader heeft de EU 'digitale etherradio' uitgeroepen tot verplichte functie in autoradio's. Wat er vervolgens met die autoradio's te ontvangen is, is aan de lidstaten zelf.

Diverse EU-lidstaten, zoals Finland, Estland, Portugal en Luxemburg hebben nauwelijks of geen DAB+. Er is niemand in de EU die dit zal afdwingen, dus deze landen mogen dit helemaal zelf weten. De nieuwe autoradio's beschikken naast DAB+ ook nog steeds verplicht over FM. Mochten ze later alsnog overstag gaan, dan is dat een eigen, nationale keuze.

Over de macht van de EU (dat door de Nederlanders direct (Europees Parlement) en indirect via de NL-regering (Europese Commissie) mede bestuurd wordt) bestaan veel misverstanden. Feit is, dat veruit de meeste zaken op nationaal niveau (of lager) geregeld worden. De EU is geen natie.
Waar heb jij het over? Toewijzing van frequenties? Dat is een totaal andere discussie. DAB+ radio's in auto's? Dat besluit is vorig jaar genomen. Dat er nog steeds verplicht FM op zit? Logisch, voordat de FM in geheel Europa is afgeschakeld ligt het gros van de auto's die vandaag van de band rollen allang op de sloop.

Het Europese besluit dat DAB de opvolger moet worden van FM is ergens in de tweede helft van de jaren '90 genomen. Vraag me niet naar de exacte datum, die kon ik zo snel niet vinden. Dat DAB inmiddels achterhaald is, DAB+ is de nieuwe standaard. Doet verder niets af aan het besluit.

Ja, het toewijzen van de DAB+ frequenties aan radiostations is een nationale aangelegenheid. Wat had je dan gedacht? De natiestaten zijn verantwoordelijk voor de uitrol van DAB+. Welk radiostation er op welke frequentie komt, dat is voor de EU niet relevant, wel dat het op DAB+ is.
WinnaarRadioring2023
Berichten: 1295
Lid geworden op: 01 okt 2019 00:01

Re: Herindeling DAB+netten

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Hoe is het eigenlijk mogelijk dat ik geen enkel radiostation kan ontvangen wat wordt uitgezonden op het netwerk van MTVNL. Iemand een idee?
Plaats reactie