DAB+ Omroepen in laag 7

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Satfreak13

Re: DAB+ Omroepen in laag 7

Bericht door Satfreak13 »

EtherScout schreef: 26 mei 2020 09:24 Ik denk dat dit heel verstandig is, ondanks het grote gat in de ontvangst. Ik verwacht Arrow straks in Laag 7.
Ik ben blij met Arrow op dab+ hier in het noorden en oosten. Eindelijk weer eens een toevoeging zonder een dubbele dekking t.o.v. FM.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Ik moet het v.w.b. Arrow Classic Rock van de zender in Brabant hebben, voor mij net te zwak om goed in Den Haag te ontvangen. Jammer dat de regionale mux in de Randstad compleet vol zit en er dus geen ruimte is voor Arrow. Dan blijft enkel MTVNL over (classicnl koos hier uiteindelijk ook voor) als tijdelijke oplossing totdat er geboden kan worden op de nieuwe laag.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Madurodam FM schreef: 26 mei 2020 21:23 Ik moet het v.w.b. Arrow Classic Rock van de zender in Brabant hebben, voor mij net te zwak om goed in Den Haag te ontvangen. Jammer dat de regionale mux in de Randstad compleet vol zit en er dus geen ruimte is voor Arrow. Dan blijft enkel MTVNL over (classicnl koos hier uiteindelijk ook voor) als tijdelijke oplossing totdat er geboden kan worden op de nieuwe laag.
Dat is erg jammer, maar wel meer dan ik kan ontvangen. Ik vermoed dat prijs, kwaliteit en minimale contractduur heel erg onaantrekkelijk zijn op MTVNL. De afgelopen tien jaar laten een heel triest beeld zien op deze frequenties. Wàt een jaren van wanbeleid, ook van de overheid. Zó veel ruimte en dan zie je dit. :sad: Arrow heeft gelijk: wij kunnen MTVNL beter vergeten en de blik richten op Laag 7 en de rest van de herindeling. Die herindeling ziet er wel positief uit. En daarbij: nog vier jaar en de MTVNL-vergunning verloopt.
passie3105

Bericht door passie3105 »

Er gaat iets gebeuren lees ik net ! -bier
De consultatie is gestart:
https://mediamagazine.nl/consultatie-ge ... iteit-dab/
density1

Bericht door density1 »

Dat gaat nog lang duren dus, voorlopig gebeurd er nog helemaal niets.
Madurodam FM

Nouja, na jaren van stilstand zit er toch nog schot in de zaak. Ik ben wel positief, alhoewel het afwachten is wie er een plek gaan bemachtigen
EtherScout

density1 schreef: 28 mei 2020 10:43 Dat gaat nog lang duren dus, voorlopig gebeurd er nog helemaal niets.
Als die consultatie ongeveer net zolang duurt als laatst met de lokale muxen, dan is eind dit jaar voor Laag 7 nog wel haalbaar. Dan moet ook MTVNL om, om kanaal 9C vrij te maken voor Laag 7. Technisch gezien kunnen de regionalen daarna om, maar of zij dat dan meteen gaan doen, in plaats van wachten tot 2022, is afwachten.
EtherScout

passie3105 schreef: 28 mei 2020 10:26 Er gaat iets gebeuren lees ik net ! -bier
De consultatie is gestart:
https://mediamagazine.nl/consultatie-ge ... iteit-dab/
Niet verrassend: Laag 7 wordt 9C.
Wel verrassend: MTVNL gaat naar 7D en 9A. Ik had gegokt op 7C, maar deze blijft/wordt nu waarschijnlijk toch de frequentie van de regio Groningen/Drenthe en misschien ook van Brabant/Limburg, al heb je kans dat die laatste op 7A blijft.
hvbeek

Bericht door hvbeek »

EtherScout

hvbeek schreef: 23 jul 2020 08:13 Consultatie voor veiling Laag 7 ook begonnen:

https://www.internetconsultatie.nl/veilingregeling

https://www.internetconsultatie.nl/ontw ... ngsbesluit
Kijk, er worden goede keuzes gemaakt. Wat ik zo snel las:

- 12 vergunningen, dus bij het gebruikelijke EEP 3-A is dat 96 kb/s per vergunning.
- Maximaal 4 vergunningen per partij.
Madurodam FM

