Minder DAB+-radio’s bij jongeren

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
terrestrial

Re: Minder DAB+-radio’s bij jongeren

Bericht door terrestrial » 10 dec 2016 00:40

Ik denk dat het allemaal wel mee valt met die jongeren. Die luisteren nog volop radio maar ook volop streamingsdiensten en hun eigen muziek. Dus procentueel zal het wel afgenomen zijn want de tijd moet toch verdeeld worden maar er zal door jongeren ook nog genoeg naar reguliere radio worden geluisterd. Het is eerder de media die een verkeerd beeld creëert en veel mensen praten het maar een beetje na.

Ook ik ben groot geworden met de MP3tjes (en radio) maar die klinken nog steeds stukken beter dan DAB+ klinkt. En daar zit een probleem, juist de jongeren horen dit. Kortom eerst moet die kwaliteit verder omhoog, een veel gemaakte fout is zeggen.. dat DAB+ alleen voor mobiel gebruik bedoeld is... mensen/jongeren willen dit ook gewoon in hun huis/slaap/studentenkamer gebruiken en dan moet het goed klinken. De ontvangst moet beter en de apparatuur moet beter. Als het allemaal betrouwbaar genoeg is. (geen sync onzin) Dan gaan er vanzelf meer mensen via DAB+ luisteren.

MFM

Bericht door MFM » 10 dec 2016 01:13

Uh..nee. Ik denk van niet.
Wanneer mijn kinderen er niet interactief mee bezig kunnen zijn, iets liken, iets meteen door-appen naar de groep of iets meteen kunnen bannen (..).. dan hoeven ze het niet.
De manier van denken van kinderen van na 2000 is, pedagogisch gezien, heel anders dan de "adepten"van voor 2000 die alle nieuwe technieken "omarmden" en vaak pochten over de mogelijkheden maar de commerciele waarde te hoog inschatten.
Communicatie moet voor hun vaker 2 richtingsverkeer zijn dan bij ouderen. Gewoon puur omdat ze zo opgroeien in deze tijd vol 24/7 online belevingen.
Wat moeten ze dan met een aparte radio?

HansHeino

Bericht door HansHeino » 10 dec 2016 20:10

Debaser schreef: Ik zal het sommetje nog maar even maken: Als je 1 miljoen luisteraars hebt, dan gebruik je 125Gbps per seconde. Dat is capaciteittechnisch al moeilijk, maar kostentechnisch bijna onmogelijk: Met een gemiddelde bandbreedteprijs van 25 cent per Mbps, kost je dat per seconde dus 31.250 euro.
Low budgetoplossing? Huur een paar VPS-jes per maand. Tilaa bijvoorbeeld, zitten per VPS met 20GB fiberkaarten aan de core routers verbonden en netwerkverkeer is daar geen enkel probleem (weet ik uit ervaring, vaste klant sinds 2009... webcastje van een paar weken met 15 gigabit upload per VPS helemaal vol zonder ook maar één hapering). Kost je dus alle servers bij mekaar per maand nog geen honderd euro als je een beetje processorkracht wilt en die 125Gbps wilt verdelen over 6 VPS-jes. Voor dataverkeer betaal je niet extra: het is 2016, betalen voor dataverkeer is inmiddels al 4 jaar not done.
https://www.hansvaneijsden.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Debaser

Bericht door Debaser » 13 dec 2016 10:42

En heeft deze provider ook voldoende bandbreedte naar het internet? Als ik even kijk naar wat ze publiek maken in ieder geval niet. De traffic is maximaal 50Gbps. Dan kun je ervan uitgaan dat de totale verbindingen niet veel meer zijn.

Kijk, die 20Gbps verbinding is natuurlijk ontzettend overboekt. Als alle servertjes dat tegelijk trekken, stort alles in. Maar dat zal niet zo snel gebeuren, waardoor je erop kunt gokken.

En betalen voor bandbreedte als eindgebruiker is misschien 'not done', maar denk je dat een ISP het allemaal voor niets krijgt? Nee hoor, peering via AMS-IX en NL-IX is weliswaar 'gratis', maar je betaalt er jaarlijks wel stevige vaste kosten voor. Die hoger worden als jouw bandbreedte groter wordt. Voor internationaal verkeer (transit) betaal je tussen de 50 cent en meer dan een euro per Mbps. Gezien de relatieve verhouding peering/transit is een gemiddeld kwartje per Mbps dan nog zeer positief te noemen.
Be a debaser!

terrestrial

Bericht door terrestrial » 14 dec 2016 00:15

Of ze genoeg bandbreedte hebben is eigenlijk niet eens van belang maar als jij elke maand XXX terabyte verstookt, ik zeg maar wat is die "onbeperkt dataverkeer" ineens niet zo onbeperkt hoor. Wedden? Punt blijft radio streaming is leuk maar niet voor de grote massa terwijl DAB, FM en andere manieren van distributie daar wel voor bedoeld zijn.

Debaser

Bericht door Debaser » 15 dec 2016 17:53

terrestrial schreef:Of ze genoeg bandbreedte hebben is eigenlijk niet eens van belang maar als jij elke maand XXX terabyte verstookt, ik zeg maar wat is die "onbeperkt dataverkeer" ineens niet zo onbeperkt hoor. Wedden?
Dat is wel een beetje uitgaan van een eindgebruikerssituatie, maar als je als groot radiostation een product afneemt zal dat zeker gelden ja.
terrestrial schreef:Punt blijft radio streaming is leuk maar niet voor de grote massa terwijl DAB, FM en andere manieren van distributie daar wel voor bedoeld zijn.
En daarom zal broadcast nog wel even relevant blijven. Dat jongeren überhaupt amper radio luisteren doet daar weinig aan af. Overigens kunnen we radio wat dat betreft nog niet doodverklaren. Wie zegt dat de pubers van nu over tien jaar niet toch naar radio luisteren?
Be a debaser!

Plaats reactie