In het meest ongunstigste geval gaan dan Talpa, DPG Media en RadioCorp met ieder 4 kanalen aan de haal. Maximaal 2 had ook kleinere groepen meer kans gegeven en plek te bemachtigen. Veel van deze grote jongens bezit op DAB+ al meerder kanalen naast hun hoofdkanaal. Maar nogmaals, dit is een negatief scenario en kan natuurlijk compleet anders uitpakken.
EtherScout

Madurodam FM schreef: 23 jul 2020 11:19 In het meest ongunstigste geval gaan dan Talpa, DPG Media en RadioCorp met ieder 4 kanalen aan de haal. Maximaal 2 had ook kleinere groepen meer kans gegeven en plek te bemachtigen. Veel van deze grote jongens bezit op DAB+ al meerder kanalen naast hun hoofdkanaal. Maar nogmaals, dit is een negatief scenario en kan natuurlijk compleet anders uitpakken.
Het beste zou een veiling in twee ronden zijn: de eerste ronde voor één kavel en de tweede voor drie extra kavels, indien nog beschikbaar.

Maargoed, het is de vraag of de grote drie allemaal interesse hebben in kavels, laat staan de maximale vier stuks. DPG verwacht ik zeker wel en Talpa misschien ook, maar RadioCorp is tot nu toe nooit erg actief geweest met themakanalen op DAB+. De ruimte die ze nu al hebben is verhuurd aan derden. Voor Kink en Arrow zal toch wel een plekje te veroveren zijn, hoop ik.

Ruimte per partij op 11C in kb/s bij EEP 3-A:
Talpa: 512 --> (5x96 + 32) of (4x96 + 2x64) of (4x88 + 2x80)
RadioCorp: 256 --> (2x96 + 64) of (2x88 + 80)
DPG, BNR en Sublime: 128 --> (96 + 32) of (80 + 48) of (2x64)
ruudam

Bericht door ruudam »

Madurodam FM schreef: 23 jul 2020 11:19 In het meest ongunstigste geval gaan dan Talpa, DPG Media en RadioCorp met ieder 4 kanalen aan de haal. Maximaal 2 had ook kleinere groepen meer kans gegeven en plek te bemachtigen. Veel van deze grote jongens bezit op DAB+ al meerder kanalen naast hun hoofdkanaal. Maar nogmaals, dit is een negatief scenario en kan natuurlijk compleet anders uitpakken.
Ga er maar van uit dat Talpa en Q gaan voor het maximum.
Ze willen alles, denk maar aan het regionale Randstad kavel B05 waarbij ze via een stroman fors hebben geboden.
Dus naast hun maximum kunnen ze via stromannnen, zoals RadioCorp (denk aan FM A07) Talpa en Q Limburg en wie weet nog meer alles binnen halen. Zolang ze maar genoeg bieden.

Vervolgens in 2022 bij verlenging of veiling nog eens max 4 FM + DAB kanalen verwerven.

Waarom is dit voor 12 jaar? Alle andere verdelingen voor FM en DAB zijn allemaal tot 2022?
Dus nu verdelen tot 2022 en dan de grote veiling van alles.

Eerst moet die toets op verbondenheid zodanig worden verbeterd in de regelgeving dat er niet meer via stromannen kan worden gewerkt. Stromannen die dus via omwegen worden gefinancierd door Talpa of Q. Zoals bij regionale kavels B05 (Q) , Limburg (Q) en Brabant (Talpa). Tot die tijd zouden eigenlijk alle veilingen on hold moeten worden gezet.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Ik neem aan Ruud dat je dus wel van de consultatie gebruik zult maken om een zienswijze kenbaar te maken ? Net als anderen die 4 vergunningen per rechtspersoon wel erg veel vogels in één hand vinden ?
EtherScout

Op zich ben ik niet tegen die vier kavels per partij op 9C. Op zich is dat een prima aantal. Ook themakanalen van grote partijen kunnen immers voor diversiteit zorgen.

Wel ben ik voor een maximale hoeveelheid eigen ruimte op alle muxen van 6x 96kb/s bij EEP 3-A. Dit zou betekenen, dat DPG van Q-Music 4 kavels mag verwerven, RadioCorp 3 en Talpa 0. Wie meer wil, mag ruimte huren bij MTVNL.

Het probleem met de stromannen op de FM-regiokavels is een apart probleem, dat apart aangepakt en opgelost moet worden. Wat mij betreft trekt het AT de vergunningen in, is de stroman z'n geld kwijt en krijgen beide partijen een flinke boete.
Plaats reactie